چگونه با روش‌های خانگی ساده و مؤثر ریزش مو را کاهش دهیم؟

اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، حتما می‌دانید که این عارضه چقدر آزاردهنده است. زمانی که افرادی را می‌بینید که موهای پرپشتی دارند، به احتمال زیاد حسرت می‌خورید که ای کاش موهای شما هم مانند آن‌ها پرحجم و ضخیم بودند. معمولا هر روز حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو می‌ریزد. اگر موهایتان خیلی بیشتر از این مقدار می‌ریزد، علت این موضوع می‌تواند ابتلا به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، استرس، بارداری و عوامل ارثی باشد. اگر می‌خواهید ریزش موهای خود را متوقف کنید و موهایی ضخیم و پرپشت داشته باشید، مقاله‌ی درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. در این مقاله از مجله‌ی دیجی‌استایل قصد داریم شما را با ۱۹ ترفند خانگی ساده و اثرگذار برای کاهش ریزش مو آشنا کنیم. علاوه بر این ۱۲ نمونه از دلایل ریزش مو را بررسی می‌کنیم. تا پایان مقاله در کنار ما بمانید.

علل ریزش مو

در ادامه ۱۲ نمونه از دلایل ریزش مو را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. عوامل ارثی

اگر پدر و مادرتان دچار ریزش مو بوده‌اند یا هستند، این احتمال وجود دارد که شما هم دچار این مشکل شوید. به ریزش موی ارثی آلوپسی گفته می‌شود. این نوع ریزش مو در مردان رایج‌تر است؛ با این حال زنان هم دچار این ریزش مو می‌شوند.

۲. تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی در بدن حساسیت فولیکول‌های مو را افزایش می‌دهند، ریشه‌های مو را ضعیف می‌کنند و منجر به ریزش مو می‌شوند. یائسگی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، کم‌کاری تیروئید، پرکاری تیروئید، بالا بودن سطح تستوسترون و… ممکن است منجر به ریزش مو در مردان و زنان شوند.

۳. بارداری

بیشتر زنان باردار و تازه مادران کم‌آبی مکرر بدن، خستگی، ضعف و تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند. این موضوع منجر به افزایش حساسیت در فولیکول‌های مو می‌شود و شرایط نامساعدی را برای کف سر ایجاد می‌کند. تمام این عوامل ممکن است منجر به ریزش موی مزمن شوند.

۴. استرس جسمی و ذهنی

ابتلا به بیماری برای مدت طولانی، کاهش وزن شدید و ناگهانی و زیاد کار کشیدن از بدن می‌تواند باعث کم‌آبی و خستگی بدن شود. این موضوع فولیکول‌های مو را ضعیف می‌کند و منجر به ریزش موی سریع می‌شود.

۵. عفونت‌های کف سر

عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی از جمله درماتیت سبورئیک و پسوریازیس در کف سر می‌توانند منجر به ضعیف شدن ریشه‌های مو و آسیب به فولیکول‌های مو شوند و از این طریق ریزش، نازکی و شکنندگی مو را به دنبال داشته باشند‌.

۶‌. آلوپسی آره‌آتا

آلوپسی آره‌آتا یک نوع بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه مو را به‌عنوان یک مهاجم می‌شناسد و به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. این موضوع ریزش مو را به دنبال دارد. پزشک ممکن است داروها و روش‌های درمانی مختلفی را برای درمان آلوپسی آره‌آتا تجویز کند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم تزریق کورتیکوستروئیدها، پماد آنترالین، کورتیکوستروئیدهای موضعی و… را نام ببریم.

۷‌. مصرف بعضی داروها و انجام بعضی روش‌های درمانی

بعضی از داروها ممکن است منجر به ریزش مو شوند. روش‌های درمانی از جمله شیمی‌درمانی و داروهای تجویزی برای بیماری قلبی، افسردگی و… ممکن است ریزش موی شدید را به دنبال داشته باشند. نشان داده شده که آلوپسی یکی از عوارض جانبی رایج یک نوع داروی ضدقارچ به نام وریکونازول است. سایر داروهایی که ممکن است منجر به ریزش مو شوند شامل رتینوئیدها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضدقارچی، قرص جلوگیری از بارداری، داروهای استفاده شده برای صرع، فشار خون بالا، کاهش وزن، پارکینسون، تیروئید، داروهای ضدانعقاد خون و… می‌شوند.

حتما بخوانید
معرفی یخچال‌ سری گالری اسنوا

۸. اختلالات تیروئیدی

اختلالات تیروئیدی و داروهای ضدتیروئید تقریبا همیشه منجر به ریزش مو می‌شوند. بعد از استفاده از داروهای تجویزی برای اختلالات تیروئیدی مو کم‌پشت می‌شود و در نهایت ریزش مو کل کف سر را در بر می‌گیرد.

۹. کمبود آهن، آنمی و خونریزی

کمبود آهن از دلایل ریزش مو

کمبود گلبول‌های قرمز در بدن، خونریزی ناگهانی و کمبود سطح آهن در بدن نه تنها منجر به ضعف، خستگی و سردرد می‌شوند، بلکه ریزش مو را هم به دنبال دارند.

۱۰. سوءتغذیه و دنبال کردن رژیم‌های فوق‌العاده سختگیرانه

مصرف ناکافی مواد مغذی و دنبال کردن یک رژیم غذایی نامتعادل و ناسالم می‌تواند سلامتی بدن را با مشکلات زیادی مواجه کند. این موضوع منجر به دهیدراته شدن کف سر و مو می‌شود و می‌تواند ریزش موی شدید را به دنبال داشته باشد.

۱۱. زیاده‌روی در مصرف مکمل‌ها

زیاده‌روی در مصرف مکمل‌ بعضی از مواد مغذی از جمله ویتامین A، ویتامین E و سلنیوم می‌تواند ریزش مو و عوارض جانبی دیگر را به دنبال داشته باشد. به جای مصرف مکمل ویتامین‌ها، منابع غذایی آن‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

۱۲. استفاده‌ی زیاد از لوازم حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو

زیاده‌روی در استفاده از لوازم حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو می‌تواند منجر به ریزش و آسیب به مو شود. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که بعضی از محصولات مربوط به مو از جمله شامپوهای حاوی سولفات، اسپری‌های مو و… مواد شیمیایی دارند که برای مو و کف سر مضر هستند. حواستان باشد موهای خود را خیلی سفت با کش نبندید؛ وگرنه موهایتان کشیده می‌شوند که این موضوع ریزش مو را به همراه دارد.

ترفندهای فوق‌العاده برای کاهش ریزش مو

در ادامه راهکارهایی را برای کاهش ریزش مو معرفی کرده‌ایم. اگر شما هم دچار ریزش مو هستید، حتما این روش‌ها را به کار بگیرید.

۱. مراقبت از مو

مراقبت از مو و کف سر نقش مهمی در کاهش ریزش مو دارد. در ادامه کارهایی که می‌توانید برای بهبود استحکام و شادابی موهای خود هر هفته یا ماهی یک بار انجام دهید را آورده‌ایم‌‌.

۱.کف سرتان را با روغن ماساژ دهید

ماساژ دادن موها با روغن نارگیل، روغن آرگان، روغن نعناع و روغن کرچک می‌تواند به کاهش ریزش مو و تحریک رشد مو کمک کند. همچنین می‌توانید روغنی که استفاده می‌کنید را کمی داغ کنید و از مزایای روش درمانی روغن داغ بهره ببرید. در این ترفند روغن به عمیق‌ترین لایه‌های کف سر نفوذ می‌کند. این روش فولیکول‌های مو را احیا کرده و موها را از ریشه مستحکم می‌کند. برای به کار بردن این روش درمانی روغن را به‌آرامی به مدت ۲۰ دقیقه با حرکات دورانی روی کف سر خود ماساژ دهید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید‌.

۲‌. از ماسک‌های موی خانگی استفاده کنید

بعد از اینکه کف سر خود را ماساژ دادید، می‌توانید ماسک‌های موی خانگی را روی موهایتان قرار دهید. این کار به تغذیه، نرم و جوانسازی ریشه‌های مو کمک می‌کند. می‌توانید یک تا دو بار در هفته از ماسک‌های مو استفاده کنید. در ادامه چند ماسک موی خانگی را معرفی کرده‌ایم‌.

۱.ماسک موی چای سبز و زرده‌ی تخم‌مرغ

چای سبز حاوی اپی‌گالوکاتچین‌ گالات (EGCG) است که می‌تواند در تحریک رشد مو اثرگذار باشد. تخم‌مرغ یک ترکیب رایج در ماسک‌های موی خانگی به شمار می‌رود، چون به مو مواد مغذی ضروری برای رشد می‌دهد. برای درست کردن این ماسک فوق‌العاده دو قاشق غذاخوری چای سبز تازه دم‌کرده را با یک تا دو عدد زرده‌ی تخم‌مرغ مخلوط کنید. مواد را خوب هم بزنید. سپس ماسک را روی موهای خود قرار دهید. از ریشه شروع کنید و به سمت نوک مو بروید. با استفاده از این ماسک موهایتان مستحکم، ضخیم، سالم و درخشان می‌شوند.

حتما بخوانید
چگونه در هفت قدم‌های ساده در مورد تلویزیون سامسونگ اولد دریابیم
۲. ماسک مو با پیاز

ماسک مو با پیاز برای کاهش ریزش مو

پیاز حاوی مواد مغذی مانند اسید فولیک، ویتامین B، زینک (روی)، ویتامین E، ویتامین C، فسفر، پتاسیم، منیزیم و کاروتن است که همگی برای رشد مجدد موها مفید هستند. آب پیاز می‌تواند به رشد مجدد موی افرادی کمک کند که دچار ریزش موی سکه‌ای هستند. برای درست کردن ماسک موی پیاز یک عدد پیاز را رنده کنید و آن را خوب فشار دهید تا آب آن درآید. با استفاده از پنبه آب پیاز را روی کف سر خود بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بماند‌. سپس موهای خود را بشویید.

۳. ماسک موی آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی است که برای پوست و مو فواید زیادی دارد. این گیاه خواص هیدراته‌کننده دارد و ریشه‌های مو را تغذیه کرده و تارهای مو را نرم می‌کند. بعد از استفاده از این ماسک مویتان لطیف‌تر می‌شود و شکنندگی آن کاهش پیدا می‌کند. کاری که باید برای درست کردن این ماسک بکنید این است که دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای له شده را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی کف سرتان بمالید. اجازه دهید ماسک به مدت ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را با آب بشویید.

۴. ماسک مو با روغن کرچک

روغن کرچک غنی از اسیدهای چرب است که مو را مرطوب می‌کنند. این روغن همچنین خواص ضدمیکروبی دارد و گزینه‌ی خوبی برای درمان خشکی و شوره‌ی مو به شمار می‌رود.

مواد لازم
  • روغن کرچک: یک قاشق چای‌خوری
طرز استفاده
  1. روغن کرچک را درون یک کاسه بریزید. کاسه را به مدت تقریبا ۱۰ ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود. دقت کنید که روغن باید گرم و نه داغ شود.
  2. با استفاده از نوک انگشتان خود روغن را روی کف سرتان ماساژ دهید و به سمت نوک موهای خود بروید.
  3. اجازه دهید روغن به مدت ۱۵ دقیقه روی موها بماند. سپس موهایتان را با شامپو بشویید.
۵. ماسک موی روغن نارگیل، لیموترش، ماست و تخم‌مرغ

اگر موهایتان خشک است، این ماسک بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود. تخم‌مرغ ویتامین‌های زیادی دارد و به همین علت تارهای مو را تغذیه می‌کند. روغن نارگیل و ماست هم مو را مرطوب می‌کنند.

مواد لازم
  • روغن نارگیل: یک قاشق چای‌خوری
  • لیموترش: یک عدد
  • ماست بدون طعم: نصف فنجان
  • تخم‌مرغ: یک عدد
طرز استفاده
  1. اول از همه آب لیموترش را بگیرید. سپس یک کاسه بردارید و در آن روغن نارگیل، آب لیموترش، ماست بدون طعم و تخم‌مرغ را با یکدیگر ترکیب کنید.
  2. مخلوط به دست آمده را با نوک انگشتان خود روی کف سرتان بمالید و به سمت نوک موهایتان بروید.
  3. اجازه دهید ماسک به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهایتان را با آب گرم آبکشی کنید و طبق روال عادی با شامپو بشویید.

۳‌. از یک شامپوی ملایم استفاده کنید

بعد از اینکه موهایتان را با روغن ماساژ دادید و از ماسک موی خانگی استفاده کردید، موهایتان را با یک شامپوی گیاهی یا درمانی بشویید. چنین شامپوهایی شوره و چربی اضافی مو را کاهش می‌دهند. هنگامی که دارید موهایتان را می‌شویید، کف سرتان را با نوک انگشتان دست خود به‌صورت دورانی ماساژ دهید. حواستان باشد در شست‌وشوی موهایتان زیاده‌روی نکنید. دو بار در هفته موهای خود را با شامپو بشویید تا چربی‌ها و کثیفی‌های جمع شده روی موها و کف سر از بین بروند.

حتما بخوانید
راهنمای خرید لوازم ‌تحریر ضروری برای دفتر کار

۴. از یک نرم‌کننده استفاده کنید

از یک نرم‌کننده استفاده کنید

بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید، نوبت به استفاده از نرم‌کننده می‌رسد. نرم‌کننده را فقط روی نوک مو و نه کف سر بمالید. اجازه دهید نرم‌کننده به مدت ۱۰ دقیقه روی موهایتان بماند. سپس موهای خود را بشویید. هر بار که موهایتان را با شامپو می‌شویید، از نرم‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک بار در هفته از یک ماسک موی نرم‌کننده استفاده کنید. برای درست کردن ماسک موی نرم‌کننده مقدار مناسبی از عسل و شیر را با یکدیگر ترکیب کنید. مخلوط ایجاد شده را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند. در این مدت زمان کلاه حمام سر کنید. در پایان موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید و در پایان از یک نرم‌کننده استفاده کنید.

۵‌. موهایتان را به‌آرامی با حوله خشک کنید

بعد از اینکه موهایتان را شستید، از یک حوله‌ی نرم برای پیچیدن موهایتان دور آن استفاده کنید تا آب اضافی موها گرفته شود. از مالیدن موها به حوله برای خشک کردن خودداری کنید. اگر برای خشک کردن موهای خود عجله دارید، از سشوار استفاده کنید. حواستان باشد درجه حرارت سشوار را روی متوسط قرار دهید تا به موهایتان آسیب وارد نشود. از استفاده‌ی منظم از سشوار اجتناب کنید.

۶. از شانه‌ی چوبی استفاده کنید

حالا که کار خشک کردن موهایتان تمام شد، برای باز کردن گره‌های مو و پیشگیری از ریزش مو به دلیل الکتریسیته‌ی ساکن، از یک شانه‌ی چوبی دندانه درشت استفاده کنید. از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید، چون ریشه‌های موی خیس نرم و ظریف هستند و به‌راحتی کنده می‌شوند‌. اگر موهایتان گره دارند، بعد از اینکه خشک شدند، آن‌ها را شانه بزنید.

۷. اسپای مو در خانه را انجام دهید

اگر می‌خواهید سلامت و حجم موهایتان را حفظ کنید، اسپای مو بهترین گزینه برای انجام این کار است. خبر خوب این است که برای انجام اسپای مو نیاز نیست به مراکز درمانی یا آرایشگاه‌ها مراجعه کنید و می‌توانید این کار را در خانه انجام دهید‌. برای انجام اسپای موی خانگی مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله‌ی اول

موهایتان را با شامپو بشویید.

مرحله‌ی دوم

روی موهایتان یک ماسک موی نرم‌کننده بزنید.

مرحله‌ی سوم

موهایتان را بخور دهید. برای انجام این کار می‌توانید یک حوله را در آب داغ غوطه‌ور کنید. آب اضافی حوله را با احتیاط بگیرید و حوله را دور سر خود بپیچید.

مرحله‌ی چهارم

موهای خود را بشویید تا ماسک نرم‌کننده از موهایتان پاک شود. در پایان موهای خود را با حوله خشک کنید.

اسپای مو در خانه موها و کف سر شما را سالم‌تر و ریشه‌ها را مستحکم‌‌تر می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. این روش درمانی از طریق تغذیه‌ی فولیکول‌های مو و برطرف کردن ناخالصی‌ها منجر به کاهش ریزش مو و تحریک رشد مو می‌شود. بعد از انجام اسپای مو متوجه خواهید شد که موهایتان نرم‌تر و درخشان‌تر شده‌اند.

۸. نوک موهایتان را کوتاه کنید

خشکی و موخوره باعث می‌شوند موهایتان بیشتر مستعد شکنندگی شوند‌. هر سه تا چهار ماه یک بار نوک موهایتان را در خانه یا آرایشگاه کوتاه کنید تا سلامتی موهایتان حفظ شود‌. سپس روی موهای خود نرم‌کننده بزنید و بعد موهایتان را بشویید. در پایان روی موهای خود یک روغن سبک یا سرم مو بزنید‌.

حتما بخوانید
بررسی خردکن دستی کوئیک چاپر؛ نیاز هر آشپزخانه‌ی کوچک

۹‌. در استفاده از لوازم حالت‌دهنده‌ی مو زیاده‌روی نکنید

در استفاده از لوازم حالت‌دهنده‌ی مو زیاده‌روی نکنید

سعی کنید زیاد از لوازم حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو از جمله سشوار، اتوی مو و بابیلیس استفاده نکنید، چون باعث آسیب به موها می‌شوند. علاوه بر این نباید در رنگ کردن موهایتان زیاده‌روی کنید، چون مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها برای موها مضر هستند و موها را خشک و شکننده و فولیکول‌ها را ضعیف می‌کنند. اگر می‌خواهید موهایتان را فر کنید، از بیگودی استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید برای پوشاندن موهای سفید خود از رنگ‌های گیاهی استفاده کنید‌. حنا و چغندر گزینه‌های خوبی برای رنگ کردن مو به‌طور طبیعی به شمار می‌روند.

۲. تغذیه

زمانی که صحبت از کاهش ریزش مو می‌شود، رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می‌کند‌. اگر دچار ریزش مو هستید و از این وضعیت خسته شده‌اید، حتما نکات تغذیه‌ای زیر را در نظر بگیرید‌.

۱۰. اسیدهای چرب امگا ۳ بخورید

اسیدهای چرب امگا ۳ التهاب و استرس را کم می‌کنند. این موضوع به کاهش ریزش مو کمک می‌کند. بهترین منابع اسیدهای چرب امگا ۳ شامل ماهی‌های چرب از جمله ماهی‌های سالمون، ماکارل، ساردین و تن و همچنین روغن ماهی می‌شوند. همچنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک مکمل امگا ۳ مصرف کنید.

۱۱. منابع پروتئین را بخورید

مو از کراتین تشکیل شده است که نوعی پروتئین است. بنابراین باید در رژیم غذایی خود مواد غذایی سرشار از پروتئین را جای دهید تا از موهایتان محافظت شود و موهایتان مستحکم شوند. از جمله منابع پروتئین که می‌توانید مصرف کنید می‌توانیم به عدس، سویا، لوبیا، دانه‌ها، مغزها، تخم‌مرغ، ماهی و سینه‌ی مرغ بدون پوست اشاره کنیم.

۱۲. ویتامین C مصرف کنید

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. ریزش موی ناشی از جمع شدن مقدار زیادی سموم در کف سر را می‌توان با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C کاهش داد. آملا (آمله)، پرتقال، لیموشیرین، لیموترش، توت‌فرنگی و سایر منابع غذایی ویتامین C را مصرف کنید تا استحکام موهایتان بهبود پیدا کند و موهایتان درخشان، نرم و ضخیم شوند.

۱۳. سبزیجات را بخورید

سبزیجاتی مانند اسفناج، پاپایای خام، هویج، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و کدوحلوایی منابع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌روند. این نوع سبزیجات به تغذیه کردن فولیکول‌های مو کمک کرده و تارهای مو را مستحکم می‌کنند. هر روز دست‌کم ۳ نوع سبزیجات مصرف کنید تا از خواص آن‌ها برخوردار شوید. می‌توانید سبزیجات را به‌صورت خام مصرف کرده یا آن‌ها را به سالادها و غذاهای مختلف اضافه کنید.

۱۴. بدنتان را هیدراته کنید

کم‌آبی بدن و آب نخوردن به اندازه‌ی کافی منجر به خشک، وز و بی‌روح شدن موها می‌شود. علاوه بر این شکنندگی و ریزش مو را به دنبال دارد. آب همچنین فولیکول‌های مو را نرم می‌کند و جریان مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای رشد مو را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که نوشیدن دست‌کم ۲ تا ۳ لیتر آب در طول روز برای پیشگیری از ریزش مو اهمیت دارد.

۳. سبک زندگی

به غیر از اینکه باید روتین مراقبت از مو را دنبال کرده و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، باید به سبک زندگی خود هم توجه کنید. در این راستا نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱۵. اجازه ندهید عرق روی موهایتان بماند

برای کاهش ریزش مو اجازه ندهید عرق روی موهایتان بماند

چه ورزش می‌کنید و چه هر فعالیت بدنی سنگین دیگری را انجام می‌دهید، در هر صورت باید حواستان باشد عرق روی کف سرتان نماند. عرق کردن تارهای مو را دهیدراته می‌کند و منجر به رشد باکتری‌ها، عفونت‌های قارچی، مسدود شدن منافذ و جمع شدن ترکیبات مضر در کف سر می‌شود. بعد از هر بار ورزش کردن دوش بگیرید و موهایتان را با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. می‌توانید برای خشک کردن کف سر خود از سشوار استفاده کنید.

حتما بخوانید
بررسی قهوه‌ساز خانگی فلر؛ باکیفیت و کاربردی

۱۶‌. از استعمال دخانیات خودداری کنید

دود سیگار حاوی رادیکال‌های آزاد است. این نوع دود می‌تواند منجر به ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن شود. علاوه بر این به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و منجر به افزایش ریزش مو می‌شود. برای پیشگیری از ریزش مو و ضخیم شدن موها سیگار کشیدن را ترک کنید یا کمتر سیگار بکشید.

۱۷. یوگا و تمرینات تنفسی را انجام دهید

یوگا و سایر تمرینات ورزشی برای فیت شدن اندام و قوی کردن سیستم ایمنی بدن مفید هستند. یوگا به افزایش جریان خون به کف سر کمک می‌کند و ممکن است رشد مو را تحریک کند. می‌توانید برای خارج کردن سموم از بدن و بهبود سلامت مو تمرینات تنفسی را انجام دهید‌.

۱۸. استرستان را کاهش دهید

حتما در مقالات مختلف خوانده‌اید که استرس برای سلامت مو و بدن بسیار مضر است. استرس سطح سموم در بدن را افزایش می‌دهد که این موضوع ضعیف شدن ریشه‌ی موها را به دنبال دارد و موها را بیشتر مستعد عفونت‌های مخمری می‌کند. اگر سطح استرستان بالا است، از تکنیک‌های موجود برای کاهش استرس خود کمک بگیرید‌. از جمله روش‌های مفید برای کم کردن استرس می‌توانیم انجام تمرینات یوگا و مدیتیشن، تمرینات تنفسی، دوش گرفتن، کتاب خواندن، پیاده‌روی، نوشیدن دمنوش‌های آرام‌بخش، آشپزی کردن و کیک و شیرینی پختن، باغبانی کردن، بیرون رفتن با دوستان و اعضای خانواده، نقاشی و طراحی کردن و… را نام ببریم.

۱۹. شب‌ها به اندازه‌ی کافی بخوابید

اگر کمبود خواب داشته باشید، سلامتی بدنتان به روش‌ منفی تحت تأثیر قرار می‌گیرد‌. هر شب دست‌کم ۶ تا ۷ ساعت بخوابید تا سموم از بدنتان خارج شده و جسم و ذهنتان احیا شود. علاوه بر این خوابیدن به اندازه‌ی کافی استرس را کاهش می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. نخوابیدن به اندازه‌ی کافی می‌تواند سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را در بدنتان افزایش دهد و فولیکول‌های مو را ضعیف کند و منجر به ریزش مو شود. اگر در خوابیدن مشکل دارید، کتاب بخوانید یا به یک موسیقی آرام‌بخش گوش دهید. قبل از اینکه بخوابید، تمام چراغ‌ها را خاموش کنید.

کلام پایانی

ریزش مو عارضه‌ای است که می‌تواند به دلایل مختلف زنان و مردان را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. در مقاله‌ای که امروز در مجله‌ی دیجی‌استایل برایتان آماده کردیم، دلایل ریزش مو را بررسی کردیم و روش‌های اثربخش برای کاهش ریزش مو را در اختیارتان قرار دادیم. از جمله ترفندهای خانگی برای کاهش ریزش مو می‌توانیم به استفاده از ماسک‌های موی خانگی، استفاده از شانه‌ی چوبی، انجام اسپای مو در خانه، کوتاه کردن نوک مو هر سه تا چهار ماه یک بار و اضافه کردن مواد مغذی مفید برای مو به رژیم غذایی اشاره کنیم. اگر راهکارهای ذکر شده در این مقاله را به کار بردید، اما ریزش موهایتان کم نشد، به پزشک مراجعه کنید. پزشک برای شما داروهایی تجویز می‌کند که ریزش مو را متوقف می‌کنند. شما برای کاهش ریزش مو چه راهکارهای امتحان شده‌ای را سراغ دارید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما و مخاطبان دیگر در میان بگذارید.

منبع: style craze

دیدگاهتان را بنویسید