کولر گازی – خیلی آسان حتی کودکان شما هم می توانند این کار را انجام دهند

کولر گازی بهطور مثال اگر سازنده پمپ حرارتی بهطور پیشفرض گرمایش را برای سیستم تهویهای در نظر گرفته باشد، بخش جریانی شیر معکوسکننده وقتی شروع به کار میکند که مصرفکننده نیاز به سرمایش داشته باشد. این امر باعث میشود که قسمتهای تشکیل دهنده کمپرسور دارای تعادل شعاعی باشند، میزان نشتی وقتیکه اختلاف فشار در محفظههای هوا کمتر از اختلاف فشار بین ورودی و خروجی باشد، به حداقل میرسد. هوای بین قطعه و گرمابر مثل عایق حرارتی عمل میکند و نبود ترمال گریس موجب افزایش حرارت شدید، هنگ کردن و سوختن قطعه میشود. انواع ترمال گریسهای متنوع در بازار شامل خمیر سیلیکون، خمیر سرامیک تا خمیر نقره و انواع مختلف میباشند. در سال ۲۰۰۶ میلادی، کمپانی دایکین، شرکت McQuay را به ارزش تقریبی ۳ میلیارد دلار خریداری و در سال ۲۰۱۲ شرکت Goodman را به ارزش تقریبی ۴ میلیارد دلار مشارکت نمود و از سال ۲۰۱۳ تا سال ۲۰۱۶ به عنوان پر فروشترین برند تهویه مطبوع جهان قرار دارد. با عبور گاز داغ از کویلهای کندانسور و عبور پر سرعت هوای محیط از روی لولهها توسط فن، این گاز پرفشار تبدیل به مایع پرفشار و نسبتاً داغی میشود. کمپرسورهای محوری بهطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بهطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار میگیرند.

کمپرسورها بعد از پمپها، دومین تجهیزات مصرفکننده انرژی در صنایع مختلف میباشند (با مصرف ۱۶ درصد برق موتورهای صنعتی توسط کمپرسورهای هوا و ۷ درصد آن توسط کمپرسورهای سامانههای تبرید) و نیز دومین جایگاه در پتانسیل کاهش مصرف انرژی را نیز به خود اختصاص میدهند (بهطور متوسط ۱۷٫۱ درصد). دمای بخار در توربین IP (فشار متوسط) ۲۳۰ درجه سانتیگراد و در توربین HP (فشار بالا) ۵۴۰ درجه سانتیگراد است. پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت با سیتم ۱٫۵ کلیدی است. عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بخار شهید رجایی از سال ۱۳۶۲ شروع شد. نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجایی، (قزوین، در کیلومتر ۲۵ آزادراه قزوین-کرج) یکی از نیروگاههای ایران که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲۰۴۲ مگاوات است. ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ «نیروگاه شهید رجایی». ↑ ۸٫۰ ۸٫۱ “What is the Inverter technology in air conditioners? – Inventor”. The American Society of Mechanical Engineers. ضریب عملکرد چیلرهای جذبی تک اثره بین ۰٫۶ الی ۰٫۸ است. ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا ۶٫۱ است. در بین انواع چیلر تراکمی نیز نوع آب خنک راندمان بالاتری نسبت به نوع هوا خنک دارد. مراحل مکش و رانش هوا در محفظه تراکم به صورت شعاعی صورت میپذیرند، که این امکان را فراهم میآورد از طرحهای سادهتر یاتاقان استفاده شود و همچنین ویژگیهای پر کردن هوا را بهبود بخشد.

حتما بخوانید
تلویزیون الجی بهتره یا سامسونگ؟

واحد هواساز کمپرسور از یک حلزونی ثابت در قسمت محفظه و یک موتور که به صورت گریز از مرکز راهاندازی میشود و همچنین یک مارپیچ متحرک، تشکیل شدهاست. پایینترین میزان جریان حجمی در کمپرسور گریز از مرکز عمدتاً توسط جریان موجود در آخرین مرحله تعیین میشود. در طی فرایند فشرده شدن هوا، روغن از قسمت روانکاری کمپرسور به هوای فشرده انتقال مییابند. کمپرسورهای بزرگتر دارای یک یاتاقان متحرک و واشرهای درزگیری هستند که بر روی پینهای انگشتی پیستون قرار دارند و دارای قطعه میانی تهویهکنندهای است که از انتقال روغن از محفظه کارتل روغن به محفظه تراکم ممانعت میکند. هوا توسط مایع کمپرسور اشباع میشود، که بهطور معمول آب است. هوا را نیز میتوان در یک تشدیدکننده فشار متراکم ساخت، اما باید کاملاً عاری از روغن باشد تا از احتراق خود به خود آن ممانعت شود. هر کمپرسور گریز از مرکز باید بهطور مناسبی آببندی شود تا میزان نشتی را در راستای محور گردنده که از میان محفظه کمپرسور عبور میکند را کاهش دهد. چرخ پره، مایع را به اطراف محفظه کمپرسور منتقل نموده و به واسطه نیروی گریز از مرکز حلقهای از مایع در اطراف محفظه کمپرسور تشکیل میشود.

روتور این کمپرسور دارای پرههای ثابتی است که به صورت خارج از مرکز در یک محفظه قرار گرفته که بخشی ازآن با مایعی پر میشود. این یک مقالهٔ خرد یک نیروگاه است. در این نوع کمپرسور تزریقی، مایعی با هدف روغن کاری و خنک کاری به محفظه تراکم و غالباً به یاتاقانهای کمپرسور تزریق میشود. این کمپرسورها از نوع رفت و برگشتی با طراحی خاص بوده که از مواد پیشرفته از قبیل فولادهای نیکل-کروم-مولیبدن ذوب شده در خلاء و کاربید تنگستن تَفجوشی شده (ساخت یک ماده جامد به کمک حرارت از پودر آن بدون مایع سازی پودر) برای ساخت قطعات آن استفاده میشود. کمپرسورهای دیافراگمی مکانیکی با جریان اندک و فشار پایین یا به عنوان پمپهای خلاء مورد استفاده قرار میگیرند. نیاز به فشارهای خیلی بالا پس از جنگ جهانی دوم به دلیل نیاز صنعت به پلی اتیلن چگالی پایین (LDPE) شدت یافت، که برای پلیمری شدن باید گاز را به کمک کمپرسورهای رفت و برگشتی خاصی تا «۳۵۰۰ بار» (۳۵۰ مگاپاسکال) فشرده کرد.

حتما بخوانید
راهنمای جامع شروع برنامه‌ی ورزشی (انتخاب تمرین‌ها و لوازم ورزشی)

روتورها و محفظه با دقت بسیار زیادی ساخته میشوند تا نشت روغن از قسمت تراکم به قسمت ورود هوا به حداقل برسد. اگر برای فشردن هوا فقط یک طرف پیستون استفاده شود، پیستون یکطرفه نامیده میشود. قبل از اینکه گاز به مرکز چرخ پروانه بعدی رانده شود، از یک پخش کننده(Diffuser) و یک محفظه حلزونی(Volute) عبور میکند، که در این محفظه انرژی جنبشی به فشار استاتیک تبدیل میشود. وقتی که سیال مولد فشار وارد محفظه میشود پیستون به طرف پایین رانده میشود، و تحت فشار بالایی سیال را به بیرون میراند. بازدهی پایین باعث میشود که آنها فقط در کاربردهای کم فشار و فشردهسازی تک مرحلهای مورد استفاده قرار گیرند، حتی اگر دو یا سه مرحلهای آن در دسترس باشد. توربین ساخت شرکت MHI ژاپن است که از گونه واکنشی، فشار ثابت، سه مرحلهای و دارای سامانه بایپس است. در سالهای اخیر استفاده از گالیم و ژرمانیم به جای سیلیکون شایع شده است.

این، بدین معنی است که به جای یاتاقانهای ساچمهای از یاتاقانهای تخت یا همان یاتاقانهای لغزشی در این کمپرسورها استفاده میشود. یونیت خارجی که «کندانسینگ یونیت» نامیده میشود، شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب میگردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد در درون ساختمان جای میگیرد. ژنراتور ساخت شرکت MHI ژاپن است که با ظرفیت ۳۱۲٫۵ مگاولتآمپر با ولتاژ ۱۹ کیلوولت با سیستم خنککن هیدروژن است. با تغییر سرعت و دور موتورهای الکتریکی، میتوان ظرفیت کمپرسور را بسته به نیاز و شرایط تغییر داد. با توجه به مصرف زیاد جریان الکتریکی در هنگام استارت موتورهای الکتریکی، مصرف برق مقدار قابل چشمگیری خواهد بود و با افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور این میزان افزایش خواهد یافت. در سیستمهای قدیمی، موتور کمپرسور هنگام شروع به کار، به جریان الکتریکی بسیار بالایی نیاز دارد و سپس با رسیدن موتور به دور نامی این جریان اولیه به حدود یک سوم کاهش پیدا میکند.

حتما بخوانید
۸ نکته‌ که پیش از خرید ماشین ظرفشویی باید بدانید (معرفی پرفروش‌های بازار)

سرعت این کمپرسور در مقایسه با کمپرسورهای دیگر خیلی بالا است، حدود ۱۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دور بر دقیقه کاملاً رایج میباشد. به این طریق زمانی که بار حرارتی در حداکثر نیست، میتوان دور موتور را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. برای بدست آوردن بهترین راندمان، نسبت فشار باید با فشار کاری مورد نیاز تطبیق داده شود. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شدهاند. کمپرسور حلقه روغنی (Liquid-ring compressor) یکی از انواع کمپرسورهای جابجایی است که دارای نسبت فشار درونی میباشد. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها میتواند الکتروموتور (برقی) یا موتور دیزلی (Diesel Engine) یا ژنراتور (انواع توربینها) باشد. کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد. کمپرسورهای رفتوبرگشتی خیلی کوچک در محدوده ۵ تا ۳۰ اسببخار، در صنعت خودرو بسیار متداول هستند که معمولاً برای کارکرد ۲۴ ساعته مناسب نیستند.

بر اساس نوع ساختار و کارکرد پمپ حرارتی، شیر معکوسکننده توسط بخش کنترل یخزدایی (به انگلیسی: Defrost Control) یا بهطور مستقیم توسط ترموستات کنترل میشود. گریس گرمایی (به انگلیسی: Thermal grease) یا (به انگلیسی: CPU grease, heat paste, heat sink compound, heat sink paste, thermal compound, thermal gel, thermal interface material, thermal paste, or grey goo) یک نوع چسب رسانای گرمایی از جنس پلیمر بوده که معمولاً میان گرما بر و قطعه گرم قرار میگیرد و دو قطعه را به هم میچسباند و شکافهای نانومتری هوای میان گرمابر (هیتسینک یا انبار حرارتی) و قطعه را کاهش داده که سبب افزایش انتقال گرما و خنک کاری بهتر قطعه نیز میگردد. امروزه به دلیل اثر تخریبی این گاز بر روی لایه ازن کاربرد آن محدود شده است زیرا این گاز با اتم اکسیژن آزاد شده از مولکول اوزون واکنش داده و منجر به تبدیل گاز اوزون به گاز اکسیژن میگردد. کمپرسورهای مارپیچ مایع تزریقی میتوانند برای نسبتهای فشار بالا ساخته شوند، زیرا که با یک مرحله تراکم هوا فشاری معادل ۱۳ بار ایجاد مینماید.

حتما بخوانید
بررسی گوشی هایسنس Infinity H50 Lite؛ اقتصادی با باتری قدرتمند

را کنترل مینماید و سیستم به ندرت خاموش و روشن میشود تا نیازی به انرژی اولیه استارت نباشد. کمپرسور کمکی (Booster compressor)، کمپرسوری است که هوای فشرده از قبل را تا فشار بالاتری متراکم میسازد. ویکیپدیا® علامتی تجاری متعلق به سازمان غیرانتفاعی بنیاد ویکیمدیا است. تمامی گازهای خنثی میتوانند به این طریق فشرده شوند. کمپرسورهای اسکرو oil-free در صنایعی کاربرد دارند که نیازمند هوای فشرده تمیز و عاری از روغن هستند و در این حالت خطر آلودگی روغنی و در نتیجه تولید محصول با کیفیت کم وجود ندارد. وجود هیدروکربنها در هوای محیط علت وجود روغن در هوای فشرده تولیدی میباشد؛ بنابراین برای دستیابی به هوای فشرده مطابق با استاندارد ISO 8573-1، فرآیندهای کامل تری نیاز است. محور موتور شش سیلندر کمپرسور رفت و برگشتی است که میتواند با دو، چهار و شش سیلندر عمل کند. غالباً کمپرسورهای چند مرحلهای دارای دو پروانه دوار هستند که بر روی هر دو انتهای محور گردان نصب شدهاند که بارهای محوری تولید شده توسط اختلاف فشار را خنثی میکنند. در مرحله مکش، هوا وارد محفظه تراکم میشود، که با حرکت روتورها به تدریج کوچک و کوچکتر میگردد.

دیدگاهتان را بنویسید