مزیت‌ها و معایب سرخ‌کن‌های بدون روغن آیا دستگاه‌های هواپز مضر است؟

تصلا-سرخ کن‌ها وسایل آشپزخانه‌ای هستند که برای سرخ کردن غذا با غوطه‌وری در روغن طراحی شده‌اند. در حالی که سرخ‌کن‌های عمیق به طور سنتی نیاز به استفاده از مقادیر زیادی روغن دارند، مدل‌های جدیدتری که به عنوان “بدون روغن” یا ” هواپز” شناخته می‌شوند، برای کار با روغن کم یا بدون روغن طراحی شده‌اند. پس به نظر می رسد افراد زیادی  کنجکاو هستند تا اطلاع داشته باشند، دستگاه هواپز چگونه کار می‌کند؟  در این مقاله، ما در مورد این دستگاه و عملکرد آن صحبت خواهیم کرد.

دستگاه هواپز، فقط یک سرخ کن بادی است که برای تحریک سرخ کردن عمیق غذا بدون روغن  طراحی شده است.  این دستگاه پیشرفته به جای استفاده از روغن، برای سرخ کردن غذا از گردش هوای گرم استفاده می‌کند. اما این‌که چگونه کار می‌کند؟  پاسخ یک کلمه‌ای این خواهد بود که با گردش هوای گرم، کار می‌کند.

به عبارت ساده، از نظر فنی غذا را سرخ نمی‌کند و بیشتر از روش پخت خشک استفاده می‌کند. از نظر علمی، دستگاه‌های هواپز  اجاق‌های همرفتی کوچک ضروری هستند که دارای فن‌های پرشور برای گردش هوای بیش از حد گرم هستند و دمای منطقه پخت غذا را ثابت نگه می‌دارند.

در واقع باید گفت این محصولات از فناوری مادون قرمز برای پختن غذا استفاده می‌کنند. در  بالای محفظه پخت این دستگاه‌های مورد نظر، یک عنصر حرارتی قرار دارد که امواج گرمایی از خود ساطع و به داخل غذا نفوذ کرده و آن را از داخل به بیرون می‌پزد. این فرآیند بسیار کارآمد است و نیاز به روغن را از بین می‌برد.

حتما بخوانید
راهنمای خرید یخچال و فریزر

در هنگام خرید هواپز به چه نکاتی توجه کنیم؟

دستگاه‌های هواپز، به قدری متنوع تولید می‌شوند که در هنگام انتخاب و خرید نکاتی را باید توجه کرد. این نکات به شرح زیر است:

  • ظرفیت دستگاه: آن‌چه می‌تواند در خود نگه دارد با لیتر اندازه‌گیری می‌شود و بستگی به این دارد که چند نفر از شما در خانه هستید و چه می‌خورید. این قانون نسبتاً آسان است، تعداد افراد تقریباً لیتر است.
  • قدرت: در وات اندازه گیری می‌شود. زیرا طیف بیشتری از آماده سازی دمای بالا و پایین را امکان‌پذیر می‌کند.
  • سیستم هواپز: در واقعیت، همه پیشگام در داشتن یک کشو یا قفسه هستند تا در آن چیزی را که می‌خواهید، سرخ کنید قرار ‌دهید که می‌توانید به راحتی آن را با کشیدن دسته جدا کنید.
  • تکنولوژی داخلی: این جایی است که ما به The Output نگاه می‌کنیم. باید ببینیم به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که در هر شرایطی راحت‌ترین و موثرترین باشند. بسیاری از آنها صفحه نمایشی دارند که به ما امکان می‌دهد ببینیم همه چیز در دما، زمان و غیره چگونه پیش می‌رود.
  • آن‌ها همچنین دارای تعداد زیادی برنامه سرخ کردن، پخت و برخی از آن‌ها نیز دارای سیستم هوشمند هستند.
  • ممکن است برای برخی از افراد وزن، ابعاد و طراحی این مدل محصولات معیار کلیدی نباشد. با این حال، توصیه می‌شود به وزن سبک در ابعاد کوچک‌تر اهمیت دهید تا فضای زیادی را بر روی کابینت اشغال نکند.
  • به این مورد نیز توجه کنید، قابلمه دارای سطح نچسب باشد تا به راحتی بتوان آن را پاک کرد.
  • آرگونومی دستگاه‌های هواپز نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. توصیه می‌شود به سادگی مدل، توجه داشته باشید تا استفاده از آن راحت‌تر شود.
  • مورد دیگری که باید به آن توجه داشت، قابلیت جدا شدن هر یک از قطعات و شستشو درون ماشین ظرفشویی هستند تا به راحتی تمیز شوند.
  • اگر به دنبال نظارت آسان هستید به کلید روشن و خاموش شدن، تایمر شمارش معکوس و زنگ هشدار دستگاه توجه داشته باشید.
  • بدنه و دسته دستگاه‌های هواپز نیز در حین کار کردن، باید خنک باشند.
  • گارانتی برند و خدمات پس از فروش نیز از اهمیت زیادی برخوردار است که به آن دقت کافی باید داشت.
  • در زمان انتخاب و خرید به امکانات اضافه‌ای که در هر یک از این محصولات دیده می‌شود، توجه کنید. بدین دلیل که برخی از این محصولات، دارای قابلیت و تنظیمات زیادی هستند.
  • پس از انتخاب و خرید، حتماً به مزایای استفاده از دستگاه‌های هواپز پی خواهید برد. پس توصیه می‌شود به مصرف برق و انرژی آن‌ها، توجه کنید.
  • برای افراد زیادی، صدای دستگاه در حین کار اهمیت زیادی دارد. پس سعی کنید، دستگاه هواپزی را انتخاب کنید که با صدای بسیار کم کار کند.
حتما بخوانید
بهترین خودروهای سال ۲۰۲۰

انتخاب و خرید دستگاه‌های هواپز با چه مزایایی همراه است؟

زمانی که صحبت از پخت غذای بدون روغن می‌شود، باید گفت که انتخاب و خرید آن با مزیت‌های زیادی همراه است. در ابتدا باید گفت که دستگاه‌های هواپز  غذاهای منجمد را بدون آسیب زدن به بافت، طبخ می‌کنند. پس مهم‌ترین مزیت، حفظ طعم و ظاهر غذاهای یخ‌زده است.

مواقع زیادی پیش آمده که با سرخ کردن، مواد مغذی و ویتامین‌های غذا از بین خواهد رفت. اما گرمای همرفت دستگاه‌های هواپز، مواد مغذی را در طول فرآیند پخت‌وپز حفظ کرده و از بین نمی‌برد. به طور کلی این محصولات، جایگزین سالم‌تری برای سرخ کردن با چربی عمیق هستند.

دستگاه‌های هواپز، همانند سرخ‌کن‌های حرفه‌ای عملکرد ساده اما قدرتمندی را ارائه می‌دهند. بدین دلیل که از عنصر گرمایش و همچنین فن استفاده می‌کنند. زیبایی این محصولات در همین‌جا نیز نهفته است، پس در صورت تمایل می‌توانید بر روی کابینت قرار دهید.

از مزیت بارز دیگر، فن کانوکشن درون دستگاه‌های هواپز است که  زمان پخت را سریع‌تر و  نتیجه تردتر و خوشمزه‌تری به همراه دارد. از این محصولات می‌توان پس از روشن کردن، بلافاصله استفاده کرد. پس به هیچ عنوان لازم نیست منتظر بمانید تا دستگاه از قبل گرم شود. مزیت بارز دیگر استفاده نکردن از قطره‌ای روغن است، بنابراین بوی بد نیز وجود نخواهد داشت.

به جرات می‌توان بیان کرد که دستگاه‌های هواپز، آشپزی بدون محدودیت هستند. این بدین معنا است که هر نوع خوراکی اعم از سبزیجات و یا گوشت را می‌توان پخت.  به غیر از تمام مواردی که در بالا گفته شد، استفاده از این دستگاه‌ها به کاهش وزن و سلامتی کمک زیادی خواهند کرد.
در مقایسه با اجاق‌های معمولی یا اجاق‌های توستر، دستگاه‌های هواپز در کسری از زمان غذا را از قبل گرم می‌کند و می‌پزد. البته زمان‌های پیش گرمایش ممکن است بسته به مدل متفاوت باشد. با این حال،  به سرعت گرم می‌شوند.

حتما بخوانید
بالا 3 جملات خنده دار وصل شدن گوشی به تلویزیون سامسونگ

ما دستگاه‌های هواپز را برای تمام سلامتی که ارائه می‌دهد، به شدت توصیه می‌کنیم. بدین دلیل‌که به شما این مکان را می‌دهد تا غذاهای مورد علاقه خود را بدون کالری اضافی و تنها با هوا به جای غوطه‌ور کردن در روغن سرخ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید