کولر گازی – اینها آمار واقعا معنی چیست؟

بازبودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان میشود و باید پس از هر بار افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشالهای کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه شود. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال یا داخل سالن هدایت میشود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر آب پوشالها میشود. در یخچالهای رایج امروزی معمولاً از فریون ۱۲ با ترکیب CCl2F2 استفاده میشود که گازی بیبو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمیشود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. کمپرسورهای جابجایی مثبت: در این کمپرسورها انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب صورت میپذیرد. اما در سیستمهای تهویه مطبوع که سیستم سرمایشی آنها از نوع تبخیری است الزاماً هوادهی از طریق هوای تازه انجام میشود ضمن اینکه تا حدودی گرد و غبار هوا در بدو ورود شسته و حذف میشود. در فضاهای سر بسته به علت عدم تبادل هوای داخل آپارتمان با فضای بیرون و از طرفی آلودهبودن هوای شهرهای بزرگ که باعث شدهاست اکثر پنجرهها بسته باشد، امکان ورود هوای تازه به داخل آپارتمان محدود است. برای جلوگیری از ورود ریزگردها و هوای گرم از طریق کولرهای آبی باید قسمتهای هواگیر کولر کاملاً به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب داشته باشند.

کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل حرارتی انجام میشود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمیکند. یک کمپرسور جابجایی (Displacement compressor) دارای این خصوصیت است که حجم معینی از گاز یا هوا را محصور میکند و سپس با کاهش دادن منطقه حجم محصور شده، فشار را افزایش میدهد. شرکت بوتان در سال ۱۳۳۲ به کوشش محمود خلیلی و فرزندش محسن خلیلی با هدف توزیع گاز مایع شکل گرفت. قدیمیترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. موتور کولرهای آبی از نوع قفس سنجابیاند که راهانداز خازنی یا مقاومتی دارند و دو-دور هستند. کولرهای آبی میتوانند با دور تند ریزگردها را وارد اتاق کنند.

حتما بخوانید
۱۸ روش خانگی فوق‌العاده برای درمان خارش پوست

موتور دارای سه سیمپیچ راهانداز، دور کند و دور تند است که در بدنهٔ موتور (طوقه) جای میگیرند. دور موتور در این کولرها در حدود ۱۰۰۰ (در دور کند) و ۱۵۰۰ دور بر دقیقه (در دور تند) است که در هر کدام به ترتیب جریانی حدود ۱ و ۶٫۵ آمپر مصرف میکند. به این طریق زمانی که بار حرارتی در حداکثر نیست، میتوان دور موتور را کاهش داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کرد. فشاری حدود ۷ بار را میتوان با یک مرحله تا ۲۰۰ بار یا حتی تا فشار ۱۷۰۰ بار در تجهیزات چند مرحلهای افزایش داد. کمپرسورهای گریز از مرکز با بیش از ۶ مرحله و فشاری تا ۲۵ بار نیز وجود دارند. حداکثر نسبت فشاری که توسط کمپرسور دندانه دار روغنکاری نشونده بدست میآید، ۵/۴ است. کمپرسور پیستونی دارای اصل عملکردی مشابهی است با یک پیستون، این کمپرسور دارای پیستونی است که در آن یک میله اتصال و یک میل لنگ چرخشی باعث عقب و جلو رفتن آن میشود.

کمپرسورهای پیستونی بدون روغن (Oil-free piston compressors) دارای رینگهای پیستونی از جنس پلی اتیلنی یا کربنی میباشند یا اینکه دیواره پیستون و سیلندر آنها میتواند همانند کمپرسورهای مارپیچی شیاردار باشد. تراکم ممکن است که یک یا چند مرحلهای باشد و کمپرسور نیز میتواند از نوع دینامیکی یا جابجایی باشد، اما در این مواقع کمپرسورهای پیستونی رایجترین هستند. اگر هر دو طرف بالا و پایین مورد استفاده قرار گیرد، کمپرسور دو طرفه نامیده میشود. اگر برای فشردن هوا فقط یک طرف پیستون استفاده شود، پیستون یکطرفه نامیده میشود. بسیاری از لپتاپهایی که دارای پردازنده قوی هستند ترمال گریس گرانقیمت و با کیفیت آنها پس از چند سال تبدیل به سنگ میشود در نتیجه اگر سرویس نشود در سیستمهایی که از کارت گرافیک مجتمع استفاده میکنند ممکن است مانیتور لپتاپ گاهی شروع به چشمک زدن به سیاهی بکند. قطعاتی که در صورت گرمای زیاد دچار خرابی یا اخلال میشوند از مدار مجتمع هستند مانند: انواع واحد پردازش مرکزی، درایو دیسک سخت، کارت گرافیک و چیپست.

