آیفون نیمی از سود اپل در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داد

اپل به تازگی آمار درآمدهای سه ماهه‌ی سوم خود را منتشر کرده است که شامل سه ماهه‌ی منتهی به ۲۶ ژوئن است. در این فصل، سود کلی کوپرتینویی‌ها معادل ۸۱/۴ میلیارد دلار بود که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است. اما مثل همیشه اپل بیشتر این سود را مدیون فروش آیفون است.

در بازه‌ی مشخص شده، سود این شرکت از فروش آیفون معادل ۳۹/۵۷ میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت به سود ۲۶/۴۲ میلیارد دلاری سال گذشته رشد چشم‌گیری داشت. با توجه به آمار اعلام شده، می‌توان گفت تقریبا ۵۰ درصد از سود اپل در این بازه به فروش آیفون اختصاص دارد.

همچنبن باید گفت میزان فروش آیفون حتی از پیش‌بینی تحلیل‌گران که معادل ۳۴/۰۱ میلیارد دلار بود نیز فراتر رفته است. نیمه دیگر این سود نیز شامل دستگاه‌های دیگر و سرویس‌های اپل است که از بین آن‌ها می‌توان به آیپد، دیگر محصول پرطرفدار این شرکت اشاره کرد. البته سود ۷/۳۴ میلیارد دلاری آیپد نسبت به سود ۶/۵۸ میلیاردی مدت مشابه سال گذشته رشد مناسبی نداشت.

افزایش سهم ۱۱/۶ درصدی از بازار تبلت‌ها نسبت به افزایش سالانه ۷۹ درصدی که اپل در سه ماهه‌ی دوم به آن اشاره کرده بود، یک افت شدید محسوب می‌شود.

بخش سرویس‌های اپل با رشد مناسب ۳۳ درصدی نسبت به سود ۱۳/۱۶ میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، به سود ۱۷/۴۹ میلیارد دلاری دست یافت.

اپل در بخش دیگر گزارش خود به ابزارهای پوشیدنی، لوازم خانگی و جانبی هم پرداخته است. همان‌طور که ممکن است حدس زده باشید، مهم‌ترین محصول این بخش اپل واچ است. ساعت‌ هوشمند محبوب اپل در سه ماهه‌ی سوم با ۳۶ درصد رشد، سودی معادل ۸/۷۸ میلیارد دلار را نصیب کوپرتینویی‌ها کرد.

حتما بخوانید
هر چیز شما می‌خواستید درباره بیاموزید کولر گازی و بودند ترسیدند بپرسند

سود اپل

تیم کوک، مدیر عامل این شرکت، در بیانیه خود چنین گفته است:

ما در هر دو آمار آپگرید کنندگان (دستگاه‌ها) و مهاجران (به اکوسیستم اپل) رشدی بسیاری قوی‌ را مشاهده کردیم. در ابتدا کمبود (چیپست‌ها) روی مک و آیپد تاثیر داشت. ما تاثیر کلی این کمبودها را ۳ تا ۴ میلیارد دلار پیش‌بینی کرده بودیم. اما در واقع توانستیم آن را کاهش دهیم و با (زیانی) کمتر از کمترین میزان پیش‌بینی شده مواجه شدیم.

در این سه ماهه، در زمانی که استفاده از تکنولوژی برای ارتباط مردم با یکدیگر در هر مکان هیچ‌گاه تا این اندازه مهم نبوده است، تیم ما با به اشتراک گذاشتن محصولات قدرتمند با کاربرانمان، دوره‌ای بی‌همتا از نوآوری را به وجود آورد. ما به پیشرفت در کارمان ادامه می‌دهیم تا هرچه که می‌سازیم را با ارزش‌هایی اغنا کنیم که معرف ما هستند، با الهام بخشی به نسل جدیدی از توسعه دهندگان که کدنویسی را بیاموزند، با نزدیک‌تر شدن به هدف محیط زیستی ۲۰۳۰ خود و با مشارکت در امری مهم برای ساخت آینده‌ای منصفانه‌تر.

لوکا ماستری، مدیر ارشد مالی اپل، در بیانیه دیگری اعلام کرده است:

آمار عملکرد ما در سه‌ ماهه‌ی منتهی به ژوئن شامل رکوردهای سوددهی جدیدی در هر یک از بخش‌های جغرافیایی حوزه فعالیت ما، افزایش ارقام در هر یک از دسته‌بندی‌های محصولات ما و رکورد جدیدی در شمار دستگاه‌های فعال ما در تمام تاریخ است. ما در این سه ماهه ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌ی در گردش خلق کردیم و حدود ۲۹ میلیارد دلار به سهام‌داران خود بازگرداندیم و به سرمایه‌گذاری عظیم در کسب‌وکار خود ادامه می‌دهیم تا برنامه‌های رشد بلند مدت خود را تضمین کنیم.

با توجه به اینکه مدیر مالی ارشد اپل به مناطق جغرافیایی حوزه فعالیت این شرکت اشاره داشت، با هم مروری خواهیم داشت به میزان رشد سود کمپانی در این مناطق:

حتما بخوانید
بررسی متر لیزری بوش GLM 120 C؛ گران‌قیمت و مناسب حرفه‌ای‌ها

چین با عنوان بزرگترین منطقه، با رشد ۵۸/۲ درصدی نسبت به سال قبل، از ۹/۳۳ میلیارد دلار به ۱۴/۷۶ میلیارد دلار سود رسید. میزان سود این شرکت در قاره آمریکا با رسیدن به ۳۵/۸۷ میلیارد دلار، با رشدی ۳۲/۸ میلیارد دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود.

سه منطقه‌ی دیگر که شامل ژاپن، اروپا و باقی مناطق آسیا و اقیانوسیه است هم در سه ماهه‌ی سوم امسال نسبت به سه ماهه‌ی سوم سال گذشته رشد داشته‌اند.

افزایش سود دو برابری به ازای هر سهم اپل

در مجموع، سود کلی اپل در سه ماهه‌ی مالی سوم این شرکت برابر با ۸۱.۴۳ میلیارد دلار است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته معادل ۵۹.۶۹ میلیارد دلار بوده است. میزان رشد این بازه‌ی یک ساله تقریبا برابر با ۳۶/۴ درصد است که حتی از پیش‌بینی سود ۷۳/۳۰ میلیارد دلاری وال استریت هم پیش‌تر رفت.

سود خالص این شرکت در سه ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ برابر با ۱۱.۲۵ میلیارد دلار بود که این میزان در سه‌ ماهه‌ی امسال به ۲۱.۷۴ میلیارد دلار رسید و این یعنی اپل رشدی معادل ۹۳/۲ درصد را به ثبت رسانده است. سود این شرکت به ازای هر سهم هم در این مدت دو برابر شده و از ۶۵ سنت به ۱/۳۰ دلار رسیده است.

با ارائه‌ی این گزارش، ارزش سهام اپل با واکنش خفیف‌تری نسبت به واکنش‌ها به گزارش‌های مالی قبلی همراه بود. ارزش هر سهم در پایان معاملات روز پنج‌شنبه با مبلغ ۱۴۶/۷۷ دلار بسته شد که این میزان با افتی ۲/۲۲ دلاری (۱/۴۹ درصدی) همراه بود. در معاملات پس از ساعت رسمی نیز سقوط ۱/۶۶ دلاری (۱/۱۳ درصدی) دیگری برای هر سهم به ثبت رسید.

حتما بخوانید
راهنمای خرید لوازم خانگی (لذت چیدمان)

این شرکت در گزارش سه ماهه‌ی سوم خود هم سعی کرد تا مانند دوره‌های قبل، به دلیل تاثیرات همه‌گیری ویروس کرونا از ارائه‌ی هرگونه پیش‌بینی رسمی خودداری کند. اما مدیر ارشد مالی این شرکت اعلام کرد که انتظار دارند در سه ماهه‌ی چهارم رشدی دو برابری را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کنند.

منبع: Phone Arena

دیدگاهتان را بنویسید