کولر گازی اسمکدان!

مهمترین نکته برای ساخت یک سردخانه مکان آن است. با این حال کولر قابل حمل بدترین انتخاب است اگر به فضای در اتاق اهمیت می دهید زیرا فضای زیادی از زمین کنار پنجره را اشغال میکند. لازم به توضیح است بالاترین سطح تصفیه هوا شستن هواست که در این فرایند کل آلودگی و ذرات معلق از هوا شسته میشود و هوای ۱۰۰٪ پاک و پاکیزه وارد فضای داخل آپارتمان یا فضای مسکونی میشود. به سرعت از گرمای محیط میکاهد و در واقع تهویه مطبوع را حاصل میکند، زیرا هم رطوبت، هم دما را کاهش میدهد و هم با داشتن فیلتر ذرات معلق در هوا را با فیلتر خود از هوای اتاق جدا میکند. کولرهای آبی نوعی از کولرها هست که برای مناطقی با آب و هوای گرم و خشک استفاده میگردد زیرا کولر آبی با ایجاد رطوبت مانع از خشک شدن هوا و ترک خوردن وسایل چوبی و ایجاد الکتریسته ساکن در این مناطق میگردد و همچنین به لطافت هوا نیز کمک میکند. برخی کولرهای گازی حاوی واحدی به نام «اینورتر» هستند.

کولر گازی شرکت آبسال در سال ۱۳۳۵ با نام ” شرکت اونیورسال ” (سهامی خاص) در شمال شرقی تهران تأسیس گردید و تا سال ۱۳۴۳ با تولید محصولاتی نظیر بشقاب، کاسه، متریال قوری و … به دنبال رشد کیفی و کمی شرکت و افزایش مداوم سرمایه و تولیدات نام شرکت در سال ۱۳۴۵ به اونیورسال (سهامی خاص) و در سال ۱۳۵۵ به اونیورسال (سهامی عام) و در سال ۱۳۶۲ به آبسال (سهامی عام) تغییر یافت. بهطوریکه وقتی دمای یخچال افزایش یافت (داخل یخچال گرم شد) با وصل شدن جریان برق کمپرسور شروع به کار میکند و داخل یخچال را خنک میکند و وقتی دما پایین آمد (داخل یخچال خنک شد) جریان برق را از کمپرسور قطع میکند. ترموستات نیز کار قطع و وصل شدن جریان برق (متعادل نگه داشتن دمای یخچال) به کمپرسور را انجام میدهد. آب توسط الکتروپمپ از تشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت میشود و سپس بر روی پوشالها میریزد و آنها را خیس نگه میدارد. کارکرد بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به داخل خانه هدایت میکند.

حتما بخوانید
هر چیز شما می‌خواستید درباره بیاموزید کولر گازی و بودند ترسیدند بپرسند

چون هم قسمت داخلی و هم خارجی آن روی دیوار نصب می شوند و این کار به دلیل تخصصی بودن فقط از عهده یک شخص متخصص بر خواهد آمد و نوع و محل نصب نیز تأثیر زیادی در میزان کارکرد و سرمادهی کولر گازی ایفا خواهد کرد. اگر یک کولر گازی اسپلیت خریداری کرده اید باید از یک متخصص برای نصب ان کمک بگیرید. همچنین در سال ۱۹۲۳یخچالهای برقی خودگردان وارد بازار شدند که موتور روی خود جعبه نصب بود. کولین از یک پمپ برای ایجاد خلأ در ظرفی که از دیاتیل اتر پر شده بود استفاده کرد که با جذب هوای اطراف میجوشید. آب برای تبخیر شدن گرمای هوای درون جعبهٔ بیرونی کولر را جذب میکند و در نتیجه موجب خنک شدن هوا میشود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن میگردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب کار میکنند. گاز خنک در هنگام خروج از کمپرسور به دلیل کمپرس (فشار) گرم می شود و سپس وارد بخش بیرونی یعنی کندانسور می گردد. هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی دارای بالاترین درجه کارایی و بازدهی باشد.

با توجه به مصرف زیاد جریان الکتریکی در هنگام استارت موتورهای الکتریکی، مصرف برق مقدار قابل چشمگیری خواهد بود و با افزایش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور این میزان افزایش خواهد یافت. واضح است که در این نوع تبخیر انرژی مصرف میشود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویهٔ مطبوع بسیار کمتر است. مصرف بالای انرژی الکتریکی در کولر گازی، اهمیت بهینهسازی و کنترل مصرف انرژی الکتریکی را در این وسایل ایجاب مینماید. سازمان استاندار ایران طبق جدول زیر وسایل برقی را رتبهبندی میکند. البته به جز نوع ۱۳۰۰۰ آن که سه فاز هست، همگی از نظر برقی تک فاز هستند. نیروی محرکه کمپرسورها بسته به قدرت آنها میتواند الکتروموتور (برقی) یا موتور دیزلی (Diesel Engine) یا ژنراتور (انواع توربینها) باشد. آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و پولی کوچک: توسط دو پولی و تسمه رابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور به محور فن منتقل میشود.

