۹ کاربرد جاروبرقی که احتمالا تا به حال فکرش را هم نمی‌کردید!

جاروبرقی یکی از پرکاربردترین و مفیدترین وسیله‌هایی است که در خانه دارید اما احتمالا از بسیاری از کاربردهای آن بی‌خبرید. این وسیله‌ی برقی ضروری خانه، غیر از جارو کردن کارهای دیگری هم انجام می‌دهد. در ادامه با دیجی‌کالا مگ همراه باشید تا در مورد کاربردهای پنهان جاروبرقی بیشتر بخوانید.

جاروبرقی چه کاربردی دارد؟

کاربردهای جارو برقی

شاید از دیدن سوال تعجب کرده باشید. مهم‌ترین کاربرد جاروبرقی، تمیز کردن محیط و جارو کردن گردوغبار است. اما همین جارو برقی که بیشتر اوقات فقط با زدن یک دکمه از آن استفاده می‌کنیم، می‌تواند قابلیت‌های مختلفی داشته باشد که کمتر از آن استفاده می‌کنیم. حتی برای جارو کردن هم معمولا از تمام امکانات این وسیله استفاده نمی‌کنیم.

جارو برقی چند سری مختلف دارد و هر کدام برای جارو کردن بخشی از خانه مناسب است. اگر عادت دارید که همیشه از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید، دفعه‌ی بعد برای نظافت منزل از تمام امکانات جارو برقی استفاده کنید. متوجه می‌شوید که نظافتی راحت‌تر و موثرتر خواهید داشت.

۹ کاربرد شگفت‌انگیز جارو برقی غیر از جارو کردن

غیر از جارو کردن می‌توانید از همین وسیله برای کارهای دیگر استفاده کنید. مثلا:

۱. پیدا کردن اشیای کوچک گم‌شده

حتما برای شما هم پیش آمده است که اشیای کوچکی مثل پیچ، زیورآلات و… را در خانه گم کرده‌اید. این اشیای کوچک را معمولا نمی‌توانید به‌راحتی پیدا کنید چون معلوم نیست که کجا افتاده‌اند. گاهی اقات هرگز آن شیء کوچک گم‌شده پیدا نمی‌شود و شاید چند سال بعد دوباره آن را جایی ببینید.

به‌جای دور زدن در گوشه و کنار خانه و استفاده از ذره‌بین برای پیدا کردن اشیای کوچک، از جاروبرقی استفاده کنید. ابتدا سری جاروبرقی را جدا کنید و فقط از لوله‌ی آن استفاده کنید. یک جوراب نازک روی لوله‌ی جاروبرقی بکشید. می‌توانید به جای جوراب نازک از لگ‌های نازک، توری و حتی تی‌شرت‌های نازک هم استفاده کنید. آن را دور لوله‌ی جاروبرقی با کش محکم کنید تا با مکش جاروبرقی، وارد لوله‌ی آن نشود.

حتما بخوانید
راهنمای خرید یخچال و فریزر

حالا جاروبرقی را روشن کنید و لوله را در تمام قسمت‌های خانه بچرخانید. اگر چیزی که دنبالش می‌گردید همان‌جا باشد، به جوراب می‌چسبد.

۲. تمیز کردن بالش‌ها و کوسن‌ها

ما در طول روز دائما عرق می‌کنیم و کثیف می‌شویم و این آلودگی‌ها و عرق‌ها را به مبل، کوسن، بالش و هر چیزی که با آن‌ها تماس داریم، منتقل می‌کنیم. بسیاری از اشیایی که هر روز به آن‌ها دست می‌زنیم بسیار آلوده هستند و بوی نامطبوعی دارند ولی ما به مرور زمان دیگر متوجه بوی نامطبوع و ظاهر آلوده‌ی آن‌ها نمی‌شویم. اما اگر کسی از بیرون وارد اتاق خوابمان شود، متوجه بوی ناخوشایند رخت‌خواب می‌شود.

کوسن‌ها و بالش‌ها چون دائما با دست و بدن ما در تماس هستند، خیلی زود کثیف می‌شوند. از جاروبرقی می‌توانید برای تمیز کردن و خوش‌بو کردن آن‌ها استفاده کنید. برای این کار، مقداری جوش‌شیرین را روی آن‌ها بپاشید. بعد با یک دستمال نم‌دار، آن را روی تمام قسمت‌های کوسن و بالش پخش کنید. یک ساعت صبر کنید تا خشک شود. بعد تمام قسمت‌ها را جاروبرقی بکشید.

با این کار متوجه می‌شوید که پارچه‌ی کوسن‌ها و بالش‌ها روشن‌تر و شفاف‌تر می‌شوند و بوی نامطبوع آن‌ها از بین می‌رود. البته این کار، جای شستن کاور بالش و کوسن را نمی‌گیرد ولی اگر می‌خواهید در مدت‌زمان کوتاه‌تر، کوسن‌هایی تمیز و خوشبو داشته باشید، راه حل خوبی است.

۳. آرام کردن نوزاد

این مورد ممکن است عجیب به نظر برسد ولی یک حقیقت ثابت شده است که نویز سفید می‌تواند نوزادان را آرام کند و آن‌ها را به خواب ببرد. نویز سفید صداهای ممتد و نامشخصی است که ریتم یکنواخت دارد؛ مثلا صدای برفک تلویزیون یا صدای همهمه‌ی جمعیت از فاصله‌ی دور. صدای جاروبرقی درست می‌تواند مثل یک نویز سفید برای نوزادان باشد. این بار اگر نوزاد شما ناآرام شده بود و خودتان هم کارهای زیادی برای انجام دادن داشتید، کارهایتان را از جاروبرقی کشیدن شروع کنید.

حتما بخوانید
راهنمای خرید همزن برقی

بعد از چند دقیقه متوجه می‌شوید که کودک آرام شده و حتی به خواب رفته است.

۴. تازه کردن هوای اتاق

کاربردهای جارو برقی

ما بعد از مدتی حضور در یک محیط، به بوهای آن عادت می‌کنیم. در واقع در منزل خودمان، متوجه بوهایی که به مشام می‌رسد، نمی‌شویم. در خانه‌ی ما ممکن است بوهایی به مشام برسد که اگر جای دیگه با آن برخورد کنید، بسیار ناخوشایند باشد ولی در خانه متوجه آن نمی‌شوید. اما این متوجه نشدن بوی محیط، به معنی وجود نداشتن آن نیست.

اگر می‌خواهید فضای خانه‌ی شما همیشه خوشبو باشد، می‌توانید از وسایلی مثل خوشبوکننده‌های هوا، عود و… استفاده کنید. اما یک روش ساده‌تر هم وجود دارد. جارو برقی یک سیستم بزرگ فیلتر هوا دارد. برای استفاده از این سیستم فیلتر هوا، قبل از این که جارو کردن خانه را شروع کنید مقداری پنبه را به عصاره‌ای خوش‌بو آغشته کنید و آن را داخل کیسه‌ی جاروبرقی بیاندازید.

با این روش وقتی از اتاقی به اتاق دیگر می‌روید، جاروبرقی شما هوای کهنه و بدبویی را که در آن زندگی می‌کنید می‌مکد، گرد و غبار و خاک را فیلتر می‌کند، سپس آن‌ها را به بیرون پمپ می‌کند. با اضافه کردن تکه‌ای پنبه‌ی معطر، هوای خانه خوشبو می‌شود.

۵. کم کردن حجم کیسه‌ها

یکی از کاربردهای جاروبرقی مکیدن هوا و کم کردن حجم کیسه‌هایی است که در آن وسایل خود را می‌گذارید. مثلا کیسه‌هایی که در آن رخت‌خواب می‌گذارید یا برای کم کردن حجم وسایل سفر خود از آن استفاده می‌کنید. کیسه‌های پلاستیکی مخصوصی هم برای این کار وجود دارد که می‌توانید تهیه کنید، لباس، رخت‌خواب و… را داخل آن بگذارید و بعد با نگه داشتن جاروبرقی در ورودی کیسه و مکیدن هوا، حجم آن را کم کنید. اما کیسه‌های پلاستیکی معمولی هم اگر سوراخ نداشته باشند، می‌توانند برای همین منظور مورد استفاده قرار بگیرند.

حتما بخوانید
علت کم و زیاد شدن نور تلویزیون سامسونگ ،سونی و الجی

۶. جمع کردن موی حیوانات خانگی

یکی از دلایلی که باعث خراب شدن ماشین‌های لباس‌شویی می‌شود، جمع شدن موی اضافه در آن است. برای همین قبل از شستن روتختی‌ها، روفرشی‌ها و هر آن چیزی که حیوانات خانگی روی آن رفت و آمد می‌کنند، حتما آن را جاروبرقی بکشید.

علاوه بر جارو کردن زیراندازها و روتختی‌ها، برای جارو کردن موهای خود حیوانات خانگی که هنوز روی بدن آن‌ها است می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید. سری‌های مخصوصی برای این کار وجود دارد که از فروشگاه‌های مربوط به حیوانات خانگی می‌توانید تهیه کنید. با این وسیله و با شدت کم جاروبرقی می‌توانید موهای بدن حیوان خانگی را که به‌زودی می‌ریزند، از روی بدن او جمع کنید.

۷. تمیز کردن وسایل آشپزخانه

جاروبرقی برای تمیز کردن وسایل آشپزخانه هم مفید است. فراموش نکنید که برای استفاده از جاروبرقی در آشپزخانه، حتما وسایل برقی را از برق بکشید.

  • از جاروبرقی برای تمیز کردن گرد‌و‌غبار روی کویل یخچال و کندانسور آن استفاده کنید. با این کار، بازده‌ یخچال شما بیشتر می‌شود، کارآمدتر کار می‌کند و دما را سردتر و ثابت نگه می‌دارد.
  • فضاهای بین لوازم خانگی و کابینت‌ها یعنی جاهایی که دست نمی‌رسد، با یکی از سری‌های جاروبرقی که باریک‌تر است، تمیز کنید. تمیز کردن خرده‌های غذا از این قسمت‌ها مانع از تجمع حشرات می‌شود.

۸. تمیز کردن کیبورد

کیبورد کامپیوتر جایی است که معمولا سخت تمیز می‌شود. اگر عادت داشته باشید که موقع کار کردن با کامیپوتر چیزی بخورید، احتمال زیر کلیدهای کیبورد پر از خرده‌های مواد غذایی و گردوغبار است. با استفاده از جارو برقی می‌توانید کیبورد را تمیز کنید و تمام خرده‌ریزها را از لای کلیدهای آن بیرون بکشید.

حتما بخوانید
۲۱ روش موثر برای درمان خانگی تبخال

۹. تعمیر فرورفتگی‌های فرش

کاربردهای جارو برقی

وقتی وسایل سنگین را برای مدت طولانی روی فرش می‌گذارید، باعث ایجاد فرورفتگی در فرش می‌شود. شاید به خاطر همین فرورفتگی‌ها، از تغییر دکوراسیون و جابه‌جا کردن وسایل منزل صرف نظر کرده باشید.

با جاروبرقی می‌توانید این فرورفتگی‌ها را اصلاح کنید. بعد از برداشتن وسایل سنگین، ابتدا مقداری یخ روی فرورفتگی بگذارید و اجازه دهید که آب شود. آب سرد باعث باد کردن پرزهای فرش می‌شود. بعد از خشک شدن محل، روی این قسمت جاروبرقی را با بیشترین قدرت، نگه دارید. بعد از یک یا دو بار انجام این کار، فرش به حالت اول برمی‌گردد.

منابع: Thespruce, Lifehacker

دیدگاهتان را بنویسید