تفاوت کولر گازی و آبی

تفاوت کولر گازی و آبی

تفاوت کولر گازی و آبی

با شروع فصل گرم و بحران گرمای هوا و استرس گرمایی که به همه‌مان وارد می‌شود و مهمان خوانده و ناخوانده همــــــــه ما است، تصمیم برای انتخاب کولر گازی با تمام خوبی‌ها و بدهی‌هایش یا کولر آبی با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش، فکر بسیاری از شهروندان را مشغول می‌کند. واقعیت این است که هیچ محصولی صد درصد کامل و بی‌نقص نیست و هر وسیله‌ای به فراخور آسایش و هزینه‌ای که برای اقتصاد خانوار ایجاد می‌کند می‌تواند با توجه به بودجه و اولویت هر فردی انتخاب و مصرف شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد تفاوت کولر گازی و آبی اطلاعات کسب کنید.

ما در این مقاله، سعی کردیم هر دو خنک‌کننده آبی و گازی را با تمام جنبه‌های مفید و مضر خود، مختصر معرفی کنیم و تصمیم نهایی را به بودجه و اولویت‌های هر خانواده بسپاریم. هر محصولی نقاط قوت و نقاط ضعف خاص خود را دارد. این ما هستیم که با توجه به شرایط خودمان، به آن نقاط قوت یا نقاط ضعف، ارزش می‌دهیم.

کولر های آبی، مزایا و معایب

کولر آبی، پرمصرف‌ترین خنک‌کننده‌های هوا در مکان‌های مسکونی و تجاری هستند که محاسن و معایب خاص خود را دارند. از جمله مزایای کولر آبی می‌توان به قیمت مناسب کولرهای آبی، بازدهی سرمایشی بالاتر، هزینه نصب و راه‌اندازی بسیار اندک، مصرف برق پایین و تعمیر و نگهداری آسان اشاره کرد. اما همین وسایل دارای معایبی هستند که سبب شده در زندگی امروز، به عنوان گزینه دوم انتخاب شوند و کولرهای گازی علی رغم پرهزینه‌تر بودن، گوی سبقت را در بازار رقابت خنک‌کننده‌ها در دست داشته باشند.

حتما بخوانید
هفت دلیل قیمت تلویزیون سامسونگ ۴۳ اتلاف وقت است

 

نقاط ضعف کولرهای آبی

برجسته‌ترین ایراد کولرهای آبی، مصرف آب زیاد آنها به خصوص در کشوری مثل ایران است که با بحران کمبود منابع آب دست به گریبان است.

عیب دیگر کولرهای آبی که در زمان تشدید آلودگی هوا – به ویژه در تهران – بیشتر به چشم می‌آید این است که کاملا در معرض گرد و خاک و هوای آلوده است و به همین دلیل آلودگی‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها به راحتی وارد خانه می‌شوند.

همچنین استفاده از آب معمولی جهت خنک کردن محیط سبب محدودیت خنکی محیط، گرفتگی پوشال‌ها، گرفتگی پمپ، ایجاد زنگ‌زدگی و… می‌شود.

عدم امکان انتخاب دمای ایده‌آل و تعیین اجباری دو حالت دور تند و دور کند، بر نواقص این خنک‌کننده‌ها افزوده است.

پوشال کولرهای آبی به دلیل رطوبت، مملو از گرد و غبار و قارچ است و از نفوذ اشعه آفتاب دور است بنابراین آلودگی پوشال‌ها با جریان هوا به داخل خانه راه می‌یابند. این موضوع به ویژه در کلان‌شهرهای آلوده نظیر تهران که ذرات معلق در هوا بیشتر است، شدیدتر است.

 

کولر های گازی، مزایا و معایب

کولر گازی که در بین مردم به اسپلیت شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین سیستم­‌های HVAC برای ساختمان­‌های مسکونی، اداری و تجاری است که در دهه اخیر مورد توجه خریداران قرار گرفته است. این سیستم از دو یونیت جداگانه تشکیل شده که به آن اسپلیت (Split) به معنای دو پارچه نیز می‌گویند.

یونیت خارجی (کندانسینگ یونیت شامل کمپرسور و کندانسور) که در محیط آزاد خارج از ساختمان نصب می‌­شود و یونیت داخلی یا هوارسان (شامل شیر انبساط، اواپراتور هوایی و فن دمنده) است که داخل ساختمان و روی دیوار نصب می­‌شود.

حتما بخوانید
معرفی 3 مدل از محبوب‌ترین تلویزیون‌های شیائومی در 2023

نوع دیگری از یونیت‌های داخلی کولر گازی وجود دارد که به شکل ایستاده و در ظرفیت‌های بالاتری طراحی و تولید می‌شوند.

سیکل کاری اسپلیت‌ها همان سیکل تبرید تراکمی است. در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی از طریق خط لوله مسی به سمت یونیت داخلی هدایت شده و پس از عبور از شیر انبساط وارد کویل سرمایش DX (اواپراتور هوایی) می­‌شود. از سوی دیگر، جریان هوای اتاق وارد یونیت داخلی شده و از روی کویل عبور می‌کند. سپس بعد از کاهش دما مجدد درون فضای اتاق­ دمیده می‌شود.

 

انواع کولر گازی

اسپلیت‌ها در دو نوع مختلف به بازار عرضه می‌شوند:

  • کولر گازی معمولی (دور ثابت)
  • کولر گازی اینورتردار (دور متغیر)

 

انتخاب سنتر در مقاله جداگانه‌ای نحوه عملکرد این دو نوع کولر گازی را توضیح داده است که می‌توانید  اینجا بخوانید.

در نوع معمولی، بعد از آن که دمای اتاق تا نقطه تعریف شده توسط کاربر (Set Point) کاهش یافت، با توجه به سیگنال ارسالی به وسیله ترموستات، کمپرسور خاموش شده و مجددا با گرم شدن هوای اتاق، روشن می‌شود. در حالی که در نوع اینورتردار کولرهای گازی، تا زمانی که فن‌های دمنده در حال کار هستند (کولر روشن است)، کمپرسور خاموش نمی‌شود، بلکه دور آن به حداقل می‌رسد و تعداد دفعات خاموش و روشن شدن کمپرسور کمتر شده که علاوه بر کاهش مصرف برق، باعث افزایش طول عمر کمپرسور و کاهش صدای یونیت خارجی نیز شده است. به همین علت، کولرهای گازی اینورتردار گران‌تر از کولر گازی معمولی است.

 

نقش کولرگازی در بهبود کیفیت زندگی و مزایای آن

 

  • جلوگیری از آفتاب‌ زدگی

قرار گرفتن در معرض گرمای بالا، به مدت طولانی، می‌تواند باعث تعریق شدید و کاهش آب بدن شود. کولرهای گازی تعریق را کاهش می‌دهند و می‌توانند احتمال کم‌آبی بدن را به حداقل برسانند. گرمازدگی، یکی دیگر از عوارش قرار گرفتن در گرمای بیش از حد است. کولرهای گازی با کاهش دمای هوا، می‌توانند از گرمازدگی نیز جلوگیری کنند.

  • افزایش کیفیت هوا

کولرهای گازی می‌توانند به صورت مؤثری کیفیت هوای داخلی را ارتقا بخشند و جو بسیار سالم‌تری را ایجاد کنند. آن‌ها با بیرون راندن آلودگی، گرد و خاک و سایر موارد حساسیت‌زا از محیط و کاهش رطوبت هوا، می‌توانند از رشد کپک و قارچ جلوگیری کنند. نسل جدید کولرهای گازی دارای فیلترهایی هستند که یون‌های منفی آزاد می‌کنند و باعث تصفیه شدن هوا و جلوگیری از آلودگی هوا می‌شوند.

  • کاهش آسم و آلرژی

کولرهای گازی با فیلترکردن هوا، به ضدعفونی شدن هوایی که تنفس می‌کنیم. کمک می‌کنند و با حذف آلودگی، گرد و غبار و نیز جلوگیری از رشد کپک‌ها و قارچ‌ها، باعث کاهش خطر حملات تنفسی مانند آسم و سایر آلرژی‌ها می‌شوند.

حتما بخوانید
۱۰ هواپز (سرخ‌کن بدون روغن) محبوب در دیجی‌کالا (پاییز ۱۴۰۱)

 

معایب کولر گازی

کولرهای گازی، برق زیادی مصرف می‌کنند و برای کاربر مقرون به‌صرفه نیستند. به دلیل تولید الکتریسیته، غیرمستقیم به زیست‌بوم نیز لطمه می‌زند زیرا درصد زیادی از الکتریسیته توسط نیروگاه‌های زغال‌سنگ تولید می‌شود پس کولرهای گازی به صورت غیر مستقیم، به انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌ها کمک می‌کند.

 

استفاده طولانی از کولر گازی، رطوبت هوا را می‌گیرد در نتیجه پوست نیز رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک و حساس می‌شود.

نشستن طولانی زیر کولر گازی به صورت مستقیم باعث خشکی، درد و خارش چشم می‌شود.

  • کاهش آستانه تحمل گرما

وقتی از محیطی که کولر گازی روشن است به محیط دیگری می‌رویم که سیستم تهویه مطبوع ندارد این تغییر شدید دما باعث ایجاد استرس در بدن می‌شود و آستانه تحمل گرما را برای ما دشوارتر می‌کند. استفاده مداوم از کولرگازی درست نیست.

  • تشدید مشکلات تنفسی

تمیز نکردن سیستم تهویه‌ مطبوع می‌تواند سبب ایجاد باکتری‌ها، گرد و غبار و آلودگی محیطی در فیلترها شود و به میزان قابل توجهی حملات آسم و عفونت در دستگاه تنفسی را تشدید کند.

 

چه باید کرد؟

بهترین راه کاهش خطرات مربوط به کولر گازی، تمیز کردن مداوم و به‌موقع آن است. یک کولر گازی تمیز که خوب نگه‌داری‌ شده، می‌تواند باعث افزایش مزیت‌ها و کاهش شدید مضرات آن شود.

با توجه به مزایا و معایب کولر گازی و تفاوت کولر گازی و آبی ، می‌توان گفت استفاده از کولرهای گازی جدید که دارای فیلترهای یون‌زا هستند نه تنها مضر نیست بلکه بسیار هم مفید و خوب است چون علاوه بر خنک کردن هوا، محیط ما را هم سالم‌تر و تمیزتر می‌کند. البته شایعاتی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کولر گازی وجود دارد که از نظر علمی ثابت نشده است.

حتما بخوانید
تلویزیون سامسونگ یا LG؛ کدام برند موفقتر بود ؟

 

دیدگاهتان را بنویسید