کراس‌اوور الکتریکی جذاب کرایسلر ایرفلو در CES 2022 رونمایی شد

این طور که پیداست، برند قدیمی کرایسلر قرار است ظهوری دوباره داشته باشد و به همین دلیل در نمایشگاه CES 2022 از خودروی الکتریکی خود یعنی کرایسلر ایرفلو رونمایی کرد.

هرچند CES 2022 هم تا حدی مجازی برگزار می‌شود باشد اما با این وجود خودروسازان در حال ارائه‌ی برنامه‌های خود برای آینده‌ی نزدیک هستند. اکنون کانسپت ارائه شده یعنی «کرایسلر ایرفلو» (Chrysler Airflow) سرنوشت برند آمریکایی ممتاز «استلانتیس» (Stellantis) را به تصویر می‌کشد.

این کمپانی قرار است نخستین خودروی الکتریکی مبتنی بر باتری خود را در سال ۲۰۲۵ معرفی کند و پس از آن تا سال ۲۰۲۸ تمام خط تولید خود را به خودروهای الکتریکی اختصاص دهد. ایرفلو احتمالا یک مدل تولیدی خواهد داشت اما حتی اگر چنین نباشد، در کمترین حالت پیش‌نمایش آینده‌ی کرایسلر در زمینه‌ی پیشرانه‌های الکتریکی و سامانه‌ی کمک راننده سطح ۳ است.

برخلاف نام متعلق به دوران دهه‌ی ۱۹۳۰ میلاد، کراس‌اوور ایرفلو آینده‌ی زبان طراحی خودروساز را هم نمایش می‌دهد و چهره‌ی صاف و مستطیلی کنونی مدل ۳۰۰ را به نفع یک طراحی شیک‌تر و خوش‌فرم‌ترم کنار می‌گذارد.

کرایسلر جدید همچنین دارای مجموعه‌ی گسترده‌ای از ویژگی‌های اینترنت اشیاء است که به سرنشینان خودرو اجازه می‌دهد تا سایر جنبه‌های زندگی خود مانند امنیت خانه، فهرست خرید و حتی تماس‌‌های ویدیو کنفرانس را مستقیما از درون کابین خودرو کنترل کنند.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

قدرت اثبات شده برای آینده

اولین گام در پیشروی کرایسلر به سمت الکتریکی شدن، یک پلتفرم قوی الکتریکی است. طرح مفهومی ایرفلو با معماری جدید باتری ویژه‌ی استلانتیس به نام «استلا» (STLA) همراه شده است. ایرفلو احتمالا مبتنی بر پلتفرم «استلا مدیوم» (STLA Medium) برای خودروهای سایز متوسط و خودروهای کراس‌اوور است. کرایسلر انتظار دارد که این پلتفرم بردی بین ۵۶۳ تا ۶۴۳ کیلومتر داشته باشد. ایرفلو دارای دو ماژول پیشران الکتریکی ۲۰۱ اسب بخار است که موتور، جعبه دنده و اینورتر را در یک پکیج یکپارچه ترکیب می‌کند و مجموع قدرت را به حدود ۴۰۰ اسب بخار می‌رساند.

حتما بخوانید
سه راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من کولر گازی من را نابود کرد

به گفته‌ی این خودروساز پلتفرم استلا می‌تواند پیشرانه‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری را هم بپذیرد و این موضوع احتمال یک وسیله‌ی نقلیه با عملکرد بالاتر را بسیار بیشتر می‌کند. استلانتیس همچنین جولای گذشته در روز EV خود اعلام کرد که همه‌ی ماژول‌های الکتریکی آینده‌ی آن حداقل با شارژ ۴۰۰ ولت سازگار خواهند بود و این ماژول پیشرانه‌ی الکتریکی پرچمدار دارای معماری ۸۰۰ ولتی است. به‌عنوان استاندارد طرح‌های الکتریکی کرایسلر، احتمالا ایرفلو از این فناوری برخوردار است اما هم‌اکنون درباره‌ی باتری اطلاعات بیشتری دردسترس نیست.

