۱۰ چیز میخواهم درباره کولر گازی می دانستم

برای بدست آوردن بهترین راندمان، نسبت فشار باید با فشار کاری مورد نیاز تطبیق داده شود. یاتاقانهای ساچمهای در کمپرسورهای یک مرحلهای با نسبت فشار کم مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از کولرهای گازی به عنوان جایگزین کولرهای آبی میتواند مانع ورود آلودگی از محیط خارج به داخل ساختمان شود و علاوه بر این هوای داخل نیز مورد تصفیه قرار میگیرد. کندانسور (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنکسازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. ژنراتور ساخت شرکت MHI ژاپن است که با ظرفیت ۳۱۲٫۵ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۹ کیلوولت با سیستم خنککن هیدروژن است. توربین ساخت شرکت MHI ژاپن است که از گونه واکنشی، فشار ثابت، سه مرحلهای و دارای سامانه بایپس است. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شدهاند. تهران، شرکت تولیدی و صنعتی کشور، ۱۳۸۷. شرکت دایکین مخترع سیستمهای کولر گازی چند پنلی VRV :Variable Refrigerant Volume نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین، شرکتهای تهویه مطبوع در جهان ماندگار کرد. فشار دَهش (Discharge Pressure) در این کمپرسورها از مقادیر کم تا فشارهای خیلی بالا (بیشتر از ۱۸۰۰ بار) متغیر است. خلاء به معنی فشار پایینتر نسبت به فشار اتمسفر است.

حداکثر نسبت فشاری که توسط کمپرسور دندانه دار روغنکاری نشونده بدست میآید، ۵/۴ است. کمپرسورهای گریز از مرکز با بیش از ۶ مرحله و فشاری تا ۲۵ بار نیز وجود دارند. کمپرسورهای مارپیچ مایع تزریقی میتوانند برای نسبتهای فشار بالا ساخته شوند، زیرا که با یک مرحله تراکم هوا فشاری معادل ۱۳ بار ایجاد مینماید. به استثنای کاربردهای توربین گازی، نسبت فشار به ندرت بالاتر از ۶ است. کار اواپراتور به این صورت است زمانی که گاز مبرد توسط موتور وارد کندانسور میشود و متراکم میشود تحت فشار بالا از حالت گاز به مایع تبدیل میشود و وارد درایر(drier) یا خشک کن و سپس وارد لوله موئی یا کاپیلاری تیوپ میشود و این باعث میشود که فشار کاهش پیدا کند. را کنترل مینماید و سیستم به ندرت خاموش و روشن میشود تا نیازی به انرژی اولیه استارت نباشد. اما در سیستمهای تهویه مطبوع که سیستم سرمایشی آنها از نوع تبخیری است الزاماً هوادهی از طریق هوای تازه انجام میشود ضمن اینکه تا حدودی گرد و غبار هوا در بدو ورود شسته و حذف میشود. هرگاه فرایند تبخیر بهطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام میشود. Catalytic Converter در یک فرایند تک مرحلهای هیدروکربنهای موجود در هوای فشرده را میشکند و تجزیه مینماید.

حتما بخوانید
گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟

در برخی دستگاهها و ماشینآلات، کمپرسورها هوا را فشرده کرده و به قسمت احتراق میفرستند. خروجی هوا در مرحله تراکم به وسیله یکی از روتورها مسدود میباشد، در حالیکه ورودی برای مکش هوای تازه در قسمت دیگر محفظه تراکم باز است. فرایند فشردهسازی از سه مرحله مکش، تراکم و رانش تشکیل میشود. برای محاسبه ضریب عملکرد از فرمول زیر استفاده میشود و عدد ۳٫۴۱۲ عدد ثابت است برای تبدیل BTU/h به وات و هم واحد کردن صورت و مخرج کسر است. یک سر اواپراتور به سر لوله موئی و سر دیگر اواپراتور به ساکشن موتور متصل میباشد و زمانی که ساکشن اتفاق میافتد باعث میشود که سطح فشار داخل اواپراتور پایین بیاید و مبرد به جوشش در بیاید واز حالت مایع آرام آرام به گاز تبدیل شود و این تبخیر باعث ایجاد سرما و برودت میشود. در کمپرسورهای مارپیچی خشک از یک چرخ دنده بیرونی استفاده میشود تا روتورهای چرخشی را که در جهت عکس یکدیگر حرکت مینمایند، هماهنگ کند. کمپرسورهای کوچکتر غالباً دارای یک کارتل روغن به همراه آببندی جهت افزایش عمر یاتاقانها هست. در این نوع کمپرسور تزریقی، مایعی با هدف روغن کاری و خنک کاری به محفظه تراکم و غالباً به یاتاقانهای کمپرسور تزریق میشود.

واحد هواساز کمپرسور از یک حلزونی ثابت در قسمت محفظه و یک موتور که به صورت گریز از مرکز راهاندازی میشود و همچنین یک مارپیچ متحرک، تشکیل شدهاست. روتورها و محفظه با دقت بسیار زیادی ساخته میشوند تا نشت روغن از قسمت تراکم به قسمت ورود هوا به حداقل برسد. معمولاً برای راهاندازی موتور از کلید گریز از مرکزی استفاده میشود که کناکتهای آن روی محور روتور قرار دارند. معرفی فرآیندهای کم فشاری که باعث تولید پلی اتیلن چگالی پایین خطی (LLDPE) میشود با فشارهای عملیاتی زیر ۲۰ بار (۲ مگاپاسکال) باعث تخریب بخشهایی که به این صنعت خدمات رسانی میکردند شدهاست. یخچالهای کاربردی برای خانه در سال ۱۹۱۵ معرفی شدند و در دههٔ ۱۹۳۰با کاهش قیمتها و بالا رفتن امنیت یخچالها این محصولات با استقبال زیادی در ایالات متحده آمریکا برای استفاده در خانه مواجه شدند. استفاده مستمر (چند وقت یکبار) از برنامههای کنترل سلامت قطعات مانند HWMonitor بدون نیاز به رجوع به BIOS میتواند به سلامت سیستم مورد نظر و پیشگیری از آسیب کمک کند. ژنراتور واحد گاز ساخت آلستوم است که با ظرفیت ۱۵۴ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۳٫۸ کیلوولت با سیستم خنککن هوا است. بهطور مثال اگر سازنده پمپ حرارتی بهطور پیشفرض گرمایش را برای سیستم تهویهای در نظر گرفته باشد، بخش جریانی شیر معکوسکننده وقتی شروع به کار میکند که مصرفکننده نیاز به سرمایش داشته باشد.

حتما بخوانید

هوا را نیز میتوان در یک تشدیدکننده فشار متراکم ساخت، اما باید کاملاً عاری از روغن باشد تا از احتراق خود به خود آن ممانعت شود. جهت اطمینان از کیفیت هوای فشرده، به ویژه در صنایع حساسی که وجود روغن در آن یک امر بسیار تأثیرگذار میباشد، فیلترهای جذبی Activated Carbon یک راه حل بسیار ویژه و کاملاً اقتصادی را پیشنهاد میدهد. از آنجاییکه روتورها نه با یکدیگر و نه با محفظه تراکم کمپرسور تماس پیدا میکنند بنابراین در محفظه تراکم نیازی به روغن کاری نیست در نتیجه هوای فشرده شده کاملاً عاری از روغن است. هر کمپرسور گریز از مرکز باید بهطور مناسبی آببندی شود تا میزان نشتی را در راستای محور گردنده که از میان محفظه کمپرسور عبور میکند را کاهش دهد. در قرن ۱۱ میلادی دانشمند ایرانی ابن سینا، مبرد را اختراع کرد که برای چگالش پیوند بخارهای آروماتیک بکار میرود. کمپرسورهای محوری بهطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بهطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار میگیرند.

مراحل مکش و رانش هوا در محفظه تراکم به صورت شعاعی صورت میپذیرند، که این امکان را فراهم میآورد از طرحهای سادهتر یاتاقان استفاده شود و همچنین ویژگیهای پر کردن هوا را بهبود بخشد. در سالهای اخیر استفاده از گالیم و ژرمانیم به جای سیلیکون شایع شده است. به همین دلیل بیشتر برای استفاده در مکانهایی مانند مطب دندانپزشکی و بیمارستانها و … اکثر تعمیرکاران لپتاپ در تهران از خمیرهای ساده برای لپتاپها استفاده میکنند. اگر هر دو طرف بالا و پایین مورد استفاده قرار گیرد، کمپرسور دو طرفه نامیده میشود. قبل از اینکه گاز به مرکز چرخ پروانه بعدی رانده شود، از یک پخش کننده(Diffuser) و یک محفظه حلزونی(Volute) عبور میکند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل میشود. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ برنامه های آیفون

یک پمپ دوچرخه سادهترین نوع یک کمپرسور جابجایی است، که در این نوع پمپ، هوا وارد سیلندر میشود و توسط پیستون متحرکی فشرده میشود. اگر برای فشردن هوا فقط یک طرف پیستون استفاده شود، پیستون یکطرفه نامیده میشود. کمپرسورهای پیستونی بدون روغن (Oil-free piston compressors) دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. در فضاهای سر بسته به علت عدم تبادل هوای داخل آپارتمان با فضای بیرون و از طرفی آلودهبودن هوای شهرهای بزرگ که باعث شدهاست اکثر پنجرهها بسته باشد، امکان ورود هوای تازه به داخل آپارتمان محدود است. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها میتواند الکتروموتور (برقی) یا موتور دیزلی (Diesel Engine) یا ژنراتور (انواع توربینها) باشد. چرخ پروانه میتواند دارای طرح باز یا بسته باشد. غالباً کمپرسورهای چند مرحلهای دارای دو پروانه دوار هستند که بر روی هر دو انتهای محور گردان نصب شدهاند که بارهای محوری تولید شده توسط اختلاف فشار را خنثی میکنند.

از آنجا که صورت و مخرج آن هردو بر حسب یک واحد (معمولاً ژول) بیان میشوند، واحد این ضریب یک میباشد. کمپرسور از نوع ۱۷ مرحلهای با دمای ۳۶۰ درجه سانتیگراد است. دمای بخار خروجی بویلر ۵۴۰ درجه سانتیگراد با ظرفیت تولید بخار ۸۴۰ تن در ساعت است. بنابرین دستگاهی که مصرف انرژی آن به ازای ایجاد هر تن برودت کمتر باشد راندمان یا ضریب عملکرد بالاتری دارد که در این خصوص چیلر تراکمی نسبت به نوع جذبی در ازای مصرف انرژی برابر ، مقدار بیشتری گرما را از فضای داخل اتاق به بیرون منتقل می کند. در برخی دستگاهها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و میتوان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد. با تبدیل فاز آب مایع به بخار آب، میتوان دمای هوای خشک را به شدت کاهش داد. امروزه به دلیل اثر تخریبی این گاز بر روی لایه ازن کاربرد آن محدود شده است زیرا این گاز با اتم اکسیژن آزاد شده از مولکول اوزون واکنش داده و منجر به تبدیل گاز اوزون به گاز اکسیژن میگردد. یک نیروی محوری فعال که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی دارد بر یاتاقانها وارد میگردد.

حتما بخوانید
صدای تلویزیون سامسونگ و مشکلات مربوط به آن

مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفهٔ روانکاری و خنککردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد. در این قسمت دریچه خروجی و سوپاپ یکطرفهای تعبیه شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۱۳ مارس ۲۰۲۳ ساعت ۰۸:۱۲ ویرایش شدهاست. «IUPAC GOLD BOOK». دریافتشده در ۱۸ مارس ۲۰۱۲. مشارکتکنندگان ویکیپدیا. «Daikin». در دانشنامهٔ ویکیپدیای انگلیسی، بازبینیشده در ۲۱ مارس ۲۰۱۳. در دانشنامهٔ ویکیپدیای انگلیسی، بازبینیشده در ۱۲ فروردین ۱۳۹۴. دریافتشده در ۷ مرداد ۱۳۹۴. دریافتشده در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۴. بایگانیشده از اصلی در ۲۰ فوریه ۲۰۱۴. بایگانیشده از اصلی (PDF) در ۴ دسامبر ۲۰۱۴. تشدیدکننده فشار میتواند در یک فرایند تناوبی تا دامنه سطح فشار از پیش تنظیم شدهای کار کند. برخلاف کمپرسورهای جابجایی مثبت که با جریان ثابت کار میکنند، کمپرسورهای دینامیک با فشار ثابتی کار میکنند. یک کمپرسور محوری (Axial compressors) دارای جریان محوری است، هوا یا گاز از میان ردیفهایی از پرههای ثابت و متحرک در امتداد محور گردان کمپرسور عبور میکنند.

کولر گازی این نوع کمپرسورها در گونههای ثابت و قابل حمل و یک مرحله ای یا چندمرحله ای موجود هستند. پایینترین میزان جریان حجمی در کمپرسور گریز از مرکز عمدتاً توسط جریان موجود در آخرین مرحله تعیین میشود. نسبت فشار هوا اختلاط شده توسط اختلاف درجه حرارت بین ورودی و خروجی، محدود میشود. تفاوت بین فشار در قسمت ورودی و قسمت خروجی به عنوان اندازهای از کار کمپرسور است. نقش این مایع خنک کاری و روغن کاری کمپرسور و کاهش نشت برگشتی به قسمت ورودی هوا است. دمای هوا در قسمت ورودی هر یک از مراحل نقش مهمی در مقتضیات توان کمپرسور دارد و به همین دلیل است که خنک کاری بین مراحل نیاز میشود. هوای بین قطعه و گرمابر مثل عایق حرارتی عمل میکند و نبود ترمال گریس موجب افزایش حرارت شدید، هنگ کردن و سوختن قطعه میشود. به عنوان مثال ضریب عملکرد یک پمپ حرارتی عبارت است از نسبت مقدار گرمای گرفته شده از اتاق به کار مصرفی (کمپرسور). مقدار حد عملی l/s ۱۶۰ در مجرای خروجی از یک تجهیز افقی دو تکه، غالباً قاعده کلی است.

حتما بخوانید
معرفی یخچال‌ سری گالری اسنوا

دیدگاهتان را بنویسید