۶ اصل مهم در چیدمان خانه‌‌ برای کسانی که حیوان خانگی دارند

همه‌ی ما تلاش می‌کنیم که دکوراسیون خانه‌مان به شکلی باشد که همه‌ی اعضای خانواده در آن احساس آرامش و امنیت کنند. اگر از آن دسته افرادی هستید که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید می‌دانید که آن‌ها هم یکی از اعضای دوست‌ داشتنی خانواده هستند، پس باید در خانه به اندازه‌ی شما احساس آرامش داشته باشند.

در این مطلب از دیجی‌کالا مگ قصد داریم به شما یاد بدهیم که چطور می‌توانید دکوراسیون خانه‌تان را بر اساس نیازها و علایق حیوان خانگی‌تان طراحی کنید.

۱. از پارچه‌های ضد جذب مو برای مبلمان استفاده کنید

از پارچه‌های ضد جذب مو برای مبلمان استفاده کنید

پارچه‌های مخمل و شنل مثل آهنربا موی حیوانات را به خود جذب می‌کنند. حتی بعضی از پارچه‌های پنبه‌ای هم با اینکه موها را به خود جذب نمی‌کنند، اما برای استفاده در خانه‌ای که حیوان خانگی در آن حضور دارد مناسب نیست چون پنجه‌های آن‌ها به راحتی روی این پارچه‌ها لکه ایجاد می‌کند.

تولیدکنندگان مبل پارچه‌هایی را که برای استفاده در خانه‌ی شما مناسب است را می‌شناسند. بعضی از این پارچه‌ها در برابر لکه‌ها، بوها و حتی باکتری‌ها مقاوم هستند و با آن‌ها مقابله می‌کنند. اما اگر نمی‌خواهید برای تعویض روکش مبل‌ها هزینه کنید می‌توانید از توصیه‌های زیر استفاده کنید:

  • یک کاور مبل بخرید. کاور مبل به راحتی تمام قسمت‌های مبل را پوشش داده و خیلی آسان در ماشین لباسشویی شسته می‌شود.
  • از پارچه‌های میکروفایبر برای پاک کردن لکه‌ها بسیار مناسب است. با کمک پارچه‌های میکروفایبر می‌توانید تمام وسایل خانه را بدون استفاده از مواد شوینده، که اغلب باعث از بین رفتن رنگ وسایل می‌شوند، تمام لکه‌هایی که حیوان خانگی‌تان ایجاد می‌کند را پاک کنید.
  • مبل‌هایی که روکش چرم فرسوده دارند برای شما گزینه‌ی مناسبی است. پاک کردن مبل چرمی به راحتی با محلول آب و صابون ممکن می‌شود و با یک دور جارو برقی کشیدن هم تمام گرد و غبار روی آن از بین می‌رود.
  • از روکشی استفاده کنید که با رنگ موی حیوان خانگی شما هماهنگی داشته باشد. اجازه دهید این دوستان پشمالوی کوچک به شما بگویند از چه رنگی برای دکوراسیون استفاده کنید. وقتی روکش مبل و حتی فرش و پرده‌ی رنگی هماهنگ با رنگ موی حیوان خانگی شما داشته باشد دیگه چند تار مو باعث آزار و اذیت شما نمی‌شود.
حتما بخوانید
تلویزیون الجی بهتره یا سامسونگ؟

۲. یک کفپوش مقاوم و بادوام نصب کنید

یک کفپوش مقاوم و بادوام نصب کنید

اگر از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید حتما می‌دانید که فرش، کفپوش مناسبی برای چنین خانه‌های نیست. موهای حیوانات به خورد بافت فرش می‌روند و حتی با استفاده‌ی روزانه از جارو برقی باز هم امکان تمیز کردن تمام موها را ندارید. پس بهتر است به جای فرش از کفپوش‌های چوبی زیبا و مقاوم استفاده کنید تا مشکلی از این بابت نداشته باشید.

البته اگر از سگ‌های بزرگ نگهداری می‌کنید کفپوش چوبی مناسب خانه‌تان نیست چون ممکن است آن‌ها دائم روی کفپوش سر بخورند و دست و پایشان آسیب ببیند. اگر قصد استفاده از کفپوش را دارید این نکته‌ها را حتما به خاطر بسپارید:

اگر می‌خواهید ظاهر دکوراسیون‌تان چوبی باشد می‌توانید از یک لمینت بادوام یا کفپوش‌هایی که از چوب‌پنبه‌ی وینیل ساخته شده‌اند استفاده کنید. ظاهر این محصولات شبیه به چوب است، راحت تمیز می‌شود و نیازی به درزگیری ندارد.

شما می‌توانید به جای کفپوش چوبی سراغ انواع دیگری از آن‌ها مثل کاشی، سرامیک و بتن رنگی بروید. این سطوح با پنجه‌های حیوانات خانگی خراشیده نمی‌شود و محل مناسب و خنکی برای چرت زدن تابستانی آن‌ها است. فقط مراقب باشید دوغاب مورد استفاده برای کاشی و بتن رنگی روی وسایل یا روی کاشی‌ها پخش نشود چون لکه‌هایی غیر قابل پاک شدن از خود به جا می‌گذارند.

۳. محل مخصوص غذا خوردن طراحی کنید

محل مخصوص غذا خوردن طراحی کنید

حیوانات خانگی تمایل دارند در محل‌های پر رفت‌وآمد خانه غذا بخورند پس بهتر است مکانی مخصوص غذا خوردن در یکی از قسمت‌های پر رفت‌وآمد خانه، مثل آشپزخانه، طراحی کنید. از یک نجار بخواهید یک استند مخصوص برای قرار دادن ظرف‌های غذا بسازد و آن را در گوشه‌ای از آشپزخانه یا در کنار میز غذاخوبی نصب کنید.

حتما بخوانید
۶ غول فناوری که در بازار گوشی‌ هوشمند شکست خوردند

شما می‌توانید در این استند داروها، اسباب بازی و تشویقی آن‌ها را هم قرار دهید. اگر نمی‌خواهید از استند چوبی استفاده کنید و هزینه‌ی زیادی برای ساخت پرداخت کنید، می‌توانید ظرف‌های غذای پایه‌دار بخرید و روی یک کفپوش پلاستیکی مخصوص حیوانات قرار دهید. مخزن اصلی ذخیره‌ی غذا، تشویقی‌ها و داروها را هم در کابینت کنار آن بگذارید. با این کار می‌توانید با هزینه‌ی کمی یک ایستگاه تغذیه درست کنید.

۴. برای آن‌ها لانه‌ی مناسب بسازید

برای آن‌ها لانه‌ی مناسب بسازید

حیوانات خانگی به صورت ذاتی تمایل به حضور در لانه‌ای مخصوص خودشان دارند و دوست دارند وقتی خسته، مضطرب یا ناراحت هستند در لانه‌ی خودشان استراحت کنند. یک بالش، جعبه یا لانه‌ی از پیش ساخته شده را در قسمت آرامی از خانه قرار دهید تا از آن به عنوان لانه استفاده کنند. بهترین انتخاب جعبه یا لانه‌ای با سقف است چون احساس دنج بودن و امنیت بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

۵. اسباب‌بازی‌های مخصوص جویدن بخرید

اسباب‌بازی‌های مخصوص جویدن بخرید

اگر از حیواناتی مثل سگ یا خرگوش نگهداری می‌کنید که علاقه‌ی زیادی به جویدن اجسام دارند باید اسباب‌بازی‌هایی مخصوص این کار تهیه کنید. تمایل به جویدن در ذات آن‌ها است و هیچ تصمیمی برای آسیب زدن به وسایل خانه ندارند. جویدن وسایل خانه علاوه بر اینکه ظاهر آن‌ها را زشت می‌کند، می‌تواند به دستگاه گوارش و سلامت حیوان خانگی شما هم آسیب بزند.

اسباب‌بازی‌های جویدنی غیر سمی بهترین انتخاب برای سرگرم کردن حیوانات است. این اسباب‌بازی‌ها به شکل طناب‌های بافته شده یا پلاستیک‌های نرم سرگرم‌کننده ساخته شده‌اند و در تمام پت‌شاپ‌های آنلاین یا فروشگاه‌های حضوری محصولات مربوط به حیوانات وجود دارند.

حتما بخوانید
بهترین مدل و پرفروشترین مدل های جاروبرقی پارس خزر

۶. محیط خانه را امن کنید

محیط خانه را امن کنید

حیوانات خانگی هم مثل کودکان نوپا هستند و باید آن‌ها را از خطرات احتمالی محافظت کنیم. برای این کار باید کابل‌ها و سیم‌های برق را با روکش‌های محافظ بپوشانید. روی در کمد و کابینت قفل کودک بزنید تا آن‌ها را با ارتباط احتمالی با مواد شوینده و شیمیایی دور نگه دارید. خرده ریزهایی که ممکن است باعث خفگی آن‌ها شود را از اطراف خانه جمع کرده و در محلی دور از دسترس قرار دهید.

به جای استفاده از چراغ‌های رومیزی یا آباژورهایی که پایه‌ی آن‌ها روی زمین قرار می‌گیرد، از نورپردازی‌های سقفی استفاده کنید تا از خطر افتادن چراغ‌ها و ایجاد آتش‌سوزی جلوگیری کنید. یک دوربین در خانه قرار دهید تا وقتی بیرون از خانه هستید بتوانید آن‌ها را چک کنید. اگر از حیوانات خانگی مسن نگهداری می‌کنید حتما کفپوش ضد لغزش نصب کنید و یک لانه‌ی گرم و نرم برایشان فراهم کنید.

نکات ایمنی برای نگهداری از حیوانات خانگی

نکات ایمنی برای نگهداری از حیوانات خانگی

  • درپوش توالت فرنگی را بسته نگه دارید تا از نوشیدن آب و مواد شوینده‌ی موجود در آن توسط حیوانات جلوگیری کنید.
  • گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید و مطمئن شوید از گیاهانی نگهداری می‌کنید که برای حیوانات خانگی خطرناک نیستند.
  • لوسیون‌ها، داروها و لوازم آرایشی را در قسمت‌های بالایی کمد و کابینت قرار دهید.
  • فضاهای تنگ اطراف مبلمان و لوازم خانه که باعث گیر کردن حیوان خانگی شما می‌شود را مسدود کنید.
  • تمام مواد غذایی را داخل کابینت و یخچال قرار دهید.
  • لباس‌های شسته شده و کفش‌ها را در کمد قرار دهید تا حیوانات خانگی آن‌ها را نجوند.
  • در سطل زباله را کاملا محکم کنید تا نتوانند آن را باز کرده و به زباله‌ها دسترسی داشته باشند.
حتما بخوانید
دریابید که چگونه من خرید تلویزیون سامسونگ خود را در 2 روز درمان کردم

مرور کلی

مرور کلی دکوراسیون خانه مخصوص حیوانات خانگی

حیوانات خانگی هم مثل کودکان نوپا نیاز به مراقبت دارند و باید برای آن‌ها خانه‌ای امن و آرام بسازیم. با انجام کارهایی مثل استفاده از کفپوش‌های مقاوم، ساخت ایستگاه تغذیه یا محلی مخصوص استراحت آن‌ها می‌توانید علاوه بر ساخت خانه‌ای آرام برای آن‌ها، دکوراسیون خانه را به بهترین شکل طراحی کنید. رنگ و جنس وسایل مورد استفاده برای آن‌ها را هماهنگ با دکوراسیون کلی انتخاب کنید و به سراغ پارچه‌هایی بروید که به راحتی با پنجه‌هایشان لکه نمی‌شود. در این مطلب ۶ توصیه برای دکوراسیون خانه‌هایی که حیوانات خانگی در آن‌ها زندگی می‌کنند را بیان کردیم. اگر شما هم نکته‌ی خاصی می‌دانید که می‌تواند به آسایش آن‌ها کمک کند در قسمت کامنت‌ها بنویسید.

منبع: dengarden

دیدگاهتان را بنویسید