۴ نوع اصلی همزن و نکاتی که برای خرید آن باید بدانید

آماده کردن یک بشقاب پر از پنکیک‌های پف کرده، پختن یک کیک اسفنجی نرم و تهیه‌ی نان‌های خوشمزه به غیر از مواد اولیه‌ی مناسب به ابزار کار مناسب هم نیاز دارد. یک همزن خوب می‌تواند مواد را به خوبی مخلوط کند، یک کاسه سفیده‌ی تخم‌مرغ پف کرده برایتان آماده کند و خمیر نان را به خوبی روز دهد. همزن‌ها در دو نوع دستی و برقی تولید می‌شوند که هر کدام برای انجام کاری خاص مناسب هستند. البته باید در زمان خرید دقت کنید که بهترین گزینه را براساس نیاز و استفاده‌ای که دارید انتخاب کنید تا هم در زمان کار خسته نشوید، هم نتیجه‌ی آشپزی و شیرینی‌پزی شما عالی باشد.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم درباره‌ی تاریخچه‌ی اختراع همزن‌ها، انواع آن و پرفروش‌ترین همزن‌های بازار بخوانیم. پس اگر قصد خرید همزن برای آشپزخانه‌تان را دارید، تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

اولین همزن را چه کسی اختراع کرد؟

قدیمی ترین هم زن جهان

تاریخچه‌ی اختراع همزن دستی، که شباهت کمی به همزن‌های دستی امروزه دارد، به قبل از قرن ۱۹ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان شاخه‌های نازک درخت هلو را به هم می‌بستند و برای هم زدن مواد کیک و شیرینی استفاده می‌کردند. البته باید بدانید هدف از این کار تهیه‌ی همزن نبود، بلکه می‌خواستند شیرینی‌ها عطر بهتری بگیرند، درواقع از شاخه‌های هلو به عنوان یک چاشنی استفاده می‌کردند.

در اواسط قرن ۱۹ یک فرد فرانسوی برای اولین بار همزن دستی سیمی را ساخت. هدف او از این اختراع آسان‌تر کردن کار آشپزها و شیرینی‌پزهای فرانسه بود ولی بعد از مدتی این محصول به صورت عمده در بازار ارائه شد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. البته رالف کولیر، اهل بالتیمور مریلند، در دسامبر  ۱۸۵۶ همزن سیمی مکانیکی را به بازار عرضه کرده بود.

به مرور وقتی استفاده از لوازم خانگی برقی رواج پیدا کرد، تولیدکنندگان به فکر ساخت همزن برقی افتادند و بالاخره اولین همزن‌های برقی به بازار وارد شدند. مدتی بعد از تولید همزن برقی، هربرت جانسون، مهندس آمریکایی شرکت هوبارت، در سال ۱۹۱۵ همزن ثابت را تولید کرد. اما به دلیل وزن زیاد و حجم بالای کاسه، فقط در صنعت و فروشگاه‌های بزرگ نان و شیرینی از آن استفاده می‌شود.

حتما بخوانید
راهنمای خرید تلویزیون سامسونگ

البته شرکت هوبارت دست روی دست نگذاشت و شروع به ایجاد تغییراتی در ساختار همزن ثابت کرد تا بالاخره در سال ۱۹۱۸ نسخه‌ی خانگی آن را هم تولید کرد. از آن به بعد شرکت‌های تولید لوازم خانگی برقی با ایجاد تغییراتی در طراحی ظاهری و همچنین قابلیت‌های دستگاه، انواع همزن‌های برقی متحرک و ایستاده را تولید کردند و این ماجرا تا امروز هم ادامه دارد.

آشنایی با انواع همزن

انواع همزن

همزن‌ها به دو دسته‌ی کلی «برقی» و «دستی» تقسیم می‌شوند و هر دسته هم باز به دو دسته‌ی دیگر تقسیم می‌شوند:

  • همزن دستی ساده
  • همزن دستی مکانیکی
  • همزن برقی متحرک (ساده)
  • همزن برقی ثابت (ایستاده – کاسه‌دار)

هر کدام از این همزن‌ها کاربرد و ویژگی‌‌های خاص خود را دارند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا می‌شویم.

همزن دستی ساده

همزن دستی ساده

این مدل ساده‌ترین مدل هم‌زن است و از چند فنر خم شده که به یک دسته متصل شده‌اند تشکیل شده است. همزن دستی ساده در اندازه‌های مختلف تولید شده و برای مخلوط کردن تخم‌مرغ تا مایه‌ی کیک و شیرینی می‌توانید از آن استفاده کنید. این محصول کاربردی فقط یک نقطه ضعف دارد و آن هم ایجاد خستگی در دست و بازو در زمان استفاده است.

همزن دستی مکانیکی

همزن دستی مکانیکی

پره‌های این همزن شبیه به هم‌زن برقی است و با کمک چرخ‌دنده و دسته‌ای که دارد می‌چرخد. استفاده از این همزن اصلا ایجاد خستگی نمی‌کند چون شما به راحتی با چرخاندن دسته‌ی آن می‌توانید نیروی لازم برای چرخیدن پره‌ها و در نتیجه مخلوط شدن مواد مختلف با یکدیگر استفاده کنید.

همزن برقی متحرک (ساده)

همزن برقی ساده

با این مدل هم‌زن می‌توانید هر ماده‌ی غذایی را به راحتی و بدون خستگی با هم مخلوط کنید. موتور این دستگاه در قسمتی قرار گرفته که شما در دست می‌گیرید. پره‌های این همزن‌ها معمولا با ۳ سرعت مختلف می‌چرخد و می‌توانید با توجه به موادی که قرار است با هم مخلوط کنید، سرعت را تنظیم کنید.

پره‌های با ظاهر کلاسیک مخصوص هم زدن مواد غذایی مایع یا مخلوط‌های لطیفی مثل مواد کیک است؛ سری‌های با شکل ظاهری فنری، برای هم زدن خمیر نان استفاده می‌شود که به نام پره‌های خمیرزن هم شناخته می‌شوند. یک کلید روی پایه‌ی دستگاه وجود دارد که با فشار دادن آن، پره‌ها را از بخش مخصوص جدا می‌کند تا بتوانید آن‌ها را بیرون کشیده و بشویید.

حتما بخوانید
بخاری گازی چی بخریم؟ پرفروش ترین بخاری های گازی بازار کدامند؟+قیمت

همزن برقی ثابت (ایستاده – کاسه‌دار)

همزن برقی ایستاده کاسه ای کاسه دار ثابت پاتیل

راحت‌ترین مدل هم‌زن همین همزن‌های ایستاده است. دستگاه همزن برقی، با ساختاری شبیه به همزن متحرک، روی یک پایه وصل شده و زیر بخش پره‌های آن هم یک کاسه قرار داده شده است. با روشن کردن دستگاه، پره‌ها شروع به چرخیدن می‌کنند و مواد داخل کاسه با هم مخلوط می‌شوند.

در بعضی مدل‌ها کاسه هم با روشن شدن دستگاه می‌چرخد و دیگر نیازی به حضور شما در کنار هم‌زن نیست. اگر اهل کیک و شیرینی و نان پختن هستید خرید این مدل هم‌زن را به شما توصیه می‌کنیم چون حتی لازم نیست آن را در دست بگیرید و همه‌ی کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. فقط کافی است مواد را در کاسه بریزید.

پرفروش‌ترین همزن‌های بازار ایران

پرفروش ترین بهترین همزن برقی در بازار

حالا که می‌دانید همزن‌ها چطور ساخته شدند و چه مدل‌هایی از آن‌ها تولید شده، بهتر است به سراغ پرفروش‌ترین همزن‌های بازار برویم. با بررسی مدل‌های پرفروش از هر نوع همزن می‌توانید با دلایل محبوبیت آن‌ها آشنا شده و برای خرید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

۳ همزن برقی متحرک پرفروش

بهترین همزن برقی

اولین محصولی که بررسی می‌کنیم، محبوب‌ترین هم‌زن برقی بازار است. همزن برقی متحرک محصولی است که همه با آن آشنا هستند و ترجیح می‌دهند در خانه‌شان داشته باشند. از این محصول برای مخلوط کردن ساده‌ی تخم‌مرغ تا پخت سخت‌ترین شیرینی‌جات و غذاها استفاده می‌شود، پس می‌توان گفت کاربردی‌ترین همزن بازار هم ین مدل است.

اسکارلت – مدل he-133

همزن اسکارلت ۷ سرعت مختلف برای کار دارد. پره‌های آن از استیل ضدزنگ ساخته شده‌اند و در تماس با مواد غذایی مایع یا در حین شست‌وشو آسیب نمی‌بینند. فن خنک کننده‌ای که در کنار موتور قرار داده شده است باعث خنک شدن آن در زمان کار می‌شود. دو مدل سری در این محصول وجود دارد، سری معمولی و سری خمیر زن.

یورولوکس – مدل EU-HM3890DSB

یورولوکس دومین برند محبوب در بین تولید کنندگان همزن برقی است. این محصول با ۵ سرعت مختلف کار می‌کند و دو مدل سری ساده و خمیر زن دارد. وزن آن فقط یک کیلوگرم است و در زمان کار کردن باعث خستگی دست و بازوی شما نمی‌شود. پره‌های این محصول از استیل ضدزنگ ساخته شده و در تماس با مایعات آسیب نمی‌بیند. این محصول با گارانتی ۱۲ ماهه ارائه می‌شود.

حتما بخوانید
۲۵ ترفند خانگی عالی برای درمان جوش سرسفید روی بینی و چانه
همزن یورولوکس مدل EU-HM3890DSB

دسینی – مدل ۵۵۵

ظاهر همزن برقی متحرک دسینی کمی با دیگر همزن‌ها متفاوت است. پایه و سری‌ها روی یک نگهدارنده‌ی مخصوص قرار می‌گیرند و فضای کمی از کابینت یا کانتر آشپزخانه را اشغال می‌کنند. این محصول هم دو سری ساده و خمیرزن دارد و با ۵ سرعت مختلف کار می‌کند. عملکرد توربوی به کار رفته در این دستگاه، کار با آن را نسبت به دیگر محصولات مشابه آسان‌تر کرده است.

همزن دسینی مدل 555

۳ همزن برقی ثابت پرفروش

بهترین همزن برقی ثابت کاسه ای ایستاده

دسته‌ی دوم محصولات پرفروشی که قرار است بررسی کنیم، همزن برقی ایستاده است. همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم کار با این محصول بسیار آسان است و بعد از روشن کردن آن، فقط باید مواد اولیه را در زمان مناسب به کاسه اضافه کنید.

هیملر – مدل HMS 8085-HSMS6065

اولین چیزی که در هم‌زن برقی ایستاده‌ی هیملر جلب توجه می‌کند ظاهر زیبا و تنوع رنگ محصول است. این محصول آلمانی قابلیت تنظیم کار در ۶ سرعت مختلف و سه مدل سری مختلف برای مخلوط کردن مواد دارد. ظرفیت کاسه‌ی این محصول ۸ لیتر است و در زمان کار یک درپوش مخصوص روی آن قرار می‌گیرد تا از پرتاب مواد به اطراف جلوگیری کند.

کاسه‌ی این دستگاه از استیل ساخته شده و ثابت است. همچین پایه‌ی ضدلغزش به کار رفته در این محصول، کار با آن را آسان کرده است. شما می‌توانید این هم‌زن را با گارانتی ۲۴ ماهه خریداری کنید.

همزن هیملر مدل HMS 8085-HSMS6065

گوسونیک – مدل GSM-905

ظاهر هم‌زن گوسونیک کمی حرفه‌ای است. این محصول ۳ سری مختلف برای مخلوط کردن مواد، درست کردن خمیر و ورز دادن خمیر دارد که از جنس استیل ساخته شده‌اند. همچنین کاسه‌ی آن ثابت است، از استیل ساخته شده و ۵ لیتر ظرفیت دارد. این دستگاه با ۶ سرعت مختلف کار می‌کند و در زمان کار یک درپوش محافظ روی کاسه قرار می‌گیرد تا از پرتاب مواد در اثر چرخش پره‌ها جلوگیری کند. این محصول با گارانتی ۱۲ ماهه ارائه می‌شود.

همزن گوسونیک مدل GSM-905

تک الکتریک – مدل BM1108-30WS

کاسه‌ی این هم‌زن متحرک است و با روشن شدن دستگاه، علاوه بر چرخش پره‌ها، کاسه هم می‌چرخد تا مواد به خوبی با هم مخلوط شوند. حجم کاسه ۳.۴ لیتر است و مثل پره‌ها، از جنس استیل ساخته شده است. موتور این هم‌زن با ۵ سرعت مختلف کار می‌کند و عملکرد توربو، کار با آن را آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید این محصول را با گارانتی ۱۸ ماهه خریداری کنید.

حتما بخوانید
۳۴ مورد از خواص خیار برای سلامتی بدن (و کاربردهای آن در خانه‌داری)
همزن برقی تک الکتریک مدل BM1108-30WS

۳ همزن دستی پرفروش

بهترین همزن دستی

همزن دستی ساده به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف تولید شده است و براساس نیازتان می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. از طریق لینک زیر می‌توانید پرفروش‌ترین همزن‌های دستی ساده را در سایت دیجی‌کالا مشاهده کنید. وجود ویژگی‌هایی از جمله طراحی ظاهری زیبا، کاربری ساده و البته تنوع سر فنری باعث محبوبیت بیشتر این محصولات می‌شوند.

همزن دستی مدل فشاری

همزن دستی مدل THB-35

۳ همزن برقی کوچک پرفروش

همزن قهوه کوچک همراه مسافرتی

یک مدل هم‌زن برقی کوچک در بازار وجود دارد که به اسم هم‌زن قهوه یا فوم گیر دستی شهرت دارد. این هم‌زن ابتدا برای تولید فوم شیر یا حجم دادن به شیر برای تهیه‌ی کاپوچینو و قهوه‌های حرفه‌ای در خانه تولید شد و جزو لوازم جانبی قهوه محسوب می‌شد، اما با گذشت زمان کاربردهای دیگری هم پیدا کرد. اغلب افراد از این محصول برای مخلوط کردن یکی دو تخم‌مرغ صبحانه استفاده می‌کنند یا آن را در سفر با خود به همراه می‌برند تا بتوانند همه چیز را با هم مخلوط کنند.

به همین دلیل است که به آن هم‌زن سفری هم می‌گویند. این تغییر کاربرد آنقدر زیاد شد که شرکت فومر یک همزن قهوه با یک سری اضافه برای مخلوط کردن تخم مرغ و مواد غذایی سبک هم تولید کرده است. انرژی لازم برای کار با این محصول با ۲ باطری قلمی تامین می‌شود و به راحتی در کوچک‌ترین کیف‌ها هم جای می‌گیرد. پس اگر اهل نوشیدن قهوه و سفر رفتن هستید، خرید یکی از این هم‌زن‌ها را به شما توصیه می‌کنیم.

همزن شیر هونگ ژین مدل F-015

همزن شیر هونگژین

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

برای دیدن مدل‌های مختلف همزن و دیدن عکس مدل‌های قدیمی باید چکار کنیم؟

با جست‌وجوی نام همزن برقی به انگلیسی (hand mixer) در گوگل می‌توانید عکس‌ها و اطلاعات مربوط به انواع همزن‌ها را مشاهده کنید. اگر به ابتدای عبارت کلمه‌ی old را اضافه کنید عکس‌ها و اطلاعات مربوط به همزن‌های قدیمی به شما نمایش داده می‌شود.

حتما بخوانید
هر چیز شما آرزو می‌کردید درباره بدانید کولر گازی و بودند ترسیدند بپرسند

از همزن قهوه برای مخلوط کردن چه چیزهایی باید استفاده کرد؟

همان‌طور که از نامش پیدا است این همزن مخصوص آماده سازی قهوه است پس باید از آن برای مخلوط کردن مواد مایع سبک استفاده کرد. موادی مثل یکی دو تخم‌مرغ، شیر و عسل، چای و عسل یا نسکافه‌ای که در فنجان آب جوش ریخته شده است.

همزن برقی چی بخریم؟

برای خرید بهترین همزن برقی که بتواند تمام نیازهای شما را برطرف کند به عوامل مختلفی بستگی دارد. با بررسی نیازتان، بودجه‌ای که دارید و محلی که قرار است از آن استفاده کنید می‌توانید بهترین نوع همزن موجود را خریداری کنید.

همزن برقی دستی بهتر است یا ایستاده؟

اگر استفاده‌ی شما از همزن کم است، مثلا گاهی کیک یا نان می‌پزید، خرید یک همزن برقی دستی برایتان مناسب است. اما اگر استفاده‌ی زیادی دارید و هر روز حداقل یک بار از آن استفاده می‌کنید، حتما یک همزن برقی ایستاده بخرید.

همزن دستی بهتر است یا همزن برقی؟

جواب این سوال بستگی به نیاز شما دارد. اگر اهل نان و شیرینی پختن نیستید و نهایتا برای مخلوط کردن تخم‌مرغ، مواد پنکیک یا خمیر ساده‌ی کرپ نیاز به همزن دارید، یک همزن دستی ساده برایتان مناسب است. اما اگر به پخت نان و شیرینی و کیک علاقه دارید حتما یکی از انواع مختلف همزن برقی را انتخاب کنید.

همزن برقی بدون کاسه کدام مدل از همزن‌ها است؟

همزن برقی بدون کاسه همان همزن برقی ساده یا متحرک است که پایه‌ی ثابت ندارد و در زمان کار کردن باید در دست نگه داشته شود.

بهترین مارک همزن برقی کاسه دار حرفه ای چیست؟

بهترین برند همزن برقی براساس بودجه و نیاز شما مشخص می‌شود. برای رسیدن به پاسخ این سوال می‌توانید در فروشگاه دیجی‌کالا کلمه‌ی همزن برقی را جست‌وجو کرده و با استفاده از فیلترهایی که وجد دارد، ترتیب نمایش محصولات را تعیین کنید. با این کار می‌توانید بهترین برندهایی که نیاز شما را برطرف می‌کنند را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید