راهنمای خرید گلکسی واچ؛ هر آنچه درباره‌ی ساعت هوشمند سامسونگ باید بدانید

در این مطلب قصد داریم به راهنمای خرید ساعت‌های هوشمند سامسونگ یعنی سری گلکسی واچ می‌پردازیم تا کار راحت‌تری در خرید آن‌ها داشته باشید.

سامسونگ در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی در جهان به حساب می‌آید و این عنوان را هم بیش از یک دهه است که حفظ کرده. البته این تنها بخشی نیست که شرکت کره‌ای در آن عملکرد بسیار موفقی دارد. از لوازم خانگی هوشمند و غیر هوشمند گرفته تا گوشی، لپ‌تاپ، ساعت هوشمند، هدفون و بسیاری چیزهای دیگر که ذکر آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج است، زمینه‌هایی است که سامسونگ در آن فعالیت می‌کند. تقریبا می‌توان گفت امکان ندارد محصولی الکترونیکی را در بازار خریداری کنید که برند سامسونگ آن هم تولید نشده باشد؛ این یعنی سامسونگ به‌نوعی در زندگی کاربران وارد شده و از اهمیت بسیار بالایی هم برخوردار است.

آنچه در این مطلب قصد داریم به آن بپردازیم، ساعت‌های هوشمند این شرکت یعنی سری گلکسی واچ هستند که در واقع می‌خواهیم با یک راهنمای خرید جامع، شما را با انواع و اقسام ساعت‌های موجود در بازار (ساخت سامسونگ) آشنا کنیم تا فرایند راحت‌تری حین خرید داشته باشید.

بنابراین اگر هر سؤالی در رابطه با ساعت‌های هوشمند این شرکت دارید، این مطلب کاملا برای شما مناسب خواهد بود چرا که به ۱۶ بخش تقسیم شده است و در هر بخش هم به یک سری اطلاعات مهم در رابطه با این گجت‌ها پرداختیم. از از جمله می‌توان به ساعت‌ها، دستبندها، اپلیکیشن‌های مرتبط، ارزش خرید گجت‌های شرکت کره‌ای، سیستم‌عامل، پیشرفت، تاریخچه و بسیاری چیزهای دیگر اشاره کرد که در فهرست مطالب به صورت دسته‌بندی منظم‌تری می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید.

فهرست مطالب

می‌پردازیم به راهنمای خرید ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ سامسونگ تا ببینیم شرکت کره‌ای طی این چند سال فعالیت تا چه اندازه توانسته در این زمینه به‌خوبی بهترین شرکت فعال در این بخش یعنی اپل ظاهر شود. با دیجی‌کالا مگ همراه شوید.

گلکسی واچ چیست؟

راهنمای خرید گلکسی واچ

همان‌طور که گفته شد، سامسونگ بیشتر به خاطر گوشی‌های هوشمند سری گلکسی خود است که بین کاربران مشهور شده اما احتمالا می‌دانید که شرکت کره‌ای در سبد محصولات خود، ساعت هوشمند هم دارد. سامسونگ اوایل شروع به کار خود در این زمینه، از نام Gear برای ساعت‌های هوشمندش استفاده می‌کرد اما در سال ۲۰۱۷ جهت یکپارچه‌سازی نام این گجت‌ها با گوشی‌های هوشمند، شاهد رونمایی از اولین گلکسی واچ بودیم. از آن زمان تاکنون دیگر هیچ ساعتی از سوی این شرکت با نام گلکسی Gear راهی بازار نشد و تمامی ساعت‌های سامسونگ با نام گلکسی واچ در دسترس قرار گرفتند.

سامسونگ هم سازنده‌ی سخت‌افزار ساعت‌های خود است و هم سازنده‌ی نرم‌افزار اما در ادامه در رابطه با نرم‌افزار و سیستم‌عامل بیشتر توضیح خواهیم داد چرا که پیچیدگی بیشتری دارد. اولین ساعت سامسونگ که با نام گلکسی Gear شناخته می‌شد از سیستم‌عامل Android Wear بهره می‌برد اما بعد از آن سامسونگ تصمیم گرفت برای گجت‌های پوشیدنی خود از سیستم‌عامل اختصاصی‌اش یعنی تایزن بهره ببرد. در نتیجه گلکسی Gearها و یک سری از ساعت‌های اولیه‌ی گلکسی واچ با این سیستم‌عامل راهی بازار شدند.

تاریخچه‌ی سامسونگ در زمینه‌ی تولید ساعت‌های هوشمند طولانی اما عجیب و گیج‌کننده است.

در حال حاضر جدیدترین ساعت‌های هوشمند سامسونگ، گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک نام دارند که از سیستم‌عامل WearOS گوگل بهره می‌برند. یعنی بعد از سال‌ها، شرکت کره‌ای باز هم تصمیم گرفت در بخش نرم‌افزار دست به دامن گوگل شود چرا که شرکت آمریکایی در این زمینه عملکرد بسیار بهتری دارد و نرم‌افزارهای بیشتری برای سیستم‌عامل آن طراحی می‌شود. البته این سیستم‌عامل هم منحصرا ساخت خود گوگل نیست بلکه سامسونگ با همکاری این شرکت آن را طراحی کرد.

به صورت کلی ساعت‌های هوشمند سامسونگ عملکرد بسیار خوبی داشته و کاربرد فراوانی هم دارند. این محصولات می‌توانند وضعیت سلامتی شما را پایش کنند، فعالیت‌های روزانه‌ی شما را بررسی کند، اعلانات گوشی هوشمندتان را در اختیارتان قرار دهند، اپلیکیشن‌های مختلفی را اجرا کنند، از واچ‌فیس‌های متنوع و جذاب بهره می‌برند و بسیاری موارد دیگر که بررسی همه‌ی آن‌ها از حوصله‌ی متن خارج است. البته در کنار تمام این نقاط قوت، نقاط ضعفی هم وجود دارد که در ادامه قطعا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

چرا باید ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ را بخریم/نخریم؟

قطعا دلایل زیادی وجود دارد که چرا باید ساعت‌های هوشمند سامسونگ را خریداری کرد. دو ساعت هوشمند جدید سامسونگ یعنی گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک یکی از بهترین‌های این شرکت به حساب می‌آیند که از سیستم‌عامل فوق‌العاده محبوب و غنی از اپلیکیشن WearOS 3 بهره می‌برند. همکاری سامسونگ در طراحی این سیستم‌عامل با گوگل سبب شد این شرکت کره‌ای تا یک زمان خاص در سال ۲۰۲۲، نسبت به WearOS حقوق انحصاری داشته باشد. بنابراین ساعت‌های ساخت موبوی، فاسیل و سایر ساعت‌های هوشمندی که از WearOS به‌عنوان سیستم‌عامل گجت‌های خود استفاده می‌کردند مجبور خواهند بود تا آن زمان مشخص در سال آینده روی همان سیستم‌عامل قدیمی باقی بمانند چرا که تمام حق و حقوق این سیستم‌عامل در اختیار سامسونگ است. بنابراین چون نمی‌خواهیم محصولی با سیستم‌عامل قدیمی را به شما پیشنهاد کنیم، گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک در بالاترین رتبه‌ی لیست بهترین ساعت‌های اندرویدی ما قرار می‌گیرند.

اگر جزء آن دسته از کاربرانی هستید که به تناسب اندام و پایش فعالیت‌های روزانه‌ی خود اهمیت می‌دهید، گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک می‌توانند با قابلیت‌های زیاد خود نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کنند. این ساعت‌ها از GPS مجزا و دقیق‌ترین سنسور پایش ضربان قلب بهره برده و همچنین از بیش از ۹۰ حالت مختلف ورزشی هم پشتیبانی می‌کنند. یک سری قابلیت‌های جذاب و خوب برای دوندگان نظیر تحلیل فعالیت‌های بعد تمرین هم در نظر گرفته شده است. این ساعت‌ها از قابلیت پایش نوار قلب هم بهره می‌برند که البته در برخی از کشورها، وزارت غذا و دارو باید مجوز آن را صادر کند در غیر این صورت نمی‌توان از آن استفاده کرد که متأسفانه کشور ما هم در آن دسته قرار می‌گیرد. اما قابلیت‌های خوبی نظیر پایش سطح اکسیژن خون برای پایش روزانه‌ی سطح اکسیژن و همچنین تخمین ترکیب بدنی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره برد.

گلکسی واچ‌ها سوا از قابلیت‌های خوبی که دارند، در دسته‌ی بهترین گجت‌ها در زمینه‌ی شخصی‌سازی قرار می‌گیرند. هر مدل از این ساعت‌ها که پسند شما باشد، در اندازه‌های مختلفی در دسترس قرار دارند تا بدین ترتیب مشکلی از بابت بیش از حد بزرگ یا کوچک بودن آن برای دستان شما بوجود نیاید. همچنین تعداد و مدل‌های زیادی از بندهای این محصولات هم در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف توسط خود سامسونگ تولید شده که می‌توانید جهت زیباسازی ساعت خود آن‌ها را خریداری کنید و لذت ببرید.

آیا دلیلی وجود دارد که نخواهیم گلکسی واچ‌ها را به شما پیشنهاد کنیم؟ قطعا وجود دارد. اگر به گذشته مراجعه کنیم می‌بینیم که هیچوقت گلکسی واچ‌ها از لحاظ نگه‌داری شارژ عملکرد فوق‌العاده‌ای نداشتند. برخلاف این گجت‌ها، نماینده‌های شرکت‌های رقیب نظیر فیت‌بین و گارمین از از این حیث بی‌نظیر بودند. اما ساعت‌های سامسونگ معمولا این‌طوری بوده‌اند که باید هر دو روز یک‌بار حتما آن‌ها را شارژ می‌کردید و این روند خیلی هم با معرفی ساعت‌های جدید تغییر نکرد. یک مسأله‌ی دیگر هم که باعث شک و تردید در خرید این محصولات می‌شود، آپدیت نرم‌افزاری گوگل است. اگرچه سیستم‌عامل نماینده‌های کوچک سامسونگ فوق‌العاده جذاب و دوست‌داشتنی است اما تعهد گوگل در آپدیت نرم‌افزاری سیستم‌عامل ساعت‌هایش خیلی جالب نبوده و شاید بهتر است بگوییم اصلا تعهدی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین اگر جز آن دسته از کاربرانی هستید که آپدیت نرم‌افزاری برایتان اهمیت ویژه‌ای دارد باید بگوییم گوگل تعهد مشخص و خاصی در این زمینه ندارد.

نظر افراد حرفه‌ای در رابطه با عملکرد این ساعت‌ها چیست؟

در بررسی هر محصولی، نظر افراد حرفه‌ای و متخصص در زمینه‌های مرتبط هم می‌تواند بسیار تأثیرگذار و بااهمیت باشد. خوشبختانه از زمانی که سامسونگ ساعت‌های هوشمند جدید خود را راهی بازار کرده مدت زمان زیادی می‌گذرد. منظور از زیاد این است که به اندازه‌ی کافی فرصت تست و بررسی وجود داشته تا کاربران حرفه‌ای بتوانند در رابطه با جنبه‌های مختلف آن اظهار نظر کنند.

طبق نظر افراد بررسی کننده، ساعت‌های هوشمند سامسونگ شباهت زیادی به گوشی‌های این شرکت دارند. یعنی هرآنچه که انتظار داشته باشید در آن‌ها وجود دارد اما این بدان معنا نیست که تمام این قابلیت‌ها به بهترین شکل ممکن در این ساعت قرار گرفته‌اند. مثلا قابلیت‌هایی نظیر ECG یا همان نوار قلب یا قابلیت تشخیص خروپف زمانی در دسترس قرار می‌گیرد که گوشی متصل شده به ساعت از برند خود سامسونگ باشد. حتی خود ECG هم در هر کشوری کار نمی‌کند.

با این حال بسیاری از این افراد معتقد هستند گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک به‌عنوان یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند دنیای اندرویدی باید در لیست خرید شما قرار داشته باشد. البته در درجه‌ی اول اگر به دنبال خرید ساعت هوشمند هستید و در درجه‌ی دوم اگر به ساعتی با سیستم‌عامل WearOS علاقه دارید. برای نمایش توانایی‌های این سیستم‌عامل، گلکسی واچ‌های جدید بی‌نظیر هستند. البته ناگفته نماند تجربه‌ی نرم‌افزاری بسیار شبیه به همان سیستم‌عامل تایزن است و این یعنی ظاهری یکپارچه با گوشی‌های خود سامسونگ را شاهد خواهید بود اما باطن دو سیستم‌عامل کاملا با یکدیگر فرق می‌کند. از جمله شباهت‌ها می‌توان به یکی بودن دستیار صوتی یعنی بیکسبی، سیستم پرداخت سامسونگ به‌عنوان اپلیکیشن پرداخت پیش‌فرض و مواردی از این دست اشاره کرد. البته خدمات پرداخت گوگل را می‌توانید از پلی‌استور برای این ساعت‌ها دانلود و نصب کنید اما دستیار صوتی گوگل همچنان روی این محصولات در دسترس قرار نگرفته است.

اگرچه تعهدی از سوی گوگل در آپدیت سیستم‌عامل گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک دیده نشده اما این ساعت‌ها انتخابی فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند.

با این حال از لحاظ کیفیت ساخت و قدرت سخت‌افزاری این ساعت‌ها عملکرد بسیار خوبی دارند. ظاهری زیبا و باریک، قرارگیری راحت در دست بدون هیچ مشکلی حتی در استفاده‌ی طولانی، پردازنده‌ای قدرتمند، میزان حافظه‌ی رم بالا و به صورت کلی هرچه که به این بخش‌ها مرتبط می‌شود از جمله قابلیت‌های مثبتی است که در نماینده‌های کوچک سامسونگ دیده می‌شود. البته گلکسی واچ ۴ کلاسیک اندکی از مدل استاندارد ضخیم‌تر و بزرگ‌تر است چرا که از بزل گردان برای ناوبری بهره می‌برد.

حتما بخوانید
هشت راه‌های جذاب برای بهبود قیمت تلویزیون سامسونگ ۳۲ اینچ مهارت‌های شما

متاسفانه گوگل هنوز اعلام نکرده در قبال آپدیت نرم‌افزاری سیستم‌عامل WearOS 3 چه موضعی دارد و تصمیم آن چیست. بنابراین از هیچ موضوعی در این رابطه اطلاع نداریم و نمی‌دانیم ساعتی که خریداری می‌کنیم چه زمانی آپدیت نرم‌افزاری یا امنیتی خود را دریافت می‌کند. با این همه باز هم نماینده‌های جدید سامسونگ ارزش خرید بسیار بالایی در سال ۲۰۲۱ دارند.

البته دو ساعت دیگر هم وجود دارند که منطقی است نگاهی به آن‌ها هم داشته باشید. در رابطه با گلکسی واچ ۳ و واچ اکتیو ۲ صحبت می‌کنیم. ساعت‌هایی که اگرچه از سیستم‌عامل تایزن بهره می‌برند اما عملکرد بسیار خوبی دارند و قیمت آن‌ها هم ارزش خرید آن‌ها را دوچندان کرده است. گلکسی واچ ۳ و واچ اکتیو ۲ به‌عنوان آخرین ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل اختصاصی گوگل شناخته می‌شوند اما سامسونگ اعلام کرده که آن‌ها را تا مدت‌ها از لحاظ نرم‌افزاری آپدیت خواهد کرد. البته نباید انتظار داشت این ساعت‌ها بهترین و جذاب‌ترین قابلیت‌ها را دریافت کنند. به عبارتی ساده‌تر اگر به دنبال خریدی آینده‌نگرانه‌تر هستید، سری واچ ۴ انتخاب بهتری هستند.

اگر به دنبال محصولی ساده‌تر هستید که بتواند در بازه‌ی قیمتی مناسب، نیاز شما را هم برطرف کند، گلکسی واچ ۳ و واچ اکتیو ۲ با تقریبا مجموعه‌ای از قابلیت‌های مشابه، گزینه‌های در دسترس خوبی به حساب می‌آیند. البته گلکسی واچ ۳ به دلیل بهره‌مندی از بزل گردان برای ناوبری در سیستم یک ساعت بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است و در بررسی‌های مختلفی که از آن به عمل آمد هم بررسی‌کنندگان را خیلی ناامید نکرد. هرچند این ساعت از لحاظ قابلیت‌های تناسب اندام به نسبت نماینده‌های نسل جدید عملکرد ضعیف‌تری دارد که از جمله این موارد می‌توان به دقت پایین GPS و سنسور ضربان قلب اشاره کرد که اصلا خوب نبود. طبیعتا چنین مواردی در انتخاب یک ساعت خود تاثیرگذار خواهد بود.

گلکسی واچ اکتیو ۲ اما اندکی برای علاقه‌مندان به تیپ اسپورت مناسب است. کسانی که نمی‌خواهند ساعت بزرگی روی دست داشته باشند و از طرفی می‌خواهند از تمام قابلیت‌های یک ساعت هوشمند هم بهره‌مند شوند. این ساعت هم از مدل واچ ۳ کوچک‌تر است، هم تاریک‌تر و هم سبک‌تر چرا که دیگر از بزل گردان هم بهره نمی‌برد. به‌جای آن، کیس ساعت به لمس حساس است و می‌تواند به فرامین لمسی کاربر پاسخ دهد. از جمله قابلیت‌های خوب این ساعت می‌توان به نمایشگر AMOLED، طول عمر بالای باتری، قابلیت پایش خواب و مواردی از این دست اشاره کرد. متاسفانه عملکرد سنسور ضربان قلب و GPS به همان بدی واچ ۳ است و تغییر خاصی را در این زمینه شاهد نیستیم.

کدام ساعت هوشمند سامسونگ برای شما مناسب‌تر است؟

هنگامی که به خرید یک ساعت هوشمند اقدام می‌کنید، بسیار مهم است که ابتدا بدانید چه نیازی دارید. یعنی در واقع در درجه‌ی اول باید با خودتان به نتیجه برسید که آیا اصلا به چنین گجتی در زندگی خود نیاز دارید یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، باید ببینید چه نوع کاربری هستید، حرفه‌ای یا معمولی. اگر چیزی مثل سنسور دقیق سنجش ضربان قلب می‌خواهید، دوست دارید GPS آن به درستی کار کند، از قابلیت‌های تناسب اندام زیادی بهره ببرد و مواردی از این دست، می‌توانید ساعت‌های قدرتمند و گران‌قیمت سامسونگ را خریداری کنید. اما اگر تمایل دارید مناسب با مبلغی که پرداخت می‌کنید، بهترین ساعت را خریداری کنید و برایتان خیلی مهم نیست که ساعت هوشمند عملکرد بی‌نظیری داشته باشد، بنابراین ساعت‌های ارزان‌قیمت‌تری را خریداری کنید.

