سوالات برای/درباره کولر گازی

برچسبها یا پدهای حرارتی برای انتقال حرارت پردازندههای قوی مناسب نیستند و فقط برای چیپهای حساس استفاده میشوند و رسانایی گرمایی بالایی ندارند. مجموعهای از گرما بر، فن و لوله گرمایی . واحد رسانندگی گرمایی با وات بر متر کلوین اندازهگیری میشود. برخلاف کمپرسورهای جابجایی مثبت که با جریان ثابت کار میکنند، کمپرسورهای دینامیک با فشار ثابتی کار میکنند. در غیر این صورت، گرمای خارج شده از هوا دوباره از طریق همین لوله خرطومی به فضا برمی گردد و کار تهویه و سرمایش به درستی انجام نمیشود. پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت با سیتم ۱٫۵ کلیدی است. واحدهای گازیِ نیروگاه سیکل ترکیبی در فاصله مرداد ۱۳۷۳ تا تیر ۱۳۷۴ راهاندازی شدند و واحدهای بخش بخارِ نیروگاه سیکل ترکیبی در فاصله خرداد تا بهمن ۱۳۸۰ به شبکه سراسری متصل شدند. بخش جریانی و بخش ساکن. دور موتور در این کولرها در حدود ۱۰۰۰ (در دور کند) و ۱۵۰۰ دور بر دقیقه (در دور تند) است که در هر کدام به ترتیب جریانی حدود ۱ و ۶٫۵ آمپر مصرف میکند. قبل از اینکه گاز به مرکز چرخ پروانه بعدی رانده شود، از یک پخش کننده(Diffuser) و یک محفظه حلزونی(Volute) عبور میکند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل میشود.

کولر گازی عملکرد کمپرسور دینامیک تحت تأثیر شرایط بیرونی قرار دارد، از جمله، ایجاد تغییری جزئی در فشار ورودی باعث تغییر زیادی در ظرفیت میشود. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام میشود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمیکند. کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند. یک کمپرسور جابجایی (Displacement compressor) دارای این خصوصیت است که حجم معینی از گاز یا هوا را محصور میکند و سپس با کاهش دادن منطقه حجم محصور شده، فشار را افزایش میدهد. یک پمپ دوچرخه سادهترین نوع یک کمپرسور جابجایی است، که در این نوع پمپ، هوا وارد سیلندر میشود و توسط پیستون متحرکی فشرده میشود. تراکم ممکن است که یک یا چند مرحلهای باشد و کمپرسور نیز میتواند از نوع دینامیکی یا جابجایی باشد، اما در این مواقع کمپرسورهای پیستونی رایجترین هستند.

حتما بخوانید
۱۲ کار ساده برای حفاظت از محیط زیست که همه می‌توانیم انجام دهیم

در این قسمت دریچه خروجی و سوپاپ یکطرفهای تعبیه شدهاست. قسمت ورودی هوا در بالای محفظه تعبیه شدهاست. معمولاً یک استوانه متعادلکنندهای در کمپرسور تعبیه میشود، تا نیروی فشار محوری را متعادل سازد. کمپرسور از نوع ۱۷ مرحلهای با دمای ۳۶۰ درجه سانتیگراد است. وقتی جعبه و انبار گسترش یافت افراد از اره برای بریدن یخ استفاده کردند. برداشت فصلی از یخ و برف یک عمل قدیمی بودهاست که به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد. روش کار یخ زن یا جا یخی که به آن فریزر نیز میگویند همانند یخچال است با این تفاوت که ترموستات آن برای دمای پایینتری تنظیم میشود. اما در حالت گرمایش، نیازی به این کار نیست. مراحل مکش و رانش هوا در محفظه تراکم به صورت شعاعی صورت میپذیرند، که این امکان را فراهم میآورد از طرحهای سادهتر یاتاقان استفاده شود و همچنین ویژگیهای پر کردن هوا را بهبود بخشد. برای محاسبه ضریب عملکرد از فرمول زیر استفاده میشود و عدد ۳٫۴۱۲ عدد ثابت است برای تبدیل BTU/h به وات و هم واحد کردن صورت و مخرج کسر است. موتور کولرهای آبی از نوع قفس سنجابیاند که راهانداز خازنی یا مقاومتی دارند و دو-دور هستند. هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنککنندگی آن هم بیشتر میشود.

کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنککنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. با این وجود، اتلاف از طریق اصطکاک گرانروی مایع بین محفظه و تیغهها بالا است. از جمله ویژگیهای کمپرسور گریز از مرکز، جریان رانش شعاعی آن است. پایینترین میزان جریان حجمی در چنین کمپرسوری حدود ۱۵/s است. قدیمیترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. سرعت این کمپرسور در مقایسه با کمپرسورهای دیگر خیلی بالا است، حدود ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دور بر دقیقه کاملاً رایج میباشد. در این فرایند، گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهانِ لازم برای تبخیر آب استفاده میشود. این خازن اختلاففاز لازم برای راهاندازی موتور را فراهم میکند و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج میشود.

حتما بخوانید
کولر گازی اسمکدان!

لازم به توضیح است بالاترین سطح تصفیه هوا شستن هواست که در این فرایند کل آلودگی و ذرات معلق از هوا شسته میشود و هوای ۱۰۰٪ پاک و پاکیزه وارد فضای داخل آپارتمان یا فضای مسکونی میشود. از آنجا که صورت و مخرج آن هردو بر حسب یک واحد (معمولاً ژول) بیان میشوند، واحد این ضریب یک میباشد. در فضاهای سر بسته به علت عدم تبادل هوای داخل آپارتمان با فضای بیرون و از طرفی آلودهبودن هوای شهرهای بزرگ که باعث شدهاست اکثر پنجرهها بسته باشد، امکان ورود هوای تازه به داخل آپارتمان محدود است. اکثر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از -۱۴ تا-۲۵ درجه سلسیوس دارند. اکثر تعمیرکاران لپتاپ در تهران از خمیرهای ساده برای لپتاپها استفاده میکنند. یک کمپرسور محوری (Axial compressors) دارای جریان محوری است، هوا یا گاز از میان ردیفهایی از پرههای ثابت و متحرک در امتداد محور گردان کمپرسور عبور میکنند. بایگانیشده از اصلی در ۳ ژانویه ۲۰۱۴. ↑ «محصولات بوتان». بایگانیشده از اصلی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۶. بازبودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان میشود و باید پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشالهای کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه شود. یونیت خارجی که «کندانسینگ یونیت» نامیده میشود، شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب میگردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد در درون ساختمان جای میگیرد.

این مایع کم فشار از کویلهای اواپراتور عبور داده میشود و به دلیل پایین بودن نقطه جوشش آن به سرعت گرمای محیط را به خود جذب کرده و تبدیل به گازی کم فشار میشود. این صفحه آخرینبار در ۱۷ ژانویهٔ ۲۰۲۳ ساعت ۰۹:۳۸ ویرایش شدهاست. دمای بخار خروجی بویلر ۵۴۰ درجه سانتیگراد با ظرفیت تولید بخار ۸۴۰ تن در ساعت است. ژنراتور واحد بخار ساخت زیمنس است که با ظرفیت ۱۲۵ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۰٫۵ کیلوولت با سیستم خنککن هوا است. شیر معکوسکننده در کولر گازی به’ شیر برقی یا شیر چهار راه’ معروف است و با ولتاژ ۲۲۰ ولت شهر کار میکند. رایجترین انواع آببندهای چهارگانه شامل آببندهای لابیرینتی، آببندهای حلقوی (معمولاً آببندهای گرافیتی که خشک کار میکنند، اما آببندهای مایع نیز به کار گرفته میشود)، آببندهای مکانیکی (Mechanical Seal) و آببندهای هیدرواستاتیکی میباشد. اما در سیستمهای تهویه مطبوع که سیستم سرمایشی آنها از نوع تبخیری است الزاماً هوادهی از طریق هوای تازه انجام میشود ضمن اینکه تا حدودی گرد و غبار هوا در بدو ورود شسته و حذف میشود. در یخچالهای اولیه از گاز آمونیاک (NH3) به عنوان گاز مبرد استفاده میشد، اما به علت عوارض ناگوار آن در برخورد با بدن انسان، ترکیب شدن حالت مرطوب آن با مس و آلمینیوم، و نیز خاصیت انفجاریاش، و خطر خفگی ان برای انسان، رفتهرفته از گاز فریون به جای آن استفاده گشت.

حتما بخوانید
اولین نفری باشید که کارشناسان درباره تلویزیون سامسونگ اصل کره چه می گویند

دیکلرودیفلوئورومتان (به انگلیسی: Dichlorodifluoromethane) با نام تجاری فرئون (Freon-12) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پابکم ۶۳۹۱ است. واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف میشود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویهٔ مطبوع بسیار کمتر است. کشورهای چین، مالزی، بلژیک، جمهوری چک و کانادا میزبان بزرگترین خط تولیدهای این کمپانی چند ملیتی میباشند که عمده محصولاتش در چین تولید میگردد. کمپرسورهای دینامیکی در دو طرح جریان محوری و جریان شعاعی موجود میباشند. دمندههای معمولاً هوا روغنکاری نشونده میباشند. حداکثر نسبت فشاری که توسط کمپرسور دندانه دار روغنکاری نشونده بدست میآید، ۵/۴ است. سطح براق و سیقلی پردازندهها و گرمابرها که ممکن است مس باشند برای کاهش ناهمواری تا حداکثر میزان ممکن است در نتیجه در زمان تعویض خمیر حرارتی باید با ابزاری لطیف سطح را از خمیر پیشین کاملاً پاک نمود که به سطح سیقلی آسیب نرساند و نسبت به قطعات بسیار ریز لحیم شده به قطعه که ممکن است شبیه خال به نظر برسند دقت مضاعف داشت.

در یخچالهای خانگی معمولاً به صورت شبکهای لولهای بر روی دیواره پشت یخچال نصب شدهاست و در یخچالهای بزرگ فروشگاهی معمولاً شبیه رادیاتور اتوموبیل است که اغلب از یک فن جهت بهبود فرایند میعان نیز استفاده شدهاست. این برند آبگرمکنهای خود را به گونه ای تولید کرد که از کیفیت بسیار مطلوبی برقرار باشد و به واسطه بکارگیری متریال درجه یک توانست، نیاز به تعمیر پیکج را در دستگاههای خود به میزان قابل قبولی کاهش دهد. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام میشود که زیاد مقرون به صرفه نیست. در صورتی میتوان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در آن سدی از آب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ آب وجود داشته باشد. کولر گازی در محیطهای شرجی کارایی خود را از دست نداده و مناسب است. طرحهای محوری غالباً کمپرسورهای توربینی یا کمپرسورهای توربینی شعاعی نامیده میشوند و طرحهای شعاعی غالباً کمپرسورهای گریز از مرکز نامیده میشوند. مقدار حد عملی l/s ۱۶۰ در مجرای خروجی از یک تجهیز افقی دو تکه، غالباً قاعده کلی است. غالباً کمپرسورهای چند مرحلهای دارای دو پروانه دوار هستند که بر روی هر دو انتهای محور گردان نصب شدهاند که بارهای محوری تولید شده توسط اختلاف فشار را خنثی میکنند.

حتما بخوانید
بهترین تلویزیون سامسونگ ۲۰۲۳

در سیستمهای بسیار قوی در شرایط خاص افراد حرفهای حتی گاهی از جیوه نیز استفاده میکنند. در برخی دستگاهها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و میتوان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد. معرفی فرآیندهای کم فشاری که باعث تولید پلی اتیلن چگالی پایین خطی (LLDPE) میشود با فشارهای عملیاتی زیر ۲۰ بار (۲ مگاپاسکال) باعث تخریب بخشهایی که به این صنعت خدمات رسانی میکردند شدهاست. ↑ «ریزگردها باعث تشدید آسم، برونشیت، آمفیزم و بیماریهای قلبی میشوند؛ پایگاه خبری وزارت بهداشت؛ ۲۰ خرداد ۱۳۹۱». این صفحه آخرینبار در ۲۰ مارس ۲۰۲۳ ساعت ۱۸:۲۴ ویرایش شدهاست. کانال داخلی: این کانال داخل کولر قرار دارد و پروانه در مقابل آن میباشد. گاز با استفاده از پرههای شعاعی وارد مرکز چرخ پروانه میشود و توسط نیروهای گریز از مرکز به سوی محیط چرخ پروانه به بیرون پرتاب میشود. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال یا داخل سالن هدایت میشود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها میشود.

کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار میکنند. موتورهای زیر ۳/۴ اسب بخار معمولاً خازن راهانداز ندارند و موتورهای پرقدرتتر معمولاً خازنی با ظرفیت ۱۳۰ تا ۱۴۰ میکروفاراد و ۱۱۰ ولت استفاده میکنند. دمای بخار در توربین IP (فشار متوسط) ۲۳۰ درجه سانتیگراد و در توربین HP (فشار بالا) ۵۴۰ درجه سانتیگراد است. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده میگردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق میگردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک میکند. شکل ظاهری این ترکیب، گاز بیرنگ است و در گذشته در سیستمهای خنککننده مانند یخچال و چیلر کاربرد زیادی داشت.

حتما بخوانید
۶ اشتباه بزرگ شرکت پنتون در انتخاب رنگ سال

دیدگاهتان را بنویسید