راهنمای خرید بخاری

راهنمای خرید بخاری

با آغاز فصل سرما و نیاز خرید خانواده‌ها به وسایل گرمایشی افزایش می‌یابد . آنچه که ما در این مطلب از سری مطالب راهنمای خرید لوازم خانگی می‌خواهیم به آن بپردازیم راهنمای خرید بخاری برای شما عزیزان است .

 

راهنمای خرید بخاری

راهنمای خرید بخاری

در این مطلب به تعریف انواع بخاری و فاکتورهایی که در خرید بخاری نیاز است به آن دقت کنید می‌پردازیم .

معرفی انواع بخاری

۱ – بخاری گازی

۲ – بخاری نفتی

۳ – بخاری برقی

۴ – بخاری صنعتی

در ایران به علت تعرفه پایین و در دسترس بودن انرژی گاز طبیعی این نعمت خدادادی، ایجاد محیطی گرم توسط گاز تقریبا اصلی‌ترین شیوه گرمایش منازل و محیط های کاری به شمار می‌آید. از این رو خرید بخاری گازی نسبت به سایر بخاری‌ها مانند بخاری برقی و نفتی بیشتر انجام می‌شود. اما باید دقت نمود که گذاشتن بخاری گازی‌هایی که عوامل استاندارد در آن رعایت نشده باشد و ایمن نباشد، خطراتی را در پی خواهد داشت که متاسفانه ما در ایران از این خطرات دور نیستیم و سالیانه در زمستان، خبرهای غمگینی در این راستا می‌شنویم.

در ادامه مطلب راهنمای خرید بخاری ، حال به معرفی بخاری گازی و خصوصیت‌های این بخاری‌ها می‌پردازیم :

در هنگام خرید بخاری گازی هیچ چیز مهم‌تر از ایمن بودن و استاندارد بودن آن نیست، پس اکیدا توصیه می‌کنیم که از خرید بخاری‌های فاقد علامت استاندارد و ناایمن جدا خودداری کنید. بهترین راه، خرید یک بخاری استاندارد از یکی از برندهای معتبر و نام آشنای تولیدکننده بخاری گازی است چرا که به تازگی شاهد ورود انواع و اقسام بخاری‌های گمنام، غیر استاندارد و ناامن به بازار هستیم.

حتما بخوانید
هر آنچه از فیلم کمدی-ترسناک «مردگان شریر برمی‌خیزند» می‌دانیم

 

بخاری گازی بدون دودکش

انواع بخاری گازی

۱ – بخاری گازی طرح شومینه

۲ – بخاری گازی با دودکش

۳ – بخاری گازی بدون دودکش

 

خرید بخاری گازی فاقد دودکش به هیچ وجه برای اتاق خردسالان، اتاق خواب، مهدهای کودک، حمام، زیرپله‌ها و درمجموع مکان‌هایی که هوا در آن جریان ندارد و تهویه خوبی نداشته باشد، گزینه خوبی نیستند زیرا گاز جهت سوختن به اکسیژن هوای درون محیط نیاز دارد و اگر اکسیژن کم شود، مونوکسید و دی‌اکسیدکربن افزایش پیدا می‌کند که این موضوع مسمومیت و گازگرفتگی را در پی خواهد داشت همان چیزی که بخاری‌های ناایمن به نام مرگ خاموش به منازل می‌آورند و اغلب برای مغازه‌ها و یا اماکن زیر ۵۰ متر که به علت میزان بالای رفت و آمد و یا باز و بسته شدن در، هوا در آن جریان دارد و همچنین افراد برای بازه زمانی محدودی در آن حضور دارند، مناسب است.

درصورتی که برای مغازه یا سالنی خواستید که بخاری فاقد دودکش خریداری کنید حتما دقت کنید که دارای سیستم حساس به اندازه اکسیژن باشد. وجود این سیستم که به آن ODS نیز می‌گویند بر روی بخاری گازی فاقد دودکش ضرورت دارد زیرا این سیستم مسئول کنترل سطح اکسیژن در محیط اطراف را داراست و زمانی که سطح اکسیژن در محیط به ۱۷ درصد و یا کمتر نزول پیدا کند به طور اتوماتیک اقدام جریان گاز را قطع می‌کند و تا زمانی که کاملا محیط تهویه و پاک نشود بخاری را نمی‌توان روشن نمود. همه بخاری گازی‌های فاقد دودکش که نماد ایمنی و استاندارد دارند، به سیستم ODS مجهز هستند.

حتما بخوانید
علت کم نور شدن صفحه تلویزیون ال جی، سامسونگ و سونی

برخی از تولید کنندگان در تولید بخاری فاقد دودکش فقط به حسگر حرارتی کفایت می‌کنند و بخاری آن ها سیستم ODS ندارد. البته بهرمندی از حسگر حرارتی نیز تقریبا سطح ایمنی را افزایش می‌دهد. این سنسور به این صورت کار می‌کند که با افزایش شعله و حرارت بدنه بخاری، حسگر عمل کرده و شعله خاموش خواهد شد ولی در رابطه با کاهش اکسیژن موجود در هوا هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. اما وجود سیستم حساس به میزان اکسیژن در همه بخاری‌های فاقد دودکش ضروری می‌باشد و اگر در دستگاهی وجود نداشت از خرید آن منصرف شوید.

 

نکاتی که در هنگام خرید بخاری گازی باید به آنها توجه داشته باشیم :

  • قبل از اقدام به خرید انواع بخاری گازی، شما باید بدانید که برای فضای مورد نظر خود به چه توان گرمایشی نیاز دارید یا به زبان ساده به بخاری چند هزار مناسب فضای شماست. فرمول محاسبه بسیار ساده است، تنها کافیست متراژ (مساحت) را ضربدر ۳ کنید و سپس توان گرمایشی بخاری را تقسیم بر ۲۴ کنید، این دو عدد باید یکسان و یا نزدیک به هم باشند.
  • رده انرژی بخاری با یک برچسب شفاف روی آن مشخص می‌شود. روی این برچسب رده انرژی را با حروف انگلیسی نشان می‌دهند که هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، بازده خالص بخاری بیشتر و هرچه به حروف آخر الفبا نزدیک باشد، بازده خالص آن کمتر است.
  • همچنین باید بدانیم بخاری باید دارای خدمات پس از فروش که در دفترچه ضمانت نامه قید شده باشد و حتما توسط سرویس کاران مجاز نصب و راه اندازی شود . خدمات پس از فروش اولیه شامل نصب ، راه اندازی و تست خروج گاز های منوکسید کربن می‌شود. نصب استاندارد یک بخاری نقش مهمی در افزایش ایمنی دارد در هنگام نصب بخاری باید به خروجی دودکش توجه کرد .
  • توصیه میشود بعد از فصل سرما و اتمام کار بخاری ابتدا گرد و غبار را از بخاری با دستمال گرفته و هرگز بخاری را نشوئید مگر در مواردی که اجزاء آن توسط سرویسکار مجاز تفکیک شده باشد و بعد از خشک کردن دوباره مونتاژ شود ، چون اکثر قطعات فلزی بوده و دچار زنگ زدگی می‌شود حتی الامکان بخاری را بسته بندی کرده و یا در نایلون و یا پارچه پیچیده و در انباری نگهداری کنید نه در گوشه حیاط و پشت بام و محیط های سر باز .
حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ نکات و راهنما

 

بخاری گازی

نکات ایمنی استفاده از بخاری گازی

۱ – در صورت استفاده از انواع بخاری ، پکیج و سایر تجهیزات گرمایشی که به هوا نیاز دارند، جهت تامین هوای مورد نیاز احتراق ، از درزبندی تمام منافذ جداً خودداری فرمایید.

۲ – باید توجه شود عدم استفاده از دودکش یا استفاده از دودکش نامناسب خطرات جانی به همراه دارد. لذا نصب دودکش استاندارد برای بخاری های گازی دودکش دار الزامی می‌باشد.

۳ – یک یا چند بخاری خانگی گازسوز بدون دودکش نباید به عنوان تنها وسیله گرمایش در یک واحد مسکونی مورد استفاده قرار گیرد.

۴ – کاربرد بخاری خانگی گازسوز بدون دودکش در اتاق خواب، حمام، توالت و دستشویی و انباری زیر مجاز نیست.

۵ – نصب بخاری باید توسط نصابان و سرویس کاران مجاز صورت گیرد.

۶ – وسایل گازسوز حین کارکرد، گاز CO تولید می‌کنند، این گاز باید از طریق دودکش استاندارد خارج شده و وارد فضای داخل منـزل نگردد.

۷ – آلاینده‌های سمی ناشی از کارکرد وسایل گازسوز، بدون رنگ، بدون بو و غیر قابل تشخیـــص می‌باشند. از اولین علائم گازگرفتگی، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع است؛ در صورت بروز این علائم، باید فورا کلیه وسایل گازسوز خاموش و پنجره‌ها باز شوند.

۸ – کنترل دوره‌ای جهت اطمینان از مناسب بودن شرایط دودکش و همچنین داشتن حداقل ۳ متر ارتفاع دودکش برای بخاری‌های دودکش دار الزامی است .

۹ – حداقل باید سالی یک بار در آغاز فصل سرما، کل مسیر دودکش کنترل و از باز بودن مسیر خروج دود تا انتها اطمینان حاصل شود.

۱۰ – استفاده از کلاهک H برای بخاری‌های دودکش دار الزامی است. نصب کلاهک H موجب می‌شود تاثیرات منفی باد بر جریان دود داخل دودکش به حداقل برسد و دودکش به طور صحیح کار کند .

حتما بخوانید
۶ مدل و سبک مختلف میز کنسول و نحوه‌ی چیدمان آن در خانه

۱۱ – انتهای خروجی دودکش باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر بوده و از دیوارهای جانبی نیز یک متر فاصله داشته باشد.

۱۲ – کاربرد بخاری خانگی گازسوز دودکش دار در حمام، توالت و دستشویی و انباری مجاز نیست و در خصوص اتاق خواب در صورتیکه هوای مورد نیاز احتراق تامین گردد و مساحت اتاق بیشتر از ۱۲ مترمربع باشد، مجاز می‌باشد .

امیدواریم در پایان از محتوای راهنمای خرید بخاری استفاده لازم را برده باشید.

در پایان شایان ذکر است شما می‌توانید با ورود به بخش دسته بخاری در فروشگاه انتخاب سنتر به عنوان اولین مرکز تخصصی فروش آنلاین لوازم خانگی به بررسی انواع بخاری پرداخته و با کمترین هزینه بهترین بخاری را خریداری نمایید و درب منزل خود تحویل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید