۱۷ ایده‌ی جذاب برای داشتن یک کتابخانه‌ی خانگی زیبا

اگرچه ممکن است در عصر دیجیتال باشیم، اما هیچ فناوری نمی‌‌تواند با احساس داشتن یک کتاب خوب در دستان شما برابری کند. در حالی که کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی اغلب وسیع و بسیار با شکوه هستند، کتابخانه‌های خانگی صمیمی‌ترند. اصلا مهم نیست که اتاق شما رسمی و بسیار شیک یا اینکه خیلی صمیمی و دنج طراحی شده است، شما می‌توانید بعد از طراحی نقاط کانونی برای شومینه، تخت و کمد، محل خاصی را برای داشتن یک کتابخانه، هماهنگ با اتاق خود در نظر بگیرید.

در این مقاله از دیجی‌کالا مگ در نظر داریم ۱۷ ایده برای طراحی یک کتابخانه زیبا در خانه را برای شما بیان کنیم. امیدواریم با خواندن این متن، ایده‌ی جذاب برای یک کتابخانه خانگی را یافته و بتوانید زیباترین محل برای کتاب خواندن را در خانه‌ی خود طراحی کنید، پس با ما همراه باشید.

۱. قفسه‌بندی مدرن و سفید رنگ

قفسه‌بندی مدرن و سفید رنگ

قفسه‌های سفید می‌توانند انتخاب هر کسی برای طراحی یک کتابخانه‌ی مدرن در منزل باشند. ساده بودن این مدل از کتابخانه‌ها شرایطی را ایجاد می‌کند که با انواع دکوراسیون همخوانی داشته و بتوانند همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش بدهند. ساده بودن آن‌ها باعث شده است که در هر خانه‌ای با هر متراژی قابل پیاده‌سازی باشند.

حتی گاهی اوقات نیاز نیست قدم بزرگی برای طراحی بردارید، کافی است با چند شانه‌ی تخم‌مرغ قفسه‌هایی را طراحی کنید و کتابخانه‌ی مورد نظرتان را در خانه، نصب کنید.

۲. قفسه‌های چوبی سر به فلک کشیده

کتابخانه چوبی سر به فلک کشیده

اگر در بخش‌هایی از خانه، دکوراسیونی اغراق شده از لوازم قدیمی را جای داده‌اید، یک کتابخانه با ستون‌های بلند چوبی می‌تواند هماهنگی بخش‌های مختلف خانه را به نمایش بگذارد.

حتما بخوانید
چهار دلیل تلویزیون سامسونگ اتلاف وقت است

کاترین نیومن (Katherine Newman) در مورد کتابخانه‌ی پست مدرن تورنتو که به وسیله‌ی پیتر سبولاک (Peter Cebulak) طراحی شده است، می‌گوید: «اشاره‌ای مبهم به نظم کلاسیک Ionic دارد.» سرستون‌های حکاکی شده اتاق با تعداد زیادی عتیقه‌جات تکمیل شده است که این انتخاب، قابل تامل است.

۳. کتابخانه‌ی چند منظوره

کتابخانه‌ی چند منظوره‌ی

اگر فضای کافی برای داشتن کتابخانه در اتاق خصوصی‌اتان ندارید این ایده‌ی جذاب برای یک کتابخانه در فضای عمومی خانه را حتما مد نظر قرار دهید. بدین شکل حتی میهمانان شما هم می‌توانند از کتاب‌هایتان استفاده کنند.

باربارا گلداسمیت (Barbara Goldsmith)، نویسنده معروف معتقد است که در طراحی کتابخانه‌اش، چند منظوره بودن مهمترین هدف بوده است. او می‌خواست یک اتاق نهارخوری داشته باشد که توسط مجموعه‌ی زیادی از کتاب‌ها احاطه شده است.

۴. کتابخانه‌ی طراحی شده در ورودی خانه‌ی

اگر ورودی خانه‌ی شما شکلی راهرویی دارد به جای قرار دادن لوازم تزئینی، آن را به کتابخانه طراحی کنید.

همواره لازم نیست که درب ورودی خانه‌اتان را با لوازم تزئینی پر کنید، داشتن یک کتابخانه انتخاب هوشمندانه‌ای است. کتابخانه را با انواع کتاب پر کنید و سعی کنید حس زیبا بودن ورودی را با یک کتابخانه ایجاد کنید.

۵. طراحی یک کتابخانه‌ی بلند

اگر خانه‌ای با سقف بلند دارید، طراحی یک کتابخانه بلند می‌تواند به زیبای دکوراسیون شما بیفزاید. همچنین فضای خالی تا سقف، بهتر است با قفسه‌ی کتاب پوشیده شود تا اینکه دیواری خالی باشد.

اگر خانه شما مشرف به فضای سبز باشد، بهتر است که این نوع از کتابخانه را بالاترین اتاق خود طراحی کنید. این موضوع باعث می‌شود زمان کتاب خواندن از فضای سبز بیرون نیز بذت ببرید.

حتما بخوانید
هشت بزرگترین کولر گازی اشتباهات احتمالاً می‌توانید به سادگی دور از

۶. کتابخانه‌ای با نمای بیرونی خانه

۶- کتابخانه‌ای با نمای بیرونی خانه

اگر می‌توانید یکی از دیوارهای اتاقتان را به کلی به پنجره تبدیل کنید، طراحی یک کتابخانه در قسمت دیگر اتاق، انتخاب هوشمندانه‌ای است.

۷. کتابخانه‌ی Upper East Side، نایش مدرن کتاب‌های قدیمی

دیوید لینگ (David Ling)، در طراحی کتابخانه برای یکی از مشتریان پزشک خود سعی کرد فضایی را ایجاد کند که کتاب‌های عتیقه و قدیمی بتوانند در مکانی مدرن خود را به نمایش بگذارند. در نظر گرفتن یک میز و صندلی کاملا مدرن در این فضا، حس تناقض زیبایی را ایجاد کرده است.

پس این را به یاد داشته باشید که برای کتاب‌های قدیمی خود لازم نیست حتما به دنبال یک کتابخانه‌ی آنتیک باشید. گاهی تناقض زیباترین ایده‌ها را به نمایش می‌گذارد.

۸. با افزودن جزئیات ریز، هماهنگی ایجاد کنید

اگر احساس می‌کنید فضای خانه بسیار قدیمی یا خیلی جدید است و کتاب‌های شما با آن هم‌خوانی ندارد سعی کنید با طراحی جلدهای گوناگون، این هماهنگی را ایجاد کنید. همچنین ایجاد فضای هماهگ با طراحی کتابخانه، انتخاب عاقلانه‌تری است.

با در نظر گرفتن جزئیات می‌توانید هماهنگی‌ها را افزایش دهید. یک کتابخانه نقش پلی را دارد که بین طرحی که وجود دارد با آنچه می‌خواهید، ارتباط ایجاد می‌کند.

۹. قفسه‌ی کتاب‌های کلاسیک با پیچ و تاب هنرمندانه

توماس جین (Thomas Jayne)، یکی از طراحان دکوراسیون شهر نیویورک، خانه‌ای متعلق به قرن نوزدهم در فیلادلفیا را به شکوه سابق خود بازگرداند. در کتابخانه، جایی که صندلی‌های امپراتوری فرانسه در کنار یک میز سلطنتی انگلیسی قرار دارند، قفسه‌ی کتاب نیز پس‌زمینه‌ای برای نمایش هنر شد. این نوع از کتابخانه را به کسانی پیشنهاد می‌کنیم که نوع دکوراسیون خانه‌ی آن‌ها با لوازمی کلاسیک و چوب‌بری‌های شلوغ پر شده است.

حتما بخوانید
شش راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من کولر گازی من را نابود کرد

۱۰. قفسه‌های کتاب توکار سفارشی و کلاسیک

کتابخانه توکار

بهتر است تورفتگی‌های دیوار را شناسایی کرده و این انحنا را با یک کتابخانه پر کنید. در خانه‌های کنونی در نظر گرفتن کابخانه یا کمدهای توکار باعث می‌شود، خانه بزرگ‌تر نشان داده شود.این نوع از طراحی ایده‌ی جذاب برای یک کتابخانه برای خانه‌ای است که فضای کافی برای قرار دادن کتاب یا کمد جداگانه ندارد.

۱۱. شومینه دارید؟ کتابخانه کنار آن فراموش نشود

کتابخانه کنار شومینه

اگر دیوارهای کنار شومینه خالی هستند، قفسه‌های کوچکی را برای قرار دادن کتاب در نظر بگیرید. معمولا افراد دیوارهای کنار شومینه را برای آویزان کردن لوازم تزئینی قدیمی در نظر می‌گیرند که بهتر است در این موضوع تجدیدنطر کنند. قفسه‌های کوتاه یا بلند کتاب در کنار شومینه، این فضا را به محلی آرام و دنج برای مطالعه تبدیل می‌کند.

۱۲. به یک کتابخانه‌ی نردبانی فکر کنید

لوازم قدیمی را هیچ‌گاه دور نریزید. اگر یک نردبان در خانه دارید از آن استفاده کرده و آن را به یک کتابخانه تبدیل کنید. پیاده‌سازی‌ فرهنگ بازطراحی لوازم قدیمی، موردی است که باید از هم اکنون به آن فکر کنید.

نردبان چوبی قدیمی را سمباده کشیده، دوبار زنگ کنید و سپس کتاب‌هایتان را با توجه به میزان احتیاجتان، در طبقات بچینید. امکان حمل راحت این کتابخانه، مزیت رقابتی‌اش محسوب می‌شود.

۱۳. بکارگیری مواد اولیه‌ی طبیعی برای طراحی کتابخانه

کتابخانه کنار شومینه

برای خانه‌ای در جزیره‌ی هاربر در باهاما، لی سیاوارا (Lea Ciavarra) و آن ماری لوبرانو (Anne Marie Lubrano)، از معماران لوبرانو سیوارا، از چوب‌های درختان خشک شده‌‌ای استفاده کردند که کاملا در برابر موریانه مقاوم بودند. همین موضوع باعث واکنش‌های مثبت دوستداران محیط زیست شده است.

حتما بخوانید
۲۳ ترند خلاقانه‌ی دکوراسیون در سال ۲۰۲۲ برای داشتن خانه‌ای بهاری

اگر به چوب یا مواد طبیعی دسترسی دارید، سعی کنید نهایت خلاقیت خود را در طراحی به نمایش بگذارید. برای ایده گرفتن به طرح‌های قدیمی سر بزنید.

۱۴. قفسه‌ی چوبی ترکیبی با پارچه‌های بافته شده

در ترند سال ۲۰۲۲ استفاده از پارچه‌های مختلف در دکوراسیون خانه امری اجتناب‌ناپذیر شده است. کتابخانه‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند. شما می‌توانید برای تزئین میز یا مبلمان کتابخانه، از این ملزومات استفاده کنید.

۱۵. ایجاد فضای دنج با کتابخانه

بهتر است فضای کتابخانه را به محیطی برای آرامش تبدیل کنید. همین موضوع اشتیاق به خواندن کتاب را افزایش خواهد داد. به عنان مثال شما با پهن کردن یک فرش کف اتاق، گرما را به این فضا هدیه خواهید داد.

در خانه‌ی کارآفرین معروف جی کریستوفر برچ (J. Christopher Burch) در ساوتهمپتون نیویورک، یکی از آثار والتون فورد در کتابخانه‌ای با صفحه‌ی بلوط نصب شده است. یک فرش طراحی شده توسط کریستوفر مایا فضا را به فضایی کاملا دنج تبدیل کرده است.

۱۶. قفسه‌های کف تا سقف انتخابی صحیح برای استفاده از فضا

اگر شما فکر می‌کنید علاوه بر کتابخانه نیاز به ویترینی دارید که بتواند لوازم تزئینی شما را در خود جای دهد، این طرح، درست‌ترین انتخاب است.

۱۷. از رنگ‌های روشن و پرشور استفاده کنید

رنگ‌های روشن و پرشور

یک کتابخانه‌ی قرمز پر جنب‌وجوش، با دیواری از قفسه‌های براق پوشیده شده بهترین انتخاب برای کتابخانه است زمانی که یک نوجوان در خانه دایرد. همین موضوع فضا را به فضایی نشاط‌آور تبدیل کرده است. درست است که رنگ قهوه‌ای تیره حسی نوستالژی از کتابخوانی را ایجاد می‌کند ولی از یاد نبرید که برای ایجاد حس کتابخوانی، رنگ‌های شاد عملکرد بهتری می‌توانند داشته باشند. خصوصا اگر کتابخانه را برای فرزندان نوجوان یا کودک خود در نظر گرفته‌اید.

حتما بخوانید
۱۱ نکته‌ی اساسی که پیش از خرید یخچال فریزر باید در نظر بگیرید

در آخر

اگر به داستان‌ها و فیلم‌های قدیمی نگاه کنید می‌بینید، همیشه افرادی که از نظر اجتماعی جایگاهی ویژه داشته‌اند، در خانه‌ی خود مجموعه‌ای از کتاب‌ها را درکتابخانه‌هایی خاص نگه می‌داشتند. اما امروز دیگر کتابخوانی مانند گذشته، در دست قشر خاصی از افراد نیست. همه‌ی ما می‌توانیم مجموعه‌ای از کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود را در قفسه‌ی کتاب‌هایمان نگهداری کنیم. باید در نظر داشت محل نگهداری کتاب، مثل خانه‌ی اوست. سعی کنید در طراحی آن نهایت سلیقه‌ی خود را در نظر بگیرید. الهام از طرح‌های قدیمی زیباترین و اصولی‌ترین نقشه‌ی راه است.

منبع: architecturaldigest

دیدگاهتان را بنویسید