  • گلکسی واچ بهترین ساعت هوشمند سامسونگ است که می‌توانید خریداری کنید. این محصول اگرچه گران‌قیمت است اما از قابلیت‌های بسیار زیادی بهره می‌برد که می‌تواند نیاز شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.
  • گلکسی واچ ۴ کلاسیک هم بهترین ساعت هوشمند سامسونگ به حساب می‌آید اما اندازه‌ی بزرگ‌تر و ظاهری کلاسیک‌تر دارد. همچنین به خاطر بهره‌مندی از بزل گردان، سنگین‌تر هم هست.
  • گلکسی واچ ۳ بهترین ساعت هوشمند سامسونگ مجهز به سیستم‌عامل تایزن است. اگر به ساعتی نیاز دارید که قیمت مناسبی داشته باشد و در عین حال از سیستم‌عامل اختصاصی خود سامسونگ بهره می‌برد، واچ ۳ می‌تواند گزینه‌ی جذابی باشد.
  • گلکسی واچ اکتیو ۲ بهترین ساعت مقرون به صرفه‌ی سامسونگ است که شاید بتوانید آن را با قیمت کمتر از ۲۰۰ دلار از فروشگاه‌ها خریداری کنید. توجه داشته باشید که این محصول هم از تایزن به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض خود بهره می‌برد.

تایزن یا WearOS؟

سیستم‌عامل WearOS در گلکسی واچ ۴

سیستم‌عامل تایزن در گلکسی واچ ۳

می‌رسیم به مقایسه‌ی دو نمونه از بهترین سیستم‌عامل‌های ساعت‌های هوشمند یعنی تایزن و WearOS. اگر شناختی از این دو پلتفرم ندارید، احتمالا به این پرسش می‌رسید که کدام یک از این دو محصول گزینه‌ی بهتری به حساب می‌آید. طبیعتا پاسخ دقیق و سریعی نمی‌توان به این پرسش داد چرا که هر دو برای برطرف کردن نیاز کاربران مناسب هستند. با این حال با در نظر گرفتن نظر افرادی که سال‌ها از این دو استفاده کردند می‌توانیم به نکته‌هایی اشاره داشته باشیم.

WearOS، به خصوص نسخه‌ی جدید آن که در گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک استفاده شده است به‌نوعی که هماهنگی بسیار بالایی با گوشی‌های هوشمند اندرویدی دارد. البته چنین چیزی کاملا طبیعی است چرا که هر دو سیستم‌عامل مبتنی بر یک پلتفرم هستند. در نتیجه در WearOS خدماتی نظیر پلی‌استور در دسترس قرار دارند تا بتوانید اپلیکیشن دلخواه خود را که معمولا برای گوشی در دسترس هستند روی ساعت هوشمند خود داشته باشید. یکی از نکات مثبت این سیستم‌عامل اما هماهنگی بالای آن در بخش پیام‌رسان است به این صورت که مثلا رد کردن اعلانات با سوایپ روی آن‌ها در ساعت، اعلانات را از گوشی هم پاک می‌کند.

قابلیت‌های پلی‌استور اما به همین موارد خلاصه نمی‌شوند. این فروشگاه از بسیاری از اپلیکیشن‌های شخص ثالث قدرتمند بهره می‌برد که می‌تواند تجربه‌ی کاربری را روی محصول کوچکی نظیر گوشی هوشمند دگرگون کند. بسیاری از توسعه‌دهندگانی که برای گوشی‌های اندرویدی اپلیکیشن طراحی می‌کنند، آن برنامه را برای ساعت هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید هم طراحی می‌کنند. بنابراین تعداد و کیفیت اپلیکیشن‌ها بسیار بالاست.

در طرف مقابل اما تایزن قرار دارد که از گلکسی استور، فروشگاه اختصاصی سامسونگ به‌عنوان منبع اپلیکیشن و واچ‌فیس‌های خود بهره می‌برد. گلکسی استور هم غنی و بسیار مجهز است و از یک سری اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی و جذاب بهره می‌برد اما تجربه‌ی کار با محصولی مجهز به این سیستم‌عامل با محصولی مجهز به سیستم‌عامل گوگل اصلا قابل مقایسه نیست. در واقع به نظر می‌رسد عدم وجود توسعه‌دهندگان مطرح در گلکسی استور تنها دلیلی است که باعث شده سامسونگ به‌جای استفاده از تایزن، تصمیم گرفت از WearOS به‌عنوان سیستم‌عامل ساعت‌های جدید خود استفاده کند.

با آپدیت WearOS 3 ، گوگل به تولیدکنندگان ساعت این اجازه را داد که ظاهر و حس و حال محصولات خود را بهبود ببخشند. سامسونگ با الگوبرداری از این ایده تصمیم گرفت با این شرکت وارد همکاری شده و سیستم‌عامل یادشده را به صورت منحصرا تا سال ۲۰۲۲ در اختیار خود بگیرد. از طرفی ظاهر آن را بسیار یکپارچه و هماهنگ با رابط کاربری One UI طراحی کرد تا بدین ترتیب بیشتر امضای کار سامسونگ روی آن قرار داشته باشد تا گوگل. به خاطر همین موضوع هم هست که می‌بینیم از لحاظ ظاهر داخل برنامه، تفاوتی بین نسل جدید و نسل قبل مجهز به تایزن وجود ندارد.

با تمام این تفاسیر، پاسخ این پرسش که کدام سیستم‌عامل برای شما مناسب‌تر است طبیعتا واضح خواهد بود. پیشنهاد ما این است که WearOS گزینه‌ی بهتری برای خرید است. در حالی که تایزن هم نقاط قوت خود را دارد اما ساعت‌های مجهز به این سیستم‌عامل آپدیت‌های کمتر و نه چندان مجهزی را از سوی این شرکت دریافت می‌کنند و در عین حال شرکت کره‌ای تمرکز ویژه‌ای روی نماینده‌های جدید خواهد داشت. البته سامسونگ گفت که به آپدیت ساعت‌های مجهز به تایزن ادامه خواهد داد اما آپدیت‌های یادشده بیشتر برای رفع باگ و افزایش سطح امنیت هستند. بنابراین اگر به دنبال محصولی آینده‌نگرانه‌تر هستید، بهتر است گلکسی واچ ۴ یا واچ ۴ کلاسیک را خریداری کنید که سیستم‌عامل مجهزتر و بهتری در اختیار دارد.

قابلیت‌های سلامتی و تناسب اندام

گلکسی واچ‌ها به‌عنوان رقبای اصلی ساعت‌های هوشمند اپل یعنی سری اپل واچ، طبیعتا باید از قابلیت‌های بسیار جذابی بهره‌مند باشند که خوشبختانه این‌طور هم هست. قابلیت‌های مربوط به سلامت و تناسب اندام از زمانی که سامسونگ با جدیت وارد این عرصه شد، به تمرکز اصلی شرکت تبدیل شد و هر قابلیت جذابی را که شرکت‌ها به ساعت‌های خود اضافه می‌کردند، می‌دیدیم که سامسونگ هم در ساعت‌های خود بکار می‌گیرد تا بدین ترتیب از رقابت باز نماند. از جمله این موارد می‌توان به سنسور سنجش اکسیژن خون، نوار قلب (ECG) و مواردی از این دست اشاره کرد که در ادامه به طور کامل‌تر به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

  • بیش از ۹۰ حالت تمرینی مختلف: گلکسی واچ ۴ به‌عنوان بهترین ساعت هوشمند اپل از بیش از ۹۰ حالت مختلف ورزشی پشتیبانی می‌کند. در واقع می‌توان گفت تقریبا هر حالت ورزشی مهمی که بخواهید در این محصول بررسی و پایش می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به کرانچ، دراز و نشست، حرکات پا و… اشاره کرد.
  • قدم‌شمار: تمام ساعت‌های هوشمند سری گلکسی از سنسور قدم‌شمار بهره می‌برند. البته این یکی از قابلیت‌های پایه‌ی هر گجت سلامتی به حساب می‌آید که خوشبختانه در نماینده‌های کوچک شرکت کره‌ای شاهد حضور آن هستیم. به کمک قدم‌شمار کاربر می‌تواند تعداد گام‌هایی را که در طول روز می‌پیماید حساب کند تا اگر برای خود هدفی تعیین کرد، مثلا ۱۰ هزار گام در هر روز، راحت‌تر بتواند وضعیت خود را در رسیدن به هدف بررسی کند.
  • مسافت‌سنج: یکی دیگر از قابلیت‌های ساعت‌های هوشمند سامسونگ، مسافت‌سنج است. به این صورت که این محصولات می‌توانند میزان مسافت طی‌شده توسط شما را محاسبه کنند. اگر ساعت خود را در حالت پایش یک تمرین خاص قرار دهید، GPS وارد عمل شده و اطلاعات دقیق‌تری را در رابطه با مسافت طی شده توسط شما در اختیارتان قرار می‌دهد. البته به خاطر داشته باشید که در آن حرکت تمرینی باید مسافتی طی شود.
  • GPS مجزا: یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب ساعت‌های هوشمند سامسونگ، GPS مجزا است. این قابلیت معمولا در مچ‌بندها وجود ندارد اما ساعت‌های هوشمند از آن بهره می‌برند. یکی از مزیت‌های GPS مجزا این است که به طور بسیار دقیقی به شما میزان مسافت طی شده و سرعت پیمایش را نشان می‌دهد بدون اینکه به گوشی برای این منظور نیازی باشد.
  • بالا رفتن از پله: شاید عجیب به نظر برسد اما ساعت‌های هوشمند سامسونگ مسافت طی شده‌ی عمودی را مشابه افقی نمی‌دانند و میزان انر‌ژی مصرفی در این حالت را به شکل متفاوتی ارزیابی می‌کنند. در نتیجه گلکسی واچ‌ها به شما کمک می‌کنند در حالت عمودی هم اطلاعات خوبی از میزان مسافت طی شده و انرژی مصرفی به دست بیاورید.
  • کالری مصرفی: کالری سنج در بسیاری از ساعت‌ها یا مچ‌بندهای هوشمند عملکرد دقیقی ندارد. با این حال نماینده‌های سامسونگ عملکرد خوبی در این زمینه دارند و بررسی‌ها هم چیز بدی را در این باره نشان نداده‌اند. البته نماینده‌های جدید قطعا عملکرد بهتری دارند که می‌توانند میزان کالری مصرفی را چه در حالت استراحت و چه در حالت فعالیت محاسبه کنند.
  • ضربان قلب: مانند گام‌شمار، سنسور ضربان قلب هم در تمامی ساعت‌ها یا مچ‌بندهای هوشمند وجود دارد که به صورت اپتیکال می‌تواند میزان ضربان قلب شما را اندازه‌گیری کند. در گلکسی واچ‌ها هم وضعیت مشابهی را شاهد هستیم که عملکرد بسیار دقیقی به‌خصوص در مدل‌های جدید دارد و به شما در صورتی که میزان ضربان قلب بیش از حد معمول باشد هشدار می‌دهد.
  • پایش خواب: یکی از سنسورهای جذاب ساعت‌های هوشمند، پایش خواب است. به کمک این سنسور کاربر می‌تواند وقت‌هایی که خواب است، ساعت را درون دست خود نگه داشته باشد تا سنسور پایش وضعیت خواب، تقریبا تمام اطلاعات لازم وی را ثبت کند. گلکسی واچ ۳ و واچ ۴ به شما از ۱ تا ۱۰۰ بر اساس فاکتورهای مختلف امتیاز می‌دهند که اگر گلکسی واچ ۴ شما به گوشی سامسونگ متصل باشد، حتی می‌توانید میزان خروپف خود را هم در طول خواب مشاهده کنید.
  • پایش استرس: ساعت‌های هوشمند چون لزوما برای تناسب اندام نیستند و در زمینه‌ی سلامتی هم کاربرد دارند، از یک قابلیت بسیار مهم تحت عنوان پایش استرس هم بهره می‌برند که می‌تواند به شما در تشخیص میزان استرسی که دارید کمک کند. استرس بر اساس ضربان قلب و اطلاعات دریافتی از آن سنجیده می‌شود اما برخلاف ساعت‌های دیگر که در آن از ۱ تا ۱۰۰ هم به شما امتیاز داده می‌شود، در گلکسی واچ‌ها اسلایدی را مشاهده می‌کنید که از سبز به قرمز می‌رود. سبز یعنی وضعیت شما طبیعی است اما وقتی به قرمز می‌رسد یعنی تحت استرس زیادی قرار دارید.
  • تمرین تنفس: اگر میزان استرس شما زیاد باشد، گلکسی واچ می‌تواند به شما کمک کند تا اندکی آسان‌تر تنفس کرده تا آرام‌تر شوید. اپلیکیشن تنفس (Breath) را از طریق منوی stress tracking انتخاب کرده و دستورالعمل‌های روی صفحه را انجام دهید تا بتوانید به شکل صحیح تنفس کنید. روش درست تنفس هم در کاهش میزان استرس نقش به‌سزایی دارد که نحوه‌ی انجام آن می‌تواند بسیار به شما کمک کند.
  • حداکثر ظرفیت هوازی – میزان اکسیژن مصرفی: یکی از قابلیت‌هایی که جدیدا به ساعت‌های هوشمند اضافه شده و خوشبختانه در نماینده‌های خوب سامسونگ هم شاهد آن هستیم، سنجش میزان اکسیژن حداکثری خون است. این میزان بعد از انجام هر فعالیت ورزشی برای شما به نمایش در می‌آید تا بتوانید از وضعیت خود اطلاع داشته باشید.
حتما بخوانید
راه‌ها بسیار آسان برای مطالعه کل چیز درباره تلویزیون سامسونگ

  • درصد اشباع اکسیژن در خون: گلکسی واچ ۴ و واچ ۳ و واچ اکتیو ۲ می‌توانند درصد اشباع اکسیژن در خون شما را بسنجند. نحوه‌ی سنجش این پارامتر هم از طریق سنسور اکسیژن‌سنج خون اندازه‌گیری می‌شود. در گلکسی واچ ۳ و واچ اکتیو ۲، این میزان در طول روز به صورت دستی اندازه‌گیری می‌شود اما گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک نه تنها در طول روز بلکه در شب هم با فاصله‌ی یک دقیقه‌ای این میزان را بسنجند.
  • تحلیل دو: سامسونگ در ساعت‌های هوشمند خود این قابلیت را قرار داده که بعد از هر بار دو (پایش شده توسط ساعت)، اطلاعات خوبی در رابطه با آن در اختیار شما قرار بگیرد. اطلاعات بسیار مفیدی نظیر عدم تعادل، زمان برخورد، زمان جدا شدن پا از زمین و … که اطلاعاتی نظیر این در هر ساعتی به نمایش در نمی‌آید.
  • ECG (نوار قلب): یکی از قابلیت‌های بسیار جذابی که متاسفانه در هر کشوری نمی‌توان از آن بهره برد، نوار قلب است در گلکسی واچ ۴، واچ ۳ و واچ اکتیو ۲ از سنسور ECG استفاده شده که به کمک آن می‌توانید در هر شرایطی از میزان سلامت قلب خود آگاه شوید. سپس نوار قلبی در اختیارتان قرار می‌گیرد که به کمک ساعت می‌توانید آن را برای وجود هرگونه مشکل بررسی شود. این قابلیت فقط زمانی کار می‌کند که سازمان غذا و داروی هر کشور مجوز لازم را برای آن ارسال کند و البته حتما هم باید گوشی سامسونگ در اختیار داشته باشید.
  • ترکیب بدنی (Body composition): ساعت‌های هوشمند جدید سامسونگ یعنی سری گلکسی واچ ۴ می‌توانند به شما در رابطه با ترکیب بدنی‌تان اطلاعات بسیار خوبی بدهند. از جمله این موارد می‌توان به توده عضلات اسکلتی، میزان متابولیسم پایه (BMR)، اندکس توده بدن (BMI، میزان کلی آب بدن و توده‌ی چربی بدن اشاره کرد که قابلیتی فوق‌العاده به حساب می‌آید.
  • تشخیص افتادن: تشخیص افتادن یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی و نجات‌بخشی است که به‌خصوص برای افراد پر سن و سال می‌تواند حیاتی باشد. به کمک این قابلیت اگر در حین انجام کار نظیر دویدن و قدم زدن به زمین بیفتید، به مخاطبین ضروری شما پیامی ارسال می‌شود مبنی براینکه شما نیاز به کمک دارید. این قابلیت را باید به نوعی نسخه‌ی ضعیف‌تر قابلیت‌های مشابهی بدانیم که در ساعت‌های هوشمند اپل و گارمین وجود دارد.
  • پایش چرخه‌ی قاعدگی: به کمک ساعت‌های هوشمند سامسونگ و از طریق اپلیکیشن سامسونگ Health می‌توانید چرخه‌ی قاعدگی خود را هم تحت کنترل داشته باشید. سامسونگ طی یک همکاری با سازندگان اپلیکیشن Glow توانست امکان پیش‌بینی چرخه‌ی قاعدگی را به ساعت‌هایش اضافه کند که از جمله این موارد می‌توان به روز تخمک‌گذاری و قاعدگی اشاره کرد. کاربران در صورت تمایل می‌توانند نشانه‌های پیش از قاعدگی، حالت‌های روحی و روانی، فعالیت‌های جنسی و مواردی مثل این را هم در اپلیکیشن مخصوص وارد کنند تا عملکرد ساعت در پیش‌بینی چرخه‌ی بعدی درست‌تر باشد.
  • فشار خون: جدیدترین نماینده‌های سامسونگ همچنین این اجازه را به کاربران می‌دهد تا فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند. این کار با تحلیل امواج نبض شما صورت می‌گیرد ولی یک سری مشکل وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. اول اینکه باید در ابتدا این سنسور را با استفاده از یک سنسور قدرتمند کالیبره کرد نه لوازم معمولی که بسیاری‌ها در اختیار دارند. این قابلیت هم متاسفانه فقط در استرالیا در دسترس قرار دارند. همچنین سامسونگ به این موضوع هم اشاره داشت که این سنسور نمی‌تواند مواردی نظیر بیماری فشار خون یا سایر مشکلات جدی را شناسایی کند. بنابراین باید به‌نوعی آن را یک قابلیت تبلیغاتی در نظر بگیریم تا چیزی که قرار است واقعا کاربردی باشد.

قابلیت‌های متفاوت بر اساس سیستم‌عامل

در این‌جا اندکی شرایط تغییر می‌کند. پیش از این هم اشاره کرده بودیم که ساعت‌های هوشمند سامسونگ با دو سیستم‌عامل در بازار موجود هستند و این یعنی شرکت کره‌ای باید هر دوی آن‌ها را از لحاظ نرم‌افزاری پشتیبانی کند. در رابطه با WearOS و تایزن صحبت می‌کنیم که اولی توسط گوگل و دیگری توسط سامسونگ طراحی شده‌اند. در نتیجه‌ی تغییر دو سیستم‌عامل، قابلیت‌های دو ساعت هم تغییر می‌کنند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

حتما بخوانید
چگونه انواع مبل پارچه‌ای را تمیز کنیم؟ (آموزش گام‌به‌گام)

به خاطر داشته باشید که WearOS 3 فقط در ساعت‌های سری گلکسی واچ ۴ وجود دارد در نتیجه اگر تمایل به خرید محصولی از سامسونگ با این سیستم‌عامل داشتید فقط دو مدل واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک به‌عنوان گزینه‌ی خرید روبروی‌تان قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت تمام مدل‌های گلکسی واچ از تایزن به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض خود بهره می‌برند. اما می‌پردازیم به قابلیت‌هایی که در دو سیستم‌عامل به شکل مختلفی تعبیه شده‌اند.

  • اعلانات گوشی هوشمند: یکی از مواردی که ساعت‌های هوشمند سامسونگ در انجام آن رفتار متفاوتی دارند، کنترل اعلانات گوشی هوشمند است که بسته به نوع سیستم‌عامل ساعت می‌تواند متفاوت باشد. اگر سیستم‌عامل ساعت هوشمند شما از نوع WearOS است یعنی به عبارتی از گلکسی واچ ۴ یا واچ ۴ کلاسیک استفاده می‌کنید، اعلانات را به همان شکلی که در گوشی دریافت می‌کنید در ساعت هم دریافت خواهید کرد. همچنین امکان پاسخ سریع به اعلانات هم وجود دارد که هم از طریق فرمان صوتی و هم از طریق صفحه کلید امکان آن فراهم است. علاوه بر این‌ها، بستن هر اعلان در ساعت، آن اعلان را در گوشی هم پاک می‌کند. اما اگر ساعت هوشمند شما از سیستم‌عامل تایزن بهره می‌برد می‌توانید اعلانات را دریافت کنید، به آن‌ها پاسخ بدهید اما گزینه‌ها به نسبت سیستم‌عامل گوگل محدودتر هستند.
  • فروشگاه گوگل‌پلی: این فروشگاه همانطور که از نامش پیداست فقط در ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل WearOS در دسترس قرار دارد که می‌توانید از طریق آن اپلیکیشن‌های شخص ثالث فراوانی را دانلود و نصب کنید. همچنین امکان دانلود بازی‌های جالب هم وجود دارد.
  • سامسونگ گلکسی استور: بار دیگر با توجه به نام این فروشگاه می‌توانیم حدس بزنیم که کدام سیستم‌عامل از آن بهره می‌برد. اگر از گلکسی واچ ۳ یا نمونه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، می‌توانید از یک نمونه‌ی فشرده‌تر فروشگاه سامسونگ استفاده کنید تا بتوانید اپلیکیشن یا واچ‌فیس‌هایدلخواه خود را دانلود و نصب کنید. این فروشگاه در مقایسه با پلی‌استور عملکرد بسیار ضعیف‌تری دارد.
  • سامسونگ بیکسبی: سامسونگ روی دستیار صوتی اختصاصی خود تعصب خاصی دارد و حتی در ساعت‌هایی که سیستم‌عامل گوگل را به‌عنوان سیستم‌عامل پیش‌فرض خود دارند، به خاطر حق انحصاری که شرکت دارد، دستیار صوتی بیکسبی را به‌عنوان تنها راه ارتباطی از طریق فرامین صوتی قرار داد. در تمام ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای، بیکسبی به‌عنوان دستیار صوتی پیش‌فرض حضور دارد که عملکرد آن هم واقعا خوب است به‌خصوص اگر گوشی هوشمندتان از برند سامسونگ باشد اما طبیعتا می‌دانیم نمی‌توان آن را با گوگل اسیستنت که بهترین دستیار صوتی دنیا است مقایسه کرد. نکته‌ی جالب اینجاست که ساعت‌های هوشمند مجهز به WearOS 2.23 یا قدیمی‌تر از گوگل اسیستنت به‌عنوان دستیار صوتی پیش‌فرض بهره می‌برند که از مزیت‌های آن‌ها به حساب می‌آید.

راهنمای خرید گلکسی واچ

  • تماس‌های دریافتی: در بسیاری از ساعت‌های هوشمند سامسونگ، امکان پاسخ و برقراری تماس وجود دارد به این صورت که می‌توانید مستقیما این کار را از طریق ساعت انجام دهید. اگر ساعت هوشمند شما فقط از بلوتوث پشتیبانی می‌کند، در ابتدا باید آن را با گوشی جفت کنید تا بتوانید از این قابلیت بهره ببرید. در غیر این صورت اگر ساعت شما از اتصال LTE پشتیبانی می‌کند، می‌توانید بدون نیاز به گوشی این کار را انجام دهید.
  • استریم موسیقی و پخش آفلاین موسیقی: گلکسی واچ ۴ که از سیستم‌عامل WearOS بهره می‌برد، امکان دانلود موسیقی از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های معروف نظیر اسپاتیفای و یوتیوب موزیک را به کاربران می‌دهد. همچنین پیشنهاد می‌شود اپلیکیشن NavMusic را هم دانلود کنید چرا که به شما اجازه می‌دهد فایل محلی موسیقی‌ها را روی ساعت دانلود کنید. گلکسی واچ ۳ و ساعت‌های قدیمی‌تر هم امکان ذخیره‌ی فایل محلی موسیقی و همچنین دانلود از اسپتایفای را به کاربران می‌دهد. لازم به ذکر است برای گوش دادن به موسیقی از طریق ساعت حتما به ایربادز نیاز دارید.
  • کنترل پخش موسیقی از طریق ساعت: اگر ساعت شما از سیستم‌عامل گوگل بهره می‌برد می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های استریم موسیقی، روند پخش موسیقی را در گوشی هوشمند خود کنترل کنید.
  • پرداخت بدون تماس: این قابلیت در کشور ما در دسترس قرار ندارد چرا که به NFC نیاز دارد. بنابراین شاید پرداختن به آن خیلی مهم نباشد اما خیلی مختصر باید بگوییم برای پرداخت بدون تماس در فروشگاه‌ها می‌توانید از طریق اپلیکیشن Samsung Pay که سیستم پرداخت پیش‌فرض تمام ساعت‌های هوشمند شرکت کره‌ای است استفاده کنید. البته امکان استفاده از سیستم پرداخت گوگل هم وجود دارد اما باید ابتدا آن را از طریق پلی‌استور دانلود کنید. فراموش نکنید استفاده از این قابلیت تنها زمانی در بهترین حالت خود انجام خواهد گرفت که یک گوشی سامسونگ در اختیار داشته باشید.
  • نقشه و ناوبری: گوگل مپ به‌عنوان اپلیکیشن نقشه‌ی پیش‌فرض در ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل WearOS در دسترس قرار دارد که به کاربران اجازه می‌دهد بدون نیاز به گوشی و از روی همان ساعت به نقشه‌خوانی بپردازند.
  • مدل‌های مجهز به وای‌فای + بلوتوث و LTE: ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ در مدل‌های مختلفی در دسترس قرار دارند که مدل مجهز به LTE به یک سیم‌کارت نیاز دارد. بسیاری از کاربران اما مدل مجهز به وای‌فای + بلوتوث را خریداری می‌کنند که این یعنی ساعت باید از طریق اینترنت به گوشی متصل شود تا بتواند اطلاعات لازم را دریافت کند. همچنین مدل مجهز به وای‌فای بهتر از مدل LTE به نظر می‌رسد.

اپلیکیشن Galaxy Wearable

راهنمای خرید گلکسی واچ

گلکسی Wearable اپلیکیشن مخصوص ساعت‌های هوشمند و به طور کلی گجت‌های پوشیدنی سامسونگ است که می‌توانید با استفاده از آن به انجام کارهای مختلفی متناسب با نوع دستگاه خود بپردازید. برای مثال اگر آن را با ساعت هوشمند هماهنگ کنید می‌توانید واچ‌فیس‌های مختلف را دانلود کنید، چینش اپلیکیشن‌ها را تغییر دهید، به حذف یا اضافه‌ی کاشی‌ها بپردازید، پنل تنظیمات سریع را تغییر دهید و بسیاری موارد دیگر.

در گذشته محصولات مجهز به سیستم‌عامل WearOS تنها از طریق اپلیکیشن Wear OS امکان جفت‌شدن با گوشی را داشتند اما سامسونگ تصمیم گرفت از حقوق انحصاری خود استفاده کرده و اپلیکیشن اختصاصی خود را برای این منظور در نظر بگیرد. این اپلیکیشن برای گلکسی واچ‌های مجهز به سیستم‌عامل تایزن هم به‌عنوان پل ارتباطی بین ساعت و گوشی عمل می‌کند.

بعد از دانلود این اپلیکیشن در گوشی خود تنها کاری که باید انجام دهید این است که حساب کاربری سامسونگ خود را وارد کنید تا بتوانید به اپلیکیشن وارد شوید. اگر حساب کاربری سامسونگ ندارید باید از طریق گوشی یکی ایجاد کنید. هنگامی که وارد شدید، باید ساعت هوشمند خود را با آن جفت کنید. در این هنگام احتمالا اپلیکیشن از شما می‌خواهد که درایور لازم را برای گلکسی واچ خود دانلود کنید که این کار به صورت خودکار صورت می‌گیرد. همچنین اپلیکیشن سرویس لوازم جانبی سامسونگ هم از طریق پلی‌استور دانلود می‌شود. اگر از گوشی سامسونگ استفاده می‌کنید، احتمالا اپلیکیشن آخر برای شما از قبل نصب شده است.

اگر از گلکسی واچ ۴ یا واچ ۴ کلاسیک استفاده می‌کنید، درون اپلیکیشن Galaxy Wearable دو بخش را مشاهده خواهید کرد که بخش بالایی به شما اجازه‌ی شخصی‌سازی واچ‌فیس‌ها، نوع چینش اپلیکشین‌ها، کاشی ها و منوی تنظیمات سریع را می‌دهد. بخش پایینی هم برای تنظیمات ساعت، فعال‌سازی قابلیت Find My Watch برای زمان‌هایی که ساعت را گم کردید و مشاهده‌ی راهنمای کاربر در نظر گرفته شده است. در بالاترین بخش منوی هوم هم واچ‌فیس کنونی ساعت و میزان درصد باتری به نمایش در می‌آید.

در حالت کلی اپلیکیشن Galaxy Wearable بسیار جامع و کاربردی اما در عین حال ساده و بدون پیچدگی خاص است که حتی کاربرانی که تجربه‌ی کار با آن را نداشتند هم می‌توانند از تمام قابلیت‌های آن به بهترین شکل بهره ببرند. لازم به ذکر است در صورت وجود آپدیت برای ساعت هم می‌توانید از طریق همین اپلیکیشن اقدام به دانلود آن کنید.

اپلیکیشن Samsung Health

سامسونگ Health چند سالی است که در گوشی‌های سامسونگ حضور دارد و از کیفیت کار آن کاملا مطلع هستیم. این اپلیکیشن به‌عنوان اپلیکیشن سلامتی پیش‌فرض در تمام ساعت‌های هوشمند و گوشی‌های سامسونگ وجود دارد که عملکرد آن هم بسیار خوب است. در ساعت‌های گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک علی‌رغم بهره‌مندی از سیستم‌عامل گوگل، به‌جای اپلیکیشن گوگل فیت از سامسونگ Health استفاده می‌شود که به اندازه‌ی کافی خوب هست که بتواند نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن برطرف کند.

به کمک این اپلیکیشن می‌توانید جزئیات مربوط به تمام فعالیت‌های روزانه‌ی خود را نظیر تمرینات، خواب، سطح استرس و مواردی مثل این مشاهده کنید. این اپلیکیشن همچنین از قابلیت‌های اجتماعی خوبی نظیر چالش‌های ماهانه بهره می‌برد که می‌توانید با دوستان خود برای دستیابی به آن‌ها رقابت کنید. البته پیشنهاد می‌شود این کار را انجام ندهید چون صرفا وقت شما را هدر می‌دهند تا واقعا کاربردی و موثر باشند.

علاوه بر موارد گفته شده، یک سری برنامه‌های تناسب اندام هم درون این اپلیکشین وجود دارد که توسط شرکای تجاری سامسونگ یعنی Bless Life ،Keep، Skimble و Bodybuilding.com درون آن قرار گرفته‌اند. از جمله این موارد می‌توان به تمرینات همراه با راهنما و حتی ویدیوی تمرینی اشاره کرد. همچنین کاربران می‌توانند به یک سری تمرینات ذهنی نظیر مدیتیشن (با راهنما)، داستان هنگام خواب، موسیقی و مواردی از این دست هم دسترسی داشته باشند که این بخش به لطف همکاری سامسونگ با سازندگان اپلیکیشن Calm درون سامسونگ Health قرار گرفته است.

حتما بخوانید
کندانسینگ یونیت یک کولر گازی دو تکه (اسپلیت)

سامسونگ پی چیست؟

راهنمای خرید گلکسی واچ

سرویس پرداخت سامسونگ همان‌طور که در بالا هم اشاره شد به‌عنوان راه حل شرکت برای پرداخت بدون تماس در نظر گرفته شده است. از این قابلیت می‌توان در گوشی یا ساعت‌های هوشمند سامسونگ برای انجام پرداخت‌های فروشگاهی استفاده کرد. به خاطر داشته باشید که برای بهره‌مندی از این قابلیت دستگاه مود نظر باید از فناوری NFC یا MST بهره‌مند باشد. البته سامسونگ پشتیبانی گلکسی واچ‌ها را از MST در سرویس پرداخت خود برداشت بنابراین NFC تنها فناوری لازم برای گلکسی واچ‌هاست تا بتوانند از خدمات پرداخت بدون تماس بهره‌مند شوند.

هنگامی که این اپلیکیشن را نصب و راه‌اندازی کردید، استفاده از آن بسیار ساده است. حین گشت‌وگذار در فروشگاه مدنظر خود، می‌توانید به دنبال پایانه‌ی پرداختی باشید که نشانه‌ی NFC را هم معمولا به همراه دارند. کافی است سرویس پرداخت سامسونگ را از روی ساعت هوشمند خود اجرا کرده، مچ دست خود را به مدت چند ثانیه نزدیک پایانه‌ی پرداخت نگه دارید. در این زمان یک اعلان تایید برای شما ارسال می‌شود که پرداخت شما با موفقیت انجام شد. (احتمالا نیاز خواهید داشت در رمز عبور ساعت هوشمند خود را در طی این مرحله وارد کنید.)

سامسونگ پی یا همان سرویس پرداخت بدون تماس سامسونگ به شما اجازه می‌دهد برای هر خرید خود هدیه دریافت کنید. حتی امکان ذخیره‌سازی کارت دیجیتالی واکسن کرونا هم در آن وجود دارد. این اپلیکیشن در میلیون‌ها فروشگاه جهان به رسمیت شناخته می‌شود و بیش از ۱۰۰۰ بانک هم از آن پشتیبانی می‌کنند.

بار دیگر باید به این نکته اشاره داشته باشیم که اگر از کاربران سرویس پرداخت سامسونگ هستید، سری گلکسی واچ ۴ این امکان را به شما می‌دهند که از گوگل پی یا همان سرویس پرداخت گوگل هم برای پرداخت‌های بدون تماس خود استفاده کنید. با این حال این به سلیقه و تجربه‌ی شما برمی‌گردد که کدام را به دیگری ترجیح دهید.

لوازم جانبی گلکسی واچ

راهنمای خرید گلکسی واچ

در حال حاضر برای ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ لوازم جانبی شخص ثالث زیادی علاوه بر آن‌هایی که خود سامسونگ تولید می‌کند در دسترس قرار دارد که کاربران متناسب با سلیقه‌ی خود می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند.

طبیعتا اولین و پراستفاده‌ترین لوازم جانبی برای هر ساعت هوشمندی، بند آن است. سامسونگ در وب‌سایت رسمی خود تعداد زیادی از این بندها را به فروش می‌رساند که دارندگان گلکسی واچ‌های کنونی می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند. در این وب‌سایت کاربران می‌توانند بندهای چرمی سیلیکونی یا بندهای بسیار باکیفیت چرمی از برندهایی نظیر سرافیل، نوووناپا (Novonappa)، برالوبا و NFL را هم انتخاب کنند.

اگر هم علاقه‌ای به خرید این بندهای باکیفیت و گران‌قیمت ندارید، می‌توانید از بندهای شخص ثالثی استفاده کنید که در بسیاری از فروشگاه‌ها هم به فروش می‌رسند. فقط به خاطر داشته باشید که اندازه‌ی مناسب را برای ساعت خود انتخاب کنید. مثلا برای تمام مدل‌های گلکسی واچ ۴، به بند ۲۰ میلی‌متری نیاز خواهید داشت. برای گلکسی واچ اکتیو ۲، واچ اکتیو، گلکسی واچ ۴۲ میلی‌متری و گلکسی واچ ۳ ۴۱ میلی‌متری هم دقیقا به بندی با همین اندازه نیاز خواهید داشت. برای گلکسی واچ ۳ ۴۵ میلی‌متری، گلکسی واچ ۴۶ میلی‌متری، Gear S3 فرانتیر و Gear S3 کلاسیک هم به بند ۲۲ میلی‌متری نیاز دارید که البته باید در فروشگاه هم اطلاعات مربوط به این درج شده باشد.

اما جز بند هم لوازم جانبی زیادی برای گلکسی واچ‌ها طراحی شده است که در ادامه‌ی این راهنمای خرید به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. در وب‌سایت رسمی خود سامسونگ کاربران می‌توانند شارژر مخصوص گلکسی واچ را هم تهیه کنند که قطعا در فروشگاه‌های دیگر هم در دسترس قرار دارند. علاوه بر این‌ها، یک لوازم جانبی جالب هم وجود دارد که سامسونگ آن را UV Sanitizer می‌نامد. وسیله‌ای که می‌توانید ساعت هوشمند خود را در آن قرار دهید تا به ادعای شرکت کره‌ای، در مدت زمان تنها ۱۰ دقیقه، ۹۹ درصد از باکتری‌های خطرناک آن از بین بروند. این وسیله‌ی جانبی در راستای دور ماندن از خطرات مربوط به ویروس کرونا در نظر گرفته شده که اگر ادعای شرکت صحیح باشد بسیار کاربردی و جالب است. شاید به صورت کلی بتوان این کیت را عجیب‌ترین لوازم جانبی گلکسی واچ‌ها در نظر گرفت که البته همان‌طور که گفته شد، می‌تواند بسیار کاربردی و ضروری باشد.

مشکلات رایج گلکسی واچ و راه حل آن‌ها

راهنمای خرید گلکسی واچ

قطعا هیچ محصول الکترونیکی وجود ندارد که بدون نقطه ضعف باشد. طبیعی است گلکسی واچ‌ها با این همه مزیت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم یک سری مشکلات هم داشته باشند که خوشبختانه برخی از آن‌ها قابل حل و برخی دیگر هم خیلی مهم نیستند. اما شاید هم برخی دیگر واقعا برای کاربران آزاردهنده باشند. مشکلات رایج گلکسی واچ‌ها را می‌توان در بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد.

  • مشکلات جفت‌شدن با گوشی

یک‌بار بلوتوث را خاموش و روشن کنید تا ببینید آیا مشکل حل می‌شود یا خیر. همچنین بلوتوث را در گوشی هوشمند هم خاموش و روشن کنید. گوشی و ساعت را کنار هم دیگر نگه دارید و اگر باز هم مشکل حل نشد، ریستارت کردن گوشی و ساعت هم می‌تواند یک راه حل احتمالی باشد. اگر باز هم مشکل حل نشد، می‌توانید اتصال بین گوشی و ساعت را کاملا قطع کرده و مجددا آن‌ها را با هم متصل کنید.

  • مشکل همگام‌سازی

اگر اطلاعات ارسالی توسط ساعت با گوشی همگام‌سازی نمی‌شود، می‌توانید روش‌های زیر را برای برقراری دوباره‌ی ارتباط بین ساعت و گوشی انجام دهید. در ابتدا تمام روش‌هایی را که در بالا برای مشکل جفت‌شدن با گوشی گفته بودیم را انجام دهید. اگر مشکل همچنان پابرجاست، اپلیکیشن Samsung Health را یک‌بار از روی گوشی پاک کرده و دوباره نصب کنید. به‌عنوان آخرین راه حل، یک‌بار ساعت را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

در ابتدا، چک کنید ببینید آیا شارژر بی‌سیم شما به‌خوبی متصل شده است. چک کنید ببینید آیا شارژر یا کابل آن آسیب دیده است یا همه چیز در بهترین شرایط قرار دارد. سعی کنید از یک کابل یا شارژر دیگر هم استفاده کنید و ببینید آیا مشکل همچنان پابرجاست یا خیر. چک کنید ببینید گرد و غبار یا آشغال روی پورت شارژر وجود نداشته باشد. اگر دستگاه اندکی شارژ دارد، سعی کنید ابتدا آن را ریستارت کنید و مجددا برای شارژ تلاش کنید. اگر گوشی هوشمند شما از قابلیت شارژ معکوس پشتیبانی می‌کند، سعی کنید با قرار دادن ساعت روی پنل پشتی گوشی ببینید آیا ساعت شارژ می‌شود یا خیر. اگر هیچ یک از این راه حل‌ها مشکل شما را حل نکرد به نظر می‌رسد باید شارژر را عوض کنید. (کم پیش می‌آید مشکل از خود ساعت باشد).

اگر ناگهان متوجه شدید گلکسی واچ شما مشکل نمایشگر دارد، یعنی پرش تصویر دارد، نقطه نقطه شده است یا مواردی مثل این، سامسونگ می‌گوید با یک‌بار ریستارت باید مشکل‌تان حل شود. به خاطر داشته باشید که در حین انجام فرایند ریستارت هم باید نمایشگر ساعت را به‌خوبی بررسی کنید تا ببینید آیا باز هم مشکلات یاد شده در آن دیده می‌شود یا فقط به محض روشن شدن چنین چیزی مشاهده می‌شود. توجه داشته باشید که به موارد این‌چنینی حتما در همان ابتدای خرید دقت کنید تا بتوانید ساعت را در صورت مشکل داشتن پس بدهید. البته شاید مشکل از واچ‌فیس هم باشد. برای همین بهتر است ابتدا واچ‌فیس خود را حذف کرده و یک واچ‌فیس دیگر را امتحان کنید ببینید آیا مشکل پابرجاست یا خیر. روش حذف و جایگزینی یک واچ‌فیس در تایزن و WearOS مشابه است.

ریستارت کردن گوشی و ساعت بعد از مشکل نمایش اعلانات همیشه می‌تواند یک راه حل خوب باشد که باید در ابتدا آن را امتحان کنید. اگر مشکل حل نشد ببینید آیا گزینه‌ی نمایش اعلانات در اپلیکیشن گلکسی Wearable فعال هست یا خیر. اگر یک اپلیکیشن خاص اعلان ارسال نمی‌کند بهتر است در همان صفحه‌ی تنظیم اعلانات، گزینه‌های مربوط به آن اپلیکیشن را چک کنید. اگر باز هم مشکل پابرجا بود باید ببینید آیا دستگاه روی حالت ذخیره‌ی انرژی قرار دارد یا اینکه محدودیت هشدار فعال است یا خیر.

یک‌بار ساعت را ریستارت کنید. اگر ساعت به صورت خودکار آپدیت‌ها را دریافت نکرد به صورت دستی و از طریق اپلیکیشن گلکسی Wearable به انجام این کار اقدام کنید. اگر هیچ یک از این کارها مشکل شما را حل نکرد، سعی کنید یک‌بار اتصال بین ساعت و دستگاه را قطع و مجددا آن‌ها را به هم متصل کنید. اگر هم گوشی آپدیت را دریافت کرد ولی آن آپدیت در ساعت نصب نشد ممکن است مشکل از اتصال باشد که با خاموش و روشن کردن بلوتوث یا اینترنت شاید این مشکل حل شود. در غیر این صورت سعی کنید ساعت را به تنظیمات کارخانه برگردانید تا ببینید چه پیش می‌آید.

  • مشکل سنسورهای پایش فعالیت

اگر فعالیت‌های روزانه‌ی شما به صورت خودکار پایش نشد، مطمئن شوید گزینه‌ی Auto detect workouts (در تایزن) یا Workout detection (در WearOS) فعال باشد. اگر هم دستگاه شما از لحاظ ثبت خودکار حرکات ورزشی مشکلی ندارد ولی از طرفی هر حرکت را به اشتباه به‌عنوان یک حالت تمرینی یا ورزشی تشخیص می‌دهد شاید بهتر باشد این گزینه را غیرفعال کرده و به صورت دستی فعالیت‌های خود را پایش کنید. اگر مشکل پابرجا بود سعی کنید یک‌بار دستگاه را ریستارت کنید. اگر هم آپدیتی برای ساعت در دسترس بود حتما آن را نصب کنید چون ممکن است عدم پایش خودکار یا صحیح فعالیت‌ها یک مشکل نرم‌افزاری باشد. اگر حتی یک آپدیت نرم‌افزاری هم مشکلاتی را بوجود آورد، بازگشت به تنظیمات کارخانه می‌تواند راه‌گشا باشد.

  • مشکل اینترنت همراه
حتما بخوانید
حقایق، تخیلی و تلویزیون سامسونگ

در ابتدا باید مطمئن شوید مدلی که خریداری کردید از نوع LTE است. همچنین ببینید آیا ساعت شما از گوشی پشتیبانی می‌کند یا خیر. گوشی باید حداقل از ۱.۵ گیگابایت حافظه‌ی رم و سیستم‌عامل اندروید ۵.۰ به بالا بهره ببرد. برای اتصال از طریق LTE کافی است گوشی را به ساعت متصل کنید و از طریق بخش Mobile networks در اپلیکیشن گلکسی Wearable، به بررسی شبکه‌ی LTE بپردازید تا ببینید آیا اتصال صورت می‌گیرد یا خیر. ریست کردن تنظیمات شبکه‌ی ساعت هم می‌تواند در بسیاری مواقع مشکل را حل کنید. با ریستارت کردن گوشی و ساعت هم این احتمال وجود دارد که مشکل عدم اتصال از طریق LTE حل شود.

در صورتی که با هرگونه مشکل سخت‌افزاری مواجه شدید، اولین کاری که باید بکنید ریستارت کردن ساعت است. حذف اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید هم می‌تواند در بسیاری مواقع راه‌گشا باشد. واچ‌فیسی که استفاده می‌کنید هم شاید مشکل‌ساز باشد بنابراین سعی کنید آن را حذف و واچ‌فیس دیگری را امتحان کنید. حذف واچ‌فیس‌هایی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید هم می‌تواند موثر واقع شود. اگر آپدیت نرم‌افزاری در دسترس بود حتما آن را دانلود و نصب کنید. در نهایت اگر هیچ یک از راه حل‌های بالا مشکل را حل نکرد سعی کنید ساعت را به تنظیمات کارخانه بازگشت دهید.

رقبای گلکسی واچ

راهنمای خرید گلکسی واچ

گلکسی واچ‌ها در حال حاضر یکی از بهترین ساعت‌های هوشمند سلامتی و تناسب اندام در بازار به حساب می‌آیند اما این بدان معنا نیست که رقبای سرسختی نداشته باشند. اپل واچ‌ها، به لطف سیاست‌های خوبی که اپل در پیش گرفت در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند جهان و شاید بتوان گفت بهترین ساعت‌های هوشمند هم به حساب می‌آیند که عملکرد بی‌نظیری در ارائه‌ی خدمات مختلف دارند. همچنین رقبایی از شرکت‌هایی نظیر گارمین و فیت‌بیت هم وجود دارند که در ادامه به بررسی بهترین‌های این شرکت‌ها می‌پردازیم.

اپل واچ سری ۷: اپل واچ سری ۷ همان‌طور که گفته شد اصلی‌ترین رقیب نماینده‌های جدید سامسونگ و به طور دقیق‌تر، گلکسی واچ ۴ کلاسیک محسوب می‌شود. شاید بتوان از این ساعت به‌عنوان بهترین گزینه‌ی موجود درون بازار یاد کرد که البته فقط با آیفون‌ها سازگاری دارد اما از نماینده‌های سامسونگ می‌توان برای استفاده با گوشی‌های آیفون هم استفاده کرد (جز دو مدل از سری گلکسی واچ ۴ که از سیستم‌عامل اندروید بهره می‌برند).

گارمین ونو ۲: گارمین شاید به اندازه‌ی سامسونگ برند مشهوری در بازار نباشد اما ساعت‌های هوشمند بسیار خوبی دارد که شاید بتوان آن را بهترین رقیب گلکسی واچ ۴ یا واچ اکتیو ۲ به حساب آورد. از این نظر که بسیار دقیق، قابل اعتماد در انجام کارهای مربوط به سلامتی، پایش حالت‌های مختلف ورزشی و سلامتی و بسیاری موارد خوب دیگر که نیاز دارید در ساعت‌های هوشمند وجود داشته باشند.

فیت‌بیت سنس و ورسا ۳: از این ساعت‌ها می‌توان به‌عنوان بهترین گزینه در زمینه‌ی پایش فعالیت‌های مربوط به سلامتی یاد کرد. هر دو دستگاه از لحاظ عملکرد سنسور بسیار دقیق هستند و می‌توانند تحلیل‌های جزئی بسیار دقیق و خوبی را به کاربران ارائه دهند.

فاسیل جن ۶: یکی از بهترین ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل WearOS گوگل، فاسیل جن ۶ است که شاید بتوان آن را رقیبی جدی برای گلکسی واچ ۴ به حساب آورد. این ساعت هوشمند نمایشگری بسیار باکیفیت و باتری فوق‌العاده بادوامی دارد که در کنار اپلیکیشن‌های شخص ثالث فراوان می‌تواند نیاز کاربران را تقریبا در تمامی موارد برطرف کند.

گجت‌های پوشیدنی قدیمی سامسونگ

راهنمای خرید گلکسی واچ

در این راهنمای خرید ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ بیشتر به ساعت‌های جدید سامسونگ پرداختیم اما همان‌طور که در ابتدای متن هم گفته شد شرکت کره‌ای در این زمینه تجربه‌ی طولانی دارد. هرچند همیشه تلاش‌های این شرکت به خاطر عملکرد فوق‌العاده‌ی شرکت‌های رقیب تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شد. البته با ورود نسل جدید انتظار می‌رود دیگر روند گذشته تکرار نشود حال باید دید چه پیش می‌آید. در زیر تمام ساعت‌های قدیمی سامسونگ که در این بررسی به آن‌ها اشاره نکردیم دسته‌بندی شده‌اند.

  • سامسونگ گلکسی واچ اکتیو
  • سامسوتگ گلکسی واچ
  • سامسونگ گلکسی فیت
  • سامسونگ Gear Sport
  • سامسونگ Gear Fit 2 پرو
  • سامسونگ Gear S3
  • سامسونگ Gear Fit 2
  • سامسونگ Gear S2
  • سامسونگ Gear S
  • سامسونگ Gear Live
  • سامسونگ Gear Fit
  • سامسونگ Gear 2 نئو
  • سامسونگ Gear 2
  • سامسونگ گلکسی Gear

ساعت‌های گلکسی واچ اکتیو ۲، گلکسی واچ ۳، گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک هم اخیرا به سبد محصولات شرکت کره‌ای اضافه شده‌اند که در این راهنمای خرید بیشتر تمرکز ما هم روی همین محصولات قرار داشت.

سوالات متداول

پرسش: آیا ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ ضد آب هستند؟

پاسخ: تمام ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ از استاندارد ضد آب ۵ATM + IP68 بهره می‌برند و این یعنی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم هستند. همچنین از استاندارد مقاومتی نظامی آمریکا یعنی MIL-STD-810G هم بهره می‌برند تا در برابر شرایط آب و هوایی سخت، شوک و مواردی از این دست هم مقاومت خوبی داشته باشند.

پرسش: آیا ساعت‌های هوشمند گلکسی واچ با آیفون‌ها سازگاری دارند؟

پاسخ: بستگی به مدل ساعت دارد. گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک از آن جایی که از سیستم‌عامل WearOS گوگل بهره می‌برند با آیفون‌ها سازگاری ندارند. ساعت‌های قدیمی‌تر نظیر گلکسی واچ ۳ و ساعت‌های پیش از آن می‌توانند به آیفون‌ها متصل شوند. اما به خاطر داشته باشید زمانی می‌توانید بهترین تجربه را از کار با یک ساعت هوشمند اندرویدی کسب کنید که آن را به یک گوشی اندرویدی متصل کنید. اگر آن ساعت ساخت سامسونگ باشد، بهترین تجربه را زمانی که یک گوشی سامسونگ در اختیار داشته باشید، خواهید داشت.

پرسش: آیا ساعت‌های هوشمند سامسونگ از اتصال LTE بهره می‌برند؟

پاسخ: برخی از ساعت‌های سری گلکسی واچ از اتصال LTE پشتیبانی می‌کنند تا بدین ترتیب بتوانید تماس تلفنی یا پیامک‌های گوشی خود را هم دریافت کنید. در حال حاضر پنج مدل از ساعت‌های هوشمند سامسونگ از این قابلیت بهره می‌برند که شامل گلکسی واچ ۴، گلکسی واچ ۴ کلاسیک، گلکسی واچ ۳، گلکسی واچ اکتیو ۲ و گلکسی واچ اوریجینال می‌شوند.

پرسش: آیا گلکسی واچ ۳ می‌تواند به سیستم‌عامل WearOS مجهز شود؟

پاسخ: خیر. همچین امکانی اصلا وجود ندارد که ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل تایزن به یک آپدیت نرم‌افزاری به سیستم‌عامل WearOS مجهز شوند. البته سامسونگ به آپدیت کردن این ساعت‌ها ادامه می‌دهد اما قطعا نمی‌تواند سیستم‌عامل آن‌ها را تغییر دهد چون چنین کاری نیازمند برنامه‌ریزی مجدد سخت‌افزار و نرم‌افزار است.

پرسش: ساعت هوشمند گلکسی واچ من از چه مدلی است؟

پاسخ: اگر خیلی با نام ساعت‌ها آشنایی ندارید یا مثلا این محصولات را به‌عنوان هدیه دریافت کردید و از مدل و نام دقیق آن اطلاعی ندارید کافی است به تنظیمات این محصول رفته و در قسمت About Watch، از نام، شماره مدل و مدل خود ساعت آگاه شوید. پایین‌تر از آن هم اطلاعات دقیق‌تری نظیر شماره سریال، شماره‌ی گوشی و مواردی دیگر درج شده است.

پرسش: آیا ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ از سرویس پرداخت گوگل پشتیبانی می‌کنند؟

پاسخ: در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم بار دیگر هم اشاره می‌کنیم. در درجه‌ی اول اینکه ساعت شما اصلا از خدمات پرداخت پشتیبانی می‌کند یا خیر به مدل آن بستگی دارد. برای اینکه متوجه شوید چه سیستم پرداختی به‌عنوان سیستم پیش‌فرض در آن قرار دارد باید بار دیگر مدل ساعت را توجه کنید. اگر ساعت شما از سری جدید یعنی گلکسی واچ ۴ یا واچ ۴ کلاسیک بود، می‌توانید گوگل Pay را از فروشگاه پلی‌استور دانلود و نصب کنید چون سیستم پرداخت اختصاصی سامسونگ به‌عنوان اپلیکیشن پیش‌فرض در آن فعال شده است. ساعت‌های مجهز به سیستم‌عامل تایزن هم فقط از سامسونگ Pay پشتیبانی می‌کنند.

پرسش: آیا ساعت هوشمند گلکسی واچ از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند؟

پاسخ: بله. گلکسی واچ، گلکسی واچ اکتیو، گلکسی واچ اکتیو ۲، گلکسی واچ ۳، گلکسی واچ ۴ و واچ ۴ کلاسیک از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند. گلکسی واچ اوریجینال از یک شارژر مبتنی بر WPC بهره می‌برد در حالی که مدل‌های دیگر یادشده از فناوری Qi پشتیبانی می‌کنند و این یعنی می‌توان آن‌ها را با اتصال به پنل پشتی گوشی هم شارژ کرد. شاید نتوان این ساعت‌ها را با شارژر بی‌سیمی که معمولا برای گوشی در نظر گرفته می‌شود شارژ کرد بنابراین بهترین راحت این است که از شارژری استفاده کنید که به طور مخصوص برای این محصولات طراحی شده است.

امیدواریم این راهنمای خرید به اندازه‌ی کافی شما را با مدل‌های مختلف ساعت‌های سری گلکسی واچ، قابلیت‌ها، کیفیت ساخت، کاربرد و مواردی مثل این آشنا کرده باشد.

منبع: AndroidAuthority

دیدگاهتان را بنویسید