چگونه انواع مبل پارچه‌ای را تمیز کنیم؟ (آموزش گام‌به‌گام)

الان که روزهای نزدیک به نوروز و اوج گرفتن نمونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا است، قطعا خیلی از خانم‌ها به این موضوع فکر می‌کنند که مبلمان را خودشان در خانه و بدون تماس با شرکت‌های خدماتی، تمیز کنند. قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنیم،  هر زمان که روی مبل شما لکه‌ای ایجاد می‌شود، در اولین فرصت آن را پاک کنید و به زمان دیگری موکول نکنید. همین موضوع باعث کهنه شدن و ماندگاری بیشتر مواد بر روی پارچه خواهد شد.

اگر فکر می‌کنید پاک کردن مبل در خانه کار سختی است، از شما می‌خواهیم که این متن را تا آخر بخوانید. چرا که در این مقاله از دیجی‌کالا مگ در نظر داریم با بیان روش‌های پاک کردن لکه‌ها از روی انواع مبل، شما را یاری کنیم، پس با ما همراه باشید.

روش تمیز کردن مبل تمام پارچه یا کاناپه‌ها

تمیز کردن مبل پارچه ای

سرکه‌، مایع همه‌کاره‌ای که علاوه بر اینکه می‌توانید با آن ترشی‌های خوشمزه‌ای داشته باشید، کاربردی اساسی در تمیز کردن پارچه‌ها و لکه‌ها نیز دارد.

چند قطره سرکه را به نصف فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قوطی اسپری ریخته و به آرامی بر روی محل اسپری کنید. برای تمیز کردن لکه‌ها از یک حوله‌ی تمیز استفاده کنید. حوله را به آرامی بر روی محل بکشید. لکه‌ی ایجاد شده به راحتی پاک خواهد شد. البته همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، باید بلافاصله پس از به وجود آمدن کثیفی، برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

از چه ترکیبات و لوازمی می‌توان در خانه استفاده کرد؟

مواد شوینده خانگی

در این قسمت به مواد و لوازمی اشاره شده است که در تمیز کردن مبلمان و لوازم خانه به آن احتیاج دارید. الزاما زمان تمیز کردن یک لکه‌ی کوچک همه‌ی این لوازم مورد نیاز نیست. ولی بهتر است که همه را در خانه داشته باشید:

  • برس خشک
  • دستگاه مکش آب
  • جوش‌شیرین
  • بخارشوی
  • سرکه
  •  آب
  • حوله‌ی خشک‌کن

باورش سخت است اما تنها با چند لوازم و مواد عنوان شده در بخش قبلی به راحتی می‌توانید انواع مبل، صندلی‌های خودرو و حتی انواع فرش ماشینی را نیز تمیز کنید. کافی است که کدهای تمیزکننده را جدی بگیرید. کدها حروفی هستند که معمولا در دفترچه‌ی مبلمان یا راهنمایی که زیر پایه‌ها چسبانده شده است، درج می‌شود. این کدها شما را در تمیز کردن پارچه‌ی مبلمان یاری می‌کند.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ یا LG؛ کدام برند موفقتر بود ؟

معنای کدهای تمیز کننده‌ی مبلمان

کد نوشته شده معنای کد
W پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب برای تمیز کردن اثاثیه یا لوازم داخلی فقط از پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب استفاده کنید. این پاک‌کننده‌ها نوعی محلول هستند که از آب به عنوان جزء اصلی استفاده می‌کنند.
S/W حلال‌ها و پاک‌کننده‌های مبتنی بر آب این کد نشان می‌دهد که علاوه بر تمیزکننده‌های مبتنی بر آب، برخی حلال‌ها نیز خطری برای پارچه نخواهند داشت.
S حلال‌ها فقط از یک حلال برای تمیز کردن مبلمان یا لوازم خانگی استفاده کنید. حلال‌ها از یک ماده‌ی شیمیایی پاک‌کننده به عنوان جزء اصلی استفاده می‌کنند.

نحوه‌ی تمیز کردن لکه‌ها از مبل پارچه‌ای

تمیز کردن مبل

پیش از هر اقدامی ابتدا نوع پارچه‌ی مبلمان را شناسایی کرده و سپس روش‌های زیر را امتحان کنید:

  1. اگر فرزند کوچکی دارید به این فکر نکنید بهتر است اجازه دهید تا جایی که می‌تواند مبل را کثیف کند و سپس آن را تمیز کنید. این کار باعث می‌شود فرآیند تمیزکاری بیشتر طول بکشد. پس به لکه‌ها به سرعت رسیدگی کنید و آن‌ها را تمیز کنید.
  2.  توصیه‌های سازنده‌ی مبلمان را جدی بگیرید. قبل از استفاده از هرگونه شوینده یا محلول تمیزکننده، دستورالعمل‌های سازنده را برای مراقبت که معمولاً روی برچسب‌های مبل نوشته می‌شود، بررسی کنید. عدم استفاده از محصولات تمیز کننده‌ی ایمن، می‌تواند به معنای آسیب دایمی به مبلمان شما باشد.
  3. کدهای تمیز کردن مبل پارچه‌ای خود را بررسی کنید. این حروف تصادفی نیستند و همانطور که در جدول فوق می‌بینید هر کدام معنای خاصی دارند.
  4. اگر لکه‌ی ایجاد شده با مالیده شدن موادی مثل پفک، به وجود آمده باشد. ابتدا از یک برس خشک با موهای طبیعی برای حذف مواد جامد استفاده کنید و سپس به دنبال پاک کردن لکه بروید. نباید همان ابتدا و بدون از بین بردن مواد اضافی، شروع به شستن کنید.
  5. با جارو برقی ذرات گرد و غبار را ابتدا از بین ببرید. قبل از شست‌وشو و تمیز کردن مبل پارچه‌ای خود، از جاروبرقی استفاده کنید تا خرده‌ها و ذرات را پاک کنید. با این کار ذره‌های دردسرسازی که پس از استفاده از آب، ناگهان رنگ پس می‌دهند را حذف کرده‌اید و ریسک کثیف‌تر شدن را کاهش داده‌اید.
  6. با جوش‌شیرین شروع کنید. جوش شیرین فقط برای پختن غذا نیست. این پودر جادویی یک تمیز کننده‌ی فوق‌العاده است. در واقع، پاشیدن جوش‌شیرین روی کل مبل به از بین بردن بوها و از حذف بیشتر لکه‌ها کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید از محلول جوش‌شیرین برای بی‌رنگ کردن لکه‌های عمیق استفاده کنید. در یک کاسه، مقداری مساوی از جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کنید. چه از پودر خشک و یا محلول جوش‌شیرین استفاده کنید باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بر روی لکه‌ی ایجاد شده، بماند. هنگامی که جوش‌شیرین به طور کامل لکه را جذب کرد، آن را با جاروبرقی از روی مبل بردارید. البته ما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مطمئن شوید پارچه به جوش‌شیرین واکنش نشان نمی‌دهد ابتدا در قسمتی از مبل که قابل دیدن نیست، این روش را امتحان کنید که اگر آسیبی به پارچه وارد شد، نمای مبل را خراب نکند.
  7. حتما پیش از تمیز کردن مبل به توصیه‌هایی که بر اساس کدها عنوان شده است، دقت کنید. معمولا برای پاک کردن حلال یا محلول‌ها باید از یک پارچه‌ی نرم استفاده کنید که بافت پارچه را از بین نبرد. مثلا به هیچ عنوان از اسکاچ استفاده نکنید.
  8. باید رطوبت را از بین ببرید. نباید مبل خود را رها کرده و بعد از تمیز کردن لکه‌ی ایجاد شده، از آن استفاده کنید. بهتر است با یک حوله‌ی نرم، رطوبت را جذب کرده و فضا را تا جایی که می‌توانید خشک کنید. رطوبت بافت پارچه را از بین می‌برد.
  9. حتی با استفاده از حوله‌ها نیز باز هم کمی رطوبت در بافت پارچه باقی خواهد ماند. اجازه دهید رطوبت باقی مانده در هوای آزاد خشک شود.
حتما بخوانید
بهترین تلویزیون های 2023 را از دست ندهید!

نحوه‌ی تمیز کردن مبل با بخارشوی

قبل از اینکه بخارشوی را بر روی پارچه‌ی مبل قرار دهید مطمئن شوید که طبق دستورالعمل، بخار به پارچه آسیب نمی‌زند. یادتان باشد که صرفا چون پارچه و مبل شما در برابر آب و رطوبت مقاوم است، آن را در برابر بخار آب نیز مصون نخواهد کرد.

مثل دستورالعمل قبلی ابتدا تمامی گرد‌وغبارها را از سطح پارچه با جاروبرقی، پاک کنید. قبل از روشن کردن بخارشوی، یک پنکه روشن کنید و اجازه دهید که گردش هوا در اتاق به راحتی صورت گیرد. با این کار از ایجاد گرد و غبار در هوا جلوگیری کرده و با خیس شدن سطح مبل، گرد و غبار بر روی پارچه نخواهد نشست.

ابتدا فقط یک قسمت کوچک را بخارشو بکشید، این موضوع انقدر مهم است که ارزش تکرار شدن را دارد.

اجازه دهید مبل در هوای آزاد خشک شود. در حالی که مبل هنوز خیس است، روی مبل ننشینید. برای سرعت بخشیدن به این فرآیند پنجره‌ها را باز نگه دارید. توجه داشته باشید، تا جایی که ممکن است در طول شبانه روز مبل دست نخورده بماند تا کاملا خشک شود.

بعد از کشیدن بخارشوی، برای آخرین بار مبل را جاروبرقی کشیده و رطوبت موجود روی پارچه را تا جایی که امکان دارد بیرون بکشید. با این کار تمامی مواد نرم شده موجود بر روی پارچه نیز از بین می‌رود. البته باید به یاد داشته باشید که قبل از جاروبرقی اجازه دهید مبل تا جایی که امکان دارد خشک شود که آب وارد موتور جاروبرقی نشود.

نحوه‌ی ضدعفونی کردن مبلمان

لازم نیست به بازار بروید و به دنبال یک ضدعفونی کننده‌ی مبلمان باشید. خوشبختانه در دوران گسترش کرونا همه‌ی ما در خانه‌هایمان یک ضدعفونی‌کننده‌ی سطوح داریم. کافی است کمی از محلول را با کمی آب مخلوط کنید. به جای محلول ضدعفونی کننده می‌توانید از عصاره‌ی درخت چای و ترکیبی از الکل نیز استفاده کنید. تنها کمی از این محلول را بر روی مبلمان خود اسپری کنید و سپس جاروبرقی بکشید.

حتما بخوانید

نحوه‌ی تمیز کردن کاناپه‌ی پلی‌استر

تمیز کردن مبل‌های پلی‌استر کمی ساده‌تر است. البته استفاده از مواد زیاد یا نفوذ عمیق آب به پارچه می‌تواند به ظاهر مبل آسیب برساند. بهترین راه برای تمیز کردن کاناپه‌ی پلی‌استر این است که با اسفنجی که کمی مرطوب شده است به آرامی روی ناحیه‌ی لک شده بکشید. اگر لکه‌ی ایجاد شده لکه‌ی چربی است و فقط با آب از بین نمی‌رود از یک رقیق کننده مثل مایع ظرفشویی استفاده کنید. اما فراموش نکنید که باید با ملایمت کامل برس را بر روی پارچه بکشید.

چگونه لکه‌های آب را از بین ببریم؟

تمیز کردن مبل 2

ریختن یک لیوان آب روی بالشتک صندلی می‌تواند باعث شود اعصاب و روان هر کسی به هم ریخته و به این فکر کند که اگر آب رو این پارچه لکه ایجاد کند، چه خواهد شد؟ اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که در واقع آنقدرها هم بد نیست. (اگر مجبور بودید بین قهوه، چای و آب یکی را انتخاب کنید، آب همان چیزی است که می‌خواهید بر روی فرش یا مبل شما بریزد.)

تا زمانیکه آب کاملا به داخل مبل نفوذ نکرده است، خیالتان راحت باشد.

در اولین قدم باید از یک جاروبرقی استفاده کنید که می‌تواند آب را نیز جذب کرده و موتور آن آسیب نمی‌بیند.

محلول سرکه‌ی رقیق شده را امتحان کنید. اگر جاروبرقی نتواند لکه را از بین ببرد، به این معنی است که آب به الیاف نفوذ کرده است. اگر مبل گرد و خاک داشته و سپس خیس شود، برای از بین بردن لکه‌ی آب حتما باید از سرکه استفاده کنید.

حتما بخوانید
تا پایان تخفیف هیجان‌انگیز لوازم الکترونیک، فقط تا ساعت ۱۲ امشب فرصت دارید!

رطوبت را با یک حوله‌ی خشک پاک کنید. ترجیحاً از یک حوله‌ی میکروفایبر استفاده کنید که بسیار جاذب است. برخی از آن‌ها می‌توانند تا هفت برابر وزن خود آب را جذب کنند.

چگونه لکه‌های روغن را از مبل پاک کنیم؟

در حالی که همه‌ی ما فکر می‌کنیم لکه‌های چربی هیچ‌گاه از بین نمی‌روند، می‌توانیم تنها با چند نکته لکه‌ی چربی را حذف کنیم. جوش‌شیرین جاذب چربی است. کافی است جوش‌شیرین را به مدت بیست دقیقه روی لکه بگذارید و به آن زمان دهید تا کاملاً خیس بخورد. سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید و پس از آن باقیمانده‌ی آن را با یک حوله‌ی جاذب پاک کنید.

نحوه‌ی تمیز کردن کوسن‌ها

بهترین راه برای تمیز کردن روکش‌های متحرک بالشتک‌های کاناپه، شستن آن‌ها با ماشین لباسشویی است. اما فقط در صورتی که بر روی پارچه‌ی آن نوشته شده باشد که این کار به پارچه آسیبی وارد نمی‌کند. اگر بالشتک‌ها دارای روکش‌های متحرک نیستند، می‌توانید به آرامی لکه‌ها را با اسپری سرکه پاک کنید و سپس آن را در هوای آزاد قرار دهید. هوای آزاد بوی سرکه را از بین برده و پارچه را خشک می‌کند.

آیا می‌توان از فرش‌شوی برای مبل استفاده کرد؟

بله، می‌توانید از مایع فرش‌شوی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید. فقط مطمئن شوید پاک‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید به پارچه‌ی مبل آسیبی وارد نخواهد کرد. برخی از فرش‌شوی‌ها دارای مواد لکه‌بر هستند، که ممکن است پارچه‌ی مبل را دو رنگ کنند.

چگونه مبل‌ها را به صورتی عمیق تمیز کنیم؟

پیشنهاد ما این است که برای تمیز کردن عمقی پارچه‌ی مبلمان، حتما به متخصصان شست‌وشوی مبل مراجعه کنید. تصور کنید که فرزندتان بر روی مبل ادرار کرده است و هر چقدر هم خودتان آن را با روش‌هایی که گفته شد تمیز کنید، باز هم بوی بد از بین نرود. در این حالت باید به یک متخصص مراجعه کنید که نه تنها مبل را تمیز کند بلکه بتواند بوی بد را نیز از بین برد. معمولا دستگاه‌های مکشی که کارگاه‌ها استفاده می‌کنند قدرت بیشتری دارد. به همین دلیل در لحظه لکه و بوی بد را از بین می‌برند. در واقع آن‌ها کل عامل ایجاد لک را از بافت مبل خارج می‌کنند.

حتما بخوانید
تلویزیون ال جی بخریم یا سامسونگ؟

سخن آخر

پیش از استفاده از هر روش یا موادی مطمئن شوید که مجاز به استفاده از آن هستید و مواد به پارچه و رنگ آن آسیب وارد نمی‌کنند. برای تسلط بر این موضوع باید نوع پارچه را به خوبی شناسایی کرده باشید.

منبع: living spaces

دیدگاهتان را بنویسید