فناوری کرایسلر

برخلاف پکیج باتری، کرایسلر درباره‌ی پکیج فناوری ایرفلو توضیحات بسیاری ارائه داد. این خودروی مفهومی دارای معماری الکترونیکی/الکتریکی جدید «استلا برین» (STLA Brain) استلانتیس است که سخت‌افزار را با نرم‌افزار در یک بسته ترکیب می‌کند تا به بیشینه کردن چرخه‌ی عمر آن کمک کند. حداقل از نظر تئوری این یعنی کرایسلر ایرفلو می‌تواند به‌روزرسانی‌های تحت وب دریافت کند تا رابط کاربری و فناوری خود را برای مدت طولانی‌تری بیش از هر چیزی که در بازار موجود است، به‌روز نگه دارد.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

«استلا اسمارت‌کاکپیت» (STLA SmartCockpit) که بر اساس معماری برین ساخته شده است، دارای نمایشگرهای جداگانه برای هر یک از سرنشینان است که سرگرمی‌های تحت وب، برنامه‌های قابل دانلود و خدمات تجارت الکترونیک را ارائه می‌دهندکه برای مواردی مانند سفارش غذا به رستوران‌ها، پیدا کردن و پرداخت هزینه‌ی پارکینگ در نزدیکی مقصد و خرید مواد غذایی و لوازم خانگی مناسب است.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

هر نمایشگر دوربین مخصوص به خود را دارد که برای تماس‌هایی ویدیویی و کنفرانس در حال حرکت مناسب است. اگر این فناوری فقط برای نمایش در کانسپت ایرفلو قرار نگرفته باشد، باید گفت گنجاندن آن در موقعیت راننده تا حدی نگران‌کننده خواهد بود. چنانکه موارد مشابه مانند سیستم بازی هنگام حرکت روی تسلا هم باعث نگرانی‌های ایمنی شده است.

حتما بخوانید
آموزش اتصال گوشی به تلویزیون سامسونگ اسمارت ویو

به لطف مشارکت با بی‌ام‌و (BMW) کانسپت کرایسلر ایرفلو دارای فناوری «استلا اتودرایو» (STLA AutoDrive) است؛ مجموعه سامانه‌ی کمک رانندگی سطح ۳ که می‌تواند راننده را در شرایط خاص مانند بزرگراه یا رانندگی در بزرگراه با دسترسی محدود از راندن خودرو بی‌نیاز کند. پیشرفته‌تر از دیگر سیستم‌هایی که هم‌اکنون در آمریکا به فروش می‌رسند، سطح ۳ خودران به راننده امکان می‌دهد که چشم‌های خود را از جاده و دست‌های خود را از روی فرمان بردارد و بتواند به کار خود برسد یا با دیگر سرنشینان خودرو، بازی‌های ویدیویی انجام دهند.

سبک زبان نرم

طبق اعلام کرایسلر، پیشرانه‌ی بی‌صدای طرح مفهومی ایرفلو و اثرگذاری اندک زیست‌محیطی آن، الهام‌بخش طراحان است تا رویکردی مشابه داشته باشند. نتیجه‌ی این رویکرد، یک پرچمدار زیبا و آیرودینامیک است که فاصله‌ی زیادی با مدل قدیمی کرایسلر ۳۰۰ دارد.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

فاصله‌ی میان دو محور طولانی و مسیر عریض باعث ایجاد فضای زیادی برای سرنشینان می‌شود همراه با چرخ‌های ۲۲ اینچی که به ایرفلو ظاهری مدرن و خالص می‌دهد. به لطف مرکز ثقل پایین و چیدمان چرخ‌ها ایرفلو هندلینگ و عملکرد عالی ارائه می‌دهد اگرچه جای تردید است که بتواند مرسدس-بنز AMG EQS 53 یا پورشه تایکان را خیلی به چالش بکشد.

سقف دو رنگ و نوارهای بیرونی آن به رنگ آبی کیهانی به‌ویژه با رنگ بدنه‌ی مفهومی سفید قطبی، باعث ایجاد جذابیت بصری بیشتر می‌شود و به ایرفلو کمک می‌کند تا باریک‌تر و براق‌تر به‌نظر برسد. در جلوی خودرو، نشان بال کرایسلر روشن با استفاده از یک نوار نوری عریض که در سرتاسر پنل جلوپنجره‌ی شیب قرار دارد، به چراغ‌های جلو LED می‌پیوندد و یک چراغ منفرد یکپارچه هم در عقب بر عرض زیاد ایرفلو تأکید می‌کند. نورپردازی بیرونی پس از قفل و باز کردن خودرو، متحرک می‌شود و هنگام شارژ شدن ایرفلو، به‌صورت آبی می‌درخشد.

