۸ نکته‌ که پیش از خرید ماشین ظرفشویی باید بدانید (معرفی پرفروش‌های بازار)

تا زمانیکه ماشین ظرفشویی خانه خراب نشود، متوجه اهمیت آن نخواهید شد، چراکه با وجود آن در زمان صرفه‌جویی زیادی خواهید داشت. درواقع طی مطالعات صورت گرفته در این حوزه، استفاده از ماشین ظرفشویی در مقایسه با شستن و خشک کردن ظروف با دست، بیش از ۲۳۰ ساعت صرفه‌جویی در زمان (در سال) را رقم می‌زند.

مانند بسیاری از لوازم خانگی‌های مدرن، ماشین‌های ظرفشویی هر ساله هوشمندتر و کارآمدتر می‌شوند و برندهای بزرگی به منظور محقق ساختنِ خانه‌های هوشمند با اتصال به وای فای (WiFi) تلاش می‌کنند. در این میان ماشین ظرفشویی‌های توکار از نوع معمولی، به عنوان پرفروش‌ترین مدل‌های این دستگاه شناخته می‌شوند که عرضی در حدود ۶۰ سانتی‌متر دارند. مدل‌های ۱۸ اینچی (۴۵ سانتی‌متری) برای آشپزخانه‌ها و آپارتمان‌های کوچک ایدئال هستند و اخیراً محبوبیت بیشتری هم پیدا کرده‌اند. با توجه به همین موضوع هم وجود راهنماهای خرید ماشین ظرفشویی به شما کمک می‌کند تا از میان پیشنهادهای مختلف، بهترین ماشین ظرفشویی را متناسب با بودجه و نیاز خود پیدا کنید.

۱. طراحی ماشین‌های ظرفشویی

راهنمای خرید بهترین ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی در رنگ‌های مختلف مانند سفید، کرم، سیاه، نوک مدادی و… در بازار وجود دارند. اگرچه ممکن است در نگاه اول مدل‌های مختلف این دستگاه، بسیار یکنواخت به نظر برسند. اما برخی از تولیدکنندگان طرح‌های مینیمال و ساده‌ای را انتخاب می‌کنند و در عین حال دکمه‌های کنترل را به بالای درب دستگاه منتقل کرده‌اند تا در هنگام بسته شدن درب، پنهان شوند. در مدل‌های منتخب، لوگوی برند هم در ظاهر دستگاه دیده نمی‌شود و مصرف‌کنندگان می‌توانند ماشین‌های ظرفشویی براق و ضدزنگ را انتخاب کنند.

از طرفی اگر به دنبال ظاهری سفارشی هستید، ممکن است وسوسه شوید که دستگاهی با طرح کشو و متناسب با فضای آشپزخانه خود بخرید. به طور کلی این مدل‌ها معمولاً شامل دو کشو روی هم هستند که به شما این امکان را می‌دهد که از آن‌ها به طور همزمان یا جداگانه استفاده کنید. البته با در نظر داشته باشید که مدل‌های کشویی نسبت به انواع ماشین ظرفشویی‌های معمولی گران‌تر هستند و حتی جالب است بدانید که عملکرد این مدل‌ها نسبت به نوع معمولی ضعیف‌تر است.

۲. ۴ نکته قبل از خرید ماشین ظرفشویی

به طور کلی اولین نکته در خرید این دستگاه توجه به اندازه آن است. عرض و عمق یک ماشین ظرفشویی معمولی باید به ابعاد ۶۰×۶۰ سانتی‌متر در نظر گرفته شود. از طرفی نصبِ ماشین ظرفشویی در محلی که کف آن کاشی‌کاری شده است یا پیشخوان خاصی داشته باشد، می‌تواند بر ارتفاع دستگاه تاثیر داشته و یک چالش باشد. بنابراین قبل از انتخاب نهایی، فضای خود را به دقت اندازه‌گیری کنید و از فروشنده محدوده‌ی ارتفاع مناسب برای فضای خود را بپرسید (تنظیم پایه‌های دستگاه و تراز کردن آن‌ها را فراموش نکنید).

هنگام بررسی مدل‌های مختلف، حتماً به نحوه‌ی پیکربندی داخلی ماشین ظرفشویی دقت کنید. در واقع منظور این است که فاصله و نحوه‌ی قرارگیری سبدها و قفسه های ظروف را بررسی کنید. چراکه نحوه‌ی پخت‌وپز و غذا خوردن شما نقش مهمی در انتخاب دستگاهی با ساختار مناسب دارد.

در هنگام اقدام برای خریدِ این دستگاه، به مصرف انرژی آن توجه کنید. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا ماشین ظرفشویی مدنظر کارآمد است یا خیر، توجه به برچسب انرژی استار (Energy Star) است. به یاد داشته باشید که یک ماشین ظرفشویی با گواهی Energy Star نسبت به مدل‌هایی که این برچسب ندارند، ۱۲ درصد از نظر مصرف برق و ۳۰ درصد از نظر مصرف آب، کارآمدتر است.

اگر قصد خرید به صورت حضوری دارید، برخی از ظروف خاص خود که زیاد هم از آن‌ها استفاده می‌کنید را با خود به فروشگاه ببرید تا مطمئن شوید که دستگاه فضای مناسبی با توجه به نیازهای شما دارد. به یاد داشته باشید که همه‌ی طرح‌ها و قفسه‌ها در انواع ماشین‌های ظرفشویی یکسان نیست و ممکن است با نیازهای شما متناسب نباشد.
بازگشت به فهرست ⬆ 

۳. ۱۰ ویژگی ضروری که هر ماشین ظرفشویی باید داشته باشد

نکاتی برای خرید ماشین ظرفشویی

اختراع ماشین ظرفشویی به سال ۱۸۸۶ برمیگردد، زمانی‌که خانمی به نام «ژوزفین کوچران»، این وسیله را برای راحتی کار خود پس از مهمانی‌های بزرگ اختراع کرد. در آن زمان ماشین کوچران یک ماشین ظرفشویی دستی و کاملا مکانیکی بود. در عین حال با مدرن و هوشمندسازی دستگاه‌های مختلف از جمله ماشین‌های ظرفشویی، امکانات و ویژگی‌های زیادی به آن‌ها افزوده شده است که علاوه بر تحمیل هزینه‌ی اضافی به مشتری‌ها، آن‌ها را سردرگم هم می‌کند. بنابراین در این قسمت ۱۰ مشخصه اساسی در این دستگاه را بررسی می‌کنیم تا در هنگام خرید، هدفمندتر باشید.

  1. مجهز به قفسه‌ها و سبدهای قابل تنظیم و اضافی (Adjustable Racks and Loading Aids)
  2. قابلیت تشخیص میزان کثیفی ظروف (Soil Sensor)
  3. دارای چرخه‌ی آبکشی و توقف (Rinse/Hold Cycle)
  4. دارای محدوده‌ی شست‌وشوی ظروف کثیف (Wash Zones)
  5. مجهز به فیلتر (Filter)
  6. چرخه‌ی شست‌وشوی ویژه (Special Wash Cycles)
  7. مجهز به مخزن استیل ضدزنگ (Stainless Steel Tub)
  8. خشک‌کن حرارتی(Heated Dry)
  9. دکمه‌های لمسی و مخفی (Hidden Touchpad Controls)
  10. قابلیت نویزگیری (The Noise Factor)
حتما بخوانید
چگونه با تلویزیون سامسونگ ال سی دی بسیار بد برخورد کنیم

قفسه‌ها و جاظرفی‌های قابل تنظیم (یدکی)

همانطور که می‌دانید، قفسه‌هایی که به راحتی و روان، بالا و پایین می‌روند، در کنار سبدهای قابل تنظیم به شما این امکان را می‌دهند تا فضای داخلی ماشین ظرفشویی را متناسب با نیاز خود پیکربندی کنید. از سبدهای ظروف و قفسه‌ی اضافی می‌توان به عنوان طبقه سوم استفاده کرد تا ظروف بیشتری را شست‌وشو دهید، اما در عین حال میزان فضای در دسترس برای قفسه‌ی دوم را محدود می‌کند.

سنسور تشخیصِ میزان کثیفی ظروف

این نوع از سنسورها زمانِ چرخه‌ی شست‌وشوی دستگاه و مصرف آب را با سطح کثیفی ظروف تنظیم می‌کند. در چنین حالتی راندمان شست‌وشو بهبود پیدا می‌کند.

چرخه آبکشی و نگهداری

این چرخه به شما این امکان را می‌دهد که ظروف کثیف را حتی زمانی‌که دستگاه به طور کامل پر نشده است، به خوبی بشویید (به جای اینکه ظرف‌ها را به مدت زیادی نگه دارید تا جمع شوند). بنابراین به کمک چرخه آبکشی و توقف می‌توانید آشفتگی محیط را کاهش دهید و از سخت شدن باقی مانده‌ی غذا بر روی ظروف جلوگیری کنید.

محدوده‌ی شست‌وشو برای ظروف بسیار کثیف

برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی قسمت خاصی برای ظروف به شدت کثیف دارند که شامل چرخه‌ی شست‌وشوی خاصی است. لازم به ذکر است که این مناطق لزوماً تمام مدت کار نمی‌کنند و حتی در مدل‌های خاص‌تر و جدیدتر، این چرخه فعالیتی در حد چند دقیقه دارند.

مجهز بودن به فیلتر

وجود فیلتر مخصوص در ماشین ظرفشویی می‌تواند از نشستن مجدد باقی‌مانده غذاها بر روی ظروف جلوگیری کند. به طور کلی دو نوع فیلتر برای این دستگاه وجود دارد:

  • فیلتر خود تمیزشونده (Self-Cleaning Filter)
  • فیلتر دستی (Manual Filter)

با وجود فیلترهای خود تمیزشونده، یک آسیاب باقی‌مانده‌های موادغذایی و آلودگی‌ها را پودر می‌کند و با فشار زیادی تخلیه می‌کند. چنین رویه‌ای بسیار راحت ولی در عین حال پر سر و صدا است. از طرفی از آنجا که فیلترهای دستی آسیاب ندارند، بنابراین بی‌صداتر هستند. اما لازم است برای جلوگیری از کپک زدن و بو گرفتن آن‌، فیلتر را مرتب تمیز کنید.

برای جلوگیری از بو گرفتن و کپک زدن فیلتر دستی، باید به طور مرتب آن را تمیز کنید. لازم به ذکر است که چنین عملیاتی تنها در حد چند دقیقه زمان می‌برد.

چرخه‌های شست‌وشوی ویژه

امکانات یک ماشین ظرفشویی خوب

اکثر ماشین‌های ظرفشویی حداقل دارای سه چرخه‌ی شست‌وشوی سبک، معمولی و سنگین (به منظور شست قابلمه‌ها و تابه‌ها) هستند. در کنار آن بسیاری از مدل‌های جدیدتر مجهز به چرخه‌ی سریع یا «اکسپرس» هستند که می‌تواند ظروف کثیف را در کمتر از ۲۰ دقیقه تمیز کند. سایر روش‌های شست‌وشو در برخی از مدل‌های ماشین ظرفشویی عبارت‌اند از:

  • چرخه‌ی شست‌وشوی تک قفسه
  • روش اسکرابر (Scrubber) برای قابلمه‌ها
  • شست‌وشو با بخار
  • شست‌وشوی چینی‌ها/کریستال‌ها
  • ضدعفونی کردن ظروف

لازم به تاکید است که سه چرخه اصلی برای اکثر ظروفی که به طور معمول در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مناسب و کافی است. همچنین گزینه‌ی ضدعفونی‌کنندگی، به منظور ضدعفونی کردن فضای داخلی ماشین ظرفشویی مورد استفاده است که با استفاده از آبی که به دمای بالاتر از ۱۴۰ درجه فارنهایت رسیده است، محیط را ضدعفونی می‌کند.

استفاده از آبی با دمای بالاتر از ۱۴۰ درجه فارنهایت تنها به منظور ضدعفونی کردن محیط داخلی دستگاه است و هیچ تاثیری بر فرآیند تمیز کردن ظروف ندارد.

بازگشت به فهرست ⬆ 

مخزن استیلِ ضدزنگ

ماشین ظرفشویی‌هایی با مخزن ضدزنگ و استیل معمولاً نسب به مدل‌های پلاستیکی مقاوم‌تر و در برابر لکه‌گیری مناسب‌تر هستند. البته امروزه شاهد برخی مدل‌های جدیدتر هستیم که به مخزن‌هایی با پلاستیک هیبریدی مجهز هستند.

خشک‌کنِ حرارتی

ماشین ظرفشویی‌های ارزان‌تر معمولاً در عرض چند ساعت پس از چرخه شست‌وشو با استفاده از گرمای باقیمانده در مخزن و عملیات آبگیری، ظروف را خشک می‌کنند. اما در صورت پرداخت هزینه بیشتر می‌توانید مدل‌هایی را خریداری کنید که در چرخه‌ی نهایی آب را بیشتر گرم می‌کنند و از یک المان حرارتی برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کنند. همچنین برخی مدل‌ها در کنار المان حرارتی مجهز به فن برای گردش هوای گرم هستند. به طور کلی این امکانات می‌توانند در راستای افزایش راحتی شما باشند، اما مسلما هزینه‌ی برق بیشتری را تحمیل خواهند کرد.

دکمه‌های لمسی و مخفی

دستگاه‌هایی با دکمه‌های کنترل‌ که در لبه بالایی درب نصب شده‌اند (هنگام بسته شدن درب پنهان می‌شوند) سبکی کاملاً جذاب هستند. البته این دکمه‌های مخفی جنبه‌های منفی هم دارند؛ شما معمولاً نمی‌توانید پیشرفت چرخه‌ی شست‌وشو را در یک نگاه ببینید. در این میان دکمه‌های نیمه پنهان از سازش بهتری برخوردار هستند. چراکه با استفاده از آن‌ها متوجه خواهید شد که دستگاه چه زمانی در حال کار است و چقدر تا پایان کار باقیمانده است. همچنین برخی مدل‌ها فقط یک چراغ نشانگر دارند که به شما می‌گوید ماشین ظرفشویی روشن است یا نه.

حتما بخوانید
۹ مدل شلف و قفسه موجود در بازار که فضا را زیبا و منظم می‌کند

نویزگیر

چندان اغراق‌آمیز نیست اگر ادعا کنیم که صدای برخی از ماشین‌های ظرفشویی شبیه به فرود هواپیما است. این مسأله زمانی آزاردهنده‌تر می‌شود که چرخه‌های شست‌وشو از ۹۰ دقیقه تا حدود ۳ ساعت زمان ببرد. اما لازم به ذکر است که چرخه خشک کردنِ ظروف، معمولا بی‌صدا است.

۴. انواع ماشین ظرفشویی

بسته به طراحی و نوع دکوراسیون آشپزخانه شما، ماشین ظرفشویی‌هایی با طراحی‌های مختلف را می‌توان انتخاب و نصب کرد تا به بهترین وجه متناسب با فضای موجود باشد. به طور کلی سه نوع ماشین ظرفشویی از لحاظ شکل و طراحی وجود دارد که به شرح زیر است:

  • مدل‌های یکپارچه (Integrated): ماشین‌های ظرفشویی یکپارچه که به نمونه‌های توکار هم شهرت دارند، از جمله دستگاه‌هایی هستند که زیر پیشخوانِ آشپزخانه شما قرار می‌گیرند و توسط درب کابینت‌ها پنهان می‌شوند.
  • مدل‌های نیمه یکپارچه (Semi-integrated): دستگاه‌هایی که به صورت نیمه یکپارچه طراحی شده‌اند، هم زیر پیشخوان قرار می‌گیرند، با این تفاوت که نسبت به مدل‌های یکپارچه، درب دستگاه در معرض دید است.
  • مدل‌های رومیزی یا ایستاده (Freestanding): این مدل از ماشین‌های ظرفشویی قابلیت قرار گرفتن بر روی هر چیزی از جمله میز و پیشخوان را دارند.

۵. اندازه‌ی ماشین لباسشویی

اندازه‌ی ماشین ظرفشویی

به طور کلی اندازه‌ی ماشین ظرفشویی به دو عامل بستگی دارد که یکی از آن‌ها ابعاد فیزیکی دستگاه و دیگری تعداد اقلام یا تنظیمات مربوط به سبدهای دستگاه است. بنابراین به منظور یک خرید بهینه فضای مدنظر خود را اندازه‌گیری کنید و آن را با اندازه‌های ارائه شده در این بخش مقایسه کنید. در چنین حالتی می‌توانید بهترین و متناسب‌ترین مدلِ ماشین ظرفشویی را انتخاب و خریداری کنید.

  • ماشین ظرفشویی با اندازه کامل (Full-size): این مدل از دستگاه دارای پهنای ۶۰ سانتی‌متری است و قابلیت جا دادن ۱۲۰ الی ۱۵۰ آیتم (ظروف) را دارد. به طور کلی مدل‌هایی با اندازه‌های کامل برای خانواده‌های بزرگ با تعداد افراد بیش از ۴ نفر مناسب است.
  • ماشین ظرفشویی متوسط (Slimline): این مدل از دستگاه دارای پهنایی در حدود ۴۵ سانتی‌متری است و قابلیت جا دادن ۹۰ الی ۱۰۰ آیتم (ظروف) را دارد. مدل‌هایی با اندازه‌های نیمه کامل یا متوسط برای خانواده‌های با جمعیت معمولی با تعداد افراد ۲ الی ۴ نفر مناسب است.
  • ماشین ظرفشویی کم‌جا (Compact): ماشین ظرفشویی کم‌جا دارای پهنایی ۵۵ سانتی‌متری است و قابلیت جا دادن ۴۰ الی ۶۰ آیتم (ظروف) را دارد. مدل‌های فشرده برای خانواده‌هایی با جمعیت کم و در حد دو نفر مناسب است.

بازگشت به فهرست ⬆ 

۶. آیا ماشین ظرفشویی، دستگاهی با مصرف آب بالا است؟

مسلما میزان مصرف آب یکی از عوامل مهم در انتخاب و خرید است. به منظور یک انتخاب دقیق، تنها لازم است به برچسب انرژی دستگاه توجه کنید. چراکه ماشین‌های ظرفشویی با بالاترین (سبزترین) رتبه‌بندی انرژی، کمترین میزان آب را مصرف می‌کنند. این موضوع به این دلیل است که دستگاهی با کمترین مقدارِ آب مصرفی، انرژی کمتری هم برای گرم کردن آب مصرف می‌کند. طبق محاسبات صورت گرفته در این حوزه، مصرف سالانه آب برای ماشین‌های ظرفشویی ۲۸۰ چرخه‌ی شست‌وشو در سال است. بدین معنی که میزان استاندارد شست‌وشو در هفته ۵.۳۸ چرخه‌ی شست‌وشو است. بنابراین اگر از از این دستگاه بیشتر یا کمتر از این میزان استفاده می‌کنید، هزینه‌های شما هم بر این اساس متفاوت خواهد شد.

محققان این حوزه با بررسی ارقام مصرف آب سالانه در ۵۰ ماشین ظرفشویی از برندهای مختلف همراه با طیف وسیعی از امکانات، متوجه شدند که میزان آب مصرفی در ماشین‌های ظرفشویی همواره با ظرفیت آن مرتبط نیست. بلکه توجه به رتبه‌بندی انرژی به عنوان فاکتور مهم‌تر در تعیین بهینه بودن دستگاه، قابل استنادتر است.

مصرف آب در ماشین ظرفشویی

جدول زیر مصرفِ سالیانه آب برای ماشین‌های ظرفشویی را بر اساس برچسب انرژی آن‌ها نمایش می‌دهد:

برچسب انرژی کمترین میزان مصرف آب در سال (لیتر) بیشترین میزان مصرف آب در سال (لیتر)
A ۲۴۹۲ لیتر ۲۸۰۰ لیتر
B ۲۵۲۰ لیتر ۳۳۶۰ لیتر
C ۲۸۸۰ لیتر ۳۳۶۰ لیتر

بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه بِن صورت گرفته است، میانگین مصرف آبی که یک فرد برای شستن ظروف خود با دست در طول سال برحسب لیتر مصرف می‌کند، در حدود ۳۸۳۲ است.

۷. بررسی میزان سروصدای ماشین ظرفشویی

اگر آشپزخانه‌ای با پلان باز یا نزدیک به اتاق نشیمن دارید، یک ماشین ظرفشویی پر سروصدا می‌تواند کاملاً مزاحم باشد. با توجه به همین مسأله هم برچسب‌هایی تحت عنوان برچسب میزان صدا در این دستگاه‌ها وجود دارد. با توجه به این نوع برچسب‌ها که بر اساس دسی‌بل (dB) هستند، مدل‌هایی در رده‌ی «A» در بین کم‌صداترین و «D» از جمله پرصداترین دستگاه‌ها هستند. به طور معمول خروجی صدای این دستگاه‌ها در مدل‌های سال ۲۰۱۹ و بر حسب دسی‌بل بین ۳۹ دسی‌بل تا ۵۴ دسی‌بل است. در نگاه اول شاید تفاوت ۱۵ دسی‌بلی روی کاغذ زیاد به نظر نرسد، اما از آنجایی که مقیاس دسی‌بل لگاریتمی است، هر ۱۰ دسی‌بل افزایش دو برابری حجم صدا را نشان می‌دهد!

حتما بخوانید
توانایی تلویزیون سامسونگ اسمارت

سروصدای ماشین ظرفشویی

جدول زیر میزان صدای ماشین‌های ظرفشویی را بر اساس برچسب صدای آن‌ها (بر حسب دسی‌بل) نمایش می‌دهد:

برچسب صدا  میزان صدا بر حسب دسی‌بل
A کمتر از ۳۹ دسی‌بل
B ۳۹-۴۵ دسی‌بل
C ۴۵-۵۱ دسی‌بل
D بیش از ۵۱ دسی‌بل

۸. نکاتی برای نگهداری از ماشین ظرفشویی

مانند همه‌ی لوازم خانگی‌ها، ماشین ظرفشویی هم نیاز به مراقبت دارد تا اطمینان حاصل شود که در دراز مدت به خوبی کار می‌کند. شاید در نگاه اول آسان باشد که نکات مربوط به نگهداری از ماشین ظرفشویی را کنار بگذارید؛ اما باید بدانید که این روش در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند گرفتگی و نشتی دستگاه و در نتیجه اختلال در کارکرد آن شود. بنابراین اگر به این فکر می‌کنید که چگونه از ماشین ظرفشویی خود به بهترین شکل مراقبت کنید، در این بخش چند نکته‌ی مهم را به شما یادآور می‌شویم.

قبل از گذاشتن ظروف در ماشین، باقی‌مانده‌ی غذاها را پاک کنید

مسلما راحت‌تر است اگر که ظروف خود را مستقیماً پس از پایان شام یا ناهار در ماشین ظرفشویی قرار دهیم. اما این عادت به ظاهر ساده می‌تواند بر عملکرد دستگاه تاثیر مستقیم داشته باشد. بنابراین ضروری است که قبل از گذاشتن ظروف در ماشین ظرفشویی، باقی‌مانده‌ی غذاها را از روی بشقاب‌ها پاک کنید. بقایای مواد غذایی می‌تواند باعث گرفتگی ماشین ظرفشویی شما شود و تمیز کردن آن‌ها را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، پس از اتمام چرخه‌ی شست‌وشو، همین باقی‌مانده‌ها می‌توانند به ظروف بچسبند و شما را مجبور به دوباره کاری و شستن آن‌ها با دست کنند.

دستگاه را بیش از حد بار نکنید

پر کردن ماشین ظرفشویی با چیدن لیوان‌ها و کاسه‌ها بر روی هم می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد؛ به‌ویژه اگر حجم زیادی از ظروف کثیف از وعده‌ی ناهار باقی مانده باشد. اما به یاد داشته باشید که چنین عملی چندان کاربردی نیست. پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی به این معنی است که قابلمه‌ها و تابه‌ها به طور کامل تمیز نمی‌شوند و احتمالاً متوجه خواهید شد که پس از اتمام چرخه‌ی شست‌وشو، برخی از ظروف اصلاً تمیز نشده‌اند. بنابراین بهتر است که از پر کردن ماشین ظرفشویی پرهیز کنید و لیوان‌های باقی‌مانده را با دست بشویید.

قبل از راه‌اندازی ماشین‌ظرفشویی، آب داغ را فعال کنید

یک ترفند مفید برای شست‌وشوی بهتر ظروف، استفاده از آب گرم است. بنابراین قبل از راه‌اندازی دستگاه شیر آب گرم خود را باز کنید تا اولین چرخه‌ی ماشین ظرفشویی شما گرم باشد. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که در طول ماه‌های زمستان، زمان گرم شدن آب، بیشتر طول می‌کشد.
بازگشت به فهرست ⬆ 

نظافت ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید

تمیز کردن ماشین لباسشویی

اگرچه این ماشین ظرفشویی شماست که فعالیت‌های تمیز کاری را انجام می‌دهد، اما خود دستگاه هم باید هر چند وقت یکبار تمیز شود. چراکه با گذشت زمان، تکه‌های غذا و کثیفی شروع به جمع شدن در فیلتر‌ها و درزهای دستگاه می‌کنند و اگر آن را بدون مراقبت رها کنید، می‌توانند منجر به مشکلاتی در عملکرد شوند. در بخش پایینی ماشین ظرفشویی، سینی‌ای وجود دارد که معمولاً قابل جدا شدن است. با بیرون آوردن این بخش از دستگاه باقی‌مانده‌هایی را خواهید یافت که کاملاً از دستگاه خارج نشده‌اند. بنابراین پس تمیز کردن آن بخش، سینی را هم به طور کامل جدا کنید و در سینک بشویید. همچنین درزگیرهای لاستیکی ماشین ظرفشویی را فراموش نکنید و هر چند ماه یکبار آن‌ها را تمیز کنید، زیرا می‌توانند محلی برای جمع‌ شدن کثیفی‌ها و باکتری‌ها باشند.

پرفروش‌ترین مدل‌های ماشین ظرفشویی در بازار

در کنار مطالب ذکر شده در این راهنمای جامع، لازم است تا بهترین محصولات این حوزه از دیدگاه کاربران دیجی کالا را هم بررسی کنیم. بدین ترتیب اطلاعات شما به منظور خرید ماشین ظرفشویی به شکلی آگاهانه بالاتر خواهد رفت.

ماشین ظرفشویی توکار سامسونگ مدل D170

ماشین ظرفشویی توکار سامسونگ مدل D170

ماشین ظرفشویی توکار سامسونگ مدل D170 از مدل‌های محبوب ماشین ظرفشویی و مخصوص خانواده‌هایی با جمعیت زیاد است که دارای برچسب انرژی در رده‌ی ++A قرار دارد. این دستگاه دارای ۷ مدل شست‌وشوی مختلف است و از امکانات ویژه‌ای همچون شست‌وشوی سریع, شروع با تأخیر، شست‌وشوی با نصف ظرفیت و امکان شست‌وشوی میوه و سبزی برخوردار است. میزان صدای این مدل از ماشین ظرفشویی‌ها در حدود ۴۱ دسی‌بل است و پهنایی ۵۹ سانتی‌متری دارد.

حتما بخوانید
راهنمای خرید اتو شیائومی بهترین اتو شیائومی کدام است؟

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی الگانس مدل WQP6

ماشین ظرفشویی الگانس مدل WQP6ماشین ظرفشویی الگانس مدل WQP6 ماشینی با طراحی و کیفیت بالای ساختاست که نیازهای یک خانواده متوسط را به خوبی برطرف می‌کند. این ماشین ظرفشویی رومیزی، دارای ابعاد بهینه‌ای برای استفاده روی میز یا کانتر کابینت است. این مدل در پهنای ۵۵ سانتی‌متری، عمق ۵۰ سانتی‌متری و ارتفاع ۴۴ سانتی‌متری طراحی شده است و محفظه‌ای استیل دارد. رده‌ی مصرف انرژی این محصول +A است و با استفاده از این محصول علاوه بر راحتی در شست‌وشوی ظروف، آب کمی هم مصرف می‌کند. این ماشین ظرف‌شویی با بهره‌گیری از ۶ برنامه‌‌ی شست‌وشوی از پیش تعیین‌ شده در کنار قابلیت اضافه کردن ظروف جا مانده است، گزینه‌ی کاربردی‌ای به حساب می‌آید. در حالت کلی این مدل نسبت به سایر مدل‌های ماشین ظرفشویی خوش قیمت‌تر، جمع‌وجورتر و کاربردی‌تر است و می‌تواند تا سال‌های سال همراه شما باشد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-J441S

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-J441S

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-J441S با ظرفیتی مناسب برای شستن ظروف تا ۱۴ نفر ازجمله دستگاه‌هایی است که مناسب خانواده‌های پرجمعیت است. میزان صدای این مدل دستگاه در حد ۴۶ دسی‌بلی است و در رده‌ی انرژی ++A قرار می‌گیرد. این ظرفشویی مجهز به ۶ برنامه شست‌وشوی اصلی و ۳ برنامه‌ی انتخابی و اضافه برای شست‌وشو است. برنامه‌های شست‌وشوی متنوع جی پلاس مدل GDW-J441S برای تمیز کردن انواع ظروف کاربرد دارد، چرا که در کنار آن فضای داخلی دستگاه از ۲ سبد جداگانه برای ظروف و ۱ سبد مجزا برای قاشق و چنگال تشکیل‌ شده است. GDW-J441S دارای
۸۵ سانتی‌متر ارتفاع و پهنایی به اندازه ۶۰ سانتی‌متر است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS88TI02M

ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS88TI02M

ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS88TI02M دستگاهی آلمانی است که سال‌هاست در لیست کم‌مصرف‌ترین مدل‌ها است که دارای برچسب انرژی +++A و ۸ برنامه شست‌وشو و ۵ برنامه ویژه است. ماشین ظرفشویی بوش آلمان مدل SMS88TI02M سری ۸ با ظرفیت ۱۴ لیتر و طراحی منحصر به فرد خود جز بهترین و پرطرفدارترین مدل‌های ماشین ظرفشویی‌ محسوب می‌شود. به طور کلی این دستگاه دارای سه سبد است که دو طبقه آن برای چیدن ظروف در نظر گرفته شده و یک سبد بالایی هم برای چیدن قاشق و چنگال جاگذاری شده است. لازم به ذکر است SMS88TI02M در دسته مدل‌های گران‌قیمت قرار دارد و پهنا و ارتفاع آن ۶۰ سانتی‌متر است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-K351S

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-K351S

ماشین ظرفشویی جی پلاس مدل GDW-K351S یک دستگاه مبله و مخصوص خانواده‌های پرجمعیت است که تا ۱۳ لیتر ظرفیت دارد. یکی از ویژگی‌های این مدل مصرف کم انرژی و رده‌ی ++A است. GDW-K351S دارای ۵ برنامه‌ی شست‌وشوی مختلف است که با وجود برنامه‌ی شست‌وشوی سریع به یک ماشین لباسشویی ایدئال تبدیل شده است. این محصول نگرانی خریداران را جهت شست‌وشوی تمیز ظروف چرب و بسیار کثیف را با داشتن فناوری‌های آبکشی و محدوده‌ی شست‌وشو برای ظروف بسیار کثیف برطرف کرده است. همچنین این دستگاه دارای سبدی مجزا برای قاشق و چنگال است و سبد میانی آن قابلیت تغییر ارتفاع دارد. ارتفاع این دستگاه ۶۰ سانتی‌متر است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی رومیزی مجیک مدل DWA2195

ماشین ظرفشویی رومیزی مجیک مدل DWA2195

ماشین ظرفشویی رومیزی مجیک مدل DWA2195 در دو رنگ سفید و نقره‌ای به بازار عرضه شده است و از جمله دستگاه‌هایی با ظاهری جذاب است. وجود یک صفحه شیشه‌ای زیبا روی درب و پنل، دکمه های لمسی و دستگیره روکار عریض برای این محصول طراحی آن را به‌روز و متفاوت از سایر مدل های این برند محبوب و معتبر در عرصه تولید ماشین های ظرفشویی کرده است.

این محصول رومیزی ظرفیتی ۸ لیتری دارد که برای خانواده‌هایی با جمعیت کم یا متوسط بسیار مناسب است. جالب است بدانید که برنامه‌های ماشین ظرفشویی مجیک مدل ۲۱۹۵G شامل ۷ روش مختلف می‌شود که می‌توان به شست‌وشوی هوشمند، فشرده، کم مصرف (اقتصادی)، ظروف شیشه ای و کریستالی، سریع، خشک کن و شست‌وشوی میوه و سبزیجات اشاره کرد. رده‌ی انرژی این محصول A است و پهنای این دستگاه ۶۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن حدود ۵۶ سانتی‌متر است. بنابراین طبیعی است که برای قابلمه‌های بزرگ از نظر فضای در دسترس، چندان کارا نیست.

حتما بخوانید
ربات‌های خانگی ال‌جی از راه می‌رسند

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی امرسان مدل EG04

ماشین ظرفشویی امرسان مدل EG04

ماشین ظرفشویی امرسان مدل EG04 دستگاهی با ظرفیت ۱۴ لیتر است که به خوبی می‌تواند نیازهای خانواده‌های پرجمعیت را برطرف کند. ارتفاع این دستگاه ۸۵ سانتی‌متر و پهنایی به اندازه ۶۰ سانتی‌متر دارد. جنس فضای داخلی ماشین، از استیل ضدزنگ است که قابلیت‌هایی از جمله برنامه پیش شست‌وشو جهت خیس خوردن ظروف، برنامه شست‌وشوی اقتصادی، شست‌وشوی اکسپرس و برنامه ویژه جهت شست‌وشوی ملایم ظروف کریستالی را دارا است. میزان صدای این مدل دستگاه در حد ۴۷ دسی‌بل است و قابلیت تنظیم ارتفاع طبقه دومِ قفسه را دارد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی کندی مدل CDM 1513

ماشین ظرفشویی کندی مدل CDM 1513

ماشین ظرفشویی کندی مدل CDM 1513 در دسته ماشین‌ ظرفشویی‌های ایستاده و مبله است. قسمت داخلی این محصول به شکلی مطلوب و مناسب طراحی شده است و برنامه‌های شست‌وشوی متنوع آن، ارزش خرید بالایی به آن داده است. ماشین ظرفشویی کندی بر اساس استانداردهای انرژی اتحادیه اروپا رتبه ++A را کسب کرده است و میزان انرژی بسیار بهینه‌ای مصرف می‌کند که در نتیجه باعث می‌شود تا برق مصرفی کل خانه نیز کمتر شود و بتوان میزان صرفه‌جویی بیشتری در مصرف برق داشت.

درباره‌ی امکانات ویژه‌ی این محصول هم می‌توان بیان کرد که ۸ برنامه‌ی شست‌وشو برای CDM 1513 وجود دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به شست‌وشوی خودکار، شست‌وشوی ظروف حساس، شست‌وشوی اقتصادی (Eco)، شست‌وشوی اکسپرس، امکان شست‌وشوی میوه و سبزی و… اشاره کرد. ماشین ظرفشویی کندی مدل CDM 1513 در مقایسه با ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS88TI02M از بدنه‌ی ضعیف‌تری برخوردار است و حساسیت بیشتری نسبت به نوع چینش ظروف دارد. لازم به ذکر است که این دستگاه دارای نمایشگر مخصوص است و ارتفاعی به اندازه‌ی ۸۵ سانتی‌متر و پهنایی ۶۰ سانتی‌متری دارد. ظرفیت دستگاه هم ۱۵ لیتر و مجهز به خشک‌کن است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی رومیزی مایدیا مدل WQP6-3206BS

ماشین ظرفشویی رومیزی مایدیا مدل WQP6-3206BS

یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین ماشین‌های ظرفشویی، ماشین ظرفشویی رومیزی مایدیا مدل WQP6-3206BS است. ابعاد نسبتا کوچک این ماشین ظرف‌شویی استفاده‌ی رومیزی از آن را ممکن کرده است و برای کسانی که دچار مشکل کمبود جا هستند و جزو خانواده‌های کم جمعیت به حساب می‌آیند، بسیار مناسب است. ظرفیت این دستگاه ۶ لیتر است و از رتبه‌ی انرژی +A برخوردار است. علاوه‌ بر این این مدل ماشین ظرفشویی قابلیت مصرف تنها ۶.۵ لیتر آب در هر سیکل شست‌وشو را دارد که نسبت به مقدار آب مصرفی در شست‌وشوی دستی بسیار بهینه است.

تعداد هفت برنامه‌ی شست‌وشو در این مدل وجود دارد که کاربر بسته به نیاز خود می‌تواند هر کدام را انتخاب کند. یک نمایشگر دیجیتال LED نیز در میانه‌ی این پنل وجود دارد که کار با دستگاه را سهولت بخشیده است. این مدل همچنین به سیستم تاخیری زمان شروع کار مجهز است که می‌تواند تا ۲۴ ساعت به تاخیر انداخته شود. درباره‌‌ی ابعاد این محصول هم می‌توان به پهنای ۵۵ سانتی‌متری و ارتفاع ۵۰ سانتی‌متری آن اشاره کرد. در حالت کلی، این وسیله می‌تواند به خوبی از پس تمیز کردن ظروف برآید و در کنار آن سال‌های سال در کنار شما باشد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

ماشین ظرفشویی اسنوا مدل SWD-226W

ماشین ظرفشویی اسنوا مدل SWD-226W

ماشین ظرفشویی اسنوا مدل SWD-226W از جدیدترین مدل‌های ایستاده و تولید شده توسط شرکت اسنوا است. این دستگاه بهبود یافته‌ی مدل قبلی همین سری از محصولات است، که در طراحی و ساخت آن سعی شده تا مشکلات قبلی را به هیچ وجه تکرار نکند. این ماشین ظرفشویی برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب است، چراکه ظرفتی ۱۲ لیتری دارد. برنامه شست‌وشوی ظروف چینی و شیشه‌ای، خشک‌کن، شروع شست‌وشو با تاخیر، برنامه شست‌وشوی اقتصادی، سیستم شست‌وشوی سریع و سیستم عیب‌یاب هوشمند از جمله امکانات ویژه این مدل است. SWD-226W در رده‌ی انرژی ++A قرار دارد و میزان صدایی به اندازه‌ی ۴۹ دسی‌بل دارد. ابعاد این دستگاه هم با ارتفاع ۸۵ سانتی‌متری و پهنای ۶۰ سانتی‌متری همراه است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

جمع‌بندی

دستگاهی همانند ماشین ظرفشویی می‌تواند در نگاه اول وسیله‌ای پر هزینه و با مصرف بالای آب و برق باشد. به ویژه اگر دغدغه‌های زیست‌محیطی زیادی هم داشته باشید. اما همانطور که در این راهنمای جامع و کاربردی مطالعه کردید، استفاده از این دستگاه می‌تواند تا حد خوبی از مصرف بی‌رویه‌ی آب جلوگیری کند. درواقع طبق تحقیقات انجام شده، حتی پرمصرف‌ترین مدل‌های این دستگاه هم، کمتر از روش دستی، آب مصرف می‌کنند. بنابراین با خرید یک ماشین ظرفشویی بهینه و در عین حال مقرون‌به‌صرفه نه‌تنها می‌توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید. بلکه در مصرف آب هم صرفه‌جویی خواهید کرد.

منابع: BBC goodfood, Consumer Reports

دیدگاهتان را بنویسید