آنچه همه درباره کولر گازی می گویند اشتباه است و چرا

کولر گازی کولر ابی در ایران بیشتر از نظر برودتی در سایزهای ۱۵۰۰ کیلو کالری و۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ کیلو کالری و۴۵۰۰ کیلو کالری و ۵۵۰۰ و ۷۰۰۰ کیلوکالری قدرت دارند و قدرت موتورهای آنها ۱/۸ ،۱/۶، ۱/۴ ،۱/۳ اسب بخار و ۱/۲ و ۳/۴ اسب بخار میباشد. شرکت صنعتی بوتان در تدوین و اجرای استانداردهای ملی لوازم گازسوز ایران مشارکت دارد. مقدار مشخصی از روغنی که مخصوص این کار ساخته شده داخل پوسته وجود دارد که وظیفهٔ روانکاری و خنککردن قسمت الکتریکی و مکانیکی را بر عهده دارد. داخل یونیت خارجی دستگاه که کندانسینگ یونیت خوانده میشود یک کمپرسور گاز، یک کندانسور و یک فن خنککننده وجود دارد که عملکرد آن همانند یخچال و فریزر میباشد. زمانی که این گاز میخواهد از داخل کمپرسور خارج شود، با عبور از یک سیستم خنککننده دمای گاز کاهش میباید. در هنگام افزایش فشار، دمای گاز فشرده شده افزایش مییابد. هنگامی که دما بین ۱ تا ۳ درجه سلسیوس افزایش یابد (در حالت گرمایش ۱ تا ۳ درجه کاهش یابد) موتور به صورت ناگهانی دوباره روشن میشود. کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، در ظرفیتهای پایین ساخته میشود و دارای حالت گرمایش نیز هست. نیاز به فشارهای خیلی بالا پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز صنعت به پلی اتیلن چگالی پایین (LDPE) شدت یافت، که برای پلیمری شدن باید گاز را به کمک کمپرسورهای رفت و برگشتی خاصی تا «۳۵۰۰ بار» (۳۵۰ مگاپاسکال) فشرده کرد.

کولر گازی این گازها در برخی موارد به شدت برای لایه ازون کره زمین مضر بوده و به همین دلیل در حال جایگزینی با گازهایی هستند که برای محیط زیست و لایه ازون مخاطرات کمتری داشته باشد. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود. هر دستگاه کولر گازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویین تشکیل میشود. در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید، که به آن مبرد میگویند، استفاده میشود. با توجه به این معایب تلاشهایی برای یافتن گازهای جایگزین فریون به عمل آمده که گاز جدیدی به نام ۱۳۴A و مبرد هیدروکربن R600 حاصل آن است. این گاز کم فشار برای ادامه چرخه دوباره به کمپرسور بازگردانده میشود. کولرهای گازی مطابق چرخه تراکم-بخار کار میکنند. در برخی دستگاهها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و میتوان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد. این کمپرسورها از نوع رفت و برگشتی با طراحی خاص بوده که از مواد پیشرفته از قبیل فولادهای نیکل-کروم-مولیبدن ذوب شده در خلاء و کاربید تنگستن تَفجوشی شده (ساخت یک ماده جامد به کمک حرارت از پودر آن بدون مایع سازی پودر) برای ساخت قطعات آن استفاده میشود.

حتما بخوانید
10 بهترین چیزها درباره کولر گازی

یک پمپ خلاء، کمپرسوری است که در این دامنه فشار کار میکند از جمله ویژگی خاص پمپ خلاء این است که آنها با نسبت فشار خیلی بالا کار میکنند، با این وجود، علیرغم این موضوع، کمپرسورهای متراکمکننده چند مرحلهای میتوانند برای محدوده فشارهای ۱ بار تا ۰/۱ بار مورد استفاده قرار گیرند. کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده میگردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق میگردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک میکند. در یخچالهای رایج امروزی معمولاً از فریون ۱۲ با ترکیب CCl2F2 استفاده میشود که گازی بیبو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمیشود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. دریافتشده در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶. دریافتشده در ۱۲ اوت ۲۰۰۷. بایگانیشده از اصلی در ۲۷ سپتامبر ۲۰۰۷. بایگانیشده از اصلی در ۲ ژوئیه ۲۰۰۷. شهریور ۱۳۹۴. بایگانیشده از اصلی (PDF) در ۴ مارس ۲۰۱۶.

منبع اصلی تولید هوای فشرده بدون روغن، کمپرسورهای oil free هستند. در نتیجه هوای فشرده مطابق استاندارد ISO 8573-1 دارای کلاس هوایی بهتری خواهد بود. به صورت عمده ۳ روش برای تولید هوای فشرده بدون روغن یا هوای فشرده کلاس ۱ مطابق استاندارد ISO 5873 وجود دارد. وجود هیدروکربنها در هوای محیط علت وجود روغن در هوای فشرده تولیدی میباشد؛ بنابراین برای دستیابی به هوای فشرده مطابق با استاندارد ISO 8573-1، فرآیندهای کامل تری نیاز است. برچسبها یا پدهای حرارتی برای انتقال حرارت پردازندههای قوی مناسب نیستند و فقط برای چیپهای حساس استفاده میشوند و رسانایی گرمایی بالایی ندارند. خمیرهای ساده سفید سیلیکون که گاهی تقلبی و سرامیک هستند رسانایی یک دارند اما خمیرهای نقره بر حسب آنکه تا چه اندازه از نقره در آن استفاده شده باشد تا ۸ واحد رسانایی دارند. استفاده از فلز مایع میتواند رسانایی را تا ۴۰ واحد برساند. لولهٔ باریکتر، مایع پرفشار را از کندانسینگ یونیت به اواپراتور منتقل میکند و لوله با قطر بزرگتر، گاز کم فشار را به کمپرسور منتقل میکند. تشدیدکننده فشار میتواند در یک فرایند تناوبی تا دامنه سطح فشار از پیش تنظیم شدهای کار کند.

حتما بخوانید
چگونه اسمارت ویو تلویزیون سامسونگ را فعال کنیم؟

کار اواپراتور به این صورت است زمانی که گاز مبرد توسط موتور وارد کندانسور میشود و متراکم میشود تحت فشار بالا از حالت گاز به مایع تبدیل میشود و وارد درایر(drier) یا خشک کن و سپس وارد لوله موئی یا کاپیلاری تیوپ میشود و این باعث میشود که فشار کاهش پیدا کند. یخچالهای کاربردی برای خانه در سال ۱۹۱۵ معرفی شدند و در دههٔ ۱۹۳۰با کاهش قیمتها و بالا رفتن امنیت یخچالها این محصولات با استقبال زیادی در ایالات متحده آمریکا برای استفاده در خانه مواجه شدند. این گاز برای کاهش دما به کندانسور فرستاده میشود. به عنوان یک هدایتکننده ایدهآل گرما، گرمای حاصل از فشرده شدن را در کمپرسور کاهش میدهد و در نتیجه دمای سامانه پایین است. با رسیدن اتاق به دمای تنظیم شده، ترموستات کولر فرمان خاموش شدن موتور را به صورت ناگهانی صادر میکند. را کنترل مینماید و سیستم به ندرت خاموش و روشن میشود تا نیازی به انرژی اولیه استارت نباشد. باید توجه داشت، در شرایطی که دستگاه باید پیوسته با حداکثر ظرفیت کار کند، و تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور چندان زیاد نیست، هر دو سیستم قدیمی و اینورتور با دور حداکثر کار میکنند و در عمل تفاوتی در میزان مصرف انرژی آنگونه که شرکتهای سازنده ادعا میکنند، ندارند.

کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد. اکثر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از -۱۴ تا-۲۵ درجه سلسیوس دارند. تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی. ↑ حیدری و دیگران، تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی، ۳۶۲. ↑ «یخچال». تکنولوژی و کارگاه تعمیر لوازم خانگی. این برند آبگرمکنهای خود را به گونه ای تولید کرد که از کیفیت بسیار مطلوبی برقرار باشد و به واسطه بکارگیری متریال درجه یک توانست، نیاز به تعمیر پیکج را در دستگاههای خود به میزان قابل قبولی کاهش دهد. تعمیر و نگهداری کولر آبی؛ مؤلف: لاری گالپین؛ مترجم: کوروش امیراصلانی؛ ویراستار: بابک بختی. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام میشود که زیاد مقرون به صرفه نیست. مبردهای یخچال و کولر گازی به دو دسته کلی تقسیم میشوند از نظر ترکیب مولکولی. کندانسینگ یونیت یک کولر گازی دو تکه (اسپلیت). از یخچالهای طبیعی گرفته تا یخچالهای دستساز زیرزمینی و بعدها یخچالهای نفتی و گازی و عموم یخچالهای امروزی که با جریان الکتریسیته کار میکنند.

حتما بخوانید
پرفروش ترین و محبوب ترین اسکوترهای برقی شیائومی در سال 2023

در دهه ۱۹۵۰تا۱۹۶۰پیشرفت زیادی در بهبود عملکرد یخچالها صورت گرفت و اقدامات زیادی جهت سازگاری یخچالها با محیط زیست انجام شد. با عبور گاز داغ از کویلهای کندانسور و عبور پر سرعت هوای محیط از روی لولهها توسط فن، این گاز پرفشار تبدیل به مایع پرفشار و نسبتاً داغی میشود. «اینورتر درایو» ها یا «درایوهای فرکانس متغیر»، تجهیزاتی هستند که امکان تغییر و تنظیم فرکانس برق ورودی به موتورهای الکتریکی و در نتیجه تنظیم دور و سرعت آنها را فراهم میکنند. یخچالهای ربایشی توسط بالتزروان و کارل مانترز در دوران دانشجویی آنها اختراع شد. کولر گازی توسط ویلیس کریر در سال ۱۹۰۲ میلادی اختراع شد. نخستین یخچال مصنوعی شناختهشده در ۱۷۴۸ میلادی بهدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد. در قرن ۱۱ میلادی دانشمند ایرانی ابن سینا، مبرد را اختراع کرد که برای چگالش پیوند بخارهای آروماتیک بکار میرود. یخچال و فریزر مستقل دارای یک کمپرسور در قسمت زیرین خود است توسط آلفرد ملوس در سال ۱۹۱۶ اختراع شد. هوا را نیز میتوان در یک تشدیدکننده فشار متراکم ساخت، اما باید کاملاً عاری از روغن باشد تا از احتراق خود به خود آن ممانعت شود. وقتی که سیال مولد فشار وارد محفظه میشود پیستون به طرف پایین رانده میشود، و تحت فشار بالایی سیال را به بیرون میراند.

مزیت دماهای پایین این است که عملیات فشردهسازی به صورت فرایند هم دما انجام میگیرد. این مایع کم فشار از کویلهای اواپراتور عبور داده میشود و به دلیل پایین بودن نقطه جوشش آن به سرعت گرمای محیط را به خود جذب کرده و تبدیل به گازی کم فشار میشود. اینورترها که به آن «درایو فرکانس-متغیر» نیز میگویند، با تغییر و تنظیم دو پارامتر ولتاژ و فرکانس باعث تغییر سرعت موتور کمپرسور میشوند. شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره ثابت است. پنل داخلی آنها در داخل قرار میگیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمیتوان مانند کولر گازی پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. کمپرسورهای باد معمولی که صدای تولید شده آنها بسیار زیاد است و برای استفاده در محیطهای خانگی مناسب نیستند. مطابق قانون دوم ترمودینامیک این کار به صورت طبیعی رخ نمیدهد و برای انجام آن باید کار فیزیکی انجام داد. حدود ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد پادشاهی ایرانی دستور ساخت نخستین یخچال عمومی را داد. در سال ۱۹۱۴ مهندس ناتانیل بی ولز ایده ای دربارهٔ یخچالهای الکتریکی ارائه داد که بعداً مبنای ساخت کلویناتور شد. ↑ «گفت و گوی شماره اول نشریه اتحادیه لوازم خانگی با مهندس خلیلی» (PDF).

حتما بخوانید
معرفی برترین تلویزیون های هوشمند شیائومی 2023

دیدگاهتان را بنویسید