۶ غول فناوری که در بازار گوشی‌ هوشمند شکست خوردند

این روزها اکثر کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی تکنولوژی علاقه دارند که شانس خود را در بازار گوشی‌ هوشمند هم امتحان کنند، اما لزوما قرار نیست همه‌ی آن‌ها موفق شوند. استراتژی‌های بازاریابی ضعیف، سیستم عامل‌ نامناسب، یا جذاب نبودن طراحی محصول بخشی از مهم‌ترین دلایل شکست این شرکت‌ها هستند.

در این مطلب قصد داریم در میان تمامی کمپانی‌هایی که شکست خورده‌اند، به‌سراغ ۶ کمپانی نام‌آشنایی برویم که شاید روزگاری در میان برندهای موفق بازار بودند، اما در نهایت با شکست سنگینی مواجه شدند که یا تولید گوشی هوشمند را کنار گذاشتند، یا هنوز در تلاش برای بقا هستند.

۱. موتورولا

گوشی هوشمند

شاید شما هم در دوران کودکی یا نوجوانی با یکی از گوشی‌های تاشوی موتورولا خاطره داشتید. در دهه‌های گذشته این کمپانی با بیش از ۱۵۰ هزار کارمند، شرکت بزرگی بود که در بازار موبایل جایگاه مناسبی داشت. اما از زمان ظهور مفهوم گوشی هوشمند در یک دهه قبل، روزگار خوش موتورولا هم به پایان خود نزدیک شد.

پس از فراگیر شدن تب گوشی هوشمند، موتورولا هم خواست بخت خود را در این بازار امتحان کند، اما متاسفانه به چند دلیل اوضاع به‌نفع این شرکت پیش نرفت. نخستین دلیل شکست موتورولا این بود که در حالی که سایر شرکت‌های بزرگ بازار پشتیبانی از شبکه‌ی ۳G را به محصولات خود اضافه می‌کردند، این شرکت در نهایت تعجب از این کار خودداری کرد.

همین عامل باعث شد تا فروش گوشی‌های هوشمند این شرکت در بازار آمریکا تحت تاثیر قرار بگیرد و کاربران آمریکایی که به‌دنبال تجربه‌ی سریع‌ترین اینترنت روی گوشی هوشمند خود بودند به‌دنبال گزینه‌های دیگر بروند. اما علاوه بر سماجت موتورولا در عدم پشتیبانی از ۳G، محبوبیت گوشی‌های بلک‌بری هم عامل دیگری بود که سهم موتورولا از بازار را به‌خطر انداخته بود.

همچنین، گوشی‌ هوشمند با نمایشگر لمسی هم یکی از ترندهای بازار آن دوران بود که موتورولا را با دردسر جدیدی مواجه کرد. البته در این بین نباید سیاست‌های غلط کمپانی مادر را هم ندیده گرفت که در نهایت منجر شد موتورولا به گوگل فروخته شود و گوگل هم پس از تصاحب گنجینه‌ی پتنت‌های این شرکت، آن را با قیمتی اندک به لنوو واگذار کند.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ یا ال جی کدامیک بهتر است؟

با این حال، موتورولا هنوز هم در حال تولید گوشی هوشمند است و بسیاری از کاربران اعلام می‌کنند طراحی مناسب و قیمت ارزان گوشی‌های موتورولا دلیل اعتماد آن‌ها به این برند است. اما در مقابل شرکت‌هایی مانند اپل، سامسونگ و حتی شرکت‌های تازه‌وارد چینی، موتورولا سهم زیادی از بازار گوشی هوشمند ندارد.

۲. ال‌جی

گوشی هوشمند

اگر با گوشی‌های محبوب اوایل دهه‌ی میلادی گذشته آشنا بوده‌ باشید، حتما ال‌جی Cookie را هم به‌یاد دارید، دستگاهی از نسل‌‌های اولیه گوشی‌های هوشمند لمسی که در زمان خود طرفداران زیادی داشت. اما این روزها ال‌جی دیگر آن محبوبیت گذشته را ندارد و قطعا دلیل اصلی آن هم گوشی‌های تولید شده توسط این شرکت است.

اگر بخواهیم در یک جمله دلیل شکست ال‌جی در بازار گوشی هوشمند را توضیح بدهیم، باید گفت که این شرکت شاید تنها نیمی از توانی را که باید برای تولید گوشی‌هایش می‌گذاشت صرف این کار می‌کرد؛ در واقع توانش را داشت اما به هر دلیلی از این کار خودداری می‌کرد. اگرچه گوشی‌هایی مانند G2 با طراحی نوآورانه و ویژگی‌های جذاب توانستند ال‌جی را به‌ یکی از ستاره‌های سال تبدیل کنند، اما از جایی به بعد این کمپانی به‌جای پیش رفتن با ترندهای بازار، سعی کرد با آزمون و خطا ترندهایی را در بازار ایجاد کند که البته موفق نبود. برای نمونه به‌ مدل‌هایی مانند G4 و G5 اشاره کرد.

ال‌جی G4 با مشکل بوت‌لوپ مواجه بود که صدای اعتراض بسیاری از کاربران را درآورده بود. این مشکل حتی در مدل‌هایی مانند G5 و V10 و حتی V20 هم ادامه یافت که باعث دلسردی کاربران نسبت به برند کره‌ای‌ها شد. ال‌جی G5 هم قرار بود با ابزارهایی که در قالب ماژول‌های مختلف برای گوشی عرضه می‌شدند، مفهوم جدیدی از گوشی‌های ماژولار را ارائه کند، اما جذابیت آن در حدی نبود که بتواند توجه بخش بزرگی از کاربران را به‌خود جلب کند و فروش ناامید کننده‌ای داشت.

حتما بخوانید
نه پایدار دلایل برای نگهداری دور از قیمت تلویزیون سامسونگ 32 اینچ

علاوه بر آن‌چه ذکر شد، مشکلات دیگری مانند طولانی‌ شدن به‌روز رسانی‌‌های نرم افزاری و دریافت نسخه‌های جدید اندروید، تغییرات ناامید کننده مدل‌های جدید، مشخصات سخت افزاری قدیمی‌تر نسبت به رقبا و همراه نشدن با ترندهای روز طراحی هم دلایل دیگری برای شکست ال‌جی در بازار گوشی هوشمند هستند. این شرکت مدتی قبل به‌صورت رسمی اعلام کرد دیگر در این حوزه فعالیتی نخواهد داشت و تنها به پشتیبانی از چند مدل موجود ادامه می‌دهد.

۳. نوکیا

گوشی هوشمند

 

نمی‌شود از صنعت موبایل گفت، اما نوکیا را از قلم انداخت. کمپانی فنلاندی سال‌ها پادشاه بی‌رقیب بازار گوشی‌‌های تلفن همراه بود، تا این‌که در نهایت اشتباهات استراتژیک پایه‌های سلطنت این شرکت را به لرزه انداخت. زمانی که هنوز مفهوم گوشی هوشمند وجود نداشت، نوکیا با معرفی مدل‌های مختلف با ویژگی‌ها و طراحی منحصر به‌فرد، بخش بسیار بزرگی از بازار جهانی را در اختیار داشت.

با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، نوکیا هم سعی کرد با سری لومیا به جنگ آیفون و گوشی‌های اندرویدی برود، اما مشکل سری لومیا این بود که رابط کاربری آن‌ها برای اغلب کاربران، جدید و بسیار پیچیده بود. با این حال، نسل‌های اول با استقبال مناسبی روبرو شدند. در واقع کار از جایی سخت شد که نوکیا حریفانی مانند سامسونگ و اپل را در مقابل خود دید که با نوآوری‌های‌شان در حال افزایش سهم خود از بازار بودند.

در نتیجه، فنلاندی‌ها مجبور شد برای بقا در بازار گوشی هوشمند و حفظ مشتریان قدیمی خود به‌دنبال رقیبی برای iOS و اندروید باشند و هیچ‌ جایگزینی بهتر از ویندوز فون مایکروسافت نیافتند. اما ویندوز فون نسبت به دو پلتفرم رقیب مشکلات بیشتری داشت که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کمبود اپلیکیشن بود. اضافه شدن ویژگی‌های جدید به این سیستم عامل هم مدت زیادی طول می‌کشید.

حتما بخوانید
بهترین مدل پنکه پارس خزر

در نهایت همین مشکلات باعث شد تا استقبال مردم از گوشی‌های نوکیا روزبه‌روز کمتر شود و این کمپانی در شرایطی گرفتار شود که مایکروسافت امتیاز برند آن را بخرد. اما به‌دلیل عدم علاقه‌ی مردم به ویندوز فون، مایکروسافت هم موفقیتی به‌دست نیاورد و سرانجام کمپانی فنلاندی HMD Global با خرید امتیاز برند نوکیا در چند سال گذشته مدل‌هایی را با سیستم عامل اندروید راهی بازار کرد، اما دیگر برای بازگشت نوکیا به دوران اوج خیلی دیر شده بود و اکنون این برند به سهم اندکی از بازار بسنده کرده است. شاید اگر سماجت مدیران نوکیا در عدم استفاده از سیستم عامل اندروید نبود، اکنون شرایط در بازار موبایل به‌گونه‌ای دیگر بود.

۴. آمازون

فایر فون

با توجه به این که محصولات آمازون نسبت به سایر برندهای این لیست در ایران حضور رسمی یا حتی غیر رسمی نداشتند، شاید حضور این شرکت در این فهرست برای شما کمی عجیب به‌نظر برسد. اما باید بدانید آمازون فقط یک فروشگاه اینترنتی یا ارایه دهنده‌ی خدمات ابری نیست. در سال‌های قبل، این کمپانی که حالا ارزش آن تریلیون دلاری شده، سعی داشت با معرفی سری فایر فون از بازار گوشی هوشمند سهمی کسب کند، اما بنا به دلایلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، آمازون هم در این راه شکست خورد.

نخستین دلیلی که باید به آن اشاره شود، عدم علاقه‌ی مردم به گوشی‌های آمازون است. برای سال‌های طولانی مردم آمازون را یک فروشگاه آنلاین می‌دیدند که دسترسی به انواع کالاها را برای آن‌ها فراهم می‌کرد و شاید همین موضوع هم باعث شد به توانایی این برند در تولید محصولاتی مانند گوشی هوشمند شک کنند.

همچنین، فایر فون نسبت به سایر گوشی‌های هوشمند بازار از اپلیکیشن‌های بسیار کمتری پشتیبانی می‌کرد که همین موضوع نقش پررنگی در ناامید شدن کاربران از گوشی هوشمند آمازون داشت. علاوه بر این موارد، طراحی فایر فون نسبت به رقبا جذابیت خاصی نداشت و قیمت نسخه‌ی پایه‌ی آن‌ هم بسیار بالا بود (آن هم در شرایطی که آمازون در مقابل برندهای مطرح بازار هیچ تجربه‌ای از تولید گوشی هوشمند و هیچ سهمی از این بازار نداشت).

حتما بخوانید
مقایسه تلویزیون های ال جی با سامسونگ

در نتیجه، فایر فون هم مانند بسیاری از مدل‌های ناموفق دیگر به فراموشی سپرده شد و آمازون از آن زمان تا کنون تلاش دیگری برای حضور در بازار اسمارت‌فون‌ها نداشته است.

۵. گوگل

پیکسل

یکی دیگر از نام‌های بزرگ این فهرست که هنوز هم گوشی هوشمند تولید می‌کند گوگل است که اتفاقا یکی از دو پلتفرم اصلی بازار، یعنی اندروید را هم در اختیار دارد. گوگل تولید گوشی‌ هوشمند را با سری نکسوس آغاز کرد که در همکاری با کمپانی‌های مطرح بازار مانند سامسونگ، ال‌جی‌، اچ‌تی‌سی و هواوی تولید می‌شدند. اما مدتی بعد نکسوس جای خود را به برند پیکسل داد که فرایند تولید سخت افزاری آن هم توسط گوگل انجام می‌شود.

با وجود این که گوگل این شانس را دارد که پیکسل‌ها را به آیفون‌های دنیای اندروید تبدیل کند، اما به‌دلیل بازاریابی بسیار ضعیف و عرضه‌ی محدود این سری در چند کشور، قافیه را به برندهایی مانند سامسونگ و شیائومی باخته است. در نتیجه، استقبال از پیکسل‌ها حتی از پرچم‌داران کمپانی‌های دیگر که از اندروید بهره می‌گیرند هم کمتر است و با وجود این که بعضی مدل‌های این سری از مشخصات بسیار خوبی برخوردار هستند، هرگز نتوانستند جایگاه شایسته‌ای در بازار کسب کند.

۶. سونی

گوشی هوشمند

سونی یکی نام‌های محبوب در میان برندهای لوازم خانگی، تجهیزات صوتی، دوربین‌ها و … است که در بسیاری از نقاط جهان یکی از انتخاب‌های اول افراد است. اما در بازار گوشی‌‌های هوشمند اوضاع کاملا برعکس است. تا پیش از ظهور گوشی هوشمند، سونی که در همکاری با اریکسون برند «سونی اریکسون» را در اختیار داشت، یکی از ستارگان بازار بود، حتی پس از فراگیر شدن گوشی هوشمند هم برند اکسپریا تا مدت‌ها از جمله برندهای محبوب بازار بود، اما چند سالی است که ستاره‌ی ژاپنی دیگر چندان پرفروغ نیست.

حتما بخوانید
کولر گازی - خیلی آسان حتی کودکان شما هم می توانند این کار را انجام دهند

از جمله دلایل عدم موفقیت سونی می‌توان به سرعت بسیار پایین در پیروی از ترندهای بازار و عدم پشتیبانی از مشخصات به‌روز اشاره کرد. به عنوان مثال، سال‌هاست شرکت‌ها در حال کاهش حاشیه‌های نمایشگر و ارائه‌ی یک محصول تمام‌صفحه هستند، اما سونی تقریبا آخرین شرکتی بود که اخیرا به جمع آن‌ها پیوست. همچنین، این شرکت با وجود این که یکی از تولید کنندگان لنزهای دوربین گوشی‌های هوشمند است، در رقابت با دوربین آیفون و سری گلکسی عقب مانده است.

به همه‌ی این موارد قیمت بالا را هم اضافه کنید که کاملا کاربران را ناامید می‌کند. در نهایت، همه‌ی این مشکلات سونی را که در سال‌هایی نه‌چندان دور یکی از نام‌های اصلی بازار گوشی هوشمند و تبلت بود به یک برند حاشیه‌ای با سهمی اندک تبدیل کرده‌اند، تا جایی که کمپانی ژاپنی اکنون به‌خواست خود به فعالیتش در بعضی از بازارها مانند خاورمیانه و آفریقا و بعضی از کشورهایی آسیایی پایان داده است.

در سال‌های اخیر کمپانی‌های نوظهور بسیاری وارد بازار گوشی‌های هوشمند شده‌اند که خاستگاه اکثر آن‌ها کشور چین است، برندهایی مانند شیائومی، هواوی، وان پلاس، اوپو، میزو، ویوو، ریلمی و … که البته تا به حال عملکرد خوبی داشته‌اند و بعضی از آن‌ها در میان ۱۰ یا حتی ۵ برند اول بازار جهانی ایستاده‌اند.

اما صنعت گوشی هوشمند با سرعتی بسیار زیاد در حال رشد و جایی برای کوچک‌ترین اشتباه نمی‌گذارد، بنابراین ممکن است در آینده نام این برندها را هم در فهرست شکست خوردگان ببینیم. نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید برند بعدی که در این فهرست قرار می‌گیرد کدام است؟

منبع: Make Use Of

دیدگاهتان را بنویسید