بخاری برقی و عملکرد آن

بخاری برقی و عملکرد آن

در این بخش از سری مطالب وبلاگ انتخاب سنتر با معرفی بخاری برقی و عملکرد آن آشنا خواهیم شد تا با تکنولوژی این سبک بخاری‌ها بیشتر آشنا شویم.

بخاری برقی و عملکرد آن

تاریخچه

تاریخچه تولید بخاری برقی را میتوان به زمانی که برق اختراع شد نسبت داد. در ابتدا با استفاده از یک فلز مقاومت پذیر و ایجاد گرمایی که از آن ساطع می‌شد. اولین وسیله گرمایشی با برق پدید آمد. اما پس از مدتی و تغییراتی بنیادین ، بخاری‌های برقی به شکل امروزی نیز نزدیک شدند.

بخاری برقی در مجموع شامل یک المنت اصلی است که به دور یک آجر یا سنگ نسوز چرخیده و از مقاومتی که در جریان برق در المنت ایجاد می‌شود ، گرما تولید می‌کند. که این گرما بواسطه آجر نسوز تشدید شده و گرمای بیشتری را ساطع می‌نماید.

این توضیحی بود کوتاه از کل عملکرد یک بخاری برقی ساده که در ادامه به صورت کامل‌تر به عملکرد و همچنین قابلیت‌هایی که امروزه به آن اضافه شده است ، خواهیم پرداخت.

ساختار کلی بخاری برقی

المنت :

المنت عبارت است از یک مقاومت مفتولی که به دور سرامیک یا آجر نسوز پیچیده شده است و چون جریان برق از آن بگذرد، حرارت تولید می‌کند. جنس این نوع مقاومت‌ها از کرم‌ نیکل یا کرم آلومینیوم است و با توانهای مختلف ۵۰۰ وات ، ۱۰۰۰ وات ، ۱۵۰۰ وات و در اندازه‌های ۲۰ و ۲۵ و ۳۰ سانتیمتر در بازار موجود می‌باشد. هنگام تعویض یک مقاومت جدا از توان ، به طول آن نیز باید توجه نمود.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ اصل و جنگ بین پرندگان
عایق بین المنت و بدنه :

یکی دیگر از بخش‌هایی که مطلب بخاری برقی و عملکرد آن بررسی می‌شود عایق بین المنت و بدنه است که از نکات مهمی برخوردار می‌باشد. این عایق که از جنس چینی است، جهت استقرار پایه‌های المنت بر روی صفحه بخاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، که علاوه بر عایق بودن از مقاومت حرارتی خوبی برخوردار هستند.

بدنه :

بدنه بخاری برقی معمولا از فلز ساخته می‌شود. چون بهتر از بدنه پلاستیکی یا کائوچویی می‌تواند در مقابل حرارت زیاد دوام بیاورد. بدلیل فلزی بودن بدنه و حفظ ایمنی در مقابل برق گرفتگی تمهیداتی برای اتصال برق بخاری بکار گرفته می‌شود. که از آن جمله می‌توان به استفاده از سرامیک و چینی به عنوان عایق در ترمینال‌های ارتباطی و استفاده از وارینش به عنوان حفاظ پوششی اشاره کرد. جنس وارینش معمولا از الیاف نسوز است، و مقاومت آن در برابر حرارت بسیار زیاد است.

کلید:

کلید این دستگاه برقی کمی متفاوت‌تر از سایر کالاهای برقی است و بر همین اساس در بخاری برقی و عملکرد آن تأثیر بسزایی دارد. کلید بخاری‌های برقی در دو نوع ساده و لامپ‌دار تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کلیدها معمولا آمپراژ بالایی دارند و آن به خاطر جریان مصرفی بالای بخاری است. تعداد کلیدهای بخاری بسته به تعداد المنت متفاوت است. امروزه از بخاری‌های سه المنتی با سه کلید و یا دو کلید ، زیاد استفاده می‌شود. استفاده از مقاومت سری در کلید به منظور محدود کردن ولتاژ دو سر لامپ و نیز کاهش جریان عبوری از آن است. اندازه مقاومت‌ها متفاوت است ولی اغلب در حدود ۱۵۰ کیلو اهم می‌باشد.

حتما بخوانید
تنظیم کانال تلویزیون سامسونگ
سیم رابط :

سیم رابط همان هادی مسی است که چون باید توانایی عبور دادن جریانهای بالا را داشته باشد، سطح مقطع آن حداقل ۱.۵ میلیمتر مربع در نظر گرفته می‌شود. بدلیل ارتباط نزدیک آن با حرارت ، بر روی آن پوشش (الیاف نسوز و یا الیاف نخی معمولی) کشیده می‌شود.

تا بدین جای مطلب با ساختار کامل بخاری برقی آشنا شدید و می‌توان گفت که با توجه به اینکه ساختار بخاری برقی را درک کرده‌اید ، می‌توانید یک بخاری برقی با کیفیت را نسبت به سایر بخاری‌های برقی که کیفیت لازم را دارا نمی‌باشند ، تشخیص دهید.

امیدواریم در پایان از محتوای معرفی بخاری برقی و عملکرد آن استفاده لازم را برده باشید، در مطالب آتی به انواع بخاری‌های برقی امروزی که در بازار با نام‌های متعددی همچون هیتر تابشی ، هیتر برقی ، هیتر فن‌دار و … نام برده می‌شود ، می‌پردازیم.

همچنین در صورت نیاز شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه انتخاب سنتر و بخش محصولات گرمایشی ، به بررسی و مقایسه انواع بخاری‌های موجود در بازار بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید