۴ راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من کولر گازی من را نابود کرد

اما در سیستمهای تهویه مطبوع که سیستم سرمایشی آنها از نوع تبخیری است الزاماً هوادهی از طریق هوای تازه انجام میشود ضمن اینکه تا حدودی گرد و غبار هوا در بدو ورود شسته و حذف میشود. با اینکه آنها سوئدی بودند اما موفقیت آنها یک موفقیت جهانی بود که توسط الکترولوکس وارد بازار تجارت شد. در سیستمهای تبخیری مانند کولر آبی و ایرواشرها به علت ماهیت استفاده از ۱۰۰٪ هوای تازه در فرایند سرمایش آدیاباتیک هوای تازه تصفیهشده همیشه وارد فضای داخل آپارتمان میشود. استفاده از کولرهای گازی به عنوان جایگزین کولرهای آبی میتواند مانع ورود آلودگی از محیط خارج به داخل ساختمان شود و علاوه بر این هوای داخل نیز مورد تصفیه قرار میگیرد. به علاوه کولرهای آبی در مناطقی با آب و هوای بسیار خشک، این مزیت را نیز دارد که با ادامه کارکرد، خشکی هوا را کاهش داده و باعث آسایش بیشتر ساکنان آن میشود. پرهها معمولاً از آلیاژهای ریختگی مخصوص ساخته میشوند و بیشتر کمپرسورها از نوع روغن روغنکاری شونده میباشند. این کمپرسور یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی مارپیچی روغنکاری نشوندهاست، به عنوان مثال این کمپرسور با کاهش همواره حجم معینی از هوا آن را فشرده میسازد.

کولر گازی دمندههای معمولاً هوا روغنکاری نشونده میباشند. کمپرسورها بعد از پمپها، دومین تجهیزات مصرفکننده انرژی در صنایع مختلف میباشند (با مصرف ۱۶ درصد برق موتورهای صنعتی توسط کمپرسورهای هوا و ۷ درصد آن توسط کمپرسورهای سامانههای تبرید) و نیز دومین جایگاه در پتانسیل کاهش مصرف انرژی را نیز به خود اختصاص میدهند (بهطور متوسط ۱۷٫۱ درصد). این کار نسبت به تبرید تراکمی انرژی بسیار کمتری مصرف میکند. فرون در سال ۱۹۲۰یخچالهایی را جایگزین یخچالهای قبلی کرد که نسبت به مدلهای قبلی کم خطر بودند. شرکت بوتان در سال ۱۳۳۲ به کوشش محمود خلیلی و فرزندش محسن خلیلی با هدف توزیع گاز مایع شکل گرفت. شرکت بوتان دارای گواهینامه واحد نمونه صنعتی از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران است. سال ۱۳۶۷ شرکت صنعتی بوتان به تولید و عرضه محصولات جدید گازسوز اقدام نمود و توانست طی مدت هفت سال، میزان تولید آبگرمکنهای دیواری گازی را به ده برابر (گزارشهای مالی شرکت) افزایش دهد. پس از مدت کوتاهی گروه صنعتی بوتان با هدف تولید لوازم گازسوز از جمله اجاق گازسوز تأسیس شد.

حتما بخوانید
نمایندگی تعمیر تلویزیون سامسونگ در تهران

نیاز به فشارهای خیلی بالا پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز صنعت به پلی اتیلن چگالی پایین (LDPE) شدت یافت، که برای پلیمری شدن باید گاز را به کمک کمپرسورهای رفت و برگشتی خاصی تا «۳۵۰۰ بار» (۳۵۰ مگاپاسکال) فشرده کرد. استفاده مستمر (چند وقت یکبار) از برنامههای کنترل سلامت قطعات مانند HWMonitor بدون نیاز به رجوع به BIOS میتواند به سلامت سیستم مورد نظر و پیشگیری از آسیب کمک کند. را کنترل مینماید و سیستم به ندرت خاموش و روشن میشود تا نیازی به انرژی اولیه استارت نباشد. در یخچالهای اولیه از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان گاز مبرد استفاده میشد، اما به علت عوارض ناگوار آن در برخورد با بدن انسان، ترکیب شدن حالت مرطوب آن با مس و آلمینیوم، و نیز خاصیت انفجاریاش، و خطر خفگی ان برای انسان، رفتهرفته از گاز فریون به جای آن استفاده گشت. در قرن ۱۱ میلادی دانشمند ایرانی ابن سینا، مبرد را اختراع کرد که برای چگالش پیوند بخارهای آروماتیک بکار میرود. با توجه به این معایب تلاشهایی برای یافتن گازهای جایگزین فریون به عمل آمده که گاز جدیدی به نام ۱۳۴A و مبرد هیدروکربن R600 حاصل آن است.

این یخچال یک بنای معماری متشکل از یک استخر، دیواری بلند به نام حصار در ضلع جنوبی و مخزنی گنبدی شکل به نام خزانه بود. برخی کولرهای گازی حاوی واحدی به نام «اینورتر» هستند. نسل جدید کولرهای گازی، کولرهای گازی دارای «اینورتر» هستند. برای جلوگیری از ورود ریزگردها و هوای گرم از طریق کولرهای آبی باید قسمتهای هواگیر کولر کاملاً به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشند. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل است و به دلیل شکل آن، برای فضاهای کوچک اجارهای یا استفاده موقت استفاده میشود. کلید مخصوص کولر:جهت راهاندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ. معمولاً برای راهاندازی موتور از کلید گریز از مرکزی استفاده میشود که کناکتهای آن روی محور روتور قرار دارند. از آنجائیکه محفظه کمپرسور بیضوی شکل است، حلقه مایع به صورت خارج از مرکز در اطراف روتور قرار میگیرد. یک روتور که دارای پرههای متحرک شعاعی است به صورت خارج از مرکز در محفظه استاتور نصب میشود. قسمت ورودی هوا در بالای محفظه تعبیه شدهاست. این امر باعث میشود که قسمتهای تشکیل دهنده کمپرسور دارای تعادل شعاعی باشند، میزان نشتی وقتیکه اختلاف فشار در محفظههای هوا کمتر از اختلاف فشار بین ورودی و خروجی باشد، به حداقل میرسد.

حتما بخوانید
از نگهداری گیاهان خانگی تا اپلیکیشن‌های تناسب اندام؛ بهترین‌های سبک زندگی

کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنککنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. پمپ آب کولر: به کمک واتر پمپ، آب از مخزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودانها هدایت میشود. کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده میگردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق میگردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک میکند. در این یخچالها از موادی مانند سولفورید اکسید که یک ماده خورنده است و میتواند مشکلات بینایی ایجاد کند یا متیل فوریت که ماده ای قابل اشتعال است و تنفس آن باعث آسیب میشود استفاده میشد. حصار به گونه ای ساخته میشد که در فصول سرد سال یعنی موعد یخسازی تمام روز بر روی استخر سایه میافکند و از گرم شدن آب یخزدهٔ استخر جلوگیری میکرد. این شرکت اولین یخچال اتوماتیک خود در سال ۱۹۱۸ رونمایی کرد.

در سال ۱۳۳۲، محمود خلیلی با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس شرکت بوتان را تأسیس کرد. حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد پادشاهی ایرانی دستور ساخت نخستین یخچال عمومی را داد. تشدیدکننده فشار میتواند در یک فرایند تناوبی تا دامنه سطح فشار از پیش تنظیم شدهای کار کند. لازم به توضیح است بالاترین سطح تصفیه هوا شستن هواست که در این فرایند کل آلودگی و ذرات معلق از هوا شسته میشود و هوای ۱۰۰٪ پاک و پاکیزه وارد فضای داخل آپارتمان یا فضای مسکونی میشود. هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنککنندگی آن هم بیشتر میشود. کولر ابی در ایران بیشتر از نظر برودتی در سایزهای ۱۵۰۰ کیلو کالری و۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ کیلو کالری و۴۵۰۰ کیلو کالری و ۵۵۰۰ و ۷۰۰۰ کیلوکالری قدرت دارند و قدرت موتورهای آنها ۱/۸ ،۱/۶، ۱/۴ ،۱/۳ اسب بخار و ۱/۲ و ۳/۴ اسب بخار میباشد. به بیانی ساده، واحدی مسکونی با مساحت ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر با کولری به ظرفیت ۷۰۰۰ فوت مکعب در دقیقه، تقریباً ۸۰۰ لیتر آب را در طی شبانهروز تبخیر میکند.

حتما بخوانید
راهنمای خرید ساندبار

اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است. سرمایش تبخیری میتواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا مختلط، انجام شود. هرگاه فرایند تبخیر بهطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام میشود. در این نوع کمپرسورها فرایند cooling توسط آب یا هوا انجام میشود. شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثابت است. کانال داخلی: این کانال داخل کولر قرار دارد و پروانه در مقابل آن میباشد. بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزشهای کولر وه کانال خارجی الزاماً باید از برزنت استفاده شود. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. با عبور گاز داغ از کویلهای کندانسور و عبور پر سرعت هوای محیط از روی لولهها توسط فن، این گاز پرفشار تبدیل به مایع پرفشار و نسبتاً داغی میشود. بسیاری از لپتاپهایی که دارای پردازنده قوی هستند ترمال گریس گرانقیمت و با کیفیت آنها پس از چند سال تبدیل به سنگ میشود در نتیجه اگر سرویس نشود در سیستمهایی که از کارت گرافیک مجتمع استفاده میکنند ممکن است مانیتور لپتاپ گاهی شروع به چشمک زدن به سیاهی بکند.

بازبودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان میشود و باید پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشالهای کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه شود. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال یا داخل سالن هدایت میشود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها میشود. مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفهٔ روانکاری و خنککردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد. کمپرسور حلقه روغنی (Liquid-ring compressor) یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی است که دارای نسبت فشار درونی میباشد. گاز (R-134a) جایگزین مناسبی برای R-12 بود که مضرات کمتری نسبت به این گاز داشت اما هنوز شاهد مدلهای قدیمی که از R-12 استفاده میکنند هستیم. توان مورد نیاز برای کمپرسور کمکی با افزایش نسبت فشار، افزایش مییابد، درحالیکه جرم در حال حرکت افت مینماید. کمپرسورهای باد معمولی که صدای تولید شده آنها بسیار زیاد است و برای استفاده در محیطهای خانگی مناسب نیستند. بدین ترتیب، تراکم در تقابل با فشار کاملاً مخالف صورت میگیرد و به همین دلیل بازدهی کمپرسور کاهش مییابد و سر و صدای زیادی تولید میشود.

حتما بخوانید
از تلویزیون سامسونگ اصل کره استفاده کنید - این نکات را بخوانید 6

دیدگاهتان را بنویسید