راهنمای خرید تلویزیون

راهنمای خرید تلویزیون

امروزه تلویزیون یکی از اقلام اصلی خرید لوازم صوتی و تصویری خانگی است . ما در این مطلب میخواهیم به راهنمای خرید تلویزیون مناسب بپردازیم . در خرید تلویزیون شما باید به چند نکته دقت کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را برای خرید خود داشته باشید . تلویزیونی که شما خریداری می‌کنید حداقل چهار ، پنج سال حتی بیشتر مهمان خانه شماست پس باید با توجه نیا‌زهای شما خرید مناسبی باشد . درحال حاضر شرکت‌ها هر ساله سعی می‌کنند تکنولوژی جدیدتری را به محصولات خود اضافه کنند و رقابت زیادی در بین سازندگان مطرح صنعت تلویزیون وجود دارد .

 

راهنمای خرید تلویزیون ۱۱

هزینه خرید

اولین نکته خرید تلویزیون مشخص کردن هزینه خرید شماست . تنوع قیمت در تلویزیون بالاست و شما می توانید با هر بودجه‌ایی آن را خریداری کنید . برند ، رزولوشن ، سایز و نوع از مهمترین فاکتورهای تعیین کننده قیمت هستند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

سایز تلویزیون

دومین نکته مهم سایز تلویزیون شماست که با توجه به محیط و مساحت شما باید مشخص شود . هرچه سایز تلویزیون شما بیشتر باشد باید با فاصله بیشتری از آن قرار بگیرید ، مثلا تلویزیون ۶۵ اینچی در اتاقی ۱۰ متری باعث می‌شود شما نزدیک به تلویزیون قرار بگیرید و چشمان شما زودتر خسته شود و همچنین کیفیت تصویر از فاصله نزدیک کاهش می‌یابد و نمی‌تواند تصویر اصلی با کیفیت بالاتر را به شما نشان دهد . در جدول زیر به صورت تقریبی فاصله از تلویزیون را مشاهده می‌‌کنید .

 

TV Buying Guide EntekhabCenter

رزولوشن

رزولوشن یا کیفیت تصویر از نکات مهم و کلیدی انتخاب تلویزیون مناسب است . رزولوشن به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه گفته می‌شود هرچه این پیکسل‌ها بیشتر باشد تصویری واقعی‌تر و بهتر در اختیار شما می‌گذارد . به این ترتیب یک تلویزیون با رزولوشن بالا تصاویر شفاف‌تری را به شما نمایش می‌دهد . امروزه دقت تصویر در تلویزیون‌ها با تعداد خطوط افقی آنها نشانه گذاری می‌شود .

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ: یک به‌طور باورنکردنی روشن روش که برای همه کار می‌کند

به طور مثال هنگامی که یک تلویزیون با رزولوشن ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p گفته می‌شود به این معناست که ۷۲۰ یا ۱۰۸۰ خط افقی پیکسل در صفحه وجود دارد . در دنیای امروز تلویزیون‌های رده پایین رزولوشنی معادل ۷۲۰p داشته و تلویزیون‌های رده میانی به بالا دارای رزولوشن های Full HD  ، ۴K و ۸K می‌باشند .

با این تفاسیر پیشنهاد می نماییم با در نظر گرفتن سایز و بودجه مورد نظر تلویزیونی را انتخاب نمایید که بیشترین رزولوشن را دارا باشد.

راهنمای انتخاب تلوزیون با رزولوشن مناسب  

نوع تلویزیون

از دیگر موارد مهمی که در مطلب راهنمای خرید تلویزیون به آن اشاره خواهیم کرد انتخاب نوع تلویزیون مناسب شما خواهد بود .

تلویزیون‌های امروزی با تکنولوژی های متفاوتی مانند LCD ، LED و OLED به بازار عرضه می‌شوند که البته بیشتر به صورت تجاری و ترفندی برای بازاریابی است .

به طور کلی هم اکنون تنها دو نوع تلویزیون در جهان با نام‌های LCD و OLED تولید می گردد. در ادامه به توضیح هریک از آنها پرداخته تا بیشتر با آنها آشنا گردید .

تلویزیون های LCD

در حقیقت اکثر تلویزیون هایی که در بازار وجود دارد از پنل های LCD با نور پس زمینه LED استفاده می کنند . بنابراین دو اصطلاح LED و LCD برای مقایسه همدیگر مناسب نیستند و در مقابل هم قرار نمیگیرند .

نکته جالبی که باید بدانید این است که برخی فروشندگان با بازی کردن بین دو کلمه LCD و LED سعی می‌کنند قیمت دستگاهی را بالا برده و یا آن را برتر جلوه دهند که تنها این امر یک حقه تبلیغاتی و بازاریابی است .

تلویزیون های OLED

تلویزیون‌های OLED از نظر تکنولوژی برتر از LCDها هستند و همین امر باعث می شود که از آنها نیز گرانتر باشد . در این تکنولوژی به جای لایه های LCD با پس زمینه LED لایه هایی از LEDهای اورگانیک قرار دارد که می تواند به صورت مجزا نور تولید نماید . تلویزیون های OLED قیمت‌های زیادی دارند و حتی در برخی از مدل‌های آنها می‌توان به اختلاف ده برابری به LCDها اشاره کرد .

حتما بخوانید
۱۰ لوازم جانبی موبایل محبوب در دیجی کالا (۱۷ اسفند ۱۴۰۱)

مزیت اصلی این تلویزیون‌ها کیفیت تصویر فوق العاده خاص آنهاست . رنگها در تلویزیون‌های OLED کاملا طبیعی نشان داده می‌شوند و کنتراست تصویر و عمق رنگ مشکی فوق العاده‌ایی دارد ، همچنین از دیگر برتری‌های آن می توان به زوایای مختلف دید اشاره کرد .

به این ترتیب با توجه به شرایطی که OLEDها دارند و همچنین قیمت بالای آنها امروزه اکثر کمپانی‌ها تنوع محصولات خود را در LCDها با نور پس زمینه LED تولید می‌کنند و به طور قطع می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد تلویزیون‌های موجود در بازار از نوع LCD با نور پس زمینه LED هستند .

 در پایان گفتنی است امروزه تکنولوژی جدیدی به تلویزیون های LCD با نام Quantum dots اضافه شده علاوه بر لایه های LCD و LED لایه دیگری با نام نانوکریستال اضافه شده است که باعث افزایش روشنایی و طیف رنگی تلویزیون می شود .

 

تلویزیون‌های منحنی

یکی از ابداعاتی که کمپانی ها در چند سال اخیر داشته‌اند تلویزیون‌هایی با صفحه خمیده (CURVE) می‌باشد که این فناوری بیشتر در تلویزیون های OLED به چشم میخورد .

دلایل ارائه این فناوری جدا از زیبایی ، در یک راستا بودن انحنای تلویزیون با خمیدگی چشم است که باعث می شود به گفته کارشناسان خستگی چشم کمتر شود و گوشه‌های تصویر به صورت مستقیم در دیدرس قرار گیرد ، اما بزرگترین نقطه ضعف این نوع تلویزیون ها نسبت به تلویزیون های تخت این است که در صورت مشاهده تصویر از کنارهای تلویزیون تصاویر به صورت واضح دیده نشود و همچنین هزینه بیشتری را که برای خریداری باید پرداخت گردد .

حتما بخوانید
۱۲ وسیله‌ی آشپزخانه که برای هدیه دادن عالی هستند

  نمونه ای از تلوزیون های منحنی

درگاه‌های ارتباطی

در تمامی موارد قبلی که برای راهنمای خرید تلویزیون اشاره شد به اولویت های مهم در هنگام خرید اشاره کردیم اما موارد دیگری وجود دارند که در انتها می‌توانند در اولویت دوم برای انتخاب یک تلویزیون مناسب قرارگیرند .

وضعیت درگاهها و اتصالات تلویزیون می‌تواند یکی از نکات مهم برای شما باشد که به شرایط شما نسبت به استفاده از سینمای خانگی ، ساندبار ، کنسول بازی و یا … بستگی دارد .

به طور مثال تعداد درگاه های  USB ، HDMI ،  LAN و غیره از درگاه‌های مهم امروزی هستند که نسبت به استفاده شما می توانید به آن توجه داشت .

  درگاه های تلویزیون در راهنمای خرید

 

تلویزیون‌های هوشمند

با پیشرفت هر روزه تکنولوژی تلویزیون‌ها ، شرکت‌های تولید کننده از رابط‌های هوشمند جهت ارتباط هرچه بهتر کاربر با امکانات تلویزیون استفاده می‌کنند . عموم تلویزیون‌هایی که قابلیت ارتباط با اینترنت را به صورت بی سیم یا با سیم دارند هوشمند بوده و دارای سیستم عاملی مجزا می‌باشند . با توجه به اضافه شدن یک سیستم عامل این دستگاه‌ها قابلیت گشت و گذار در اینترنت ، نصب برنامه ، چک کردن شبکه های اجتماعی و مشاهده شبکه های ایتنرنتی را دارا می‌باشند. امروزه شرکت‌های مطرح در این صنعت مانند دوو ، سامسونگ ، ال جی و یا حتی شرکت های ایرانی معتبر مانند اسنوا ، تلویزیون‌هایی با سیستم عامل اختصاصی شان تولید و به بازار عرضه می کنند .

 

صدا

شرکت‌های تولید کننده تلویزیون همواره سعی دارند که محصول خود را به صورت کامل به بازار عرضه کنند که یکی از موارد مهم کیفیت خروجی صدا می‌باشد . با توجه به باریک بودن تلویزیون ‌های امروزی قدرت مانور برای قرار دادن اسپیکرهای قدرتمند و با کیفیت بسیار بالا در تلویزیون ها امکان پذیر نیست اما شرکت ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا بتوانند یک یا چند اسپیکر با کیفیت کوچک را برای تولید صدایی مناسب در تلویزیون‌ها جای دهند .

حتما بخوانید
۱۷ ایده‌ی کاربردی برای بهبود ظاهر آشپزخانه‌‌ی باز

البته از این نباید گذشت که تمامی تولید کنندگان تلویزیون به تولید سیستم‌های صوتی مانند سینمای خانگی و ساند بار می‌پردازند و نباید با قراردادن اسپیکرهای کامل در تلویزیون‌ها سایر بازارهای صوتی را از دست دهند .

بدین ترتیب در صورتی که تنها شما نیاز به مشاهده شبکه‌های تلویزیونی با صدای مناسب را دارید می‌توانید به اسپیکرهای ۱۰ یا ۲۰ واتی تلویزیون خود بسنده کنید اما برای دریافت صداهایی با تکنولوژی دالبی و غیره مطمئناً نیاز به یک سینمای خانگی یا ساند بار مناسب برای تلویزیون خود خواهید داشت که در مطالب آتی به توضیح آن خواهیم پرداخت .

سایر موارد

در کنار تمامی مواردی که ذکر شد برخی موارد دیگر نیز وجود دارند که خالی از لطف نیست به صورت مختصر به توضیح آنها بپردازیم.

سرعت پاسخ دهی

نرخ بروزرسانی یا همان Refresh rate نشان دهنده تعداد دفعاتی است که یک تصویر در هر ثانیه برای شما بروزرسانی میشود و متعاقبا هرچه این نرخ بیشتر باشد شفافیت تصاویر متحرک با سرعت بالا بیشتر خواهد بود . امروزه به صورت نرمال تلویزیون‌ها دارای نرخ بروزرسانی ۶۰ هرتز هستند و در تلویزیون‌های رده بالاتر تا ۱۲۰ یا ۲۴۰ افزایش پیدا میکنند .

کنتراست تصویر

نسبت کنتراست تصویر نشان دهنده روشنایی سفید به مشکی است که هرچه قدر این مقدار بالاتر باشد غلظت رنگ ها در طیف‌های مختلف بیشتر خواهد بود که این موضوع در تلویزیون های OLED مایل به بی نهایت می باشد  .

قابلیت HDR

از دیگر مواردی که امروزه در تلویزیون ها قابل توجه می باشد قابلیت HDR است که در تلویزیون های ۴K به چشم میخورد . عموما تمامی تلویزیون هایی که دارای قابلیت HDR واقعی هستند طیف رنگ ، روشنایی و نسبت کنتراست بالاتری نسبت به سایر تلویزیون ها می باشد .

حتما بخوانید
راهنمای انتخاب گنجایش مناسب کولر آبی

  راهنمای انتخاب تلوزیون مناسب  

در مطلب راهنمای خرید تلویزیون ما سعی کردیم تمامی موارد مهم در انتخاب یک تلویزیون مناسب را برای شما توضیح دهیم تا با چشمی باز و اطلاعاتی کامل یک تلویزیون مناسب را برای خود انتخاب کنید .

انتخاب سنتر به عنوان نماینده رسمی محصولات دوو ، بوش ، اسنوا ،TCL ، سامسونگ و ال جی تمامی محصولات تلویزیون های این برند‌ها را در تمام رده‌بندی های متفاوت در فروشگاه اینترنتی خود قرارداده است. بنابراین شما می توانید با مراجعه به لینک فروشگاه لوازم خانگی انتخاب سنتر به مشاهده ، بررسی و خرید آنلاین تلویزیون مورد نظر خود بپردازید .

دیدگاهتان را بنویسید