حتما بخوانید
جعبه‌گشایی و بررسی جاروبرقی پاکشوما مدل PVC 25501

پرهها معمولاً از آلیاژهای ریختگی مخصوص ساخته میشوند و بیشتر کمپرسورها از نوع روغن روغنکاری شونده میباشند. کلید مخصوص کولر:جهت راهاندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ. در کولر گازی از گازهای مخصوص تبرید، که به آن مبرد میگویند، استفاده میشود. برای فریزرهای نگهداری بستنی از مبرد R22 که تا دمای -۴۰ درجه سلسیوس سرما تولید میکنند استفاده میشود. دمای فریزرها از -۱۴ درجه سلسیوس سردتر باید باشد تا به مواد غذایی آسیب نرسد. اکثر فریزرهای خانگی دمای تنظیمی از -۱۴ تا-۲۵ درجه سلسیوس دارند. در اکثر جداول مهندسی مربوط به طراحی تهویه مطبوع و مراجع معتبر درصدی از هوادهی باید از هوای تازه تمیز تأمین شود. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. در کولرهای گازی از فریون ۲۲ استفاده میشود که به علت دارا بودن هیدروژن، اثر تخریبی آن در لایهٔ اوزون به مراتب کمتر از فریونهای ۱۱ و ۱۲ است. هم راستا بودن دو پولی بسیار فوقالعاده با اهمیت است. آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل میشود.

وجود هیدروکربنها در هوای محیط علت وجود روغن در هوای فشرده تولیدی میباشد؛ بنابراین برای دستیابی به هوای فشرده مطابق با استاندارد ISO 8573-1، فرآیندهای کامل تری نیاز است. کمپرسورهای بزرگتر دارای یک یاتاقان متحرک و واشرهای درزگیری هستند که بر روی پینهای انگشتی پیستون قرار دارند و دارای قطعه میانی تهویهکنندهای است که از انتقال روغن از محفظه کارتل روغن به محفظه تراکم ممانعت میکند. یک کمپرسور محوری (Axial compressors) دارای جریان محوری است، هوا یا گاز از میان ردیفهایی از پرههای ثابت و متحرک در امتداد محور گردان کمپرسور عبور میکنند. هر هواساز مارپیچ دارای نسبت فشار ثابتی است که به طول مارپیچ، فاصله میان دندههای مارپیچ و شکل مجرای تخلیه آن بستگی دارد. هر کمپرسور گریز از مرکز باید بهطور مناسبی آببندی شود تا میزان نشتی را در راستای محور گردنده که از میان محفظه کمپرسور عبور میکند را کاهش دهد. حلزونی متحرکت توسط میل لنگی به کار انداخته میشود که دارای کورس کوتاهی است و این مارپیچ بهطور گریز از مرکز در حول مرکز حلزونی ثابت حرکت میکند. واحد هواساز کمپرسور از یک حلزونی ثابت در قسمت محفظه و یک موتور که به صورت گریز از مرکز راهاندازی میشود و همچنین یک مارپیچ متحرک، تشکیل شدهاست.

حتما بخوانید
بررسی پلوپز تولیپس RC-441؛ چندکاره و خوش‌ساخت

از آنجائیکه محفظه کمپرسور بیضوی شکل است، حلقه مایع به صورت خارج از مرکز در اطراف روتور قرار میگیرد. خازن راهانداز کولر آبی با سیمپیچ موتور (سیم پیچ کمکی) آن به صورت سری قرار میگیرد و تنها هنگام راهاندازی در مدار است. هر چقدر آب در گردش داخل کولرهای آبی بیشتر باشد قدرت خنککنندگی آن هم بیشتر میشود. به علاوه کولرهای آبی در مناطقی با آب و هوای بسیار خشک، این مزیت را نیز دارد که با ادامه کارکرد، خشکی هوا را کاهش داده و باعث آسایش بیشتر ساکنان آن میشود. کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده میگردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق میگردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک میکند. همچنین مناسب است که از گاز مبردی استفاده شود که دمای تبخیر آن پایینتر باشد (مانند فریون ۱۲). فریون گازی بیبو است و حتی در صورت ترکیب شدن با رطوبت موجب خوردگی فلزات نمیشود؛ همچنین فریون قابل اشتعال نیست. آب برای تبخیر شدن گرمای هوای درون جعبهٔ بیرونی کولر را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا میشود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن میگردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار میکنند.

کولر گازی امروزه، روغن، به دلیل خواص خوب روانسازی رایجترین مایع مورد استفاده در روانکاری است. امروزه به دلیل اثر تخریبی این گاز بر روی لایه ازن کاربرد آن محدود شده است زیرا این گاز با اتم اکسیژن آزاد شده از مولکول اوزون واکنش داده و منجر به تبدیل گاز اوزون به گاز اکسیژن میگردد. توربین گاز و کمپرسور ساخت شرکت جنرال الکتریک است. تفاوت بین فشار در قسمت ورودی و قسمت خروجی به عنوان اندازهای از کار کمپرسور است. با تعویض جهت شارش جریان مبرد، چرخه تبرید پمپ حرارتی از سرمایش به گرمایش یا بالعکس تغییر میکند. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر آب یا به عبارت دیگر تغییر حالت آب از مایع به بخار است. «اینورتر درایو» ها یا «درایوهای فرکانس متغیر»، تجهیزاتی هستند که امکان تغییر و تنظیم فرکانس برق ورودی به موتورهای الکتریکی و در نتیجه تنظیم دور و سرعت آنها را فراهم میکنند. کمپرسورهای محوری بهطور کلی از کمپرسورهای گریز از مرکز کوچکتر هستند و بهطور معمول سرعت آنها ٪ ۲۵ بالاتر است و این کمپرسورها برای میزان جریان حجمی بالا در فشار نسبتاً متوسط مورد استفاده قرار میگیرند. دمای بخار در توربین IP (فشار متوسط) ۲۳۰ درجه سانتیگراد و در توربین HP (فشار بالا) ۵۴۰ درجه سانتیگراد است.

حتما بخوانید
گلکسی S21 فن ادیشن سامسونگ کجاست؟

شماتیک نحوه کار بادگیرهای باستانی در ایران که هوا با آب قنات خنک میشد. پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت با سیتم ۱٫۵ کلیدی است. این یک مقالهٔ خرد یک نیروگاه است. این یک مقالهٔ خرد آبوهوا است. این یک مقالهٔ خرد شیمی است. یک پمپ دوچرخه سادهترین نوع یک کمپرسور جابجایی است، که در این نوع پمپ، هوا وارد سیلندر میشود و توسط پیستون متحرکی فشرده میشود. کمپرسور از نوع ۱۷ مرحلهای با دمای ۳۶۰ درجه سانتیگراد است. توربین گاز ۳ مرحلهای همراه با ۱۴ اتاق احتراق با نازل سوخت است. شکل ظاهری این ترکیب، گاز بیرنگ است و در گذشته در سیستمهای خنککننده مانند یخچال و چیلر کاربرد زیادی داشت. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ یخچال موجود است. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ جداساز بخار-مایع موجود است. به عبارت دیگر در طراحی کانالها و سیستم تهویه مطبوع هوادهی از ۱۰۰ درصد هوای برگشتی فضای داخلی استفاده میشود که خلاف استانداردهای روز دنیاست. کولر گازی گونهای دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع میکند. در این چرخه گرما از منبع سرد گرفته شده و در منبع گرم دفع میشود. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام میشود که زیاد مقرون به صرفه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید