۹ ابزار دستی مهم که حتما باید در جعبه ابزارتان داشته باشید

جعبه ابزار یکی از وسایل ضروری در هر خانه و خودرو است، اما کمتر درباره‌ی آن صحبت می‌شود. شاید در نگاه اول به این موضوع، حداقل برای خانه، مهم به نظر نرسد اما وقتی پایه‌ی صندلی صدا می‌دهد یا یکی از پریزهای برق کار نمی‌کند نیاز به چند ابزارآلات ساده را احساس می‌کنید. همین نیاز در خودرو با اولین صدای اضافه‌ای که شنیده می‌شود خود را به خوبی نشان می‌دهد.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ می‌خواهیم ۹ ابزار از ابزارآلات فنی که باید در هر جعبه ابزاری باشد را به شما معرفی کنیم. پس اگر تا امروز ابزاری نخریده‌اید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

آیا واقعا به جعبه ابزار نیاز داریم؟

همه چیز درباره‌ی جعبه ابزار خانگی

این موقعیت‌ها را تصور کنید:

  • یک روز تعطیل درِ یخچال را باز می‌کنید و می‌بینید که چراغ آن چشمک می‌زند. هیچ تعمیرکاری در تعطیلات برای تعمیر وسایل به خانه‌ی شما نخواهد آمد، اما اگر یک پیچ‌گوشتی و فازمتر داشتید می‌توانستید خودتان چراغ را عوض کنید. تنها هزینه‌ای هم که متقبل می‌شدید هزینه‌ی خرید یک چراغ جدید بود.
  • پایه‌ی یکی از صندلی‌های میز غذاخوری صدا می‌دهد و در جای خود لق شده است. هزینه‌ی تعمیر آن زیاد است و هزینه‌ی خرید صندلی جدید از تعمیر هم بیشتر می‌شود. اگر چند ابزار ساده مثل چکش، کاردک و پیچ‌گوشتی داشتید می‌توانستید به راحتی و فقط با خرید چند میخ و کمی چسب چوب، خودتان صندلی را تعمیر کنید.
  • قصد تعویض کاشی‌های دیوار سرویس بهداشتی را دارید، اما دستمزد اوستا کار از هزینه‌ی خرید کاشی و چسب مخصوص آن بیشتر می‌شود. با خودتان فکر می‌کنید اگر ابزارآلات مناسب داشتید خودتان یک روز تعطیل دست به کار می‌شدید و خیلی راحت دکوراسیون سرویس بهداشتی را تغییر می‌دادید.

می‌بینید که در هر موقعیت ساده تا پیچیده‌ای جعبه ابزار نقش پررنگی در انجام کارها و کاهش هزینه‌ها دارد. البته این موضوع فقط شامل خانه نمی‌شود و برای هر فردی که خودروی شخصی، موتور سیکلت یا دوچرخه دارد هم مهم است. حتما می‌دانید که بیرون آمدن از خانه با وسیله‌ی نقلیه بدون جعبه ابزار پرریسک است و حداقل یک کیف که چند آچار و پیچ‌گوشتی در آن باشد برای شما لازم است.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ بهتر است یا سونی؟

حالا که به خوبی با نقش حیاتی این جعبه‌ی مهم آشنا شده‌اید باید با ابزارآلاتی که حتما باید در آن باشد، موقعیت استفاده و روش کار با آن‌ها هم آشنا شوید تا بتوانید یک سری ابزار مفید و کاربردی را در کنار هم جمع کنید.

ابزارآلاتی که باید در هر جعبه ابزاری وجود داشته باشد

در جعبه ابزار چه چیزهایی باید باشد

قبلاً در مطلب «یک جعبه ابزار کامل و کاربردی در خانه باید شامل چه ابزارهایی باشد؟» ابزارآلات فنی دستی و برقی مورد نیاز برای انجام کارهای مختلف فنی خانه را معرفی کرده‌ایم. اما در این بخش قرار است از ابزارهای ضروری صحبت کنیم تا با توجه به نیاز و محیط استفاده‌تان، آن‌ها را تهیه کنید.

۱. انبردست

انبردست

انبردست یکی از آن وسایل فنی کاربردی است که در موقعیت‌های مختلفی از آن استفاده می‌شود. ساده‌ترین کاربرد این وسیله برای سفت و فیکس کردن دو سطح فلزی روی یکدیگر یا جدا کردن بخشی از یک اتصال است اما معمولا برای بیرون کشیدن میخ از دیوار، صاف کردن قسمت آزاد کابل، بیرون کشیدن سیم یا اتصالات از قسمت‌های مختلف سیم‌کشی و اتصالات ساختمان و حتی جدا کردن پرچ‌ها هم از آن استفاده می‌شود.

یک انبردست خوب و استاندارد باید طراحی ارگونومیک داشته و جنس پلاستیک استفاده شده در قسمت دسته‌ی آن عایق، ضدحساسیت و نرم باشد تا به دست شما آسیبی نرساند. همچنین آلیاژ به کار رفته در آن باید مقاومت کافی برای انجام انواع کارهای فنی را داشته باشد. چنین ابزاری می‌تواند مدت زمان طولانی برای شما کار کند و با یک بار هزینه می‌توانید سال‌ها، شاید هم نسل‌ها، از آن استفاده کنید.

 انبردست رونیکس مدل RON-1104 سایز 4.5 اینچ

انبردست هنسون مدل PA 1770 سایز 8 اینچ

۲. سیم‌چین

سیم چین سیم بر

از سیم‌چین برای برش دادن سیم‌ها و کابل‌ها، جدا کردن روکش پلاستیکی عایق روی سیم‌ها از قسمت فلزی و همچنین برای فرم دادن به مفتول‌ها و خم کردن آن‌ها استفاده می‌شود. پس نکته‌ی مهم در انتخاب این ابزار راحتی استفاده از آن و عایق بودن ۱۰۰٪ دسته‌ی آن است. یک سیم‌چین خوب باید از جنس فولاد ساخته شده و در برابر انواع ضربه‌ها مقاوم باشد. همچنین باید پلاستیک استفاده شده روی دسته‌ی آن عایق بوده و با طراحی ارگونومیک، مانع از خستگی شما در زمان کار کردن می‌شود.

حتما بخوانید
راهنمای خرید چای‌ساز

انبر سیم چین رونیکس مدلRH-1267  سایز ۷

۱۹۴,۰۰۰

۱۸۹,۰۰۰

تومان

انبر سیم چین مینی رونیکس مدل RH1204 سایز 4/5 اینچ

۱۰۷,۰۰۰

۱۰۴,۸۶۰

تومان

۳. آچار فرانسه

آچار فرانسه

همیشه شنیده‌ایم و حتی خودمان هم گفته‌ایم که افراد زرنگ و با مهارت مثل آچار فرانسه برای یک تیم هستند. بهترین تعریفی که از کاربرد آچار فرانسه می‌توان داشت همین مثال است. آچار فرانسه به شما امکان باز و بسته کردن انواع پیچ و مهره‌ها را می‌دهد. همچنین در لوله‌کشی و کار با اتصالات هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

به زبان ساده، شما فقط با داشتن یک آچار فرانسه‌ی مناسب می‌توانید سیفون و لوله‌کشی آب زیر سینک ظرف‌شویی را  تعویض کنید. یک آچار فرانسه‌ی خوب باید از فلز مقاوم ساخته شده باشد و پیچ روی دهانه‌ی آن امکان کار با سایز‌های مختلف مهره و اتصالات را به شما بدهد. همچنین وزن سبکی داشته باشد تا در طول استفاده دست و بازوی شما خسته نشود.

آچار فرانسه جغجغه ای واتا مدل 8385 سایز 8 اینچ

۱,۱۴۸,۰۰۰

تومان

 آچار فرانسه کینگ دیاموند مدل 150 سایز 6 اینچ

۴. آچار شلاقی

آچار شلاقی

آچار شلاقی یکی از قدرتمندترین آچارهای موجود است که با آن می‌توانید لوله‌های محکم، آهنی، ضخیم یا رگه دار را از هم باز و بسته کنید. از این ابزار در بازسازی منزل، تعویض لوله‌های آب یا تعمیر اتصالاتی مثل نرده‌های فلزی استفاده می‌شود. نکته‌ی بسیار مهم در خرید این ابزار، تهیه‌ی آچاری است که از آلیاژ محکم یا فولاد ساخته شده باشد و قسمت پیچ آن هم روان و بدون مشکل کار کند.

آچار لوله گیر ایران پتک مدل MA 1610 سایز 1 اینچ

آچار شیر آشپزخانه دینا مدل DN-4001011

۵. آچار آلن

آچار آلن

آچار آلن یک ابزار با شکلی متفاوت نسبت به دیگر ابزارآلات است. این آچار یک میله‌ی فلزی به شکل L است که برای باز و بسته کردن پیچ‌های آلن از آن استفاده می‌شود. از پیچ‌های آلن در لوازم خانگی مثل ماشین لباسشویی و در اکسسوری‌های دیگر مثل رگال لباس استفاده می‌شود. پیچ‌های آلن شش ضلعی هستند و به همین دلیل سرِ آچار آلن حفره‌ای شش ضلعی دارد تا بتواند به راحتی پیچ آلن را گرفته و باز و بسته کند.

حتما بخوانید
سوالات برای/درباره کولر گازی

سایز‌های مختلفی از این آچار وجود دارد که هر کدام برای استفاده از یک سایز از پیچ‌ها مناسب است. با خرید یک ست آچار آلن جیبی می‌توانید این ابزار کاربردی را همیشه همراه خود داشته باشید و هر وقت به آن نیاز پیدا کردید، به سرعت از آن استفاده کنید.

آچار بکس و سری آچار اسپرینت مدل 2022 مجموعه 17 عددی

۴۸۰,۰۰۰

۱۸۹,۰۰۰

تومان

مجموعه 121 عددی ابزار باس مدل LIFE_STYLE

۳,۱۲۵,۰۰۰

تومان

۶. کاتر

کاتر

کاتر ابزاری آشنا برای برش انواع بافت‌ها و سطوح است. قدرت برش کاتر بستگی به اندازه‌ی کلی آن و همچنین ضخامت تیغ دارد. نکته‌ای که در هنگام خرید کاتر باید به آن دقت کنید جنس بدنه‌ی آن است که باید مقاوم باشد و با ضربه‌های ساده ترک نخورد. همچنین تیغه‌ی آن هم باید از جنس فولاد باشد که مدت زیادی تیز باقی بماند و با چند بار برش کند نشود. فراموش نکنید که بعد از تمام شدن تیغ و برای خرید تیغ جدید هم باید این نکته را در نظر داشته باشید.

کاتر رونیکس مدل RX-3005

کاتر رونیکس مدل RON-3008

۷. متر

متر

شاید فکر کنید که در زمان انجام کارهای فنی آخرین چیزی که به آن نیاز پیدا می‌کنید متر است، اما باید بدانید که کاملا در اشتباه هستید. از ساده‌ترین کارها مثل مشخص کردن محل نصب تابلو روی دیوار تا پیچیده‌ترین کارها مثل تعویض کاشی‌های سرویس بهداشتی و سیم‌کشی ساختمان نیازمند اندازه‌گیری دقیق هستند. پس چه بهتر که یک متر با متراژ بالا ولی با حجم کوچک در جعبه‌ی ابزارتان داشته باشید.

مترهای رولی فلزی با متراژهای مختلف در بازار وجود دارند و شما می‌توانید بر اساس نیازتان یکی از آن‌ها را خریداری کنید. فلز و رنگ به کار رفته در متر از مواد با کیفیت بالا تولید شده است. همچنین محفظه‌ی نگهداری متر و قسمت رولی آن از پلاستیک با کیفیت تولید شده که به راحتی متر را در خود جمع می‌کند.

حتما بخوانید
نقد و بررسی معروف‌ترین تلویزیون‌های سامسونگ2023

متر 10 متری رونیکس مدل 9017

۲۲۷,۰۰۰

۱۹۹,۰۰۰

تومان

متر دیجیتالی آتومن مدل 1 PC

۱,۲۹۰,۰۰۰

تومان

۸. ست پیچ‌گوشتی

ست پیچ گوشتی

پیچ‌گوشتی یکی از اولین ابزارآلات فنی است که با آن آشنا شده‌ایم. احتمالا اولین بار که پیچ‌گوشتی به دست گرفته‌ایم در دوران ابتدایی و در زمان ساخت ماکت مدار ساده بوده است که یک لامپ، کلید و باتری را به هم وصل کرده‌ایم. پیچ‌گوشتی‌ها در انواع مختلف مثل «دو سو» و «چهار سو»، در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و تقریبا برای هر پیچ به یک سایز از پیچ‌گوشتی نیاز داریم.

تصور کنید که بخواهیم تمام سایز‌های پیچ‌گوشتی را در دو نوع آن تهیه کنیم. قطعا برای نگهداری همه‌ی آن‌ها به یک جعبه ابزار بزرگ نیاز داریم.تولیدکنندگان ابزار، برای جلوگیری از این موضوع، ست پیچ‌گوشتی همراه را تولید کرده‌اند که فضایی به اندازه‌ی یک دفتر کوچک اشغال می‌کند و تمام سایز‌های پیچ‌گوشتی دو سو و چهار سو را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رابط سری پیچ گوشتی رونیکس مدل H2715R بسته 24 عددی

۴۶۵,۰۰۰

۴۴۵,۰۰۰

تومان

ست پیچ گوشتی تعمیرات رونیکس مدل 2711 -RH

۴۶۵,۰۰۰

۴۳۳,۰۰۰

تومان

۹. ست آچار رینگی

ست آچار رینگی

آچار رینگی یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی آچارها است که یک سر حلقه‌ای شش ضلعی دارد و یک سر دیگر آن یک شش ضلعی با دهانه‌ی باز است. این آچار برای کار با انواع مهره‌ها ساخته شده و طراحی ارگونومیک آن به شما کمک می‌کند با صرف نیروی کم، بتوانید مهره‌های سفت و گاهی زنگ زده را باز کنید.

آچار رینگی با سری در اندازه‌های مختلف از ۴ میلی‌متری تا ۱۴۵ میلی‌متری تولید می‌شوند. اندازه‌های کوچک‌تر آن در تعمیرات دوچرخه و ماشین استفاده می‌شود، اندازه‌های متوسط آن برای کار با اتصالات خانگی و سیلندرهای گاز و اندازه‌های بزرگ‌تر در صنعت کاربرد دارد. وجود چند آچار رینگی با اندازه‌های کوچک و متوسط در جعبه ابزار خانه یا ماشین ضروری است چون قطعا به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

حتما بخوانید
۱۰ نکته‌ی مهم که قبل از خرید سماور و کتری برقی باید بدانید

مجموعه 121 عددی ابزار باس مدل LIFE_STYLE

۳,۱۲۵,۰۰۰

تومان

آچار دو سر رینگی مدل سویفت کد YP-TAIWANI-8-18 مجموعه 6 عددی

۴,۵۰۰,۰۰۰

۴,۲۷۵,۰۰۰

تومان

مرور کلی

جعبه ابزار یکی از آن وسایل ضروری است که باید در هر خانه و خودرو وجود داشته باشد. از تعمیرات ساده و حتی نصب تابلو به دیوار تا بازسازی خانه و تعویض قطعات خودرو به ابزارهای مختلف نیاز دارید. اما همیشه این سوال وجود دارد که کدام ابزارآلات فنی از ضروریات یک جعبه ابزار هستند و هر کدام چه کاربردی دارند. در این مطلب ۹ ابزارآلات ضروری که باید در هر جعبه ابزاری وجود داشته باشد را معرفی کرده‌ایم. اگر شما هم فکر می‌کنید بازار دیگری باید به این لیست اضافه شود برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

پاسخ به چند پرسش پرتکرار

جعبه ابزار کامل شامل چه ابزاری می‌ود؟

با توجه به محلی که قرار است از ابزار استفاده کنید و نیازتان، ابزارهای داخل جعبه ابزار هم فرق می‌کنند. البته وجود بعضی از ابزارها در هر جعبه ابزاری لازم است، مثل ابزارهایی که در این مطلب معرفی شد و ابزارهایی مثل چکش، دستکش محافظ یا چسب برق.

جعبه ابزار پلاستیکی بهتر است یا فلزی؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در مناطق شرجی و مرطوب زندگی می‌کنید بهتر است از جعبه ابزار پلاستیکی استفاده کنید. اگر جعبه ابزار را دائم از محلی به محل دیگر می‌برید و ممکن است ضربه بخورد، جعبه ابزار فلزی برایتان مناسب است. در زمان انتخاب جنس جعبه ابزار باید به وزن کلی ابزارهایی که قرار است در آن گذاشته شود هم توجه کنید. اگر ابزارآلات سنگین دارید بهتر است جعبه ابزار فلزی بخرید تا مقاومت بیشتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید