۱۱ نکته‌ی اساسی که پیش از خرید یخچال فریزر باید در نظر بگیرید

وقتی نوبت به انتخاب و خرید یخچال فریزر می‌رسد، مطمئنا نیاز شما فراتر از دسترسی به یک لیوان آب سرد، بدون باز کردن درب آن است. در عین حال بازار لوازم خانگی به ویژه یخچال دارای تنوع بالایی از مدل‌ها است که بعضا می‌تواند شما را در انتخاب گیج کند. از مدل‌های فانتزی گرفته تا یخچال‌هایی که سیستم عامل دارند! به عنوان مثال شما می‌توانید مدل‌های توکار یخچال را با توجه به فضای آشپزخانه و کابینت خود انتخاب کنید یا نمونه‌های چهار در و حتی پنج در را مدنظر بگیرید. حتی ممکن است یخچالی با کشوهایی منعطف ببینید که می‌توانید از آن برای جا دادن بطری نوشیدنی‌های خنک یا خوراکی‌های مناسب برای بچه‌ها استفاده کنید.

به همین دلیل در نظر داریم در این راهنمای جامع خرید از دیجی‌کالا مگ برای شما از انواع یخچال‌ها بر اساس طراحی، اندازه و قابلیت‌های آن‌ها صحبت کنیم. همچنین در کنار آن، تمام نکات لازمِ قبل و بعد از خرید را بیان خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

۱. ۵ فاکتور مهم قبل از خرید یخچال فریزر

در ابن بخش فهرستی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب یخچال در نظر بگیرید تا در سال‌های آینده مجبور به خرید یخچال جدید نباشید، گردآوری شده و به شرح زیر است:

  • توجه به نوع طراحی دستگاه
  • توجه به اندازه‌ی یخچال
  • توجه به ظرفیت قابل استفاده
  • توجه به برچسب انرژی و بررسی میزان مصرف دستگاه
  • گارانتی قابل تمدید

۲. انواع یخچال فریزر بر اساس نوع طراحی

راهنمای کامل خرید

امروزه برای هر آشپزخانه‌ای با هر نوع چیدمان و اندازه، مدلِ یخچال متناسبی وجود دارد. به طور کلی مدل‌هایی با درب فرانسوی به دلیل زیبایی ظاهری محبوبیت بالایی دارند. برخی از مصرف‌کنندگان یخچال‌هایی دارای فریزرهای زیرین را ترجیح می‌دهند، چراکه راحتی خاصی در استفاده دارند و مواد غذایی در آن‌ها به راحتی در دسترس است. از طرفی یخچال‌های ساید بای ساید درهای باریکی دارند و جاگیری بهتری در آشپزخانه‌های کوچک‌تر دارند. حال باید فکر کنید که نیاز شما چیست و چه فاکتورهایی را مدنظر دارید؟

در این بخش به ارائه‌ی ملاحظات لازم برای انتخاب مدل دلخواه یخچال می‌پردازیم و با کسب آگاهی درباره‌ی ویژگی‌های به‌روز و کاربردی هر مدل، به شما در انتخاب بهترین گزینه متناسب با بودجه‌ی شما کمک می‌کنیم.

  • یخچالِ بالا فریزر (Top-Freezer Refrigerator)
  • یخچالِ پایین فریزر (Bottom-Freezer Refrigerator)
  • یخچال سبک فرانسوی (French-Door Refrigerator)
  • یخچالِ ساید بای ساید (Side-by-Side Refrigerator)
  • یخچالِ توکار (Built-In Refrigerator)

بازگشت به فهرست ⬆ 

یخچالِ بالا فریزر

یخچال فریزر بالا

این مدل از یخچال‌ها را می‌توان پیرو نمونه‌های قدیمی‌ دانست که با تکنولوژی جدید شکل تازه‌تری پیدا کرده‌اند. به طور کلی این دستگاه برای مکان‌های نسبتا تنگ کاربردی است (عرض آن بین ۷۱ تا ۸۴ سانتی‌متر متغیر است) و قابلیت ارائه‌ی بیشترین فضا را نسبت به اندازه‌ی خود دارد. جالب است بدانید که سازندگان این نوع از یخچال‌ها ادعا می‌کنند که ظرفیت این محصول تا ۶۵۱ لیتر است، اما آزمایشات متخصصین در «Consumer Reports» نشان می‌دهد که میانگین ظرفیت قابل استفاده در یخچال‌های بالا فریزر، حدودا ۱۷ درصد کمتر از آن مقدار است. از طرفی طراحی این دستگاه‌ها ایجاب می‌کند که برای دسترسی به بخش‌های پایینی یخچال که احتمالا زیاد با آن‌ها سر و کار دارید، مدام خم شوید؛ بنابراین از نقطه نظر کاربری برای بعضی افراد چندان راحت نیستند.

یخچالِ پایین فریزر

فریزر پایین

عرض این نوع از یخچال‌ها از ۶۱ تا ۹۲ سانتی‌متر متغیر است و ظرفیت ادعا شده برای آن به ۸۴۹ لیتر نزدیک است. لازم به ذکر است که در این مدل از یخچال میانگین فضای قابل استفاده نسبت به مدل بالا فریزر کمتر است؛ همچنین قیمت بالاتری دارد. از طرفی به استثنای بخش فریزر، با استفاده از این مدل می‌توانید راحت‌تر قفسه‌ها را ببینید (با چشم اسکن کنید) و بدون خم شدن به مواد غذایی دسترسی پیدا کنید.

یخچال سبک فرانسوی

یخچال سبک فرانسوی

یخچال‌های سبک فرانسوی دارای دو درِ باریک در بخش بالایی دستگاه و یک فریزر در بخش زیرین است. البته در بعضی از مدل‌ها شاهد یک کشو (یا بیشتر) در بین فریزر و درب‌ها هستیم. به طور کلی عرض این مدل بین ۷۱ تا ۹۱ سانتی‌متر است، بنابراین برای استفاده از این یخچال‌ها باید فضای بیشتری در آشپزخانه داشته باشید. با این حال یخچال‌هایی با طراحی فرانسوی جزو جادارترین نمونه‌ها هستند. ظرفیت ادعا شده برای آن تا ۹۶۳ لیتر است. هر چند که میانگین فضای قابل استفاده برای این مدل ۴۸۱ لیتر تایید شده است. این دستگاه دارای درب‌های کوچک و با طراحی بهینه است که در هنگام باز شدن فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. همچنین از دیگر مزیت‌های این طراحی باز کردن تنها نیمی از یخچال برای استفاده از آن است که در نوع خود جالب توجه است.

یخچالِ ساید بای ساید

راهنمای خرید ساید بای ساید

در یخچال‌های ساید بای ساید همانگونه که از نامشان هم مشخص است، یخچال و فریزر در کنار هم قرار می‌گیرند و معمولاً مجهز به آب سرد کن و یخ‌ساز هستند. عرض یخچالِ ساید بای ساید ۸۴ تا ۹۲ سانتی‌متر است و تا حدود ۷۹۳ لیتر ظرفیت ذخیره‌سازی دارد. البته لازم به ذکر است که تنها حدود ۷۰ درصد آن قابل استفاده است. درهای باریک این مدل تا حدودی یک مزیت برای آشپزخانه‌های کوچک به حساب می‌آید اما باید در نظر داشته باشید که این درب‌ها به اندازه‌ی کافی (به عنوان مثال عرض یک جعبه‌ی پیتزا) باز نمی‌شوند. همچنین محفظه‌ی بلند و عمیق آن عاملی برای گیر افتادن بعضی مواد در انتهای آن است که دسترسی به مواد غذایی را سخت می‌کند. در یک کلام، یخچال ساید بای ساید از نظر فضا و انرژی مصرفی نسبت به سایر مدل‌ها بهینه نیست.

حتما بخوانید
تفاوت تلویزیون سامسونگ QLED و OLED چیست؟

یخچالِ توکار

یخچال توکار

هر چند که این مدل از یخچال‌ها گران‌قیمت هستند اما تناسب شیک و در عین حال جذابی با کابینت‌ها و پیش‌خوان‌ها انواع آشپزخانه‌ها دارند. یخچال‌های توکار معمولاً بلند (بالاتر از ۱۷۷ سانتی‌متر) و پهن (۷۶ تا ۱۲۲ سانتی‌متر) هستند و ظرفیت آن‌ها ۷۶۴ لیتر (با قابلیت بهره‌وری از حدود ۷۰ درصد آن) است. به طور معمول این مدل از یخچال‌ها قابلیت سفارشی‌سازی (از نظر رنگ و اندازه) برای آشپزخانه شما را دارند، اما تنوع این محصول در حال حاضر در کشور ایران بسیار اندک است.
بازگشت به فهرست ⬆ 

۳. اندازه‌ی یخچال فریزر

اکثر تولیدکنندگان، یخچال‌ها را در اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌کنند. بنابراین نگرانی از بابت عدم دسترسی به یخچالی با اندازه‌ی دلخواه وجود ندارد. به همین علت هم توصیه می‌شود که حتما قبل از خرید، محل مورد نظر را برای قرار دادن یخچال اندازه بگیرید. همچنین فراموش نکنید که عرض و ارتفاع ورودی‌ها و راه‌پله را که در مسیر رساندن دستگاه به آشپزخانه است، به طور دقیق اندازه‌گیری کنید. نکته‌ی حائز اهمیت دیگر ایجاد جریان هوای کافی در اطراف دستگاه است، بنابراین همواره فضایی به اندازه ۲ الی ۳ سانتی‌متر در اطراف و پشت آن در نظر بگیرید. در صورتی که یخچال را در کنار دیوار قرار می‌دهید باید بتوانید درب یخچال را کاملا باز کنید، همچنین نباید جهت باز شدن آن به سمت دیوار باشد.

۴. ظرفیت مناسب یخچال فریزر

به طور کلی، اکثر تولیدکنندگان یخچالی با ظرفیت ۵۳۸ تا ۶۲۳ لیتر را برای یک خانواده‌ی چهار نفره توصیه می‌کنند. اما باید در نظر داشته باشید که اگر از جمله خانواده‌هایی هستید که به طور هفتگی و عمده خرید می‌کنید؛ ممکن است به یخچالی با ظرفیت بیشتر (چیزی در حدود ۸۴۹ تا ۹۳۵) نیاز داشته باشید.

به یاد داشته باشید که در اغلب موارد مقدار فضای ذخیره‌سازی قابل استفاده برای یخچال‌ها کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌شود، بنابراین در هنگام خرید دقت لازم را به خرج دهید.

۵. بررسی برچسب انرژی

برچسب انرژی

امروزه با افزایش اهمیت و درک مردم از بهینه بودن دستگاه از نقطه نظر مصرف انرژی، برچسب مصرف انرژی یخچال اهمیت خاصی پیدا کرده است. از طرفی انواع مدل‌های جدید یخچال در گذر زمان از نظر مصرف انرژی برق بهینه شده‌اند. البته باید بدانید که راندمان یک دستگاه برقی از جمله یخچال تا حدی بسته به مدل متفاوت است. به طور کلی سه نوع استاندارد برای میزان مصرف انرژی دستگاه‌ها وجود دارد:

  • برچسب انرژی
  • ستاره‌ی انرژی (Energy Star)
  • برچسب سازگاری با محیط زیست (Nature-Friendly)

بیشتر افراد با برچسب انرژی آشنایی دارند، در حالی که ممکن است، ستاره‌ی انرژی چندان آشنا نباشد. این نشان در سال ۱۹۹۲ در آژانس محافظت محیطی آمریکا به منظور تلاش در جهت کاهش انرژی مصرفی در تولیدات کارخانه‌ای و کم کردن عوامل به وجود آورنده‌ی پدیده‌ی گلخانه‌ای، ابداع شد. در همین راستا جالب است بدانید که یخچال‌هایی که دارای برچسب ستاره‌ی انرژی باشند، ۲۰ درصد کمتر از سایر یخچال‌ها برق مصرف می‌کنند که این موضوع باعث پایین آمدن مبلغ قبض برق شما خواهد شد.

در ادامه‌ی بحث بررسی مصرف انرژی دستگاه باید بدانید که یک یخچال فریزر معمولا به تنهایی ۱۵ درصد مصرف برق خانه را تشکیل می‌دهد. بنابراین، لازم است هنگام خرید توجه ویژه‌ای به برچسب‌های انرژی دستگاه داشته باشید. علاوه بر برچسب جهانی انرژی استار، برچسب انرژی که توسط نهادهای داخلی به محصولات مصرف‌کننده‌ی انرژی تعلق می‌گیرد هم حائز اهمیت هستند و به نوعی کیفیت محصول را نشان می‌دهند. هرچه رتبه‌ی برچسب انرژی محصول بالاتر باشد (به سمت رنگ سبزتر)، راندمان دستگاه بهتر و میزان مصرف انرژی آن کمتر است.

۶. قابلیت‌های یخچال فریزهای مدرن

با یک نگاه اجمالی به دنیای اطراف خود می‌توانید متوجه شوید که جهان امروز در مقایسه با دهه‌های قبلی به مکانی هوشمندتر برای زندگی تبدیل شده است. در این میان، یخچال‌ها چندان علاقه‌ای به دور ماندن از تکنولوژی‌های هوشمند ندارند و همراه با فناوری‌های جدید حرکت می‌کنند. بنابراین در این قسمت از این راهنمای کامل به سراغ جدیدترین تکنولوژی‌های روزِ به کار رفته در  انواع یخچال فریزرها می‌رویم.

کمپرسور اینورتر

کمپرسور اینورتر چیست

برای آشنایی با فناوری کمپرسور اینورتر (The Inverter Compressor) باید توضیحاتی در خصوص چیستی کمپرسور و نقش آن در یخچال فریزر بدهیم. کمپرسور عملکردی همانند قلب انسان دارد و نقش آن پمپ کردن و فشرده‌سازی گاز مبرد در لوله‌های دستگاه است. این گاز قبل از گردش در یخچال به سمت واحد کندانسور (Condenser Unit) می‌رود تا مایع و سرد شود. سپس مایع سرد در داخل کویل‌ها به گردش در می‌آید و گرما را از داخل یخچال خارج می‌کند. طی این فرآیند، بارها و بارها گاز منبسط می‌شود و راه خود را به کمپرسور بازمی‌یابد و فرآیند تکرار می‌شود. اما یک کمپرسور اینورتور چیست؟

فناوری کمپرسور اینورتر عاملی برای هوشمندسازی این بخش دستگاه است، به طوری که مانند کمپرسورهای استاندارد و معمول روشن و خاموش نمی‌شود. بلکه می‌تواند با سرعت های متفاوت کار کند، بنابراین هیچ صدایی هم ایجاد نمی‌شود. لازم به ذکر است که با وجود این نوع از کمپرسورها، هزینه‌های برق مصرفی به طور کارآمدی کاهش پیدا می‌کند. پس در هنگام خرید یخچال فریزر حتما به این نکته توجه نمایید.

حتما بخوانید
بررسی گوشی جی پلاس Q20؛ ارزان‌قیمت، کاربردی و عمر باتری بالا

خنک‌کنندگی درب‌

تکنولوژی خنک‌کنندگی درب‌ (Door Cooling) نوعی فناوری است که در آن دریچه‌های هوا به صورت خطی و هم راستا طراحی شده‌اند. جالب است بدانید که همین طراحی هم عاملی برای خنک‌سازی یکنواخت فضای داخلی یخچال است. با وجود تکنولوژی خنک‌کنندگی درب‌، یخچال می‌تواند حداقل ۳۵ درصد سریع‌تر از حد معمول محیط داخلی را خنک کند. لازم به ذکر است که شرکت LG از جمله شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی تولید یخچال‌هایی مجهز به این فناوری است.

خنک‌کنندگی دوگانه

تکنولوژی خنک‌کنندگی دوگانه (Twin Cooling) به این معنی است که یخچال دارای دو کمپرسور است. یک کمپرسور که یخچال را کنترل می‌کند، در حالی که کمپرسور دیگر فریزر را تحت کنترل دارد. با استفاده از این قابلیت بخش‌های مختلف یخچال روی یکدیگر تأثیر دمایی نمی‌گذارند و به همین جهت بهترین نگهداری از مواد غذایی صورت می‌گیرد. شرکت پیشرو در ساخت این نوع از یخچال‌ها، سامسونگ است که علاوه بر این دو کمپرسور یک شیر سه طرفه را برای همگام‌سازی جریان هوا بین یخچال و فریزر اضافه کرده است. در مورد مصرف انرژی یخچال‌هایی با خنک‌کننده دوگانه باید اذعان داشت که این فرآیند به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند، چراکه کمپرسورها به طور بهینه‌تر فعال هستند و تنها قسمتی را که نیاز به خنک شدن دارد، خنک می‌کنند.

قابلیت تبدیل

تا به‌ حال به این موضوع فکر کرده‌اید که ای‌ کاش می‌توانستید، فضای فریزر را کم کنید و به فضای یخچال اضافه کنید! یا زمانیکه در سفر هستید، مواد فاسدشدنی را از یخچال به فریزر منتقل کنید و نیازی به روشن بودن کل یخچال در طول مدت مسافرت و مصرف انرژی بالا نباشد. اگر این موارد برای شما هم چالش‌برانگیز است، باید بدانید که یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های هوشمند که توسط شرکت سامسونگ پرده برداری شده است، یخچال‌های قابل تبدیل (Convertible Refrigerator) است. با استفاده از یخچال قابل تبدیل، می‌توانید به فضای اضافی (حدود ۳۵ درصد ظرفیت بیشتر) آن هم زمانیکه فضای ذخیره‌سازی یخچال شما تمام می‌شود، دست پیدا کنید. یخچال‌های قابل تبدیل قابل تنظیم در حالت‌های یخچال و فریزر، یخچال و یخچال، یخچال بدون فریزر و حالت فریزر بدون یخچال هستند.

فناوری ضد باکتریایی

فناوری ضد باکتریایی (MicroBlock Technology) از رشد ۹۹.۹ درصدی باکتری‌ها در یخچال جلوگیری می‌کند و در کنار آن، طراوت میوه‌ها و سبزیجات را تا حدود ۷ روز حفظ می‌کند. در این فناوری با استفاده از افزودنی‌های ضد میکروبی در مقیاس میکرونی (Micrometre)، از رشد کنترل‌ نشده میکروارگانیسم‌ها و همه‌گیری آن‌ها در محیط داخلی یخچال جلوگیری می‌شود و موادغذایی به مدت طولانی‌تری تازه می‌‌مانند.

قابلیت تصفیه آب

نسل جدید یخچال فریزرها دارای فیلتر مخصوص تصفیه آب هستند که با عبور دادن آب از فضای داخل فیلتر‌ها که مجهز به کربن فعال است، آلودگی‌های آب را پاک می‌کند. درواقع سازوکار کربن فعال مانند یک آهنربا است که آلاینده‌ها را به دام می اندازد. بنابراین طی چنین فرآیندی محصول نهایی آب آشامیدنی سالم و تمیز برای شما و خانواده شما است.
بازگشت به فهرست ⬆ 

۷. آشنایی با یخچال‌ فریزرهای هوشمند

یخچال هوشمند

اتفاق جالبی است اگر یخچال بتواند به شما بگوید که درب آن باز مانده است؟ یا در حالی که در فروشگاه مواد غذایی هستید، نیاز به خرید تخم‌مرغ یا شیر را به شما یادآور شود. جالب است بدانید که یخچال‌های هوشمند (Smart Refrigerator) چنین قابلیت‌هایی دارند. دستگاه‌هایی که از طریق اینترنت به تلفن هوشمند شما متصل می‌شوند.

به طور کلی یخچال هوشمند، بر پایه‌ی تکنولوژی ابری است و بسته به ویژگی‌هایی که در آن تعبیه شده است، به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از گوشی هوشمند خود داخل یخچال را ببینید، یادداشت‌ها و ورودی‌های تقویم که بر روی صفحه نمایش یخچال است را ارسال و دریافت کنید و حتی در صورتی که درب یخچال باز مانده باشد، هشدار دریافت کنید.

در زمینه‌ی تولید یخچال‌های هوشمند دو شرکت سامسونگ (Samsung) و ال جی (LG) پیشرو هستند و حتی در بعضی موارد امکانات ویژه دیگری را هم به نمایش می‌گذارند. به عنوان نمونه، یخچال فَمیلی هاب سامسونگ (Samsung’s Family Hub Refrigerator)، دارای صفحه نمایش بزرگ است که به شما این امکان را می‌دهد که تقویم را بررسی کنید، یادداشت‌ بگذارید، دستور العمل‌های پخت را جستجو کنید، تلویزیون تماشا کنید یا موسیقی پخش کنید. با این حال، لازم به ذکر است که دیگر یخچال‌های هوشمند عملکردهای کمتری دارند و این گستره از قابلیت‌ها تنها مربوط به این مدل از یخچال‌های شرکت سامسونگ است. اما این به معنی غیر مفید بودن سایر مدل‌های هوشمند نیست. چراکه ارسال یک اعلان در صورت باز ماندن درب یا اطلاع از کم شدن مقدار یخ موجود در یخچال همچنان قابلیت جالب و مفیدی است.

۸. یخچال کلاسیک بخریم یا نه؟

راهنمای خرید یخچال کلاسیک

با افزایش علاقه به طراحی در طی چند دهه گذشته، گزینه‌های جذابی از انواع لوازم خانگی از جمله یخچال در دسترس عموم قرار گرفته‌اند. در این میان یکی از جالب‌ترین مدل‌ها یخچال‌های رِترو (Retro refrigerator) است که در ایران به نام یخچال کلاسیک شناخته می‌شود. یخچال‌هایی که با رنگ‌های متنوع و ظاهر انگلیسی خود قابلیت تبدیل آشپزخانه، به یک فضای کلاسیک را دارد.

حتما بخوانید
۲۱ روش موثر برای درمان خانگی تبخال

یخچال کلاسیک محصولی جمع‌وجور و کاربردی است که می‌تواند انتخابی مناسب برای زوج‌های جوان باشد. رده انرژی این محصول ++A است و در بین محصولات گروه خود بسیار کم‌مصرف محسوب می‌شود. همچنین این نوع از یخچال‌ها، بیشتر قابلیت‌های دستگاه‌های معمول در بازار را دارد، اما باید بدانید که ماهیت آن‌ها چندان با بحث هوشمندسازی هم راستا نیست.

از طرفی شرکت امرسان تنها عرضه‌کننده‌ی این نوع محصول در کنار سایر مدل‌های یخچال فریزر است، بنابراین همچون دیگر یخچال‌ها در بازار ایران، رایج نیست. این مدل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای فریزر در آن زیاد نبوده و حداقل فضای مورد نیاز را فراهم می‌کند. بنابراین اگر قصد خرید این مدل از یخچال‌ها را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که مزایا و معایب کلی آن را در کنار بررسی تخصصی محصول در سایت دیجی‌کالا بررسی کنید و با نگاهی آگاهانه نسبت به محصول و نیازهای خود به سمت خرید آن بروید.
بازگشت به فهرست ⬆ 

۹. نکات مهم در نگهداری از یخچال فریزر

نکاتی برای نگهداری از یخچال

در این بخش شما را با راهکارهایی سریع و بهینه برای نگهداری از یخچال فریزر و افزایش طول عمر آن آشنا می‌کنیم.

خروج اقلام غذایی از یخچال؛ برای تمیز کردن داخل یخچال همواره کار را با خارج کردن همه چیز از یخچال شروع کنید و به منظور فرار از بوی بد یخچال، اقلام قدیمی و تاریخ مصرف گذشته را دور بریزید.

شست‌وشو؛ در این مرحله با استفاده از یک اسفنج یا پارچه نخی به همراه مقداری آب گرم و صابون تمام سطوح، از جمله سطوح زیرین قفسه‌ها، کشوها و مسیرهای کشو را پاک کنید. لازم به ذکر است که در هنگام شست‌وشو حتما از صابون بدون مواد افزودنی استفاده کنید!

لکه‌بری؛ لکه‌های باقی مانده از کیک تولد هفته پیش یا هر نوع ماده غذایی چسبنده‌ای را از سطح داخلی یخچال پاک کنید. چراکه فساد همین باقی‌مانده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در بوی بد یخچال هستند.

سازمان‌دهی؛ هر ماده غذایی را بر اساس نیاز خود در بخش‌های جلویی یا انتهایی یخچال قرار دهید. غذاهایی که زودتر به تاریخ انقضا می‌رسند را در ابتدا و مواد غذایی مقاوم‌تر را در انتهای دستگاه قرار دهید. اگر هم اهل میان‌وعده خوری دائم هستید، خوراکی‌ها خود را در جلوی یخچال قرار دهید، چرا که با این کار درب یخچال کمتر باز می‌ماند.

خوشبو سازی فضا؛ در هر ۲ تا ۳ ماه یکبار مقداری جوش شیرین یا سایر خوشبوکننده‌های مخصوص را در یخچال قرار دهید، تا بوی غذاها را جذب کند و تازگی یخچال حفظ شود. در همین راستا باید مطرح کرد که یکی از دلایل رایج برای بوی بد یخچال نشت فریون (Freon) است. البته این مسأله همراه با عدم کارکرد بهینه و سرد شدن کافی مواد غذایی است. در چنین حالتی، باید با یک تکنسین لوازم خانگی حرفه‌ای تماس بگیرید تا مشکل یخچال شما را برطرف کند.

بازتنظیم دما؛ توجه کنید که هنگام تمیز کردن یا خارج و داخل کردن وسایل و مواد غذایی، صفحه‌های دما به راحتی دچار ضربه می‌شوند، بنابراین نیاز است تا پس از مرتب‌سازی و قرار دادن مواد در دستگاه، ترموستات را باز تنظیم کنید. مطمئن شوید که بخش فریزر شما روی ۰ درجه فارنهایت و یخچال بین ۳۷ تا ۴۰ درجه، تنظیم شده است.

یخچال را پر نگه‌ دارید؛ حتی اگر ترجیح می‌دهید بیرون غذا بخورید و به هر دلیلی یخچال شما پر نمی‌شود، برای حفظ دمای داخلی (توده هوای سرد) یخچال خود چند بطری آب را داخل آن قرار دهید. چراکه وقتی در یخچال را باز می‌کنید، هوای سرد خارج و هوای گرم وارد آن می‌شود. بنابراین، وقتی درب را می‌بندید، یخچال باید دوباره همه چیز را خنک کند. با پر نگه داشتن یخچال، فضای و هوای کمتری برای تبادل با محیط خارج وجود دارد و چنین کاری به افزایش بهره‌وری دستگاه کمک می‌کند.

۱۰. سهل‌انگاری‌هایی که یخچال فریزر را به تعمیرگاه می‌کشاند

نکات خرید یخچال

اگرچه اکثر مردم به طور معمول یخچال خود را تمیز می‌کنند، اما با این وجود عادات زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب به یخچال شما شود. یخچال سیستم پیچیده‌ای است که برای کارکرد درست به چیزی بیش از تمیز کردن سریع نیاز دارند. بنابراین در این بخش ۵ عادت اشتباه که ممکن است به یخچال شما آسیب بزند را گردآوری کرده‌ایم:

ذخیره بیش از حد یا کم مواد غذایی

اگر مدت زیادی است که به فروشگاه سر نزده‌اید، احتمالاً یخچالی پر از میوه‌ها، سبزیجات و سایر محصولات غذایی و نوشیدنی خواهید داشت. درست است که این یک کار عملی معمول به نظر می‌رسد اما می‌تواند باعث آسیب جدی به یخچال شود. قرار دادن بیش از حد مواد غذایی در یخچال می‌تواند گردش جریان هوا را در سیستم دشوارتر کند و این موضوع تنظیم دمای داخلی و خنک نگه داشتن اقلام غذایی شما را با چالش مواجه می‌کند.

با ناتوانی در تنظیم دما، فشار اضافی بر کویل‌های (Coils) کمپرسور و کندانسور وارد می‌شود که متعاقباً می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد آن‌ها شود. از طرفی همانطور که قبلا هم اشاره شد خالی بودن یخچال هم می‌تواند دردسرساز باشد. بنابراین همواره حجم مواد غذایی موجود در یخچال را متعادل نگه دارید.

تمیز نکردن کویل‌های یخچال

با تمیز کردن کویل‌ها یا لوله‌های کندانسور به طور مرتب و حداقل یک بار در سال، می‌توان از بسیاری از تعمیرات یخچال جلوگیری کرد. چراکه به مرور زمان گرد و غبار و زباله روی کویل‌ها را می‌پوشاند. در چنین حالتی سیم پیچ‌ها کارایی خود را در دفع گرما از دست می‌دهد و چنین اتفاقی بر کمپرسور فشار مضاعف اعمال می‌کند. از طرفی مسلما مصرف برق دستگاه هم بالا می‌رود. بنابراین تمیز کردن کویل‌ها به صورت دوره‌ای را فراموش نکنید.

حتما بخوانید
آیا شما تلویزیون سامسونگ اصل کره مناسب روش هستید؟ این 5 نکته به شما امکان می‌دهد پاسخ

نزدیکی بیش از حد یخچال به دیوار

به یاد داشته باشید که جریان هوای مناسب در اطراف یخچال برای جلوگیری از آسیب به آن ضروری است. زیرا وجود جریان هوا ضعیف، توانایی یخچال شما را برای هم‌دماسازی و حذف گرما کاهش می‌دهد. بنابراین در عملکرد خنک سازی اختلال به وجود می‌آید.

در حالت ایدئال، بایدحداقل ۳ سانتی متر فضا از کناره‌های یخچال، بالا و زیر آن برای دستگاه باز کنید. همچنین قرار دادن یخچال در یک کابینت بدون فاصله‌گذاری استاندارد می‌تواند منجر به جریان هوای ضعیف شود؛ پس در هنگام خرید و نصب نوع ساده و توکار یخچال به این مسأله دقت کنید.

باز گذاشتن درب برای مدت طولانی

یکی از رایج‌ترین عادت‌های بدی که منجر به آسیب دیدن یخچال می‌شود، باز گذاشتن درب آن است. به عنوان مثال شاید یک بطری شیر جدید از یخچال بیرون آورده باشید و مجبورید تا زمانی را صرف باز کردن آن کنید. سپس شیر را در لیوان می‌ریزید و بطری را به یخچال برمی‌گردانید. در تمام مدت درب یخچال شما باز است و تمام هوای خنک داخل آن خارج می‌شود.

اجازه دادن به اینکه هوای خنک از دستگاه شما خارج شود، سیستم را مجبور به کار بیشتر برای خنک‌سازی مجدد می‌کند که به نوبه خود، منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور و در نتیجه تحت فشار قرار گرفتن آن می‌شود. پس لازم است تا این عادت ساده اما مهلک را اصلاح کنید.

عدم توجه به جمع شدن آب در پایین دیواره‌ی یخچال و تجمع یخ

ممکن است متوجه سوراخی کوچک در بخش پایینی دیواره‌ی یخچال خود شده باشید. قسمتی از یخچال که به آن سوراخ زهکشی (Drainage Hole) می‌گویند. به یاد داشته باشید که برای نگهداری بهتر از یخچال باید به طور منظم سوراخ زهکشی را از نظر انسداد بررسی و تمیز کنید.

۱۱. قرار دادن غذای داغ در یخچال؛ از افسانه تا واقعیت

غذای داغ در یخچال

برای پاسخ به این سوال مسأله را از دو جنبه حفظ مواد غذایی و نگهداری از یخچال بررسی می‌کنیم. در ابتدا باید بدانید زمانیکه غذایی داغ در دست دارید باید قبل از قرار دادن آن در یخچال، اجازه بدهید که ماده‌ی غذایی به دمای اتاق برسد. چراکه با قرار دادن غذای داغ در فضای سر یخچال به باکتری‌ سالمونلا (Salmonella Bacteria) اجازه‌ی رشد داده می‌شود و همین مثلا می‌تواند عاملی برای سریع‌تر خراب شدن غذا باشد.

در کنار این موضوع جالب است بدانید که یکی از تصورات غلط و رایج درباره‌ی غذای داغ و یخچال این است که اگر غذای داغ را مستقیماً در یخچال خود قرار دهید به دستگاه آسیب می‌زند. واقعیت این است که با وجود اکثر یخچال‌های مدرن و تکنولوژی روزی که در این دستگاه‌ها قرار دارد، غذای داغ واقعاً به دستگاه آسیب نخواهد رساند. البته باید در نظر داشته باشید که این کار می‌تواند بازده انرژی دستگاه برای سرد کردن غذا را پایین بیاورد. بنابراین بهتر است تا به موادغذایی داغ، مهلت تعدیل دما دهید.
بازگشت به فهرست ⬆ 

پرفروش‌ترین یخچال فریزرهای موجود در بازار ایران

در زمینه تولید انواع یخچال فریزر، شرکت‌های ایرانی و خارجی مختلفی در حال فعالیت هستند که مارک‌های سامسونگ (Samsung)، ال جی (LG)، دوو (Daewoo)، امرسان (Emersun)، ایستکول (EastCool) و اسنوا (Snowa) از جمله شناخته‌ترین و خوش‌نام‌ترین برندها در ایران هستند. در همین راستا، برای پاسخ به سوال بهترین مدل یخچال باید به سراغ پرفروش‌های این بازار برویم، چراکه تجربه کاربران در استفاده از یک محصول، یکی از رویه‌های کارا در تشخیص مدل و برند کالایی با ارزش خرید بالا است.

یخچال ایستکول مدل TM-642-80-B

یخچال ایستکول TM-642-80-B

پرفروش‌های بازار ایران را با یخچال ایستکول مدل TM-642-80-B شروع می‌کنیم. یخچالی که با کیفیت ساخت بسیار بالا و البته قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای ساخته شده است. این محصول بسیار ساده، کم مصرف و در عین حال جمع و جور است و ظرفیتی ۹۷ لیتری دارد. لازم به ذکر است که یخچال‌های ایستکول، در اصل برند شرکت صنعتی تکران‌مبرد است که در زمینه‌ی تولید محصولات سردکننده‌ی صنعتی و تجاری از جمله آب‌سردکن و یخچال‌های در ابعاد کوچک، فعالیت‌های گسترده‌ای را از گذشته تا به امروز داشته است.

به طور کلی وزن این مدل یخچال در حدود ۲۵ کیلوگرم و گنجایش ۸۹ لیتر است و پهنایی به اندازه ۴۴۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۸۰۰ سانتی‌متر دارد. این دستگاه فاقد قابلیت ضد برفک است و تنها یک عدد کشو دارد. بنابراین با توجه به مشخصات مطرح شده، برای افراد مجرد یا استفاده در هتل‌ها و کارگاه‌ها گزینه ایدئالی به شمار می‌آید.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

یخچال و فریزر ساید بای ساید اسنوا مدل SN8-2261GW

ساید بای ساید اسنوا SN8-2261GW

یخچال ساید بای ساید اسنوا مدل SN8-2261GW یکی از محبوب‌ترین و در عین‌حال با کیفیت‌ترین یخچال‌های ایرانی است. طراحی استاندارد این یخچال با کمپرسور اینونتر همراه است و همانطور که قبلا هم اشاره شد، وجود این نوع از کمپرسورها هزینه برق مصرفی را به طور چشم‌گیری کاهش خواهند داد. این یخچال هوشمند دارای ۶ سنسور هوشمند است که می‌تواند در سرمایش، توان و گسترش کارایی یخچال بسیار مفید باشد. درباره ظرفیت این محصول می‌توان بیان کرد که گنجایش کلی ۵۹۱ لیتر است که ۱۹۷ لیتر آن را فریزر تشکیل داده است. پهنای این مدل دستگاه ۹۱۶ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۱۸۱۶ سانتی‌متر است. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت این محصول نسبت به سایر برندهای ایرانی گران‌تر است.

حتما بخوانید
چهار دلیل تلویزیون سامسونگ اتلاف وقت است

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

یخچال و فریزر بست مدل BRB240

یخچال و فریزر بستBRB240

اگر به دنبال یخچالی جمع و جور، بی‌صدا و در عین حال با ظرفیت مناسبی هستید، یخچال و فریزر بست مدل BRB240 می‌تواند گزینه‌ای اقتصادی و با کیفیت باشد. این کالا از سری محصولات گروه صنعتی انتخاب است، شرکتی ایرانی و خوش‌نام که در زمینه تولید انواع یخچال فریزر تا به امروز کارنامه مثبتی دارد.

به طور کلی قسمت بالای این مدل به یخچال و قسمت پایین آن به فریزر اختصاص داده شده است. بنابراین در دسته یخچال‌های پایین فریزر، دسته‌بندی می‌شود. سیستم سرمایشی فریزر ۱۰۰ درصد بدون برفک و ظرفیت قابل استفاده آن ۴۲۰ لیتر است که عملا برای خانواده‌هایی با جمعیت متوسط تعبیه شده است. وزن آن ۹۰ کیلوگرم است که نسبت به هم رده‌های خود سنگین‌تر است. همچنین از نظر اندازه دارای پهنای ۷۰۵ سانتی‌متری و ارتفاع ۱۹۸۰ سانتی‌متری است. پس در حالت کلی و بنابر آنچه مطرح شد، این یخچال فریزر گزینه‌ای با کیفیت، کاربردی و مقرون به صرفه است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

یخچال و فریزر امرسان مدل TFH14T

یخچال TFH14T

امرسان یکی از بزرگترین و معتبرترین تولید و عرضه کنندگان لوازم خانگی برقی است که در بازار ایران به خوبی شناخته شده است. یخچال‌های این شرکت هم از این قاعده مستثنا نبوده و در خانه اغلب ایرانی‌ها وجود دارند.

یخچال و فریزر امرسان مدل TFH14T در دسته دستگاه‌های فریزر بالاست که مصرف انرژی پایین و در رده A دارد. جنس بدنه آن ورق فولادی است و دارای ۴ طبقه است که در طبقات آن در جابه‌حایی بسیار منعطف هستند. البته لازم به ذکر است که فریزر این دستگاه دارای دو طبقه داخلی است که فضای زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، ولی حداقل جای ممکن برای محصولات فریزری در اختیار شما است. بنابراین اگر به فضای بیشتری برای فریزر احتیاج دارید می‌توانید از یک فریزر جدا یا سایر مدل‌های این برند با ظرفیت بیشتر فریزر استفاده کنید. همچنین باید توجه داشت که در طول زمان، در محفظه فریزر برفک جمع می‌شود و باید به‌صورت دوره‌ای این محفظه را تمیز کرد.

این مدل یخچال وزنی در حدود ۶۸ کیلوگرم دارد و ظرفیت فریزر آن ۷۰ لیتر و یخچال آن ۲۲۳ لیتر است. ارتفاع این محصول ۱۶۲۵ سانتی‌متر و پهنای ۶۰۰ سانتی‌متری دارد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

یخچال و فریزر ساید بای ساید ایکس ویژن مدل TF540

یخچال و فریزر ساید بای ساید ایکس ویژن مدل TF540

از جمله یخچال‌های ساید بای ساید که هم کیفیت خوبی دارند و هم قیمت مقرون به صرفه، یخچال و فریزر ساید بای ساید مدل TF540 از سری محصولات شرکت ایکس ویژن است. کیفیت ساخت قطعات پلاستیکی و بدنه این یخچال بسیار بالا است و سیستم سرمایش بهینه‌ای دارد. به طوری که شما می‌توانید دمای یخچال و فریزر را به صورت جداگانه تنظیم کنید. این مدل یخچال مجهز به آبسردکن و یخ‌سازی قدرتمند است که اگرچه نیمه‌اتوماتیک، اما به شدت کارآمدی است. به طور کلی وزن این مدل یخچال در حدود ۹۵ کیلوگرم و گنجایش کلی آن ۴۲۹ لیتر است که ۱۳۳ لیتر آن به فریزر اختصاص دارد. پهنای یخچال به اندازه ۸۶۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۱۸۵۰ سانتی‌متری دارد.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

یخچال و فریزر سامسونگ مدل RL730

خرید یخچال و فریزر سامسونگ مدل RL730

یکی دیگر از پرفروش‌های کشور را می‌توان یخچال فریزر مدل RL730 از برند سامسونگ در نظر گرفت. برندی که در بسیاری از انتخاب‌ها چه گوشی موبایل یا لوازم خانگی همواره حرفی برای گفتن دارد. همانطور که احتمالا در جریان هستید، در حوزه خرید یخچال هم سامسونگ می‌درخشد. چراکه یخچال RL730 از کمپرسور اینورتر دیجیتال، سیستم‌سرد‌کننده‌ی سریع، مصرف انرژی پایین و قیمت به‌صرفه‌ای برخوردار است. این یخچال پنج حسگر هوشمند دارد که به وسیله آن می‌تواند دمای سیستم را به خوبی کنترل کرد. همچنین این سنسورها دمای آشپزخانه را هم تحت‌نظر دارند. بنابراین با استفاده از سنسورهای هوشمند از تغییر دمای داخلی یخچال جلوگیری می‌شود.

اما در کنار این نکات مثبت، لازم به ذکر است که یخ‌ساز آن طراحی دستی دارد و کاربر باید آن را پر کند. همچنین با توجه به ظرفیت ۳۰۳ لیتری آن این مدل برای خانواده‌های کم‌جمعیت گزینه مناسبی است. پهنای این مدل دستگاه ۷۰۰ سانتی‌متر و ارتفاع آن ۱۸۵۰ سانتی‌متر است. البته باید در نظر داشته باشید که قیمت این محصول نسبت به سایر برندهای ایرانی گران‌تر است.

مشاهده محصول در دیجی‌کالا

جمع‌بندی

به یاد داشته باشید که کمی دقت نظر به همراه آگاهی در زمان خرید، می‌تواند کالایی با کیفیت را به شما هدیه کند. کالایی که در عین کاربردی بودن از نظر مالی هم هزینه‌ی بی‌دلیلی را به شما اعمال نکند. در پایان این راهنمای جامع امیدواریم که مطالب ارائه شده در زمینه خرید و نگهداری از انواع یخچال برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد.

منابع: Consumer Reports, Rise, FOOD NDTV

دیدگاهتان را بنویسید