۷ نکته‌ی مهم برای انتخاب کاشی آشپزخانه

هنگام برنامه‌ریزی برای طراحی و چیدمان آشپزخانه، اغلب افراد فقط به کابینت‌ها و وسایل برقی توجه می‌کنند و یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در این فرآیند نادیده گرفته می‌شود، انتخاب کاشی مناسب برای آشپزخانه است. در حالی که آشپزخانه پرکاربردترین بخش خانه به شمار می‌رود و طراحی آن به دقت زیادی نیاز دارد.

این روزها، کاشی‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و با کاربردهای متنوع تولید می‌شوند. به همین دلیل، وقتی در حال طراحی یا تغییر آشپزخانه‌ی منزل‌تان هستید با گزینه‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید که این موضوع می‌تواند انتخاب کاشی مناسب را برای شما سخت کند. برای هر بخش از آشپزخانه باید از کاشی خاصی استفاده کنید. به‌عنوان مثال، کاشی براقی که روی دیوار قرار می‌گیرد برای نصب در کف آشپزخانه مناسب نیست. چون کمی لیز است و ممکن است هنگام راه رفتن باعث زمین خوردن شما شود.

نکات زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب کاشی به آن‌ها توجه کنید. به همین دلیل، قصد داریم در این مقاله از دیجی‌کالا مگ درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب و خرید کاشی مناسب برای آشپزخانه صحبت ‌کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

۱. محل نصب کاشی را مشخص کنید

قبل از انتخاب کاشی باید تصمیم بگیرید که قرار است آن را در کدام بخش آشپزخانه نصب کنید. شما می‌توانید قسمت‌های مختلف آشپزخانه مانند پشت اجاق گاز، روی دیوار، کف زمین و… را کاشی‌کاری کنید. به همین دلیل، باید بتوانید برای قسمت‌های مختلف آشپزخانه کاشی مناسب انتخاب کنید. اگر برای این کار به اندازه‌ی کافی وقت بگذارید، در آینده با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شوید.

حتما بخوانید
محبوب‌ترین لوازم جانبی گلکسی M11 سامسونگ در دیجی کالا

۲. درباره‌ی انواع کاشی‌های موجود اطلاعات کسب کنید

آشنایی با انواع کاشی

کلمه‌ی «کاشی» به ماده‌ای اشاره دارد که می‌تواند به صورت ردیفی روی یک سطح قرار بگیرد. وقتی در مورد کاشی صحبت می‌شود، اکثر مردم بلافاصله در ذهن خود کاشی‌های سرامیکی یا پرسلان را تصور می‌کنند. اما جنس کاشی‌های آشپزخانه بسیار متنوع‌ بوده و از سنگ، سرامیک و پرسلان تا وینیل، بامبو، شیشه و… گسترده است.

کاشی‌های وینیل و بامبو برای کف آشپزخانه مناسب هستند، در حالی که می‌توان از کاشی‌های معدنی، سرامیک و پرسلان برای کانتر و کف استفاده کرد. کاشی شیشه‌ای برای کف مناسب نیست، اما می‌توان آن را برای دیوارها و فضای بین کانتر و کابینت‌ها در نظر گرفت.

۳. قبل از خرید کاشی، بودجه خود را مشخص کنید

قیمت کاشی‌های آشپزخانه متفاوت است و به همین دلیل، تعیین بودجه یکی از اولین کارهایی است که باید انجام دهید. وقتی با توجه به بودجه‌ی خود انتخاب‌هایتان را محدود کنید، راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید. بعضی از کاشی‌ها، از جمله آن‌هایی که از جنس وینیل هستند، در مقایسه با سایر مدل‌ها قیمت ارزان‌تری دارند، در حالی که برای خرید کاشی‌های سرامیکی با طرح سفارشی باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

برای برآورد بودجه، ابتدا مشخص کنید که به چند متر مربع کاشی نیاز دارید و چقدر می‌توانید برای هر کاشی هزینه کنید. فروشندگان فروشگاه‌های کاشی و لوازم خانگی می‌توانند به شما کمک کنند تا مقدار کاشی مورد نیاز و هزینه‌ی آن را تخمین بزنید.

۴. سبک زندگی خانواده‌ی خود را در نظر بگیرید

اغلب کاشی‌های آشپزخانه محکم و بادوام هستند، اما شما باید نحوه‌ی استفاده از آشپزخانه‌ی خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن کاشی مناسب را انتخاب کنید. کاشی‌های آشپزخانه به مراقبت و نگهداری نیاز دارند و با توجه به موادی که برای ساخت آن‌ها استفاده شده، طول عمر متفاوتی دارند. بنابراین برای خرید کاشی مناسب، ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهید که چگونه از فضای آشپزخانه‌ی خود استفاده می‌کنید.

حتما بخوانید
ارزش بزرگ‌ترین کمپانی‌های صنعت بازی چقدر است؟

به‌عنوان مثال، کاشی‌های وینیل نسبت به سنگ دوام کمتری دارند یا بهتر است برای کانتر آشپزخانه از کاشی‌های سرامیکی استفاده کنید که بادوام‌تر هستند، تمیز کردن و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است و می‌توانند حرارت ظروف داغ را تحمل کنند. اما متأسفانه سطح کاشی سرامیکی ممکن است ناهموار باشد و به‌راحتی ترک بخورد یا لب‌پر شود. بنابراین باید مشخص کنید که آیا سبک زندگی خانواده‌ی شما با کاشی‌ای که انتخاب کرده‌اید، مطابقت دارد یا خیر.

۵. کاشی کف آشپزخانه را متناسب با عادات خانواده‌ی خود انتخاب کنید

کاشی کف آشپزخانه

آشپزخانه فضایی است که رفت و آمد زیادی در آن انجام می‌شود. به همین دلیل هنگام انتخاب کاشی‌ آشپزخانه، به‌خصوص کاشی‌ کف، باید علاوه بر زیبایی ظاهری به دوام آن هم اهمیت دهید. کاشی کف آشپزخانه باید در برابر رفت و آمد زیاد، حیوانات خانگی، ریختن مواد غذایی و مواد شوینده مقاوم باشد. اگر عاشق آشپزی کردن هستید و زمان زیادی از روز را در آشپزخانه سپری می‌کنید یا خانواده‌ی پرجمعیتی دارید، باید به میزان تردد در آشپزخانه‌ی خود توجه کنید. بهتر است برای آشپزخانه‌های پررفت و آمد روی کاشی‌های محکم و بادوام سرمایه‌گذاری کنید.

حتماً برای کف آشپزخانه از کاشی‌هایی استفاده کنید که به‌طور اختصاصی برای این کار ساخته شده‌اند. اگر از کاشی دیواری برای کف آشپزخانه استفاده کنید، ضریب اصطکاک (COF) آن بسیار پایین است؛ یعنی لغزنده است و به همین دلیل به‌سختی می‌توانید روی آن راه بروید. بهتر است برای کف آشپزخانه از کاشی‌های مخصوص کف که کمی برجسته‌تر هستند، استفاده کنید تا برای راه رفتن روی آن‌ها دچار مشکل نشوید.

حتما بخوانید
7 روش‌ها تلویزیون سامسونگ ال سی دی که می‌تواند رانده شود شما ورشکست شدید - سریع!

برای اینکه فضای آشپزخانه زیباتر و شیک‌تر به نظر برسد، می‌توانید کاشی‌های معدنی را انتخاب کنید. کاشی‌هایی که از خاک رس و آهک ساخته می‌شوند، شبیه‌ی سنگ طبیعی هستند. کاشی معدنی از کاشی سرامیکی سنتی گران‌تر است، اما می‌تواند جلوه‌ی زیبایی به آشپزخانه‌ی شما ببخشد.

۶. هیچ محدودیتی برای انتخاب کاشی بین کانتر و کابینت وجود ندارد

چون کسی روی کاشی‌های بین کابینتی یا کاشی‌هایی که بین کانتر و کابینت نصب می‌شوند راه نمی‌رود، دست شما باز است و می‌توانید برای این قسمت از آشپزخانه از کاشی‌های براق یا رنگ‌شده استفاده کنید. با این حال، باید به این نکته توجه کنید که کاشی انتخابی شما باید بتواند در برابر پاشیده شدن روغن و مواد غذایی داغ مقاومت کند. علاوه براین، باید به‌قدری بادوام و مستحکم باشد که بتوانید هر روز آن را تمیز کنید، بدون اینکه آسیب ببیند یا ظاهرش تغییر کند.

شما می‌توانید برای داشتن یک آشپزخانه‌ی زیبا از انواع کاشی‌های پرسلان، سرامیک، شیشه‌ یا سنگ برای فضای بین کانتر و کابینت استفاده کنید.

۷. اندازه‌ی مناسب را انتخاب کنید

ابعاد کاشی

معمولاً برای آشپزخانه از کاشی‌های مستطیل شکل و بزرگ استفاده می‌شود. چون استفاده از کاشی‌های بزرگ‌تر به معنی اتصالات کمتر است. ذکر این نکته ضروری است که جابه‌جایی کاشی‌های سنگین دشوار و خطرناک است و به همین دلیل باید توسط یک فرد ماهر نصب شوند.

هنگام کاشی‌کاری باید جهت قرارگیری کاشی را در نظر بگیرید. برای اینکه آشپزخانه ظاهر مدرن داشته باشید، می‌توانید قانون را رعایت نکرده و کاشی‌ها را به‌صورت عمومی نصب کنید. اما اگر می‌خواهید محافظه‌کارانه‌تر عمل کنید، الگوی نصب استاندارد را انتخاب کنید.

حتما بخوانید
۱۰ دستگاه تصفیه هوای پرفروش و محبوب در دیجی‌کالا (زمستان ۱۴۰۱)

کلام پایانی

این روزها برای قسمت‌های مختلف آشپزخانه کاشی‌های متنوعی تولید می‌شود که شما می‌توانید بر اساس بودجه و سلیقه‌ی خود بهترین نوع آن‌ را انتخاب کنید. هنگام خرید کاشی برای آشپزخانه درباره‌ی انواع کاشی‌‌ها و کاربرد آن‌ها اطلاعات کسب کنید تا بتوانید با توجه به محلی که برای نصب آن‌ها در نظر گرفته‌اید، بهترین انتخاب را داشته باشید.

منابع: mymove, grundig

دیدگاهتان را بنویسید