حتما بخوانید
نصب برنامه در تلویزیون سامسونگ

معمولاً برای راهاندازی موتور از کلید گریز از مرکزی استفاده میشود که کناکتهای آن روی محور روتور قرار دارند. این خازن اختلاففاز لازم برای راهاندازی موتور را فراهم میکند و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج میشود. اجزاء الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر. پست برق این نیروگاه ۴۰۰ کیلوولت با سیتم ۱٫۵ کلیدی است. در مورد کولر آبی هم میتوانید با رعایت مواردی مثل سایهبان مناسب برای کولر و استفاده از دور کند به جای روشن و خاموش کردن های پی در پی و استفاده از دور تند می توانید مصرف برق این کولر را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی میتوان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد.

به لحاظ طراحی بدنه داخلی کولر گازی اسپلیت با در نظر گرفتن اینکه فضای کمی را اشغال می کند و اغلب روی دیوار نصب می شود بهتر از همه به نظر می رسد. در نظر گرفتن ظرفیت مناسب که لازم است در زمان خرید کولر گازی به مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد توجه نماییم. اینگونه محیط بیشتری را تهویه می کتد و در مقایسه با کولر گازی پنجره ای و قابل حمل این ظرفیت بسیار بالا بوده و چشم گیر است. از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان خنککنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. البته همانطور که قبلا گفته شد در ساخت کولر گازی از لوله های مسی استفاده می شود که در نمونه های تقلبی کولر گازی بانه کیفیت این لوله های مسی بسیار پایین تر بوده و دارای ضخامت کمتری هستند. هرکدام از این یونیت ها به کمک لوله های مسی با یکدیگر ارتباط دارند.

حتما بخوانید
نقد و بررسی گوشت‌کوب برقی، همزن، خرد کن و غذاساز بلانتون غذاساز بلانتون چه کاربردهایی دارد؟

گاز خنکی وجود دارد که در لوله های کولر توسط یک کمپرسور جریان می یابد. این گاز برای کاهش دما به کندانسور فرستاده میشود. این اتفاق زمانی رخ میدهد که دما در سطح ابر بالای صفر ولی در سطح زمین زیر صفر باشد بنابراین قطرات آب در میانه راه شروع به انجماد میکنند ولی چون سرعت بارش زیاد است قطرات آب فرصت انجماد کامل را نداشته و یخ و آب باهم مخلوط است. با عبور این مایع پرفشار از شیر انبساط یا لوله مویین، فشار و دما به شدت افت کرده و تبدیل به یک مایع کم فشار دما پایین میشود. با کارکردن فن کندانسور و با عبور هوای بیرون گاز خنک (گرم)، سرد شده و تبدیل به مایع می شود. شرکت بوتان در سال ۱۳۳۲ به کوشش محمود خلیلی و فرزندش محسن خلیلی با هدف توزیع گاز مایع شکل گرفت. کمپرسورهای دارای واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که میتواند سرعت راه اندازی و ادامه کار الکتروموتور کمپرسور را (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) کنترل کنند به این شکل که کمپرسور آهسته راهاندازی شده و با نزدیک شدن به دمای تنظیمی سرعت آن کاهش پیدا کرده تا نیازی به روشن و خاموش شدنهای پیوسته نباشد.

این نوع اسپلیت نیز کاملا مشابه اسپلیت دیواری می باشد ولی به علت طراحی دریچه مکش آن ها به صورت اریب، قابل نصب تا بالاترین حد ممکن نزدیک به سقف می باشد. اگر کولر را در محلی نصب میکنید که تابش مستقیم آفتاب ندارد و هوا به خوبی در آن جریان دارد، کمپرسورهای روتاری (از نوع تروپیکال) انتخاب خوبی هستند. سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشأ آن به هزاران سال قبل، در تمدنهای باستانی ایران و مصر بازمیگردد. ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا ۶٫۱ است. در ویکیانبار پروندههایی دربارهٔ ضریب عملکرد موجود است. کولر گازی اسپلیت دارای دو قسمت است، یک قسمت برای داخل اتاق و دیگری خارج از آن که موتور یا کمپرسور است تا بتوانید در محیطی دورتر از محل نصب پنل با حداقل صدا به کارگیری شود البته این نوع از کولر فضای بیشتری را نسبت به کولر گازی های پنجره ای و قابل حمل در بیرون از محیط به خود اختصاص میدهد. به عبارت دیگر در طراحی کانالها و سیستم تهویه مطبوع هوادهی از ۱۰۰ درصد هوای برگشتی فضای داخلی استفاده میشود که خلاف استانداردهای روز دنیاست.

حتما بخوانید
زمان را هدر ندهید! 5 اطلاعات برای شروع قیمت تلویزیون سامسونگ 43

دیدگاهتان را بنویسید