چیزی که شما نکردید درک در مورد کولر گازی بسیار موثر است – اما بسیار ساده

دمای فریزرها از -۱۴ درجه سلسیوس سردتر باید باشد تا به مواد غذایی آسیب نرسد. بشر از دیرباز برای حفظ مواد غذایی از چشمهها، چاهها یا غارهای زیرزمینی استفاده میکرد. از یخچالهای طبیعی گرفته تا یخچالهای دستساز زیرزمینی و بعدها یخچالهای نفتی و گازی و عموم یخچالهای امروزی که با جریان الکتریسیته کار میکنند. کولر گازی های پرتابل روی زمین قرار می گیرند و روشن کردن آنها نیاز به مهارت خاصی ندارد و با متصل کردن برق به آن و هدایت کردن لوله ای که گرمای محیط را به بیرن منتقل می کند، انجام می شود. کولر گازی ایستاده هم مانند کولر گازی و اسپلیت های دیوای از دو بخش یونیت داخلی (اواپراتور) و خارجی ( کمپرسور و کندانسور) تشکیل شده است که از طریق یک لوله مسی به یکدیگر متصل و عملیات سرمایش و گرمایش را انجام می دهند. کولرهای گازی اینورتر دار (inverter)، با توانایی راهاندازی آرام دور کمپرسور یا موتور ، دارای گرید انرژی A با کمترین مصرف برق میباشند.

کولر گازی بدین ترتیب سرعت هوا به تدریج همزمان با اینکه پرههای ثابت انرژی جنبشی را به فشار تبدیل میکنند، افزایش مییابد. این بدین معنی است که این نوع کمپرسور با ابعاد بیرونی کوچک میتواند با سرعت میله گردنده بالائی کارکند و جریان عظیمی را ترکیب نماید. پایینترین میزان جریان حجمی در کمپرسور گریز از مرکز عمدتاً توسط جریان موجود در آخرین مرحله تعیین میشود. Catalytic Converter در یک فرایند تک مرحلهای هیدروکربنهای موجود در هوای فشرده را میشکند و تجزیه مینماید. کمپرسورهای مارپیچ مایع تزریقی میتوانند برای نسبتهای فشار بالا ساخته شوند، زیرا که با یک مرحله تراکم هوا فشاری معادل ۱۳ بار ایجاد مینماید. خروجی هوا در مرحله تراکم به وسیله یکی از روتورها مسدود میباشد، در حالیکه ورودی برای مکش هوای تازه در قسمت دیگر محفظه تراکم باز است. کولرهای گازی و اسپلیت یکی از بهترین این تجهیزات خنک کننده هستند ، که برای انتخاب و خرید آنها به اطلاعاتی مانند انتخاب ظرفیت، نوع، برند و آگاهی از قیمت مناسب آنها نیاز دارید. سپس مواردی مانند میزان مصرف انرژی، ویژگی ها، برند و مزایای کولر گازی مربوطه ، باید مورد بررسی قرار گیرد. یونیت داخلی که درواقع پنل خنک کننده است (اواپراتور) در داخل ساختمان و بر روی دیوار جای می گیرد.

حتما بخوانید
جعبه‌گشایی و بررسی جاروبرقی پاکشوما مدل PVC 25501

دولوله ای ها علاوه بر خارج کردن گرمای محیط، هوای تازه را نیز جایگزین می کنند، و نسبت به تک لوله ای ، قیمت بالاتری دارند. به گونه ای که، ابتدا مایع مبرد دربخش بیرونی یا پنل بیرونی کولر گازی (کندانسور) خنک میشود و از طریق لوله مسی به شیر انبساطی (expantion valve) منتقل شده و از آنجا به صورت گاز مبرّد برای جذب گرمای محیط، وارد کویل پنل داخلی میگردد. مبرد در اواپراتور در اثر دمای محیط، تبخیر می شود و دوباره به گاز تبدیل می گردد؛ بنابراین مبرد با تبدیل مایع به گاز در اواپراتور(به عنوان یک واکنش گرماگیر)، سرد شده و سرمای خود را به محیط یا لوله های اواپراتور می دهد. ۲. همچنین میتوانید برای سهولت بیشتر، جهت محاسبه تقریبی و تعیین ظرفیت اسپلیت یا کولر گازی به جدول زیر مراجعه نمایید و با توجه به شرایط و مبانی محاسبات عنوان شده، ظرفیت کولر گازی و اسپلیت خود را مشخص کنید.

جدول زیر برآورد تقریبی ظرفیت کولر گازی به متراژ محیط در هوای معتدل را نشان می دهد. نکته ای که در هنگام انتخاب و خرید کولرهای گازی باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت آنها است که بر حسب BTU عنوان میشود، مثلاً اسپلیت ۱۸۰۰۰، دارای ظرفیت ۱۸۰۰۰ BTU است. کندانسور (به انگلیسی: Condenser) (چگالنده) قسمتی از سیستم است که وظیفه خنکسازی سیال عامل و عمدتاً تبدیل بخار به مایع را بر عهده دارد. بر اساس نوع ساختار و کارکرد پمپ حرارتی، شیر معکوسکننده توسط بخش کنترل یخزدایی (به انگلیسی: Defrost Control) یا بهطور مستقیم توسط ترموستات کنترل میشود. قیمت انواع کولر گازی و اسپلیت بر اساس نوع ظرفیت و نوع برند متفاوت است. در زمان خرید کولر گازی ممکن است با مشکلی با عنوان تغییر در ظاهر یک محصول مواجه شوید به این معنا که برخی از فروشندگان اجناس معمولی را از نظر ظاهری تغییر داده و به عنوان یک محصول برند به مشتریان خود با قیمت بالاتری ارائه می نمایند. ضمن تشکر از جنابعالی جهت اطمینانی که به نظرات فنی کارشناسان فروش دماتجهیز دارید، لازم به ذکر است اصولا تعیین و انتخاب برند محصول موردنظر براساس سابقه ، قدرت برند ، خدمات و قیمت محصول نهایتا توسط خریدار تعیین میگردد.

حتما بخوانید
بررسی آون توستر داتیس DT-812؛ کارآمد و مطمئن با ظاهری کلاسیک

در سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز، اطلاعات فنی ده ها مدل از انواع کولرگازی و اسپلیت، از انواع برندهای معتبر با گارانتی اصلی، جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است. لازم به ذکر است کلیه کولر گازی های ارائه شده در سایت مجموعه تخصصی دماتجهیز دارای شناسه کالا و قیمت مناسب بوده و تخفیفهای مورد نظر مصرف کنندگان در این قیمتها لحاظ گردیده است. مقدار انرژی مصرفی در کولر گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تأثیر گذار بر مصرف انرژی الکتریکی کولر گازی میتوان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت کولر با فضای مورد استفاده (از لحاظ مساحت، دما و غیره) اشاره کرد. با تبدیل فاز آب مایع به بخار آب، میتوان دمای هوای خشک را به شدت کاهش داد. همانطور که در یخچال از روش تبدیل گاز به مایع با کمک افزایش فشار که در نهایت تولید سرما می کند، در کولر گازی هم همین فرایند رخ می دهد. اگر یک کولر گازی اسپلیت خریداری کرده اید باید از یک متخصص برای نصب ان کمک بگیرید. کولرهای گازی دارای این دو عملکرد مانند دیگر کولرهای گازی از ۶ بخش اصلی کمپرسور، شیر انبساط و لوله مویی، کندانسور، اواپراتور(پنل داخلی)، شیر چهارطرفه و گاز مبرد تشکیل شده اند و به کمک آن ها فرآیند گرم و سرد کردن محیط را انجام می دهند.

کولر گازی به طور عمده شامل یک بخار کننده که جذب گرمای هوا از وظایفش است و یک کمپرسور برای انجام افزایش دمای بخار ماده سرمازا است. کولر گازی پنجره ای ساده ترین نوع کولر گازی می باشد که به صورت یک تکه طراحی و تولید شده، یعنی قسمت کمپرسور و پنل با هم در یک باکس قرار دارند. معمولاً برای راهاندازی موتور از کلید گریز از مرکزی استفاده میشود که کناکتهای آن روی محور روتور قرار دارند. شماتیک نحوه کار بادگیرهای باستانی در ایران که هوا با آب قنات خنک میشد. با گرم شدن روز افزون دمای هوا و بخصوص در شهرها نیاز بیشتری به دستگاههای خنک کننده بیش از پیش احساس می شود. نحوه عملکرد کولر گازی در حالت سرمایش به این صورت است که مبرد(گاز خنک کننده در حالت سرمایش) داخل کمپرسور متراکم می شود و با فشار به سمت کندانسور می رود سپس، در کندانسور گرما را از دست می دهد و تبدیل به مایع می گردد. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکتهای وارد کننده کولرهای گازی اینورتر، مبنی بر کاهش مصرف برق ۶۰ درصدی در این دستگاهها دارند، نه اثبات شده است و نه منطقی! به طور کلی؛ تمامی کولرهای گازی بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار میکنند.

حتما بخوانید
چگونه درمان سردرد از تلویزیون سامسونگ

کولر گازی • موثرترین راه کاهش مصرف برق کولر گازی و اسپلیت، تنظیم دمای دستگاه بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است! یکی از این تجهیزات مهم و پیشرفته ، کولر گازی و اسپیلت ها هستند. کولر گازی یا اسپلیت یکی از زیر مجموعه های تجهیزات تهویه مطبوع بوده، که مانند کولر آبی توسط انرژی الکتریکی (برق) کار میکند ولی از نظر اجزاء تشکیل دهنده و سیستم سرمایشی، کولر گازی کاملا با کولر آبی متفاوت است. اجزاء الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از کلید به کولر. در یک مجموعه جا گرفتهاند و در حالت سرمایش، گرمای موتور از طریق لوله خرطومی پشت دستگاه به بیرون انتقال پیدا میکند. کولر گازی در واقع یک موتور گرمایی هست که گرما را از محیط سرد به محیط گرمتر یا بیرون انتقال میدهد؛ ولی کولر آبی یا کولر تبخیری گرمای محیط را به آب که مجبور به تبخیر میشود در کابین کولر انتقال میدهد. ترکیب EER بالاتر و اینورتر مناسب تر در یک کولر اسپلیت، میتواند یک دستگاه الکتریکی با مصرف کمتر، بازده بیشتر و راندمان بهتری به ما ارائه دهد. از طرف دیگر با توجه به شدت جریان برق مصرفی (آمپر) در هنگام راهاندازی کولرهای گازی اسپلیت ۲۴۰۰۰ (۱۵ آمپر) به بالا و شوک الکتریکی حاصل از هر بار استارت موتور، توصیه میشود برای ظرفیتهای بالاتر کولر، اسپلیت و حتی داکت اسپلیت حتماً از انواع کولرهای گازی اسپلیت اینورتر دار استفاده نمایید.

متأسفانه امروزه برای سیستمهای داکت اسپلیت، اسپلیت، چیلر و امثال آنها درصد تأمین هوای تازه صفر است. این فیلترها به دو صورت کارتریجی و مخزنی میباشد و با استفاده از این فیلترها حداکثر روغن موجود در هوای فشرده به ۰.۰۰۳mg/m³ رسیده که به معنی کلاس صفر روغن میباشد و قابلیت نصب نشانگر روغن را دارد. تنها با تنظیم سرعت موتور، سرعت کمپرسور، نرخ جریان مبرد، ظرفیت کولر گازی و دمای اتاق به دقت کنترل می شود، این در حالیست که عملکرد موتور کولر گازی های معمولی صفر و صد هستند و سرعت موتور را نمی توان تنظیم کرد، یعنی کمپرسور کولر گازی های معمولی یا متوقف است یا با تمام توان کار می کند که باعث طول عمر کمتر دستگاه و مصرف انرژی الکتریکی بیشتر در زمان هربار استارت کولر می شود. همچنین بعد از هر چرخ پروانه سرعت گاز بهطور چشمگیری افزایش مییابد. را با توجه به کیفیت، قیمت و خدمات بعد از فروش آنها انتخاب و خرید مینمایند. زیرا، در انواع مختلف با ظرفیت های سرمایش ، گرمایش و هوادهی متفاوتی تولید و عرضه می شود، و شما باید قبل از اقدام به خرید کولر گازی، متراژ و کاربری محیط مورد نظر خود را در نظر داشته باشید، تا بتوانید انتخاب صحیح و درستی در مدل و ظرفیت هوادهی ، با قیمت مناسب داشته باشید.

حتما بخوانید
علت ترک گوشه‌ی لب چیست؟ (بهترین درمان‌های خانگی)

در ادامه همراه ما باشید تا مهمترین اطلاعات موردنیاز برای انتخاب و خرید انواع کولر گازی و اسپلیت را در اختیارتان قرار دهیم. برای آن که بتوانید جنس های تقلبی را از اصل تشخیص بدهید و بهترین خرید را داشته باشید باید در این زمینه آگاهی های لازم را داشته باشید تا در خرید خود دچار مشکلات نشوید. در اصل اواپراتور یک تبخیرکننده است. در آخر، مبرد تبخیر شده در اواپراتور دوباره به وسیله کمپرسور مکیده می شود و فرآیند ذکر شده مجددا ادامه پیدا می کند. کمپرسور پیستونی دارای اصل عملکردی مشابهی است با یک پیستون، این کمپرسور دارای پیستونی است که در آن یک میله اتصال و یک میل لنگ چرخشی باعث عقب و جلو رفتن آن میشود. از روش هایی که می خواهید بفهمید این کولر اصل است یا نه این است که سعی کنید از فروشگاه هایی خرید کنید که قابل اعتماد بوده و برای فروش اجناس خود کولر گازی را پایین تر از قیمت واقعی اش نمی فروشند.

تلاش کنید کولر گازی را از فروشگاه های دارای اعتبار که در بانه کولر گازی را می فروشند، خریداری کنید و استفاده کنید. این قسمت را حتما توجه کنید تا متوجه شوید از کجا باید کولر گازی اصلی را از تقلبی تشخیص دهید. همانطور که میدانید به دلیل عملکرد کمپرسور کولر گازی، این تجهیز مصرف برق قابل توجهی دارد. برای انجام گرمایش توسط کولر گازی در فصل سرما ابتدا باید مبرد داخل کمپرسور دستگاه گرم شود و در ادامه، توسط یک شیر چهارطرفه به سوی اواپراتور یا پنل داخلی کولر فرستاده شود(در این حالت برخلاف حالت سرمایش، ماده مبرد وارد کندانسور نمی شود). اواپراتو شامل صفحاتی از جنس آلومینیوم و لوله های مسی است که ورود ماده مبرد گرم شده به آن باعث گرم شدن صفحه ها، لوله ها و هوای خروجی از پنل می گردد و در نتیجه محیط در مدت کمی گرم می شود. شما می توانید جهت خرید اقساطی کولر گازی به صفحه خرید اقساطی مراجعه نمایید. این صفحه آخرینبار در ۱ نوامبر ۲۰۲۱ ساعت ۰۹:۴۱ ویرایش شدهاست. نیز در راندمان دستگاه و کاهش مصرف برق آن تاثیر بسزایی دارد. هرچه آب و هوا خشکتر باشد کارایی و راندمان کولرهای آبی افزایش مییابد. BTU (British Thermal Unit) واحد استاندارد اندازه گیری انرژی گرمایی در تجهیزات تهویه مطبوع است و به مقدار گرمایی گفته میشود که میتواند دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر به میزان یک درجه فارنهایت افزایش دهد.

حتما بخوانید
معرفی غذاساز بوش

دیدگاهتان را بنویسید