حرفه ای ها و معایب کولر گازی

کولر گازی اما در مورد اینکه برق مورد نیاز کولرتان چطور باید تامین شود هم از قبل تحقیق کنید. در مورد نوع برق مصرفی حتما مفصل تحقیق کنید. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام میشود که زیاد مقرون به صرفه نیست. در دهه ۱۹۵۰تا۱۹۶۰پیشرفت زیادی در بهبود عملکرد یخچالها صورت گرفت و اقدامات زیادی جهت سازگاری یخچالها با محیط زیست انجام شد. یکی دیگر از انواع کولر اسپلیت ها که طرفداران زیادی هم دارد، اسپلیت دیواری است. بنابراین توصیه میشود که از دسترسی کولر به حجم زیادی از هوای گرم جلوگیری کنید و زمانی که کولر را در یک اتاق روشن میکنید، درب اتاق را ببندید. برخی از مدلهای جدید فناوریهایی را به کار گرفتهاند که باد را تنها در جهتی که افراد نشستهاند، هدایت میکند و زمانی که کسی درون اتاق نباشد، قدرت را به حداقل میرسانند تا برق کمتری مصرف شود. قدرت خنککنندگی چقدر باشد؟ در حالت کلی لازم است بدانید که سیستمهایی با کمپرسور پیستونی در مناطق گرمتر توانایی و قدرت خنککنندگی بهتر و بیشتری نسبت به سایر مدلهای کمپرسور دارند. حال که با کولر گازیهای پرتابل آشنا شدید، باید بدانید که این سیستمها در دو نوع کولرگازی پرتابل تک لوله (Single hose) و کولرگازی پرتابل دو لوله (Double hose) طراحی و تولید میشوند که در ادامه به توضیح بیشتر هر کدام میپردازیم.

کولر گازی در همین راستا لازم است بدانید که معمولا برای یک آپارتمان مسکونی با متراژ بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر، یک کولر ۲۴ هزار و برای اتاقخواب، کولرهای ۹ تا ۱۲ هزار توصیه میشود. حال وقتی موتور نیاز به روشن شدنهای پیدرپی نداشته باشد، مصرف برق دستگاه بهشدت کاهش مییابد و همین موضوع باعث معروف شدن کولرهای اینورتر شده است. همانطور که مصرف بنزین در مورد خودروی زیر پایتان مهم است، لطفا در مورد مصرف برق کولری که قرار است حداقل به مدت سه ماه شب و روز روشن باشد، وسواس به خرج دهید. به هر میزان که EER بیشتر باشد، دستگاهِ خنککنندهی بهتری خواهیم داشت. قیمت کولر گازیهای دارای اینورتر از کولرهای معمولی بیشتر است؛ اما این اختلاف قیمت بهراحتی با پرداخت برقبهای کمتر جبران میشود. به یاد داشته باشید که مدلهایی با BTU کمتر محیط را به خوبی خنک نمیکند و اگر مدلی با BTU بیش از حد انتخاب کنید، مجبور خواهید بود که زود به زود دستگاه را خاموش کنید، چراکه اگر این کار را نکنید، خیلی زود یخ خواهید زد! نقش پنل یک کولر را میتوان به ویترین مغازهها تشبیه کرد. بنابراین سعی کنید با توجه به بودجهای که در اختیار دارید، کولری با زیباترین پنل موجود را انتخاب کنید.

حتما بخوانید
آموزش تشخیص تلویزیونهای تقلبی سامسونگ از اصلی

شما زیاد خودتان را درگیر نوع کمپرسور نکنید! از آنجائیکه این فرایند عاری از هر گونه تغییرات گشتاور بوده، تقریباً آرام و بدون لزرش است؛ بنابراین با کمپرسور پیستونی قابل مقایسهاست. در بحث توان خنکسازی که پس از مصرف برق، پراهمیتترین مشخصهی یک کولر است، کمپرسورهای اسکرول بهترین عملکرد را دارند و انواع روتاری و پیستونی در شرایط متغیری قرار میگیرند؛ به همین دلیل نمیتوان در موردشان نظری قطعی داد. سه نوع کمپرسور معروف داریم: کمپرسورهای اسکرول (Scroll)، پیستونی (Reciprocating) و روتاری (Rotary) .کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث افزایش فشار آن میشوند. از طرفی نصب کولر گازی پرتابل هم بسیار آسان است، به این شکل که برای استفاده از کولر گازی تنها کافی است که دستگاه را از بستهبندی خارج کنید، محل قرارگیری کولر در اتاق را تعیین و شلنگ تهویه کولر را وصل کنید. از این معیار میتوان فهمید کولر مورد نظر، چه مقدار از انرژی الکتریکی را به سرما تبدیل میکند. اینکه کولر گازی مورد نظر، بادگردان چندجهته دارد یا ندارد. مثلا گفته میشود پرتاب باد این کولر ۱۰ متر است و آن یکی تا ۲۰ متر پرتاب باد دارد. اینها را گفتیم تا برسیم به این مطلب که انتخاب قدرت مورد نیاز در کولر، مبحثی کاملا حرفهای است و باید به متخصصاش سپرده شود.