حتما بخوانید
۱۶ اختراع ناسا که در زندگی روزمره بسیار کاربردی هستند

صندلی‌های راحت

مانند بسیاری از خودروهای الکتریکی مدرن ازجمله هیوندای آیونیک ۵ و جنسیس GV60، کانسپت کرایسلر ایرفلو هم از پلتفرم مخصوص باتری خود بهره می‌برد تا فضایی آرام و راحت به کابین داخلی بدهد.

نبود میل کاردان به معنای نداشتن تونل مرکزی است. فرم‌های طراحی روان روی پنل‌های در ظاهر می‌شوند و فضای میان راننده و سرنشین زیر شیشه‌های تیره‌ی پنهان شده‌اند تا حس مینیمالیستی را القا کند. بافت‌های بلوری-شکل روی انتخابگر حالت رانندگی و دیگر دکمه‌های کنترلی خودرو هم ظاهری فنی و مدرن برای آن ایجاد می‌کند.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

صندلی‌های جلو و عقب دارای پایه‌های تکی هستند که فضای بیشتری برای پا فراهم می‌کنند و در هماهنگی با سقف شیشه‌ای کامل، کلاستروفوبیا (ترس از فضای بسته) را کاهش می‌دهند. یک کنسول شناور میان صندلی‌های جلو قرار گرفته است و درون خود فضای زیادی برای کیف و کوله پشتی دارد.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

در صندلی پشتی یک تکیه‌گاه بازو با ارتفاع کم میان صندلی‌های تکی جداگانه دیده می‌شود می‌شود و این یعنی کرایسلر ایرفلو دارای یک فضای جادار برای چهار سرنشین است. احتمالا روی خودروهای تولیدی شاهد یک صندلی یکپارچه در عقب خواهیم بود. در عقف خودرو، کفی کشویی بخش بار، روند بارگیری را آسان می‌کند و اگرچه کرایسلر اغلب به حجم مسافر یا چمدان توجه خاصی نمی‌کند اما به‌نظر می‌رسد که ایرفلو مکانی واقعا راحت برای وقت‌گذرانی باشد.

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

ادامه‌ی فناوری توسط کرایسلر

کرایسلر به پیشتاز آرزوهای شرکت مادر، یعنی «استلانتیس ای‌وی» (Stellantis’ EV) در آمریکا تبدیل خواهد شد. این یک عقب‌گرد قابل توجه از شایعات سال گذشته مبنی بر در معرض فروش بودن این برند است. کانسپت ایرفلو که به لطف نورپردازی، آینه و طراحی سپر عملا آماده‌ی تولید به‌نظر می‌رسد، با عرضه از سال ۲۰۲۵ احتمالا نخستین محصول جدید کرایسلر پس از حدود یک دهه خواهد بود. تنها سه سال بعد از آن هم کل خط تولید کرایسلر کاملا الکتریکی خواهد بود که بسیار زودتر از فورد، شورلت، تویوتا و حتی برندهای برتر مانند ولوو و آئودی است.

حتما بخوانید
شش راه‌هایی که فیس‌بوک بدون اطلاع من کولر گازی من را نابود کرد

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو

هرچند باید توجه کرد که خط تولید فعلی کرایسلر تنها از دو محصول تشکیل شده است، «مینی ون پسیفیکا» (Pacifica minivan) که از لحاظ عملکردی مشابه نمونه‌ی مشتق شده یعنی «وویجر» (Voyager) است و همچنین سدان قدیمی ۳۰۰ این یک شاهکار است.

پس از ورود نخستین خودروی الکتریکی این برند در سال ۲۰۲۵ انتظار داریم که خانواده‌ی مینی‌ون‌های این شرکت هم به نسخه‌های تمام‌الکتریکی تبدیل شوند. در این میان انتظار می‌رود بسیاری از طرح‌های مفهومی خودروهای الکتریکی خانواده‌ی برندهای استلانتیس، ازجمله برخی پیکاپ‌های دوربرد و خودروهای شاسی‌بلند‌ جذاب ساخته شده بر روی پلتفرم استلا فریم را شاهد باشیم.

عکس‌ها: طرح مفهومی خودروی تمام‌الکتریکی کرایسلر ایرفلو
Credit: Chrysler

منیع: Motor1

دیدگاهتان را بنویسید