۱۲ کاربرد خانگی لاک پاک‌کن که باید بلد باشید

همه‌ی ما می‌دانیم که لاک پاک‌کن (استون) قطعا رایحه‌ی مطبوعی ندارد؛ اما همین ماده‌ی شیمیایی با رایحه‌ی نامطبوع همان چیزی است که برای تمیز کردن کثیفی و بسیاری از لکه‌های سطوح خانه کاربردی بی‌نظیر دارد. این مایع بی‌رنگ و قابل اشتعال، به‌صورت یک حلال عمل می‌کند و موادی مانند رنگ، لاک یا گریس را در خود حل می‌کند. اما برای کار با آن توصیه می‌شود که از دستکش استفاده کنید و از قرار دادن استون در نزدیکی شعله یا گرما نیز خودداری کنید.

در ادامه‌ی این مقاله از دیجی‌کالا مگ با تعدادی از کاربردهای لاک پاک‌کن و نحوه‌ی استفاده از آن آشنا می‌شویم.

۱. لکه‌های کف زمین را با لاک پاک‌کن از بین ببرید

برای همه‌ی ما پیش آمده است که کف خانه‌مان به‌دلیل رفت‌وآمدهای زیاد، پاشیده شدن لکه‌های رنگ، کشیده شدن چرخ‌های صندلی چرخ‌دار بر روی سطح زمین و… کثیف شده باشد. در این شرایط می‌توانیم یک دستمال پارچه‌ای را به لاک پاک‌کن آغشته کرده و خاک و لکه‌های به‌ جا مانده بر روی زمین را از بین ببریم. همچنین بهتر است از استون بر روی چوب استفاده نشود، زیرا ممکن است به پوشش محافظ آن آسیب برساند.‌

۲. چینی‌های لکه‌دار را با استون شست‌وشو دهید

به‌طور طبیعی با توجه به هزینه‌ای که برای خرید چینی صرف می‌کنیم، نگهداری از آن‌ها هم برای ما اهمیت دارد. بنابراین اگه تمایل دارید که آن‌ها دوباره از طراوات اولیه برخوردار شوند، با استفاده از روش زیر می‌توانید این کار را انجام دهید.

در ابتدا یک دستمال پارچه‌ای را در لاک پاک‌کن خیس کنید و به آرامی بر روی لکه‌های قهوه‌ای روی چینی بکشید. سپس آن‌ها را به همان ‌شکل همیشگی با آب و شوینده شست‌وشو دهید تا به تمیزی اولیه خود بازگردند. (از تمیز کردن نقوش طلایی یا تزیینی چینی‌ها با استفاده از استون پرهیز کنید).

حتما بخوانید
کولر گازی چه کاری انجام می دهد؟

۳. تخته پاک‌کن را با لاک پاک کن تمیز کنید

کاربرد لاک پاک‌کن

در سال‌های مدرسه همیشه با تخته‌ای روبه‌رو بودیم که جای قبلی نوشته‌هایمان به‌شکلی کم‌رنگ بر روی آن ماندگار شده بود و هربار سعی می‌کردیم که با فشار بیش‌ازحد تخته پاک‌کن بر روی تخته بتوانیم آن‌ لکه‌ها از بین ببریم که باز هم تلاشی بی‌فایده بود. حال بهترین روش برای رسیدن به تخته‌ای تمیز استفاده از لاک پاک‌کن است. به این صورت که استون را بر روی یک پنبه بمالید و تخته را به آرامی با آن تمیز کنید.

۴. چسب‌ قطره‌ای را با استفاده از استون برطرف کنید

در حالی که جدا کردن چسب از روی دست‌های خود در کودکی سرگرم کننده بود، اما این موضوع در بزرگسالی کاملا متفاوت است. اگر در موقعیتی قرار گرفته‌اید که انگشتانتان به‌وسیله‌ی چسب، هم چسبیده‌اند و نمی‌توانید آن‌ها از هم جدا کنید، نگران نباشید. با استفاده از پاک کننده‌ی لاک ناخن و چکاندن چند قطره استون بر روی آن، فضا برای تکاندن دادن انگشتانتان باز می‌شود و می‌توانید آن‌ها را از هم جدا کنید. در واقع استون به‌دلیل خاصیت حلال بودنش به سرعت چسب را در خود حل می‌کند. همچنین اگر درِ چسب نیز به سختی باز می‌شود با همین ترفند می‌توانید به آرامی آن را باز کنید.

۵. لوازم آرایشی خود را با لاک پاک‌کن ضدعفونی کنید

اگر الکل بهداشتی مورد استفاده‌ی شما تمام شده است و نیاز دارید که لوازم آرایشی خود را ضدعفونی کنید، می‌توانید از یک لاک پاک‌کن استفاده کنید. یک پنبه‌ی آغشته به استون را بر روی اقلام آرایشی (موچین، ناخن‌گیر، تیغ، سنجاق و…) خود بمالید یا آن‌ها را به مدت ۵ دقیقه در محلول استون قرار دهید. با این کار علاوه‌بر ضدعفونی کردن وسایل، باعث می‌شوید تا لکه‌هایی هم که بر روی آن‌ها چسبیده شده است، از بین بروند. همچنین می‌توانید از این روش برای برطرف کردن لکه‌های روی سشوار و اتو موی خود نیز استفاده کنید.

حتما بخوانید
راهکار درمان سردرد از تلویزیون سامسونگ

۶. ساعت خود را با لاک پاک‌کن شفاف کنید

کاربرد لاک پاک‌کن

اگر ساعت شما دارای صفحه‌ای پلاستیکی است که خراش‌های جزئی روی آن به چشم می‌خورد، می‌توانید با استفاده از پاک کننده‌ی لاک ناخن، کمی از آن خط و خطوط را از بین ببرید. تنها کافی است یک تکه‌ی پنبه را به استون آغشته کنید و روی صفحه‌ی ساعت خود به آرامی بکشید. به یاد داشته باشید که از شست‌وشوی شدید ساعت خودداری کنید.

۷. کفش‌های چرمی را با لاک پاک‌کن براق کنید

وقتی که لکه‌های روی کفش چرمتان با آب و صابون از بین نمی‌روند، زمان آن رسیده است که از مقدار کمی لاک پاک‌کن کمک بگیرید. یک پارچه‌ی آغشته به استون را بردارید و به‌صورت حرکات ملایم دایره‌ای شکل بر روی کفشتان بکشید تا لکه‌های آن تمیز شود. سپس با یک پارچه‌ی مرطوب آثار استون را از روی چرم پاک کنید. هرچند قبل از انجام این کار، بهتر است یک ناحیه‌ی کوچک و نامحسوس را آزمایش کنید تا مطمین شوید که پاک‌کننده آسیبی به آن وارد نمی‌کند.

۸. برای پاک کردن آدامس از روی لباس، از استون کمک بگیرید

اگر شما هم به این دردسر دچار شده‌اید که به لباس‌هایتان آدامس چسبیده باشد و راه‌حلی برای آن پیدا نکرده باشید، با استفاده از لاک پاک‌کن، می‌توانید از شر آن خلاص شوید. برای این کار ابتدا مقداری از استون را بر روی لباس اسپری کنید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد؛ سپس با آرامی و با استفاده از یک اسنفج یا مسواک آن را از روی لباس بلند کنید. (همیشه پاک‌کننده را ابتدا روی یک ناحیه‌ی پنهان تست کنید تا به پارچه آسیبی وارد نشود).

حتما بخوانید
فروشگاه اینترنتی ای بی سی اسپرت

۹. رنگ را با پاک کننده‌ی لاک ناخن از پنجره‌ها پاک کنید

تقریبا همه‌ی ما با این موضوع مواجه شده‌ایم که بعد از اتمام کار رنگ‌آمیزیمان، ممکن است چند قطره‌ی رنگ اشتباهی بر روی پنجره‌های اطراف پاشیده شده باشد و به‌دنبال برطرف کردن آن باشیم. در این مواقع نیز موثرترین و ارزان‌ترین راه برای پاک کردن این لکه‌های رنگ، استفاده از محلول استون است.

۱۰. صفحه کلید خود را با لاک پاک‌کن تمیز کنید

کاربرد لاک پاک‌کن

هنگامی که صفحه‌ی کلید شما پر از گرد و غبار می‌شود، استفاده از مقدار کمی لاک پاک‌کن، روشی موثر برای برداشتن سریع لکه‌ها و گرد و غبار موجود از لابه‌لای صفحه‌ی کلید شما است. در ابتدا آن را کمی با آب رقیق کنید تا بوی استون کاهش یابد. (از این روش برای تمیز کردن صفحه کلیدهای ساخته‌شده از پلی‌اتیلن استفاده کنید.)

۱۱. لکه‌های جوهر را به‌وسیله‌ی استون از بین ببرید

هنگامی که بر روی یکی از لباس‌هایمان جوهر خودکار پس می‌دهد، باعث ایجاد آشفتگی زیادی در ما می‌شود. در حالی که تمیز کردن آن کار چندانی ندارد و به سادگی می‌توان با استفاده از یک پارچه و لاک پاک‌کن، آن را برطرف کرد.

برای این کار فقط باید به این نکته توجه کنیم که پاک کردن لکه از روی لباس به ظرافت بیشتری نیاز دارد و از آن‌جایی که استون می‌تواند اثر سفیدکننده‌ای بر لباس برجای بگذارد، بهتر است در ابتدا پاک‌کننده را روی قسمت کوچکی از پارچه تست کنید یا آن را با مقدار کمی آب مخلوط کنید که رقیق شود و سپس به آرامی بر روی لباس بکشید.

حتما بخوانید
آنچه همه درباره کولر گازی می گویند اشتباه است و چرا

۱۲. لاک ناخن خود را با استون احیا کنید

هنگامی که شیشه‌ی لاک مورد علاقه‌ی شما خشک می‌شود، می‌توانید مانند متخصصان ناخن عمل کنید و از یک قطره‌ی لاک پاک‌کن برای رقیق کردن آن استفاده کنید. از آن‌جایی که ممکن است پاک کننده‌ی لاک ناخن سنتی با ماده‌ی اولیه‌ی لاک ناخن، واکنش نشان دهد، بهتر است برای رقیق کردن و امکان استفاده‌ی مجدد از لاک از استون خالص استفاده کنید. در صورتی که بعد از اضافه کردن استون، لاک شما همچنان غلیظ بود یک قطره‌ی دیگر به آن اضافه کنید و به خوبی شیشه را تکان دهید.

نکته‌ی پایانی

کاربرد لاک پاک‌کن

لاک پاک‌کن یکی از وسایلی است که احتمالا در همه‌ی خانه‌ها پیدا می‌شود و اگر در اطراف شما وجود ندارد، می‌توانید با کمترین هزینه آن را خریداری کنید. این وسیله‌ی ارزان‌قیمت بسیار کاربردی است و خیلی از مشکلاتی را که ایده‌ای برای برطرف کردن آن نداشته‌اید، با استفاده از آن حل خواهید کرد.

در آخر نیز مجدد توصیه می‌شود که نکات مطرح شده برای استفاده از استون را جدی بگیرید تا به لباس و وسایل شما آسیبی وارد نکند.

منبع: Lifehacker

دیدگاهتان را بنویسید