علاوه بر جلوگیری از استهلاک دستگاه، کیت اینورتر مصرف برق را کنترل کرده و هزینه قبض را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد. همچنین هزینه بیشتری را نسبت به نصب کولر قابل حمل و پنجره ای باید بپردازید. برخی از کولرها تنها میتوانند باد را به بالا و پایین هدایت کنند و برخی دیگر، چپ و راست را هم پوشش میدهند. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی میتوان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد. کولرهای آبی با بهرهگیری از مقدار آنتالپی بالای تبخیر آب کار میکنند. یعنی با فعال شدن این حالت مقدار خیلی بیشتری از رطوبت هوا را نسبت به حالت عادی از محیط دریافت می نماید. به اینورتر بودن حتما دقت کنید و فاکتور بعدی را هم حتما در نظر داشته باشید. یک روتور که دارای پرههای متحرک شعاعی است به صورت خارج از مرکز در محفظه استاتور نصب میشود. البته لازم به تاکید است که کولرهای آبی برای مناطقی که رطوبت بالایی دارند ( نواحی شرجی کشور)، مناسب نیستند.

حتما بخوانید
نقد و بررسی اجاق گاز و هود بلانتون اجاق گاز بلانتون بخریم؟

کولرگازی پرتابل، علاوه بر خنک کردن محیط، رطوبت فضا را هم جذب میکند و به همین دلیل برای مناطقی با مرطوب بالا بسیار مناسب است. کولرهای گازی پرتابل، قابل حمل هستند و در بعضی موارد چرخ هم دارند! یکی از رایجترین و پرطرفدارین گزینهها در بین مدلهای پرتابل، کولر گازی تک لوله است، چراکه این نوع از دستگاهها از نظر قیمتی به صرفهاند. بخش خارجی یا کندانسینگ یونیت یک کولر گازی دوتکه (اسپلیت) – این کولر نیازی به کانال کشی نداشته و توسط دو لوله به بخش داخلی یا اواپراتور نصب میشود. این نوع از سیستمها مصرف انرژی خیلی کمتری نسبت به سایر کولرهای گازی دارند. همچنین برای اتاقهای بزرگتر، کولرهای آبی میتوانند گزینهی بهتری با توجه به شرایط ایران باشند. توجه به این عدد شاید مهمترین مولفهای باشد که برای خرید کولر باید در نظر داشتهباشید. چرا که اگر این کار را نکنید، ممکن است مثلا یک کولر ظرفیت بالا بخرید و آنطور که انتظار دارید جواب مثبتی نگیرید و بعدا متوجه شوید شاید دو کولر با ظرفیتهای پایینتر میتوانست بهتر پاسخگوی نیازتان باشد. در همین راستا توصیه میشود که برای اتاقهای کوچکتر و متوسط، کولرهای قابل حمل یا پرتابل را انتخاب کنید. بنابراین هنگام مراجعه به بازار یا انتخاب و خرید اینترنتی آن، بهتر است که از نوع گاز مبرد آن اطمینان حاصل کنید.

مسلم است که پرتاب باد بیشتر به معنی بهتر بودن کولر است. حتی سازندهها ادعا میکنند که در برخی مدلهای جدید، امکان صرفهجویی بیشتر از این هم فراهم شده است. این عدد را همهی سازندهها در کاتالوگ محصولات خود عنوان میکنند. در صورتی میتوان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در آن سدی از آب راکد یا در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ آب وجود داشته باشد. پنل داخلی آنها در داخل قرار میگیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمیتوان مانند کولر گازی پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. آیا طراحی پنل واقعا مهم است؟ همانطور که در ابتدا هم گفتیم، مصرف برق کولرهای پنجرهای خیلی زیاد است و دلیل اصلی ارزان بودنشان هم همین مصرف زیاد است. قبض برقمان زیاد نمیآید؟ با خرید دستگاه های پرمصرف هزینه های گزاف قبض برق را متحمل خواهید شد. سپس از طریق پنجره یا فضای دیگری شلنگ را به بیرون منتقل کنید. کولرهای گازی پنجره ای معمولا در منزل ها و محل کار مورد استفاده قرار می گیرند. به همین علت امروزه این تجهیزات مورد استفاده بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است. حداکثر نسبت فشاری که توسط کمپرسور دندانه دار روغنکاری نشونده بدست میآید، ۵/۴ است.

حتما بخوانید
هشت معقول روش‌ها به استفاده از تلویزیون سامسونگ

با گذشت زمان و هنگامیکه دمای محیط زیاد شد، کمپرسور دوباره شروع به کار میکند. یک کولر با قدرت خنککنندگی زیاد میتواند رطوبت اتاقتان را به کلی از بین ببرد و اتاقی کاملا خشک را تحویل دهد. صدای زیاد فن از جمله معایب اصلی آن است. الف -در صورتی دستگاه کنترل از راه دور فقط از فاصله ی خیلی نزدیک کار می کند ممکن است به علت ضعیف بودن باطری باشد. گاهی هم خرید چند کولر اشتباه است و یک کولر تکی هم کارتان را راه خواهد انداخت. در زمان خرید انواع مدلهای کولر گازی میتوانید به دنبال ویژگیهای اضافی همچون کنترل از راه دور، فیلتر ضد پشه و فیلتر گرد و غبار باشید، البته اگر از بابت اعمال هزینهی بیشتر مشکلی ندارید! چنانچه کولری با ظرفیت بیشتر از نیازتان تهیه کنید، مجبور هستید زودبهزود آن را خاموش کنید تا از سرما نخ نزنید! برای مشاوره بیشتر و قیمت کولر گازی کاستی (به روز) می توانید با کارشناسان مجرب ما تماس حاصل فرمایید. نوع کمپرسور، کیفیت برند و نوع گارانتی و رده مصرف انرژی دستگاه فاکتورهایی هستند که روی قیمت کولر گازی تاثیر بسزایی دارند.

مسلما زیباتر بودن پنل تاثیر مستقیمی در قیمت نهایی آن دارد و کولری که پنل جذابتری دارد، بهطور حتم گرانتر هم خواهد بود. در کنار این موارد، کمپرسور اسکرال هم به دلیل قدرت بالایی که دارد معمولا در کولر گازی ایستاده، مورد استفاده قرار میگیرد. اینکار گامی بزرگ در تکنولوژی تقطیر بود و او از آن برای تقطیر بخار استفاده کرد. ↑ حیدری و دیگران، «کولر آبی»، تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی. تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی. اکثر کولرهای خانگی با برق تکفاز کار میکنند و برخی هم به برق سهفاز نیاز دارند. برای کولرهای پنجرهای و اسپلیت، همان برق تکفاز هم کفایت میکند؛ اما در مورد کولرهای ایستاده و آنهایی که برای فضاهای شلوغ طراحی میشوند، به برق سهفاز نیاز خواهید داشت. کولرگازی پرتابل برخلاف کولرگازیهای پنجرهای و اسپلیت که روی دیوار نصب میشوند، روی زمین قرار داده میشود و فضای کمی را نسبت به مدلهای ایستاده اشغال میکنند.

  1. معمولا سنگین وزن هستند
  2. قدرت بالای خنککنندگی در مکانهای عمومی
  3. نصب آسان و عدم اشغال فضا
  4. کالایی سنگین است و میزان نویز و صدای بالایی دارد
  5. مصرف برق به شدت بالا
  6. عدم ایجاد نویز و صداهای اضافی
  7. صدای زیاد فن از جمله معایب اصلی آن است
حتما بخوانید
3 بزرگترین قیمت تلویزیون سامسونگ خطا شما ممکن است به راحتی اجتناب

سیستم سرمایشی کولر گازی با استفاده از کمپرسور و گاز مبرد هوای خنکی مورد نیاز محیط را فراهم می کند و مزیتی که نسبت به دیگر تجهیزات مشابه دارد، در مجهز بودن آن به فیلترهای تصفیه هوا است که قابل شستشو هستند و هوا را پاکسازی می کنند. اما کمپرسورهایی که به سیستم اینورتر مجهز هستند، در هنگام رسیدن به دمای مطلوب کمپرسور را خاموش نمیکنند و تنها دور موتور را کاهش میدهند؛ به همین دلیل به موتورهای با دور متغیر معروف هستند. این را به عنوان یک مثال از ما داشته باشید که معمولا برای یک آپارتمان مسکونی با متراژ بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر، یک کولر ۲۴ هزار پیشنهاد میدهند و برای اتاقخواب، کولرهای ۹ تا ۱۲ هزار را توصیه میکنند. پیشنهاد میکنیم راهنمای انتخاب کولر شرکت تهویهی گلدیران را در این زمینه ببیند. این فیلترها میتوانند ذرات آلرژیزا، باکتریها، ویروسها و دیگر ذرات معلق در هوا را از بین ببرند. این فاکتور به معنای میزان بهرهوری انرژی الکتریکی (Energy Efficiency Ratio) است. بطور کلی بهتر است برای جلوگیری از هدر رفتن پول و خرید کالای با راندمان پایین، از خرید کالای تقلبی بپرهیزید. هرچه آب و هوا خشکتر باشد کارایی و راندمان کولرهای آبی افزایش مییابد.

دیدگاهتان را بنویسید