هر چیز شما می‌خواستید درباره بیاموزید کولر گازی و بودند ترسیدند بپرسند

کولر گازی در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام میشود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمیکند. کمپرسورهای باد موجود در بازار در دو نوع معمولی و سایلنت هستند. در برخی دستگاهها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و میتوان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده میشود. در صورتی میتوان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در آن سدی از آب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ آب وجود داشته باشد. با توجه به مصرف زیاد جریان الکتریکی در هنگام استارت موتورهای الکتریکی، مصرف برق مقدار قابل چشمگیری خواهد بود و با افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور این میزان افزایش خواهد یافت. این شکل جدید روتور بهطور چشمگیری منجر به افزایش راندمان شد، این افزایش کارایی به علت کاهش نشت در دستگاه بود. به بیانی ساده، واحدی مسکونی با مساحت ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر با کولری به ظرفیت ۷۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، تقریباً ۸۰۰ لیتر آب را در طی شبانهروز تبخیر میکند.

  • قیمت کمتر در مقایسه با اسپلیت
  • قدرت خنککنندگی بالا و قابلیت قرار گیری آسان در پنجره
  • کولر گازی گری مدل I’save-P09H1
  • برچسب تقلبی کولر گازی و اسپلیت
  • عدم نیاز به نصب بر روی دیوار
  • قیمت مناسب نسبت به سایر مدلها
  • بهرهوری انرژی بالا

کولر گازی مقدار گرمای محسوس جذبشده به مقدار آبی که تبخیر میشود بستگی دارد. در سیستمهای تبخیری مانند کولر آبی و ایرواشرها به علت ماهیت استفاده از ۱۰۰٪ هوای تازه در فرایند سرمایش آدیاباتیک هوای تازه تصفیهشده همیشه وارد فضای داخل آپارتمان میشود. خمیرهای ساده سفید سیلیکون که گاهی تقلبی و سرامیک هستند رسانایی یک دارند اما خمیرهای نقره بر حسب آنکه تا چه اندازه از نقره در آن استفاده شده باشد تا ۸ واحد رسانایی دارند. کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد. مطابق قانون دوم ترمودینامیک این کار به صورت طبیعی رخ نمیدهد و برای انجام آن باید کار فیزیکی انجام داد. عمل تخلیه هنگامی صورت میگیرد که یکی از روتورها کانال را باز کند و بدین ترتیب هوای متراکم شده با نیروی زیادی به بیرون از محفظه تراکم فرستاده شود. این وسیله بهطور کامل هیدروکربن را از طریق اکسیداسیون به دیاکسید کربن و آب تبدیل میکند. بدین ترتیب سرعت هوا به تدریج همزمان با اینکه پرههای ثابت انرژی جنبشی را به فشار تبدیل میکنند، افزایش مییابد.

حتما بخوانید
سوالات برای/درباره کولر گازی

این کمپرسور یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی مارپیچی روغنکاری نشوندهاست، به عنوان مثال این کمپرسور با کاهش همواره حجم معینی از هوا آن را فشرده میسازد. یک کمپرسور جابجایی (Displacement compressor) دارای این خصوصیت است که حجم معینی از گاز یا هوا را محصور میکند و سپس با کاهش دادن منطقه حجم محصور شده، فشار را افزایش میدهد. تراکم ممکن است که یک یا چند مرحلهای باشد و کمپرسور نیز میتواند از نوع دینامیکی یا جابجایی باشد، اما در این مواقع کمپرسورهای پیستونی رایجترین هستند. قبل از اینکه گاز به مرکز چرخ پروانه بعدی رانده شود، از یک پخش کننده(Diffuser) و یک محفظه حلزونی(Volute) عبور میکند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل میشود. یک روتور که دارای پرههای متحرک شعاعی است به صورت خارج از مرکز در محفظه استاتور نصب میشود. داخل یونیت خارجی دستگاه که کندانسینگ یونیت خوانده میشود یک کمپرسور گاز، یک کندانسور و یک فن خنککننده وجود دارد که عملکرد آن همانند یخچال و فریزر میباشد.

کولر گازی ایستاده بر خلاف کولر گازی پرتابل دو تکه است، به این معنی که دارای یک واحد خارجی و یک واحد داخلی است. بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزشهای کولر وه کانال خارجی الزاماً باید از برزنت استفاده شود. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل است و به دلیل شکل آن، برای فضاهای کوچک اجارهای یا استفاده موقت استفاده میشود. این گازها در برخی موارد به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد. این مایع کم فشار از کویلهای اواپراتور عبور داده میشود و به دلیل پایین بودن نقطه جوشش آن به سرعت گرمای محیط را به خود جذب کرده و تبدیل به گازی کم فشار میشود. با عبور گاز داغ از کویلهای کندانسور و عبور پر سرعت هوای محیط از روی لولهها توسط فن، این گاز پرفشار تبدیل به مایع پرفشار و نسبتاً داغی میشود. قیمت رساناهای قوی بسیار بالاست و برای سیستمهای ساده یا پردازندههای متوسط توصیه نمیشود معمولاً برای ۸ هستهایهای پر مصرف کاربرد دارد. پرهها معمولاً از آلیاژهای ریختگی مخصوص ساخته میشوند و بیشتر کمپرسورها از نوع روغن روغنکاری شونده میباشند.

حتما بخوانید
بهترین تلویزیون های 2023 را از دست ندهید!

در این نوع کمپرسورها فرایند cooling توسط آب یا هوا انجام میشود. منتقل و در سال ۱۳۸۰ کارخانه به شهر صنعتی کاوه منتقل و به سرعت توسعه یافت. این بدین معنی است که این نوع کمپرسور با ابعاد بیرونی کوچک میتواند با سرعت میله گردنده بالائی کارکند و جریان عظیمی را ترکیب نماید. این، بدین معنی است که به جای یاتاقانهای ساچمهای از یاتاقانهای تخت یا همان یاتاقانهای لغزشی در این کمپرسورها استفاده میشود. فرایند خنک کاری در این کمپرسور به صورت مستقیم است و به تماس بین مایع و هوا بستگی دارد، به این معنی است که افزایش درجه حرارت بر روی هوای تراکم یافته خیلی کم است. ↑ «تولید آبگرمکن گازی در بوتان به ۶۰۰ هزار دستگاه رسید». کمپرسور نوعی دستگاه مکانیکی است که گاز کم فشار را به داخل کشیده و آن را متراکم کرده و فشار آن را افزایش میدهد. به عنوان یک هدایتکننده ایدهآل گرما، گرمای حاصل از فشرده شدن را در کمپرسور کاهش میدهد و در نتیجه دمای سامانه پایین است. این صفحهٔ ابهامزدایی مقالههای مرتبط با عنوان همین صفحه، کولر را فهرست میکند. به علاوه کولرهای آبی در مناطقی با آب و هوای بسیار خشک، این مزیت را نیز دارد که با ادامه کارکرد، خشکی هوا را کاهش داده و باعث آسایش بیشتر ساکنان آن میشود.

کولرهای آبی با بهرهگیری از مقدار آنتالپی بالای تبخیر آب کار میکنند. قدیمیترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. کولر گازی توسط ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع شد. ۱۳۷۵ الی ۱۳۷۸ – دریافت گواهینامههای بینالمللی ایزو۹۰۰۲، ایزو ۱۴۰۰۱، CE و ایزو ۹۰۰۱ شد. در سال ۱۳۳۲، محمود خلیلی با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس شرکت بوتان را تأسیس کرد. استفاده از فلز مایع میتواند رسانایی را تا ۴۰ واحد برساند. برخی خمیرها از رنگهای بیفایده برای ابزار تبلیغات استفاده میکنند مثلاً رنگ خاکستری برای شبیه شدن به خمیر نقره حتی خمیرهای طلاییرنگ نیز دیدهشدهاند. انواع ترمال گریسهای متنوع در بازار شامل خمیر سیلیکون، خمیر سرامیک تا خمیر نقره و انواع مختلف میباشند. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها میتواند الکتروموتور (برقی) یا موتور دیزلی (Diesel Engine) یا ژنراتور (انواع توربینها) باشد.

حتما بخوانید
انتخاب کولر گازی بر اساس متراژ محیط

کمپرسور حلقه روغنی (Liquid-ring compressor) یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی است که دارای نسبت فشار درونی میباشد. یک پمپ دوچرخه سادهترین نوع یک کمپرسور جابجایی است، که در این نوع پمپ، هوا وارد سیلندر میشود و توسط پیستون متحرکی فشرده میشود. ناودانها: بر روی هر یک از درپوشهای کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب وجود دارد که به ناودانی معروف است. کمپرسورهای دینامیک: در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال بهطور دایمی است. فشار دَهش (Discharge Pressure) در این کمپرسورها از مقادیر کم تا فشارهای خیلی بالا (بیشتر از ۱۸۰۰ بار) متغیر است. نیاز به فشارهای خیلی بالا پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز صنعت به پلی اتیلن چگالی پایین (LDPE) شدت یافت، که برای پلیمری شدن باید گاز را به کمک کمپرسورهای رفت و برگشتی خاصی تا «۳۵۰۰ بار» (۳۵۰ مگاپاسکال) فشرده کرد. عملیات نادرست یا غیرایمن این کارخانجات به دلیل اشتعال پذیری بالای گاز و فشارهای خیلی بالا میتواند بسیار خطرناک باشد.

از کمپرسورهای دینامیک در فشارهای پایین و دِبیهای بالا استفاده میشود. این کولر گازیها به دلیل نداشتن ریموت کنترل و نداشتن حالت گرمایش، کمتر مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل به آنها کمپرسورهای مارپیچی روغنکاری نشونده یا خشک میگفتند. کمپرسورهای پیستونی بدون روغن (Oil-free piston compressors) دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. اما در سیستمهای تهویه مطبوع که سیستم سرمایشی آنها از نوع تبخیری است الزاماً هوادهی از طریق هوای تازه انجام میشود ضمن اینکه تا حدودی گرد و غبار هوا در بدو ورود شسته و حذف میشود. این کمپرسور معمولاً دارای دو محفظه تراکم متقارن رو به روی هم است تا بدین ترتیب از اعمال نیروهای شعاعی بر روی یاتاقانها ممانعت به عمل آید. یک نیروی محوری فعال که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی دارد بر یاتاقانها وارد میگردد. وقتی که محفظه تراکم در تماس با مجرای خروجی قرار میگیرد، هوای فشرده از قسمت تراکم رهائی مییابد. این امر باعث میشود که قسمتهای تشکیل دهنده کمپرسور دارای تعادل شعاعی باشند، میزان نشتی وقتیکه اختلاف فشار در محفظههای هوا کمتر از اختلاف فشار بین ورودی و خروجی باشد، به حداقل میرسد.

حتما بخوانید
بررسی پریز هوشمند شیائومی؛ گجتی ارزان برای آغاز هوشمندسازی خانه

دیدگاهتان را بنویسید