راهنمای کولر گازی

در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ جداساز بخار-مایع موجود است. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ یخچال موجود است. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ اولیور ایوانس موجود است. امروزه، روغن، به دلیل خواص خوب روانسازی رایجترین مایع مورد استفاده در روانکاری است. دایکین (به ژاپنی: ダイキン工業) شرکت الکترونیک ژاپنی و چندملیتی است، که در زمینه طراحی و تولید دستگاههای تهویه مطبوع، سیستمهای اچویایسی، تولید مواد شیمیایی، نیمرساناها، همچنین ارائه خدمات ترابری و خدمات پس از فروش فعالیت میکند. شرکت دایکین مخترع سیستمهای کولر گازی چند پنلی VRV :Variable Refrigerant Volume نام خود را به عنوان یکی از بزرگترین، شرکتهای تهویه مطبوع در جهان ماندگار کرد. همچنین هزینه بیشتری را نسبت به نصب کولر قابل حمل و پنجره ای باید بپردازید. اینگونه محیط بیشتری را تهویه می کتد و در مقایسه با کولر گازی پنجره ای و قابل حمل این ظرفیت بسیار بالا بوده و چشم گیر است. پنل داخلی آنها در داخل قرار میگیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمیتوان مانند کولر گازی پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. از دیگر انواع کولر گازی اسپلیت، اسپلیت سقفی زمینی می باشد و همانطور که از نامش پیدا است، پنل داخلی آن هم بصورت خوابیده به سقف و هم بصورت زمینی و کنار دیوار قابل نصب است.

کولر گازی کولر گازی اسپیلیت از دو پنل داخلی و خارجی تشکیل شده است. کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به کلیه دستگاههای شامل چرخه سرمایش مبتنی بر تراکم و انبساط گاز اطلاق میشود. شرکت آبسال در سال ۱۳۳۵ با نام ” شرکت اونیورسال ” (سهامی خاص) در شمال شرقی تهران تأسیس گردید و تا سال ۱۳۴۳ با تولید محصولاتی نظیر بشقاب، کاسه، متریال قوری و … قبل از ۱۸۳۰، با توجه به عدم وجود جعبه یخ و انبار یخ چند آمریکایی از یخ برای سردسازی غذاها استفاده میکردند. وقتی جعبه و انبار گسترش یافت افراد از اره برای بریدن یخ استفاده کردند. تاریخچهٔ سردسازی مصنوعی از وقتی که پروفسور اسکاتلندی، ویلیام کولین در سال ۱۷۵۵ یک وسیله سردسازی کوچک طراحی کرد شروع شد. در سال ۱۳۳۲، محمود خلیلی با دریافت امتیاز توزیع و عرضه گاز مایع از شرکت نفت ایران و انگلیس شرکت بوتان را تأسیس کرد. شیر معکوسکننده در کولر گازی به’ شیر برقی یا شیر چهار راه’ معروف است و با ولتاژ ۲۲۰ ولت شهر کار میکند.

حتما بخوانید
تفاوت کولر گازی و آبی

بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزشهای کولر وه کانال خارجی الزاماً باید از برزنت استفاده شود. کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنککنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. کولر گازی پنجرهای شامل کندانسوری است که در انتهای این اتاقک و به سمت بیرون است و یک فن کندانسور در پشت آن است که هوا از طریق آن دمیده میشود و به حذف گرما از کندنسور کمک میکند. بنابراین اگر به محیط بیرون اهمیت میدهید کولر گازی پرتابل بهترین گزینه است. خازن راهانداز کولر آبی با سیمپیچ موتور (سیم پیچ کمکی) آن به صورت سری قرار میگیرد و تنها هنگام راهاندازی در مدار است. لولهٔ باریکتر، مایع پرفشار را از کندانسینگ یونیت به اواپراتور منتقل میکند و لوله با قطر بزرگتر، گاز کم فشار را به کمپرسور منتقل میکند.

کولر گازی کولر گازی دیواری یا اسپیلت به دلیل اینکه کمپرسور آن خارج از اتاق است کم صدا ترین کولری است که می توانید ان را انتخاب کنید و کولر گازی های قابل حمل و پنجره ای به دلیل اینکه کمپرسورشان جدا از هم نیست و در محل استفاده قرار خواهد گرفت سر و صدای بیشتری دارند. در سیستم اسپلیت به دلیل اینکه دستگاه سردکنش جدا از کمپرسور است این امکان را به تولیدکنندگان داده که کولر گازی هایی با قدرت بالاتر بسازند. ساختار آن ها مثل کولر گازی پنجره است با این تفاوت که قابل حمل بوده و نیازی به نصب در جای ثابت ندارد. البته که میزان سروصدای کولر گازی های قابل حمل بسته به مدل آنها متفاوت میباشد. در فصل های گرم مثل تابستان به علت روشن ماندن کولر در تمامی ساعات شب سبب سرما خوردگی و بیماری افراد استفاده کننده از این نوع کولر شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد و خوشبختانه این مشکل با استفاده از کلید هوشمند کولر آبی قابل حل می باشد. البته در سالهای اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشتهاند؛ و قسمت الکتریکی آن اینورتری یا موتور خطی شدهاند. قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون میباشد که وظیفهٔ به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ بهتر است یا ال جی؟

قسمت مکانیکی در کمپرسورهای یخچال خانگی شامل یک سیلندر است که پیستون آن توسط هستهٔ موتور الکتریکی به حرکت در میآید. از دیگر افراد پیشگام در این عرصه میتوان به چارلز تلیر، دیوید بویل و رائول پیکت اشاره کرد. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است. کمپرسورهای اسکرو oil-free در صنایعی کاربرد دارند که نیازمند هوای فشرده تمیز و عاری از روغن هستند و در این حالت خطر آلودگی روغنی و در نتیجه تولید محصول با کیفیت کم وجود ندارد. هنگامی که قطرات آب به حالت معلق از جریان هوا جدا شدند به آنها حباب افزودنی میگویند. چون هم قسمت داخلی و هم خارجی آن روی دیوار نصب می شوند و این کار به دلیل تخصصی بودن فقط از عهده یک شخص متخصص بر خواهد آمد و نوع و محل نصب نیز تأثیر زیادی در میزان کارکرد و سرمادهی کولر گازی ایفا خواهد کرد. تفاوت اصلی کولر گازی و آبی علاوه بر ساختار و نوع ساخت و نحوه کار انها، ترموستات در سیستم کنترلی کولر آبی است که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود نقض بزرگی به حساب می اید.

این عدد شاخصی جهت تعیین میزان بهینه بودن مصرف انرژی یخچال، کولر گازی و بهطور کلی وسایل سرمایشی است. مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولر گازی، اهمیت بهینهسازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب مینماید. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی میتوان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد. مهمترین نکته برای ساخت یک سردخانه مکان آن است. اسپلیت کاستی که این نوع از اسپلیت ها معمولا کاربرد اداری و تجاری دارند و مناسب مکان هایی با سقف مرتفع می باشند. در سال ۱۸۳۴ میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر در طرح اولیهٔ ایوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد و. در سال ۲۰۰۶ میلادی، کمپانی دایکین، شرکت McQuay را به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار خریداری و در سال ۲۰۱۲ شرکت Goodman را به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار مشارکت نمود و از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۶ به عنوان پر فروشترین برند تهویه مطبوع جهان قرار دارد. اگر یک کولر گازی اسپلیت خریداری کرده اید باید از یک متخصص برای نصب ان کمک بگیرید.

حتما بخوانید
3 مدل از برترین یخچال فریزرهای امرسان

در یخچالها از گاز جدیدی به نام ۱۳۴A و مبرد هیدروکربن R600 حاصل آن استفاده میشود.در کولر اسپلیتهای جدید که اینورتری هستند از گاز r410 که ترکیبی از چند گاز است استفاده می شود. شرکت آبسال در سال ۱۹۵۶ میلادی، تأسیس شد و تا سال ۱۹۸۳ تحت نام یونیورسال پیالسی شناخته میشد، سپس به آبسال تغییر نام داد. دیکلرودیفلوئورومتان (به انگلیسی: Dichlorodifluoromethane) با نام تجاری فرئون (Freon-12) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پابکم ۶۳۹۱ است. امروزه به دلیل اثر تخریبی این گاز بر روی لایه ازن کاربرد آن محدود شده است زیرا این گاز با اتم اکسیژن آزاد شده از مولکول اوزون واکنش داده و منجر به تبدیل گاز اوزون به گاز اکسیژن میگردد. برای محاسبه ضریب عملکرد از فرمول زیر استفاده میشود و عدد ۳٫۴۱۲ عدد ثابت است برای تبدیل BTU/h به وات و هم واحد کردن صورت و مخرج کسر است. همانطور که در بالا نیز اشاره شد COP یا همان ضریب عملکرد به نسبت مقدار گرمای گرفته شده از یک فضای مشخص به مقدار انرژی ورودی توسط یک دستگاه سرمایشی گفته می شود و بنابرین هر دستگاهی که بتواند با مقدار مشخصی از انرژی ورودی ، گرمای بیشتری از فضای اتاق را گرفته و به بیرون منتقل کند راندمان بالاتری دارد.

در هنگام خرید کولر گازی، در کاتالوگ آن به ضریب E.E.r، رتبه انرژی و کلاس کولر با توجه به شرایط اقلیمی منطقه توجه فرمایید. بیشتر خانواده های ایرانی در فصل گرما از کولر آبی و یا گازی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده میکنند. اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی میکنید و به توان خنک کنندگی بالا نیاز ندارید، کمپرسورهای پیستونی بهترین انتخاب هستند. برای نتیجه گیری می توان گفت: اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی میکنید و به توان خنک کنندگی بسیار بالا نیاز دارید، کمپرسورهای اسکرول بهترین انتخاب هستند. خنک کاری رایانه (به انگلیسی: Computer cooling) برای از بین بردن گرمای زایدی که توسط سختافزار رایانه ایجاد میشود همچنین برای نگه داشت دمای قطعات در دامنه مناسب و محدود، از دانش خنک کاری بهره میجوییم. اگرچه در آن زمان خبری از موشک یا الکتریسیته نبود؛ ولی مهندسان ایرانی در ۲۴۰۰ سال قبل برای حفظ یخ در تابستان روشی را یافته بودند که در بخشهای کویری و گرم ایران بهخوبی وظیفه خود را که ذخیره یخ و حفظ و نگهداری موادغذایی بود انجام میداد؛ بنابراین برای ایرانیان با استفاده از نخستین انواع سیستم تبرید آن دوران خوردن دسرهای سنتی خنک در فصل گرما نه تنها عجیب نبود بلکه تفریح رایجی بود و این چنین تاریخچه سرمایش سر از کشورمان درمیآورد.

حتما بخوانید
هرآنچه باید قبل از خرید اجاق گاز بدانید

او مخترع نخستین موتور بخار براساس قواعد فیزیک فشاربالا بود. جداساز بخار-مایع (انگلیسی: Vapor-liquid separator) یک دستگاه مورد استفاده در برنامههای مختلف صنعتی است که برای جداسازی مخلوطهای بخار از مایع مورد استفاده قرار میگیرد. تفکیک گر بخارمایع نیز ممکن است به عنوان یک فلاش درام مکش یا ورودی کمپرسور نیز مورد استفاده قرار بگیرد. کندانسور (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنکسازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. در برخی دستگاهها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و میتوان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود. محور موتور شش سیلندر کمپرسور رفت و برگشتی است که میتواند با دو، چهار و شش سیلندر عمل کند. یونیت داخلی این نوع اسپلیت داخل سقف کاذب نصب می شود و از چهار جهت مختلف هوای مطبوع را در فضا پخش می کند.

دیدگاهتان را بنویسید