ساخت ایران؛ نگاهی به رشد برندهای ایرانی در گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا

به نقل از دیجیاتو؛ گزارش جامع سال ۹۸ دیجی‌کالا که به‌تازگی منتشر شد، بخش‌های خواندنی بسیاری دارد اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن مربوط به برندهای ایرانی در دیجی‌کالا است. چرا مهم؟ به این دلیل که دیجی‌کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران است و روزانه ۳۰۰ هزار کالا را پردازش می‌کند. حالا این فروشگاه با این حجم از فعالیت و فروش، گزارشی منتشر کرده است که در یک بخش از آن می‌توان دید که وضعیت برندها و تولید‌کننده‌های ایرانی به چه شکل است و استقبال از آن‌ها چگونه بوده است.

از چند سال پیش دیجی‌کالا با طرح «ساخت ایران» به حمایت از برندهای ایرانی پرداخت. در این طرح که از سال ۹۴ آغاز شد و تا چندین سال ادامه یافت، کالاهای برتر ایرانی توسط مردم معرفی می‌شدند و بسیاری از فروشندگان هم توسط دیجی‌کالا خدمات ویژه‌ای دریافت می‌کردند. توجه به برند ایرانی در این فروشگاه اینترنتی که حالا به بزرگترین مارکت پلیس ایران تبدیل شده و در آستانه ورود به بورس قرار دارد، چهره تازه‌ای به خود گرفته و با حضور فروشندگان متعدد از جای‌جای ایران، حالا کالای ایرانی به وفور در دیجی‌کالا پیدا می‌شود. در این مقاله نگاهی داریم به همین مسأله و جایگاه برندهای ایرانی در فروشگاه دیجی‌کالا.

احیای برند ایرانی از سال ۹۷

با نگاهی ریشه‌ای می‌توان پی به این نکته برد که رشد فروش برندهای ایرانی از دو سال گذشته در دیجی‌کالا رخ داد، در سال ۹۷ و نیمه اول سال ۹۸ ایرانیان اقبال گسترده‌ای به خرید کالاهای ساخت‌ داخل نشان داده‌اند، به‌طوری که از کل کالاهای به فروش رسیده فروشگاه دیجی‌کالا در نیمه اول سال جاری، حدود ۶۶ درصد این کالاها (تعدادی) مربوط به برندهای ایرانی است، در حالی که این میزان در نیمه اول سال ۹۶ در این سایت حدود ۴۰ درصد بوده است. در همان سال گزارش تجارت الکترونیکی کشور هم خبر از رشد فروش برندهای لوازم خانگی ایرانی و کالاهای دیجیتال از برندهایی همچون LG و سامسونگ داد.

حتما بخوانید
سامسونگ از نسل جدید تلویزیون های Quantum Dot OLED رونمایی کرد

می‌توان گفت شرایط اقتصادی هم در رشد فروش کالای ایرانی بی‌‌تأثیر نیست. وضعیت ارز دقیقا در همان سال ۹۷ به مشکلات متعددی برخورد کرد و نمودار صعودی پیدا کرد و قدرت خرید مردم برای خرید کالاهای بین‌المللی را کاهش داد. با این حال باید گفت که به نظر می‌رسد برندهای ملی هم از این اوضاع به‌خوبی بهره برده‌اند و سعی کرده‌اند با عرضه محصولات متنوع، مشتریان را راضی نگه دارند و جای خالی برندهایی که یک به یک کرکره‌ها را پایین کشیدند و از ایران رفتند را پر کنند. این واقعیت قابل انکار نیست که عملکرد برندهای ایرانی در سال گذشته هم مانند سال ۹۷ بسیار خوب بوده است.

رشد فروش برند ایرانی در سال ۹۸

سهم کالاهای ایرانی معمولا به حوزه لوازم خانگی برمی‌گردد، حوزه‌ای که ایران از دیرباز و به لطف همکاری با شرکای خارجی، در آن دستی داشته و تولیدات خوبی پیرامون برخی از لوازم خانگی داشته است. با این حال در گزارش جدید دیجی‌کالا، برندهای دیگری به جز سازندگان و عرضه‌کنندگان لوازم خانگی به چشم می‌خورند و این مسأله نشان از این دارد که تولیدکنندگان ملی، حالا در مارکت‌های دیگر هم بین مردم حرفی برای گفتن دارند.
گزارش سال ۹۸ دیجی‌کالا نشان از رشد تقاضا برای کالاهای ایرانی دارد. توجه به این نکته مهم است که حالا بیشتر از ۶۱ هزار فروشنده در دیجی‌کالا فعالیت دارند که برخی از آن‌ها، هم تولیدکننده هستند و هم فروشنده. به‌عنوان مثال یک کارگاه صنایع دستی میناکاری و خاتم کاری در ماه آذر ۱۳۹۸ مبلغ ۸۵ میلیون تومان فروش داشته است. برای گواه این ادعا کافیست نگاهی به پرفروش‌ترین‌های برخی دسته‌های دیجی‌کالا داشته باشیم تا بدانیم سهم برند ایرانی در بین خریداران رشد داشته است.

به‌عنوان مثال در بخش فروش کالایی چون یخچال و فریزر، تمامی اجناس پرفروش متعلق به برندهای ایرانی هستند (امرسان، ایستکول و فیلور) و در زمینه تلویزیون هم برندهای ایرانی چه از منظر تعدادی و چه ریالی، پرفروش‌ترین کالاهای دیجی‌کالا در سال ۹۸ شده‌اند (برند ایکس‌ویژن و شهاب) از انسو باید گفت در بخش فروش موبایل اما همچنان موبایل‌های ساده بین‌المللی و برند نوکیا بیشترین طرفدار و فروش را دارند و برندهای ایرانی فعال در این زمینه نظیر OROD هنوز نتوانسته‌اند از این کالاها جلو بزنند. اگرچه باید گفت موبایل‌های این برند ایرانی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد فروش داشته‌اند و حالا جزء ده برند گوشی پرفروش دیجی‌کالا به شمار می‌آیند.

حتما بخوانید
شرکت TCL

آشنایی با برندهای پرفروش ایرانی دیجی‌کالا

پرجستجوترین برندهای ایرانی در دیجی‌کالا تسکو، کامان، امرسان، ایکس‌ویژن و پارس خزر بوده‌اند. در حالی که در نیمه اول سال ۹۶ تنها حدود ۸۰۰ برند ایرانی در دیجی‌کالا فعال بوده‌اند، این عدد در پایان سال ۹۸ به ۲۵۱۲ برند ایرانی رسیده که اولا یک رشد مناسب را نشان می‌دهد و دوما خبر از اعتماد برندهای سنتی‌تر به بازارگاه آنلاین دیجی‌کالا می‌دهد.

اعتمادی که حالا باعث شده تا این برندها حالا بتوانند بدون نیاز به فروشگاه‌های فیزیکی و صرف میلیاردها تومان هزینه برای حضور در یک قالب سنتی، به‌سادگی در بازاری آنلاین به وسعت کل ایران حضور داشته باشند.

در لیست پرجستجوترین برندهای ایرانی در دیجی‌کالا، برند تسکو در صدر جدول قرار گرفته است. این شرکت با نام کامل توسن سیستم شرق از سال ۸۱ در بازار ایران فعالیت خود را آغاز کرده و در ابتدای راه خود به واردات تجهیزات فناوری مشغول شد اما به مرور خط تولید خود را تأسیس و آن را گسترش داد. مدیر عامل این شرکت پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که: «مردم به تسکو اعتماد دارند. بزرگترین محصول ما برند ماست.» با توجه به حضور این برند در رتبه اول برندهای ایرانی دیجی‌کالا، به نظر می‌رسد این ادعا درست است.

برند امرسان هم از سال ۱۳۶۰ در ایران توسعه یافته و و از همان ابتدای امر در زمینه تولید فریزر خانگی فعالیت می‌کرد و به مرور به تولید و عرضه یخچال هم پرداخت. به نظر می‌رسد این برند توانسته بازار خود را پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال همچنان حفظ کند و باید گفت امرسان جزء معدود شرکت‌های حاضر در این لیست است که محصولات خود را به کشورهای همسایه هم صادر می‌کند.

امرسان پرفروش‌ترین برند بخش یخچال و فریزر LG بوده و رقبای خارجی را کنار زده است، جالب اینجاست که بعد از امرسان، دیگر برند ایرانی این حوزه یعنی ایستکول گوی نقره‌ای رقابت را از آن خود کرده است. برندهای ایرانی دیگری نظیر پارس، هیمالیا، فیلور و الکترواستیل هم در بخش پرفروشترین برندهای بخچال و فریزر خودنمایی می‌کنند.

حتما بخوانید
راز تلویزیون سامسونگ اقساطی در هشتگام ساده آشکار شد.

تلویزیون‌های ایکس‌ویژن از دیگر برندهای آشنا برای ایرانیان است که در بین برندهای محبوب ایرانی دیجی‌کالا دیده می‌شود. این برند که در واقع متعلق به شرکت ایرانی مادیران است؛ تأمین‌کننده لوازم الکترونیکی مصرفی متعدد به بازارهای داخلی و بین‌المللی است و البته بیشتر از همه با مانیتورها و تلویزیون‌های خود شناخته می‌شود. نکته مهم در جدول فوق اینجاست که در سال ۹۸، ایکس ویژن موفق شده با اختلاف از سامسونگ جلو بزند و جایگاه اول برندهای پرفروش تلویزیون (از نظر ریالی) را از آن خود کند.

مدیرعامل مادیران پیش‌تر در گفتگو با دیجیاتو اعلام کرده بود که در سال ۹۸، سهم بازار برندهای تحت مدیریت مادیران در حوزه تلویزیون به ۲۵ درصد رسیده‌ است. باید گفت ایکس‌ویژن پرفروش‌ترین برند تلویزیون دیجی‌کالا بوده است.

در نهایت شرکت پارس خزر جزء برندهای محبوب ایرانیان در دیجی‌کالا است که در زمینه ساخت لوازم خانگی فعالیت دارد و نامی آشنا برای تمام ایرانیان به شمار می‌رود. این شرکت قدیمی‌ترین برند در بین ۵ برند محبوب ایرانی در دیجی‌کالا به شمار می‌رود و از زمان تأسیس آن تا به امروز بیش از ۵۰ سال می‌گذرد. بخاری، سیستم‌های تهویه مطبوع، جاروبرقی، لوازم خانگی و لوازم آشپزخانه از جمله محصولات پارس خزر هستند.

شما دلایل رشد برندهای ایرانی، تا جایی که حدود ۷۰ درصد از فروش دیجی‌کالا مربوط به این برندهاست را در چه می‌بینید؟ آیا گران شدن بیش از حد محصولات خارجی باعث رشد برندهای ایرانی شده است؟ آیا برندهای ایرانی در این چند سال موفق شده‌اند کیفیت بالاتری را در محصولات خود عرضه کنند؟ یا ترکیبی از هر دو؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید
راهنمای خرید سرامیک‌شوی و فرش‌شوی برای محیط‌های خانگی و تجاری

 

این مطلب اولین بار در دیجیاتو منتشر شده و در اتاق خبر دیجی‌کالا بازنشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید